Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Begin volgend jaar verhuis ik naar een nieuwbouwhuis uit 2017.

Een van de eerste taken op mijn lijstje was zonnepanelen uitzoeken, en offertes vergelijken. Daarbij natuurlijk ook veelvuldig de topics hier nagekeken.

Conclusies tot nu toe (correct me if I'm wrong!)
- als je toch gaat leggen, doe het dan gelijk goed, want na drie jaar nog een keer bijleggen is niet verstandig
- kijk scherp naar de prijzen, en vergelijk met partijen zoals solar-bouwmarkt etc
- na verval van de salderingsregeling is het beter om panelen op beide kanten van het dak te hebben liggen, zodat je gedurende de hele dag iets opwekt, ipv bijvoorbeeld alleen een piek in de middag.

Nu is ons nieuwe huis volledig gasloos, zijn we afhankelijk van stadsverwarming, en kan ik lastig inschatten wat ons nieuwe verbruik wordt. Momenteel wonen we in een appartement met niet bijzonder goede isolatie (enkel glas in de keuken), maar is ons verbruik wel laag:
Gas: 672m3 in 2018, 842m3 in 2019
Elektra: 1.085 kWh in 2018, 1282kWh in 2019 (veel thuis door ziekte)

Door het lage verbruik vraag ik me af of het rendabel gaat zijn om veel panelen te plaatsen. Dan zou ik die grotendeels moeten terugverdienen in 2021 tot 2023?

Ik zie hier vaak 12 of 14 panelen aangeraden worden. Is dat met ons verbruik überhaupt de moeite waard? Zelf verwacht ik geen grote stijgingen. Een EV zal bij een publieke laadpaal geladen moeten worden, en bij het nieuwe huis zal de stuk betere isolatie (Label A) de grotere oppervlakte compenseren t.o.v. ons appartement. Zou koken op inductie dermate meer elektra verbruiken dan koken op gas dat we echt verschuiven naar het landelijk gemiddelde (3k kWh)?

Wat is hierin wijsheid?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39
Ik denk dat het de vraag is hoe lang je denkt te blijven wonen en of je het geld hebt liggen om het te doen.

Zit in dezelfde situatie, maar aangezien je 12 panelen kunt laten leggen voor minder dan 3500 euro ex btw, vind ik het persoonlijk ook weer niet heel spannend qua investering. Dus grote kans dat ik het volgend jaar gewoon doe (nu even buffer aan het opbouwen).

5 panelen zijn voor mij niet interessant om te leggen, de legkosten per paneel zijn dan zo hoog, dat het weinig interessant is.

Koken op inductie zal je 150-200kWh op jaarbasis extra verbruij gaan kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door VERNederlander op 11-10-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
VERNederlander schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:43:
Ik denk dat het de vraag is hoe lang je denkt te blijven wonen en of je het geld hebt liggen om het te doen.

Zit in dezelfde situatie, maar aangezien je 12 panelen kunt laten leggen voor minder dan 3500 euro ex btw, vind ik het persoonlijk ook weer niet heel spannend qua investering. Dus grote kans dat ik het volgend jaar gewoon doe (nu even buffer aan het opbouwen).

Koken op inductie zal je 150-200kWh op jaarbasis extra verbruij gaan kosten.
De investering is inderdaad niet zo groot, vergeleken met andere dingen in huis. Echter, als mijn verbruik slechts rond de 2000 kWh uitkomt straks, dan kan ik met minder panelen toe, en past er nog een lekker groot dakraam aan de ene kant, en een dakkapel aan de andere kant.

Leg je dan precies neer wat je ongeveer denkt te gaan verbruiken, of zijn er toch redenen om meer panelen te laten leggen? (Ik zie hier soms posts voorbijkomen met 16+ panelen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

Je kunt de stadsverwarming af laten sluiten en zelf de boel gaan verwarmen, dan krijg je ook een hele andere business case voor je zonnepanelen.

Het gaat allemaal om het totale kostenplaatje.
Ik heb ook 28 panelen, en ga er binnenkort nog 10 bij leggen. Ik doe dat zelf en koop erg goedkoop in. Dan is elk paneel gewoon een geldfabriekje dat mij rendement oplevert. Je krijgt altijd geld voor wat je terug levert, ook boven je eigen verbruik.

Maar als je veel kosten kwijt bent aan het (laten) leggen van de panelen, is het een stuk minder interessant. je zult dus moeten rekenen en schattingen maken.

[ Voor 63% gewijzigd door de Peer op 11-10-2020 12:54 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39
Ik weet niet of de aanpassing van mijn post ook doorgekomen is, omdat je eerder reageerde dan ik kon aanpassen.

De legkosten zijn voor een weinig panelen nog steeds bijna even hoog. Solar Bouwmarkt rekent voor het plaatsen van 1 tot 12 panelen hetzelfde tarief. Daarnaast is meerprijs grotere omvormer ook verwaarloosbaar. Dus zodoende levert weinig panelen een hoge prijs per Wp op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:49:
Je kunt de stadsverwarming af laten sluiten en zelf de boel gaan verwarmen, dan krijg je ook een hele andere business case voor je zonnepanelen.

Het gaat allemaal om het totale kostenplaatje.
Ik heb ook 28 panelen, en ga er binnenkort nog 10 bij leggen. Ik doe dat zelf en koop erg goedkoop in. Dan is elk paneel gewoon een geldfabriekje dat mij rendement oplevert. Je krijgt altijd geld voor wat je terug levert, ook boven je eigen verbruik.

Maar als je veel kosten kwijt bent aan het (laten) leggen van de panelen, is het een stuk minder interessant. je zult dus moeten rekenen en schattingen maken.
Dat is een goede overweging. Zelf volledig elektrisch verwarmen zou wel een flinke investering betekenen in een warmtepomp, en zou misschien ook betekenen dat je de aansluiting moet verzwaren (en dan betaal je weer meer per maand voor een zwaardere aansluiting).

Qua geldfabriekjes: ik vraag mij dus af of dat in de toekomst nog zo gaat werken na 2023. Anders zou ik inderdaad het hele dak volknallen. Maar dat is zonde als over 3 jaar blijkt dat je "overschot" boven eigen verbruik gewoon nutteloos wordt (nu ja, 6 cent per kWh, niet totaal nutteloos dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Dat is een goede overweging. Zelf volledig elektrisch verwarmen zou wel een flinke investering betekenen in een warmtepomp, en zou misschien ook betekenen dat je de aansluiting moet verzwaren (en dan betaal je weer meer per maand voor een zwaardere aansluiting).

Qua geldfabriekjes: ik vraag mij dus af of dat in de toekomst nog zo gaat werken na 2023. Anders zou ik inderdaad het hele dak volknallen. Maar dat is zonde als over 3 jaar blijkt dat je "overschot" boven eigen verbruik gewoon nutteloos wordt (nu ja, 6 cent per kWh, niet totaal nutteloos dus).
Aansluiting verzwaren is niet nodig hoor. Een warmtepomp haalt zijn warmte uit een warmtebron (zoals de buitenlucht). Elektra is niet de primaire warmtebron. Een warmtepomp is dus niet 100% elektrisch verwarmen en verbruikt niet zo veel elektra.
Zelf verwarm ik mijn huis met een airco (dat is ook een warmtepomp).

De airco heeft mij 1400 euro gekost inclusief alles.

Op warmtepompen zitten flinke subsidies tegenwoordig. In sommige gevallen zijn ze bijna gratis.

Geldfabriekjes: ja ga als voorbeeld maar uit van 6 cent per kWh. Dan kun je gaan rekenen hoe snel je je kosten terug verdient. Als je de panelen maar goedkoop genoeg weet te kopen en installeren, kan het prima winstgevend zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 11-10-2020 13:25 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:22
[...]

Even voor de zekerheid, je bent je er van bewust dat de salderingsregeling langzaam word afgebouwd?

2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
100% 91% 82% 73% 64% 55% 46% 37% 28% 0%

Zie: https://www.rijksoverheid...ngsregeling-naar-de-kamer

Dit betekend dat je dus nog wel een flink aantal jaren een groot deel van je opwek mag salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
[...]

in navolging van @Heronimo

de omvormer word na de meter kast aangesloten.
levert de omvormer 500W, en gebruikt je ijskast 500W.
dan registreert de meter 0W.
stroom gaat eerst naar de gebruiker en dan pas naar de meter.
zo gebruik je al snel (vrijwel minimaal) 20% van de eigen opgewekte kWh per jaar.
die blijft dus ook na 2030 nog 100% zijn bedrag opleveren.

dan kun je allemaal lastig doen, en proberen het te berekenen.
erg lastig allemaal, ik kom in 2030 waarschijnlijk op 14ct per kWh uit als ik nu nareken.
(maar dan hebben we ook al weer 3 kabinetten gehad en wie weet wat de politiek dan weer veranderd.
ik heb een kristallen bol, maar die is erg wazig.
de toekomst in beweging hij is. ;) )

edit:
als je de plek hebt.
leg dan 1x12x3??Wp of 1x10x3??Wp.
perfect rendement voor omvormer dan krijgt wat hij het simpelste kan omzetten (minste verlies).
en dan kun je over 10 jaar de omvormer mischien wel vervangen voor een verzie met accu.
die zullen rond die tijd wel aardig betaalbaar zijn. (dat zijn ze nu nog niet)
ook is het dan erg tof dat je te veel Wp hebt, dan krijg je makkelijker je accu vol voor als het een weekje slechter weer is.

te veel kWh, gewoon verkopen, geen probleem. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 11-10-2020 14:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Volknallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken so far!
Qua panelen dacht ik aan 325Wp TrineSolar of 340 (dacht ik) LG panelen. Ik denk dat ik kan gaan voor een oplossing zonder micro-omvormers, omdat er geen schaduw bronnen in de omgeving zijn (tenzij de buren besluiten ook een dakkapel te plaatsen, verstandig om hier nu al rekening mee te houden? Micro-omvormers zijn duurder, maar ook weer niet enorm qua investering).

Ik heb net wel het grote warmtepomp topic gevonden, dus nog even 300 pagina's doorlezen ;)

Het wordt dan sowieso een lucht warmtepomp, want 100m de grond in boren gaat hem niet worden bij een rijtjeshuis. Wel interessant om inderdaad te kijken of je een NoM huis zou kunnen realiseren. Puur door PV en een warmtepomp. Maar twijfelachtig of een lucht warmtepomp voldoende gaat verwarmen voor warm water overal+ vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat hangt er vanaf welke capaciteit je neemt qua warmtepomp. In een nieuwbouwwoning heb je maar weinig nodig.

Lucht warmtepomp is heel gangbaar hoor. Kun je prima je huis mee verwarmen. Hoe denk je dat de rest van Nederland dat doet ;)

NoM is iets van vroeger, voor babyboomers die met 'duurzaamheid' bezig zijn :+ . Daar zou ik niet naar streven. Met uitfasering van salderen is dat niet meer relevant.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 11-10-2020 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Mijn tip is idd ook om stadsverwarming z.s.m. af te sluiten. Bij mij komen ze deze week de LW warmtepomp installeren. Stadsverwarming is allejezus duur dus je hebt je BC vrij snel rond (ik wel althans). Zorg wel voor vloerverwarming of convectoren en reken goed door. Wij hebben t iig eruit getrapt omdat de maandlasten vrij fors waren. Ipv daarvan hebben wij een duurzaamheidslening gepakt en de maandlasten al direct met 50% gehalveerd.. daar tegenover staat wel dat je moet investeren.. die 50% besparing is lekker maar hebben ook een stukje eigen geld ingelegd. De komende periode is het een kwestie van aflossen en dan zijn onze maandlasten ruim met 75% gedaald (+ ik verwacht dat ie makkelijker verkoopt aan t einde van de rit). Het is het wel waard om te onderzoeken.

Als je bij je stadsverwarming blijft weet je iig zeker dat je maandbedrag alleen maar zal oplopen (iig niet dalen waar een lening uiteindelijk wordt afgelost). Je zal wel minimaal 10 jaar moeten blijven zitten ervoor wil je er op gaan verdienen vermoed ik, want dat is al gauw de TVT als je het laat doen..

Je kan ook een jaartje aankijken wat je kosten zijn zodat je de BC zelf kan doorrekenen...

[ Voor 14% gewijzigd door ID-College op 11-10-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:37:
Dat hangt er vanaf welke capaciteit je neemt qua warmtepomp. In een nieuwbouwwoning heb je maar weinig nodig.

Lucht warmtepomp is heel gangbaar hoor. Kun je prima je huis mee verwarmen. Hoe denk je dat de rest van Nederland dat doet ;)

NoM is iets van vroeger, voor babyboomers die met 'duurzaamheid' bezig zijn :+ . Daar zou ik niet naar streven. Met uitfasering van salderen is dat niet meer relevant.
Ah, misschien mis ik dat iets, maar NoM betekent voor mij gewoon geen kosten meer naar externe partijen. (Behalve Vitens voor het water). Zeker iets wat ik wel zie als streven uiteindelijk. Wat heeft het uitfaseren van saldering als negatieve effecten voor een NoM huis?

We hebben al vloerverwarming daar, overal triple glas en goede isolatie. Een lucht warmtepomp zou dus kunnen, alleen weer ik niet zo snel waar ik de buitenunit zou verstoppen. Qua kosten valt het me alleszins mee.

Als ik even snel bij Vaillant kijk, dan zie ik daar staan zo'n 7-10K voor installatie van een warmtepomp, nog 6K voor zonnepanelen, dan zou je voor 20K rond moeten zijn en dan wek je (in 80% van de gevallen) genoeg elektra op om de warmtepomp te laten draaien/je PC/TV aan te houden. Ik dacht dat warmtepompen extreem duur waren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 15:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

We hebben ook een nieuwbouwing uit 2019 met stadsverwarming, gezien de stadsverwarming schreeuwend duur bleek hebben wij uiteindelijk gekozen voor een hybride oplossing met een lucht/lucht warmtepomp.

Afkoppelen van het warmtenet hebben we overwogen maar de investering in all-electric (l/w WP incl. boiler) was fors!

De stadsverwarming gebruiken we voor SWW en de (vloer)verwarming) als back-up, voor het primair verwarmen hebben we een airco opgehangen in de woonkamer.

Voor deze SWW voorziening en (back-up) verwarming betaal ik dan +/- 350 euro per jaar.

De investering van de airco was uiteindelijk 2k (kan goedkoper) met als bijkomend voordeel dat je in de zomer ook kan koelen :). De stroom komt uit de zonnepanelen.

Mijn advies zou zijn, gooi het dak vol met PV en hang een airco (L/L warmtepomp) op in de woonkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 11-10-2020 14:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb ivm het uitzoeken van m'n eigen panelen een excelletje gemaakt voor het berekenen van de terugverdientijd (tvt), rekening houdend met zelfgebruik en de salderingsregeling zoals die nu is. Wij hebben een verbruik van zo'n 3000 kWh (met dank aan Corona) en als ik nu 12 panelen van 370 Wp Oost/West plat dak neerleg voor de geschatte kosten (zo'n 0.65 euro/Wp ex btw als ik het zelf doe) dan heb ik dat er in net meer dan 4 jaar uit. Ik ga hier uit van 20% zelfverbruik en de huidige terugleververgoeding van 10,5 ct/kWh die we hebben bij Vandebron en dat onze panelen liggen vanaf 1 januari 2021.

Als ik diezelfde berekening maak voor iemand met 900 kWh jaargebruik en slechts 5% zelfverbruik (je hebt weinig gebruik, dus ik vermoed dat je weinig tot geen grootverbruikers hebt om overdag te laten draaien), dan is de tvt 2 jaar langer. Als je op zuid bij 35 graden hellingshoek hetzelfde aantal legt en meer dan 1 Wh/Wp haalt, dan gaat de tvt wel hard naar beneden naar net geen 5 jaar. Als de terugleververgoeding maar 4 ct/kWh zou zijn dan is de tvt 9 jaar, dus het is wel zaak om de beste terugleververgoeding te vinden.

Kortom, zolang je niet de hoofdprijs betaalt en je niet van plan bent binnen een jaar of 5 te verhuizen, dan haal je het er wel uit. Zeker als je ook airco oid wil voor koelen/verwarmen (staat ook op onze planning).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoM is nul op de meter.
Maar zonder salderen betaal je voor stroom en ontvang je (een lager bedrag) voor je opwek.

NoM is dus niet NiP (nul in de portemonnee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:44:
NoM is nul op de meter.
Maar zonder salderen betaal je voor stroom en ontvang je (een lager bedrag) voor je opwek.

NoM is dus niet NiP (nul in de portemonnee)
Doel je op het feit dat je dan dus inderdaad moet opwekken op het moment dat je ook verbruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jeroenneman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Doel je op het feit dat je dan dus inderdaad moet opwekken op het moment dat je ook verbruikt?
Zoveel mogelijk zelf gebruiken, meer panelen hebben dan je werkelijk op jaarbasis nodig hebt verhoogd het eigengebruik, je kan hogere pieken afvangen, eerder een beetje vermogen, enz.
Met een warmtepomp is dat al een ander verhaal, meer verbruik en op andere tijden.

Zie bijv mijn "vandaag" de opbrengst is hoger dan verbruik maar toch heb ik verbruik boven de groene lijnen en in de nacht, die reken je gewoon af na salderen.
Alle groene lijnen boven de rode krijg je 6-14 cent voor na saldeer tijdperk.

Dus meer pv is betere dekking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzh-oDIisC3aXLbwBi1tzhV1pvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ8vRvpMj3BzZDcXGB9gngcW.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Ja, wel als je 0 kosten wilt.

Maar je kan ook gewoon Heel veel panelen leggen en van de opbrengst van die panelen je stroom inkopen. Maar je moet dan veel meer opwekken dan je verbruikt om netto op 0 euro kosten uit te komen, want je betaalt de volledige inkoopprijs terwijl je relatief weinig betaald krijgt voor je opwek.

[ Voor 41% gewijzigd door de Peer op 11-10-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
revolution-nl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:53:
We hebben ook een nieuwbouwing uit 2019 met stadsverwarming, gezien de stadsverwarming schreeuwend duur bleek hebben wij uiteindelijk gekozen voor een hybride oplossing met een lucht/lucht warmtepomp.

Afkoppelen van het warmtenet hebben we overwogen maar de investering in all-electric (l/w WP incl. boiler) was fors!

De stadsverwarming gebruiken we voor SWW en de (vloer)verwarming) als back-up, voor het primair verwarmen hebben we een airco opgehangen in de woonkamer.

Voor deze SWW voorziening en (back-up) verwarming betaal ik dan +/- 350 euro per jaar.

De investering van de airco was uiteindelijk 2k (kan goedkoper) met als bijkomend voordeel dat je in de zomer ook kan koelen :). De stroom komt uit de zonnepanelen.

Mijn advies zou zijn, gooi het dak vol met PV en hang een airco (L/L warmtepomp) op in de woonkamer.
ik vroeg mij af of dat niet met een doorstroomverwarmer goedkoper kan

kan ik er vanuit gaan dat SWW ongeveer 7 GJ is?

In rotterdam kost het 330 vaste kosten + 180 voor de GJ =510 euro

omrekenen naar kWH voor cop 1 verwarmen
7 GJ => 2000Kwh => 420 euro

Die vaste kosten zijn echt enorm bij een laag verbruik. :'( (ik snap de backup, ik vroeg het mij gewoon af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:10:
[...]

Die vaste kosten zijn echt enorm bij een laag verbruik. :'( (ik snap de backup, ik vroeg het mij gewoon af)
Kan met een e-boiler nog uit, als je daardoor geen l/w warmtepomp aan hoeft te schaffen en je stadsverwarming op kan zeggen. Daalderop en een niebla en klaar...
we zijn gemiddeld met 4 thuis en kost ons 1700 kWh per jaar atm (meer geworden door de regen douche) stel dat je alles moet inkopen is het nog maar 350,-
Na salderen is dit ook goed te regelen in overdag warmen en in de avond douchen met simpele tijdklokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
revolution-nl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:53:

Ik heb dit ook overwogen (hybride vs full) maar kwam met full een stuk beter uit op de langere termijn (rond de 10 jaar) omdat je vastrecht blijft betalen jaar op jaar.. mijn stadsverwarming verbruik zou volgens berekeningen rond de 40 a 50% dalen.. de investering is nu hoger maar je gaat er altijd op achteruit (rond de 11 a 12 jaar was mijn break-even punt) ook bij een eventuele verkoop waar ik - persoonlijk - eerder voor een woning voor volledig ga ipv hybride!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

twain4me schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:10:
[...]

Wij verbruiken met 3 personen +/- 5GJ voor SWW, dit is wat lager door de douche WTW die ik als meerwerk heb laten plaatsen. Deze heb ik bewust laten plaatsen voor als er een WP boiler of doorstroom verwarmer komt.

Een doorstroomverwarmer kan een goedkope optie zijn voor ons, maar als de stadsverwarming er helemaal uit gaat dan wil ik ook een l/w WP voor de vloerverwarming en dan heb ik weer extra PV nodig etc , daarnaast is een doorstroomverwarmer ook niet post-saldeer bestendig. Kortom financieel allemaal niet te verantwoorden om €32,- per maand te besparen (mijn voorschot aan ennatuurlijk)

Daarnaast ben ik van het KIS principe, apparaten die je niet hebt kunnen niet kapot en hoeven niet onderhouden of afgeschreven te worden. De mix stadsverwarming voor SWW en back-up en l/l wp is voor mij op dit moment een hele mooie balans tussen KIS en lage maandlasten, de investering was relatief klein en de ROI hoog.

Ik ga de komende jaren even rustig aankijken wat er met de saldering gaat gebeuren en de ontwikkeling in prijs van thuisaccu's / V2G mogelijkheden, met die nieuwe inzichten kan ik mogelijk een mooie business case maken zodat de warmteset naar het oud-ijzer kan.

En zo maakt iedereen zijn eigen afweging :*)

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 11-10-2020 17:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@revolution-nl

Daarom heb ik daalderop boiler(s) met mengventiel, dat soort dingen gaan decennia mee. Eerst gewoon voor de cv gehad om gas te verhuizen en overschot rendabel te maken.
Extra pv is tegenwoordig maar een schijntje met 320Wp panelen voor 9 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Voordat je gaat nadenken om de stadsverwarming op te zeggen, kijk eerst eens of je die wel op kunt zeggen.

Vaak is het zo dat je aan een (bv) 30 jarig contract vast zit, aangezien de aanlegkosten via het vastrecht in die termijn terugbetaald moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:15:
@revolution-nl

Daarom heb ik daalderop boiler(s) met mengventiel, dat soort dingen gaan decennia mee. Eerst gewoon voor de cv gehad om gas te verhuizen en overschot rendabel te maken.
Extra pv is tegenwoordig maar een schijntje met 320Wp panelen voor 9 tientjes.
Ik weet het, zeker als je MP een beetje in de gaten houd. De garageset van 10x 290WP heeft mij begin dit jaar all-in +/- 1400 euro gekost (incl. SMA 3.6) :D _O-

De WAF voor extra panelen is op dit moment alleen erg laag. Ik heb nog dakruimte op de garage vrij en volgend jaar ontstaat er weer extra dakruimte door de komst van een veranda O+

Die >10kWp gaat er nog wel gewoon komen, niet omdat het moet maar omdat het kan, maar daar hoef ik jou niets over uit te leggen ;) :+

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 11-10-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:17
Mijn verbruik op 2 persoons huishoudens voor 1 jaar:

Normaal tarief 503 kWh
Dal tarief 630 kWh

Gas: 295 m3 (geen stadsverwarming)

Ik woon in een nieuwe bouw woning 65m2 totaal en volgens de woningbouw is ons huis A+++. We hebben ook HR++ ramen. Binnen huis doen wij nooit aan stoken of de verwarming. Ten zij we ziek zijn. Al mijn apparatuur is A++ op zijn minst en wassen met de wasmachine doen wij op Eco-stand 30 graden. Vaatwasser gebruiken we soms en op Eco-stand 50 graden. Ik woon op de 4e verdieping

Nu hebben wij onze nieuwe termijn gekregen €44,- per maand. Ik heb hem gezet op €150,- per maand.

Omdat ik ern huur woning heb mogen wij geen zonnepanelen van de woningbouw, omdat de verzekeringop de dak. Dat is nadeel van huur. Mijn kosten zullen dan nog vele malen goedkoper zijn dan de €44 per maand.

Is er geen andere mogelijkheid voor mij?

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 11-10-2020 19:02 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Hmm, als er dan toch veel zonnepanelen liggen, dan neig ik inderdaad ook meer naar volledig van de stadsverwarming af. Anders ben je steeds meer kwijt aan je vast kosten relatief gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het wordt niet voor niets vaak stadsverarming genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroenneman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:48:
Hmm, als er dan toch veel zonnepanelen liggen, dan neig ik inderdaad ook meer naar volledig van de stadsverwarming af. Anders ben je steeds meer kwijt aan je vast kosten relatief gezien.
Er zit nogal verschil in het vastrecht per aanbieder en of je warmteset eigendom of huur is.
Belangrijkste is om dit eerst duidelijk te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
[...]

Juist als "salderen" ophoudt te bestaan, is het helemaal niet meer interessant wat je eigen verbruik is. Want je moet dan de installatie gewoon grotendeels terugbetalen van de terugleververgoeding. Een "overschot" hebben heeft dan ook geen betekenis meer.

Het enige wat dan nog meetelt in de terugverdientijd, is de prijs/Wp die je moet betalen. En wat dat betreft zijn grote installaties gewoon veel gunstiger dan kleine. Later 2 of 3 paneeltjes bijleggen klinkt leuk, maar dat kan gewoon nooit rendabel uit, zeker niet als je de installatie uitbesteed. Plus dat je dan nu óók meer euro's per watt neerlegt, dubbel verlies dus.
Vandaar dat het advies op Tweakers vaak luidt: Doe het in 1x goed en leg gewoon het maximum wat je dak en je portemonnee toestaat.

Neemt natuurlijk niet weg dat we nu nog lekker kunnen salderen en het dus ook gunstig is zo snel mogelijk te leggen. Als je eerst wat moet sparen, moet je hier misschien een optimum in kiezen. Als je plannen hebt voor een dakkapel of dakraam, loont het misschien de moeite om daar relatief snel een knoop over door te hakken. Al was het alleen maar door de exacte ruimte te reserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Jeroenneman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:33:
Bedankt voor het meedenken so far!
Qua panelen dacht ik aan 325Wp TrineSolar of 340 (dacht ik) LG panelen. Ik denk dat ik kan gaan voor een oplossing zonder micro-omvormers, omdat er geen schaduw bronnen in de omgeving zijn (tenzij de buren besluiten ook een dakkapel te plaatsen, verstandig om hier nu al rekening mee te houden? Micro-omvormers zijn duurder, maar ook weer niet enorm qua investering).

Ik heb net wel het grote warmtepomp topic gevonden, dus nog even 300 pagina's doorlezen ;)

Het wordt dan sowieso een lucht warmtepomp, want 100m de grond in boren gaat hem niet worden bij een rijtjeshuis. Wel interessant om inderdaad te kijken of je een NoM huis zou kunnen realiseren. Puur door PV en een warmtepomp. Maar twijfelachtig of een lucht warmtepomp voldoende gaat verwarmen voor warm water overal+ vloerverwarming.
Panasonic Monoblock 5KW moet voldoende zijn icm een warmtepompboiler voor SWW en klaar. Zitten harde subsidies op (wp 1800 en wpb 650 atlantic explorer v4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
We hebben nu het plan gemaakt om 15 panelen te plaatsen. 3x3 panelen aan de voorzijde (oostkant) van het huis, 2x3 panelen aan de achterzijde (westkant).

Nu zie ik alleen wel enorme verschillen in panelen.

Hier op het forum worden diverse keuzes aangeraden:
- Yingli panelen van 470Wp (wut?!)
- Longi full black panelen van 370Wp
- JA Solar van 385Wp
- Panasonic voor kwaliteit, en als budget ondergeschikt is?

Terwijl ik op de webpagina's van de grote partijen (Vattenfall, Regionaal Energieloket etc) vooral de volgende zie:
- LG 340Wp Full Black
- Trine Solar 325Wp

Die Yingli schieten er bovenuit qua Wp, hoe krijgen die het voor elkaar om een paneel met bijna 100Wp boven normaal in de markt te zetten voor een competitieve prijs?!
En de LG is gewoon duur voor het aantal Wp, of zie ik kwaliteitsverschil over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Die 470 Wp panelen zullen wel veel groter zijn. Heb je gekeken naar de afmetingen per paneel en welk legplan daarmee mogelijk is?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1