Shifter vervangen Shimano Positron

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05
Hello,

Ik kon niet zo snel een generiek fiets diy topic vinden dus vandaar even de vraag los.

Ik heb een Gazelle Montreux fiets van een jaar of 30 oud uit de categorie zo worden ze niet meer gemaakt en toen telefoonnummers nog 9 cijfers hadden.

Fietst heerlijk, smalle bandjes, Magura hydraulische velgremmen en hij is nog in goede staat en ik ben er dus zuinig op :-)

Nu zit er Shimano Positron op qua gearing enz en dus ook de shifter. Alleen nu ging de shifter wat los zitten laatst en achteraf omdat de schroef in het midden ervan los was gegaan.

Uiteindelijk is dus de bovenkant ervan losgekomen (waardoor ik hem wel weer vast kon zetten) maar het schakelpatroon daarvan zijn de plastic palletjes afgebroken. En het blijft dus niet meer op zn plek zitten.

Nu dat het vast zit, schakelt het wel maar ik vind het niet mooi en dus wil ik de shifter vervangen.

Alleen afgezien van dat het 7spd is, weet ik niet wat voor shifter ik erop kan zetten (kan weinig info vinden over Positron), iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPb__EOHAD95k_q4Xm5uor2d3Iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPhOQlkuAw2AIRX0V7nlejIR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMNDCiJ3lJq3X_7nI3bucJYoiwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZxXNLGxSpHw27ISdVotzaSW.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:45
Hier heb ik iets kunnen vinden:
https://www.sheldonbrown.com/shimano.html#positron

Verder hier nog wat andere documentatie:
https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-P-85-000-00-ENG.pdf

Klopt het dat het indexeren, de "klikjes" dus, plaats vinden in een systeem op de derailleur? En niet in de shifter zelf?

Als dat het geval is werkt het systeem niet zoals een "moderne" derailleur, en zul je specifiek op zoek moeten naar een oude Positron shifter. Al heb ik jouw specifieke model nog niet tweedehands of NOS kunnen vinden. Staat er een onderdeelnummer op?

[ Voor 29% gewijzigd door Pyramiden op 11-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pyramiden schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:41:
Hier heb ik iets kunnen vinden:
https://www.sheldonbrown.com/shimano.html#positron

Verder hier nog wat andere documentatie:
https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-P-85-000-00-ENG.pdf

Klopt het dat het indexeren, de "klikjes" dus, plaats vinden in een systeem op de derailleur? En niet in de shifter zelf?

Als dat het geval is werkt het systeem niet zoals een "moderne" derailleur, en zul je specifiek op zoek moeten naar een oude Positron shifter. Al heb ik jouw specifieke model nog niet tweedehands of NOS kunnen vinden. Staat er een onderdeelnummer op?
De klikjes zijn naar het lijkt hoorbaar op de derailleur maar als ik fiets en in een keer een aantal versnellingen verstel, lijk je ook geklik te horen in de shifter.

Overigens heb ik de zelfde shifter gevonden op eBay, 20,- dat is wel oke maar 40,- verzendkosten :/

Onderdeelnr heb in niet kunnen ontdekken erop.

Foto van het mechanisme op de derailleur (niet zo scherp, phone cam werkte niet mee) staat onderaan.

Edit: thanks voor de linkjes :-) die van Sheldon Brown lijkt aan te geven dat de indexering dus op de derailleur gebeurt.

Toen ik naar de kabel keek, leek het ook wel anders dan wat ik gewend was te zien bij shifters, schijnbaar een soort push/pull kabel.

Nou.. dat gaat nog leuk worden om betaalbaar wat te vinden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxoh0Vc1OaTWfROrTu9cAkTUT_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgfiEiLEWl5gsZFzTTZTtjpX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 11-10-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Ik denk dat het een SL-P500 7 speed is. Maar het kan inderdaad nog wel eens lastig gaan worden.
Je zou er bij die Ebay verkoper een mailtje aan kunnen wagen of hij hem gewoon met DHL op de post wil doen, aangezien het volgens mij om een Duitse verkoper gaat?

Ik weet niet precies waar het afgebroken palletjes zit, maar misschien is dat ook nog te fixen? Wellicht met een 3D printer ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pyramiden schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:02:
Ik denk dat het een SL-P500 7 speed is. Maar het kan inderdaad nog wel eens lastig gaan worden.
Je zou er bij die Ebay verkoper een mailtje aan kunnen wagen of hij hem gewoon met DHL op de post wil doen, aangezien het volgens mij om een Duitse verkoper gaat?

Ik weet niet precies waar het afgebroken palletjes zit, maar misschien is dat ook nog te fixen? Wellicht met een 3D printer ofzo?
Nouja, het binnenste deel is met fietsen weggestuiterd op een druk kruispunt :(

En inderdaad, dat is het typenr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:06
hmm. Wou suggereren om gewoon de derailleur + cassette + ketting + voorblad + shifter + kabel te vervangen, maar als ik dan kijk naar de prijzen voor deore of tiagra wordt dat een dure kost. Zit je gemakkelijk aan 120 euro (maar alles wel nieuw dan en gemakkelijker reserveonderdelen van te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
manzonderdas schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:22:
hmm. Wou suggereren om gewoon de derailleur + cassette + ketting + voorblad + shifter + kabel te vervangen, maar als ik dan kijk naar de prijzen voor deore of tiagra wordt dat een dure kost. Zit je gemakkelijk aan 120 euro (maar alles wel nieuw dan en gemakkelijker reserveonderdelen van te vinden)
Kan ook nog wel flink goedkoper als je hem zelf kunt installeren. Ik zou me er even in moeten verdiepen, maar volgens mij kun je een SL-FT55 kopen, met een willekeurige 7-8-9(-10) speed achter derailleur? Of zit hij met een haakmontage?
1nsane schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Nouja, het binnenste deel is met fietsen weggestuiterd op een druk kruispunt :(

En inderdaad, dat is het typenr!
Dus hij doet het prima, maar je kunt niet meer zien in welke versnelling je zit?

[ Voor 28% gewijzigd door Pyramiden op 11-10-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pyramiden schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

Kan ook nog wel flink goedkoper als je hem zelf kunt installeren. Ik zou me er even in moeten verdiepen, maar volgens mij kun je een SL-FT55 kopen, met een willekeurige 7-8-9(-10) speed achter derailleur? Of zit hij met een haakmontage?

[...]

Dus hij doet het prima, maar je kunt niet meer zien in welke versnelling je zit?
Hij doet het nog maar niet meer als voorheen, voelt veel gummyer aan dan eerst.

Wat bedoel je met haakmontage? Zover ik kan zien is de derailleur gewoon gemonteerd zoals je vaker ziet met een dikke inbusbout enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
manzonderdas schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:22:
Nouja de achterpion (geen cassette, dit is ouder) ketting en voorblad zijn nog als nieuw.

Ik heb wel zitten denken dat als ik geen andere shifter kan vinden voor een normale prijs, ik ergens een andere shifter+derailleur vandaan haal. En wellicht een nieuwe ketting maar om heel de boel te vervangen lijkt me niet nodig.

Het nadeel is gewoon dat dat Positron gebeuren wat exotischer is dan verwacht. (Push-pull kabel en indexering op de derailleur).

Ik kan het zelf wel vervangen. M’n tweede fiets is een (wat zwaardere) Gazelle Allure die ik (overigens net als deze fiets) gratis gekregen heb alleen bij die waren alle tandwielen enz gaar en dat heb ik ook naar tevredenheid zelf vervangen :-)

Alleen zoals gezegd, die oude Montreux is gewoon een ontzettend fijne fiets, zeer licht enz en kan er echt flink op doortrappen, remt zeer goed enz, fietst lekkerder dan een e-Bike dus blijf liever hier op fietsen als het effe kan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op ebay.de staat een sl-p500 voor 14.95 met maar 10 euro verzendkosten (art: 264739832201)
of www.onlinefahrradshop.de voor 11.90, dezelfde verzendkosten. Kan de lokale fietsenmaker niet het onderdeel leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-02 20:47

grass460

[DPC] Division_Brabant

Het nadeel is gewoon dat dat Positron gebeuren wat exotischer is dan verwacht. (Push-pull kabel en indexering op de derailleur).
Positron wordt al ong 20 jaar niet meer gemaakt en is niet compatible met andere derrailleur cq shifter.
Of via 2e hands, of nieuw en dan moet je de derrailleur en shifter en kabel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
teigetjuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:00:
Op ebay.de staat een sl-p500 voor 14.95 met maar 10 euro verzendkosten (art: 264739832201)
of www.onlinefahrradshop.de voor 11.90, dezelfde verzendkosten. Kan de lokale fietsenmaker niet het onderdeel leveren?
Dat is de linker (voor de voor-derailleur) en die kan ik dus niet gebruiken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
grass460 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Positron wordt al ong 20 jaar niet meer gemaakt en is niet compatible met andere derrailleur cq shifter.
Of via 2e hands, of nieuw en dan moet je de derrailleur en shifter en kabel vervangen.
Ik ben er inderdaad bang voor. Ik zit inderdaad te denken om de derailleur, kabel en shifter te wisselen, ik ga me maar eens verdiepen wat hier het beste voor is, liefst iets wat gewoon goed werkt maar geen Ultegra spul ofzo van honderden euro’s uiteraard :P

Zat zelf te denken aan Deore ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
1nsane schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Ik ben er inderdaad bang voor. Ik zit inderdaad te denken om de derailleur, kabel en shifter te wisselen, ik ga me maar eens verdiepen wat hier het beste voor is, liefst iets wat gewoon goed werkt maar geen Ultegra spul ofzo van honderden euro’s uiteraard :P

Zat zelf te denken aan Deore ofzo.
Top, als het met een inbus is, dan heb je gewoon een derailleur hanger. Als je dezelfde kettingbladen achter wilt blijven gebruiken dien je een 7 speed shifter te kopen. Een Shimano SL-M315 7 speed, bijvoorbeeld, als je deze nog kunt vinden.

Qua derailleur heb je meer keuze. Het modernste wat je kunt gaan voor semi-high end is een 105 Rd-5701 of een Deore RD-M592.
Pagina: 1