Soundbar (nog te kopen) aansluiten op Marantz receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flwfrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-01-2023
Op dit moment heb ik een LG televisie OLED65G6V, een Marantz SR6013 en 2 luidsprekers Dali Grand Coupé (uit 1997!!). Omdat ik nu meer films/series kijk via Netflix, Prime en Disney, wil ik overstappen naar een surround systeem. De films/series stream ik via een Apple TV 4K. Daarnaast is Airplay voor mij noodzakelijk, omdat ik mijn klassieke muziek stream van Spotify en via mijn Macbook Air, iPad en iPhone afspeel op mijn installatie.

Mijn woonkamer is echter te klein voor aparte luidsprekers, dus vandaar dat ik wil overstappen naar een soundbar systeem. De vraag is nu of de Samsung HW-Q950T geschikt is voor mijn situatie of is misschien de JBL Bar 9.1 beter geschikt. Ik weet dat ik concessies moet doen en dat ik misschien in kwaliteit achteruit ga voor mijn klassieke muziek.
Daarnaast wil ik weten of de soundbar aangesloten kan worden op mijn Marantz. Of is de soundbar nu het centrale middelpunt.
Gezien de reacties op dit item vrees ik dat ik moet kiezen: OF een soundbar zonder aparte luidsprekers OF Marantz met 'veel' luidsprekers.
Of is er nog een tussenweg mogelijk?
Alvast dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:15

FeaR

In GoT we trust

@flwfrank posts verplaatst naar Audio & HiFi, Soundbar aansluiten op versterker, hoe? kicken om je eigen vraag te posten is niet de bedoeling.

Ontopic:
Veelal is het inderdaad kiezen tussen de sound bar als centrale hub of de receiver. Afhankelijk van de receiver en de te kiezen sound bar zijn er wel opties om deze aan elkaar te koppelen, ook wel afhankelijk van je eisen. Je kan bijvoorbeeld alles op de receiver aansluiten, instellen op de receiver dat audio en video naar de HDMI Out van de receiver moet en dan de HDMI Out weer verbinden met een HDMI In van de sound bar. Zo maar één optie en er is nog wel meer mogelijk. Of het echt nut heeft? Als je een Sound Bar met genoeg in- en outputs koopt mijns inziens niet. Andere optie is een LCR Speaker kopen, een passieve speaker die in één bar de Left, Center en Right is. Kan je de receiver behouden en heb je één speaker voor de front sectie onder de TV liggen.

[ Voor 69% gewijzigd door FeaR op 11-10-2020 13:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flwfrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-01-2023
Beste Fear, dank voor je uitleg en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om je huidige set te behouden, en relatief kleine speakers te nemen voor center en rears (en evt heights). Die zijn er wel, ook wel van enige kwaliteit.
Sowieso: je fronts zijn prima, het gaat jou om de geluidsbeleving en de rears is met name voor effecten.
En als je een soundbar kwijt kunt, kun je ws ook een redelijke center kwijt. Ik zit in eerste instantie aan iets als dit te denken: https://www.amazon.co.uk/...ystem-Black/dp/B0002F7O84
Zou je voor een test natuurlijk ook tweedehands kunnen kopen, kijken of het iets is.

Doe anders eens een foto plus afmetingen van de ruimte, kijken wat daar mogelijk is :)

Soundbar is en blijft gekunsteld geluid natuurlijk. Then again: een soundbar hoeft geen vervanging te zijn, het kan ook als aanvulling - dus soundbar voor films en je huidige set behouden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)