Schimmelvorming in slaapkamer / badkamer / woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:59
Goedemiddag,

Na enkele zoektochten op internet ben ik er nog niet helemaal uit wat nou precies de oorzaak van mijn probleem is, vandaar een draadje hiero.

De problemen
- Schimmelvorming in 2 hoeken van onze slaapkamer, achter mijn kledingkast en vochtige kozijnen. Zie hieronder een plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrEr-VzypHJ0kOcMm0Hu-UKPGG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uwAFac4xiLiCuUvSox8wC6mF.jpg?f=user_large
B = bed, K = kast, blauwe lijnen zijn ramen (raam boven bed is langwerpig en net onder het plafond), rode asteriks is waar de schimmel zich manifesteert. Logischerwijs grenzen 3 van de 4 wanden dus aan de buitenlucht. De kozijnen zijn eigenlijk altijd vochtig, vooral als we geslapen hebben net als de deurklink op de deur naar het dakterras (linker deur).

- Schimmelvorming in de badkamer rond de kozijnen (er zijn er twee, vooral aan de bovenkant richting het plafond ontstaat de schimmel).

- Schimmelvorming in de woonkamer rond de kozijnen.

Eerdere diagnoses
Mijn vriendin en ik wonen in een gehuurd appartement op de eerste verdieping boven een winkel en met bovenburen. Onze huisbaas heeft een klusjesman die af en toe dingen voor ons fixt / probeert te fixen. Met hem hebben we vorig jaar ook contact gehad toen we bovenstaande eerst opmerkten en hij gaf als oorzaak voor onze problemen een ventilatieprobleem.

Wat is al geprobeerd
Slaapkamer
Slapen met de deur naar de gang (onderste deur) open, na het slapen gaan de deur naar het balkon open inclusief de ramen om te ventileren, het niet te koud laten worden in de slaapkamer tijdens het slapen (verwarming ingesteld op 19 graden, cv slaat echter nooit echt aan heb ik de indruk).

Badkamer
Ventilator lang aan laten staan, af en toe het raam open zetten in de badkamer, als we beiden naar ons werk gaan de deur van de badkamer naar de gang open zetten.

Vraag
Wat kan de reden zijn van onze problemen?
Ik zit zelf aan de volgende dingen te denken;
- Slechte staat van kozijnen waardoor isolatie suboptimaal is in zowel de woon-, slaap- als badkamer;
- Staat van de buitenmuur / muren, in ieder geval de muur waar mijn kast staat en waar de schimmel op mijn kast groeit;
- Ventilatie probleem in de badkamer. De ventilator die er in zit, doet (te) weinig.

Aankomende week komt onze grote vriend de klusjesman weer langs en ik wil dat er wat aan gedaan wordt. Hij probeert vooral zo min mogelijk te doen en derhalve heb ik het idee dat het wel werkt als ik wel beetje weet wat het zou kunnen zijn ;) Nu weet ik echter niet of ik mogelijke verklaringen over het hoofd zie, dus vandaar mijn vraag of een van jullie hier ook ervaringen mee heeft en zodoende nog tips kan geven?

Alvast veel dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zonder mechanische ventilatie (MV) heb je dit min of meer altijd, of het moet heel tochtig zijn.

Tegen schimmel achter de kast kan het helpen om de muur te voorzien van isolatie.

Dat na het slapen de boel nat is geeft gewoon aan dat je te weinig ventilatie hebt.

In een ruimte met MV slaap ik altijd beter dan in een ruimte zonder MV. Als ik in een slaapkamer zonder MV lig te pitten, ook al heb ik het raam vol open (met hor en rolgordijn); als het buiten niet waait wordt het alsnog muf.

Wel is het zo dat als je een normaal binneklimaat aanhoudt (45% RV, 20 graden C) je dauwpunt op 6 graden ligt. Als je isolatie dus heel brak is ontkom je alleen aan condensatie door het onaangenaam droog te houden. Ik heb 's winters de luchtbevochtiger draaien, maar i.c.m. MV en HR++ en rondom Rc >2 is dat geen enkel probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-10-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Laat je raam in de nacht op kiepstand open staan, waarschijnlijk zal dat een hoop schelen...alleen ventileren na het slapen is te weinig, juist tijdens het slapen is dit belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Lekkage via de dakgoot en/of de kozijnen waardoor er water de muur in infiltreert zou ook kunnen...

Waar zit de verwarming in de slaapkamer? Als die aan de kant zit waar de schimmel zit (en bij de bovenburen op dezelfde plek), misschien eens bij de bovenburen na laten kijken of hun verwarming niet lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
Dank iedereen!

Maar eens kijken wat er zoal mogelijk is. De vrouwelijke wederhelft trok al blauw weg toen ik het raam op een kiertje als optie noemde, dus maar even kijken of zo'n mechanische oplossing iets is.

Die isolatie is volgens mij echt een dingetje, benieuwd wat daarmee kan.

Nu is het overigens ook zo dat we dikke verduisterende gordijnen praktisch tot de grond hebben voor onze ramen (behalve die boven het bed, daar Luxaflex). Kan dit de beslagen en natte kozijnen verklaren of is dat eerder de staat van de kozijnen? Kozijn boven het bed is overigens ook altijd goed vochtig, vandaar dat ik aan de kozijnen denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:07
Als je werkelijk beslagen ramen hebt is dit gewoon een kwestie van veel te weinig ventilatie. Koop een wat dikker deken en zet hem raam op de kiep. Desnoods geef je je vriendin een mooie Pikachu pyjama, dan heeft ze het niet koud s nachts.
Ventilatie het huis in, waar het alsnog niet waait, is geen ventilatie. Die badkamers EUR helpt ook alleen als er dan ergens anders een raam open staat waardoor het door kan waaien.
De verwarming aan gaat geen extra ventilatie geven. En met raam open verwarming aan is de grootste verspilling ooit.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 12-10-2020 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:09

Spotmatic

Ken sent me

Het gaat niet over dezelfde situatie, maar ik zag gisteren een filmpje over zelfbouwcampers. Een zelfbouwer vertelde dat de (enkelglas) ramen aan de binnenkant in de ochtend altijd beslagen waren, maar dat dat was opgelost toen ze de ventilatie van het dakraam openzetten. Dus ja, ik ben het met mijn voorgangers eens. Ventileren, ventileren, ventileren!

Overigens ben ik geen fan van mechanische ventilatie. Mijn vrouw kan er niet tegen (constant verkouden).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 19:57
Mechanische ventilatie werkt ook alleen maar als er ergens verse lucht naar binnen kan, dus ofwel een raampje open, of roosters open. Anders werkt mechanische ventilatie ook niet.

De beste oplossing is nog altijd natuurlijke ventilatie, dus twee raampjes tegen elkaar open zetten.

Al moet het trouwens wel heel vochtig zijn in je woning wil je schimmelvorming achter je kast krijgen. Ik zou dus ook zeker even de doorslag van de buitenmuur controleren. Is de wand achter je kast ook voelbaar vochtig? Zo ja, dan komt het niet door het gebrek aan ventilatie, maar door vocht doorslag. Wellicht een lekke regenpijp af afvoerbuis in/langs de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor glas zit er in die kozijnen?
Spotmatic schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:44:
Het gaat niet over dezelfde situatie, maar ik zag gisteren een filmpje over zelfbouwcampers. Een zelfbouwer vertelde dat de (enkelglas) ramen aan de binnenkant in de ochtend altijd beslagen waren, maar dat dat was opgelost toen ze de ventilatie van het dakraam openzetten. Dus ja, ik ben het met mijn voorgangers eens. Ventileren, ventileren, ventileren!

Overigens ben ik geen fan van mechanische ventilatie. Mijn vrouw kan er niet tegen (constant verkouden).
Dat laatste is natuurlijk dikke onzin. Wellicht moet je dan niet direct onder het enige inlaatrooster gaan zitten in de winter...

Met enkelglas zit de binnentemperatuur van het glas veel dichter bij de buitentemperatuur dan bij de binnentemperatuur. Zoals ik eerder al zei; 20 graden, 45% RV geeft een dauwpunt van 6 graden. Zodra het buiten dus zeg een graad of 2 is, wordt die ruit binnen 6 graden en ga je daar condensatie krijgen.

Daarom is enkelglas dus ook gewoon waardeloos, want het dwingt je 's winters tot een droog binnenklimaat als je geen condensatie wilt.
Den_S85 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:51:
Mechanische ventilatie werkt ook alleen maar als er ergens verse lucht naar binnen kan, dus ofwel een raampje open, of roosters open. Anders werkt mechanische ventilatie ook niet.

De beste oplossing is nog altijd natuurlijke ventilatie, dus twee raampjes tegen elkaar open zetten.

Al moet het trouwens wel heel vochtig zijn in je woning wil je schimmelvorming achter je kast krijgen. Ik zou dus ook zeker even de doorslag van de buitenmuur controleren. Is de wand achter je kast ook voelbaar vochtig? Zo ja, dan komt het niet door het gebrek aan ventilatie, maar door vocht doorslag. Wellicht een lekke regenpijp af afvoerbuis in/langs de muur?
Raampjes tegen elkaar open met horren en gordijnen ervoor doen nagenoeg niks als het niet waait en zorgen vooral voor warmteverlies, niet voor ventilatie.
gms007 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:31:
Dank iedereen!

Maar eens kijken wat er zoal mogelijk is. De vrouwelijke wederhelft trok al blauw weg toen ik het raam op een kiertje als optie noemde, dus maar even kijken of zo'n mechanische oplossing iets is.

Die isolatie is volgens mij echt een dingetje, benieuwd wat daarmee kan.

Nu is het overigens ook zo dat we dikke verduisterende gordijnen praktisch tot de grond hebben voor onze ramen (behalve die boven het bed, daar Luxaflex). Kan dit de beslagen en natte kozijnen verklaren of is dat eerder de staat van de kozijnen? Kozijn boven het bed is overigens ook altijd goed vochtig, vandaar dat ik aan de kozijnen denk.
Die gordijnen zorgen er voor dat het glas nog kouder wordt aan de binnenkant omdat ze voor extra isolatie zorgen maar nog wel in kleine hoeveelheid vochtige lucht uit de kamer langs de ramen laten.

Als je vrouw blauw wegtrekt bij het idee van frissel lucht tijdens het slapen... wellicht even langs de afkickkliniek? Als ik -in een slaapkamer zonder MV- het raam niet open heb wordt ik altijd wakker met een snotterige neus / vieze mond en ook heel brak. Slapen in je eigen uitgeademde uitgeputte lucht is gewoon vies.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 22:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Aan al het bovenstaande wil ik toevoegen: meten is weten. Kijk eens rond of je ergens CO2 en luchtvochtigheidmeters kan scoren die ook langere periodes voor je bijhouden.
Geeft je ook een beter verhaal naar de huurbaas. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:56
Aantal jaar terug soort gelijke problemen gehad in de rommel kamer van mijn toenmalige appartement. In deze kamer hing ik ook mijn was te drogen. Veel met ventilatie e.d. bezig geweest... maar het probleem zat uiteindelijke in lekkende koppelstukken van de verwarming.

In mijn appartement altijd beslagen ramen en lichte schimmelvorming, bij de onder buurman was het een stuk meer beschimmeld. Duurde aardig lang voordat we het konden pin-pointen maar kwam ook dat de onderbuurman vaak een maand of langer weg was.

Vaak is de oorzaak lastig te vinden maar lek het ergens zonder dat je het zelf door hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:05
Goudvis schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:28:
Aan al het bovenstaande wil ik toevoegen: meten is weten. Kijk eens rond of je ergens CO2 en luchtvochtigheidmeters kan scoren die ook langere periodes voor je bijhouden.
Geeft je ook een beter verhaal naar de huurbaas. :)
Ja dit. Ik heb recent een Kaiterra Laser Egg ( 8)7 wat een naam) gekocht en heb moeten constateren dat in mijn onventileerde slaapkamer uit 1963 met èèn persoon de co2 al tot boven de 2000 ppm komt na een paar uur slapen. Nul ventilatie dus.
Tegenwoordig altijd het raam iets open en nu max 1000 en dat is al een stuk beter.

Dus buiten de luchtvochtigheid zijn er ook nog andere redenen om het raam open te hebben of anderzins ventilatie te realiseren.

*de deur open is vanwege rookgevaar bij brand weer een dingetje...

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 13-10-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 22:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

jeroen3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Prima aanleiding om je rookmelder-assortiment nog eens te checken. ;)

Serieus: slapen met de slaapkamerdeur open kan best oplossing bieden als de partner geen raam op kiepstand #2 duldt. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
gms007 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:31:

Is ook meteen haar zwakke punt he. Gewoon die kamer opstoken tot 40 graden. Die zweet na 5 minuten haar pikachu pyama uit. m-mag er alsjeblieft een raampje open? Tuurlijk schat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vocht gaat naar de koudste plek in een ruimte en condenseert daar en als je dan lang genoeg wacht krijg je schimmel.
Dus die ruimte wat warmer stoken en zorgen dat er nergens koude plekken zijn (achter kasten meestal)

Een slaapkamer is een plek waar veel vocht geproduceerd wordt en zou je dus ook wat moeten ventileren. Eventueel kan je ook de deur naar de overloop openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

jeroen3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Ja dit. Ik heb recent een Kaiterra Laser Egg ( 8)7 wat een naam) gekocht en heb moeten constateren dat in mijn onventileerde slaapkamer uit 1963 met èèn persoon de co2 al tot boven de 2000 ppm komt na een paar uur slapen. Nul ventilatie dus.
Tegenwoordig altijd het raam iets open en nu max 1000 en dat is al een stuk beter.

Dus buiten de luchtvochtigheid zijn er ook nog andere redenen om het raam open te hebben of anderzins ventilatie te realiseren.

Ik slaap met mijn raam dicht, of op een kleine kier. En de slaapkamerdeur open. Kom op, voor rook heb je rookmelders hangen!
Ik heb nooit last van vocht. Zo extreem als de TS het heeft, geeft aan dat er iets anders aan de hand is. Oude woning met enkelglas, en wellicht verouderde kozijnen.
Hoe dan ook moet de huurbaas het oplossen. Schimmel in je slaapkamer kan gezondheidsklachten geven, en is echt not done. Moeilijke huurbaas? Helaas, verhuizen is dan de beste optie...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
Dank iedereen.

De wand achter de kast lijkt inderdaad vochtprobleem te hebben, vermoedelijk door een regenpijp of door balkon van de bovenburen. En er komt ook een vochtontrekker in de slaapkamer bij. Kozijnen waren volgens hem geen probleem, ik heb daar wel vraagtekens bij. Ik ben benieuwd.

In het algemeen nog een vraagje: we slapen nu ook met de deur naar de gang (hebben lange gang van 10m) open. In verleden ook geslapen op kamers die veel kleiner zijn dan onze slaapkamer nu en eigenlijk nooit met de ramen open gedurende de nacht. In die omstandigheden nooit dit soort problemen gehad. Hoe is dat te verklaren? Kan dat te maken hebben met isolatie?

En welke pikachu pyjama raden jullie aan? ;)
Pagina: 1