Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toekomstbestendig high-end game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ArieBC
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil het gebruiken om de nieuwste games op de hoogste resolutie te spelen, en dan op een tweede scherm een film te kunnen kijken. Daarnaast denk ik erover om in de nabije toekomst VR aan te schaffen, dus zou mooi zijn als het systeem daar ook voor geschikt is.
Af en toe zal ik er ook op programmeren, maar dit is niet de hoofdactiviteit van de pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Budget is niet vast, en vooral afhankelijk van prijs/kwaliteit.

~2500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Heb nu nog 2 redelijke schermen, dus die wil ik eventueel later vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

De PC komt in de woonkamer te staan, bij voorkeur dus redelijk stil. Ook ben ik benieuwd naar inspiratie voor een kast die er een beetje mooi bij staat :)

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Geen voorkeur.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Een systeem waar ik voorlopig mee vooruit kan, wat goed geschikt is voor high-end gaming + films tegelijk te spelen. Daarnaast dus VR ready.
Verder ben ik vooral een enorme newb wat bij elkaar past en laat mij graag leiden door jullie wijsheid.

Ik dacht tot nu toe aan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 440,55€ 440,55
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 209,71€ 209,71
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G€ 831,88€ 831,88
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 195,-€ 195,-
2MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 426,-€ 852,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,55€ 74,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,90€ 159,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 123,90€ 123,90
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 144,-€ 288,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.175,49

Beste antwoord (via ArieBC op 12-10-2020 07:16)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Dat "toekomstbestendig" komt telkens weer terug, ik negeer het gewoonlijk. Het is een marketingterm die bedacht is om te zorgen dat je net wat meer uitgeeft dan je eigenlijk nodig hebt. Je wil gewoon voorbij het punt komen dat je geld weggooit door te zuinig te zijn, maar dat punt komt vrij vroeg al.

Wat je moet proberen is gewoon het snelste te bouwen dat kosteneffectief is, en niets meer. Als je al het geld dat je nu niet uitgeeft in de zak houdt kan je de volgende upgrade eerder doen zodat je alle informatie die dan beschikbaar is kan gebruiken in je keuze. Ik vind zelfs de keuze voor een 8-core processor al op het randje, dat is voor mijn gevoel bijna alleen om het budget op te maken. Recent hebben we in een topic deze build voorgesteld, die wat mij betreft al over het optimale punt is:

1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 155,05€ 155,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 813,73€ 813,73
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
3VentilatorenArctic F12 PWM PST CO, 120mm€ 6,99€ 20,97
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 82,39€ 82,39
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 750 watt€ 104,08€ 104,08
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 238,90€ 238,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.834,62

Van de componenten die nu te krijgen zijn is de 10600K wel het hoogst haalbare, maar met de teaser van AMD lijkt het er op dat het zinvol zou kunnen zijn te wachten op het daadwerkelijk op de markt komen van de nieuwe processors. Zeker omdat de 5600X niet veel meer kost dan de 10600K, en op aanzienlijk goedkopere moederborden draait.

Had je een maandje of anderhalf de tijd om te wachten?

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
  • Een 12 core processor heb je niets aan als je gaat gamen. Neem max een 8 core hiervoor. Voor gamen wordt tegenwoordig 4 tot 6 cores gebruikt. In de toekomst waarschijnlijk 8 cores. De nieuwste Ryzen 7 is de snelste 8 core game processor die er is. Sneller dan de Intel's. Vanaf november verkrijgbaar.
  • Je hebt niets aan de X570 als je er één of twee PCIe 3.0 x4 SSD's erin zet en maar 1 videokaart. Neem een goed B550 bord. De Tomahawk heeft betere VRM dan dat Gigabyte X570 bord. De reden voor MSI is omdat de software RGB Fusion van Gigabyte erg matig is. De Cooler Master behuizing dien je via ARGB te bedienen. Ik zou dan of MSI of Asus nemen.
  • Dus de videokaart ook aanpassen aan de MSI. Volgens de reviews de best koelende en stilste RTX 3080.
  • RM750x is tegenwoordig te duur. Bovendien is de SP11 750W beter en stiller.
  • de SX 8200 Pro presteert net zo goed als de 970 Evo Plus. Bovendien kun je beter 1x 2TB nemen. Kun je in de toekomst uitbreiden met een snelle PCIe 4.0 x4 SSD.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X€ 470,-€ 470,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 195,-€ 195,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,90€ 159,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 125,05€ 125,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.242,13

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat bedoel je met "toekomstbestendig"?

Elke PC die je nu koopt, zal over een jaar gewoon een PC van een jaar oud zijn, ook als je een extra dure koopt. Als je veel extra geld uitgeeft, dan koop je nu de onderdelen die top van de lijn zijn, maar dat zijn ze over een paar maanden al niet meer en over een jaar zeker niet meer.

Een "futureproof" PC van nu, bevat over een jaar onderdelen die veel meer in waarde gedaald zijn dan gemiddeld en omdat je een oude versie hebt, verbruikt die ook nog veel meer stroom dan iets nieuws.

Als je niet nu al een bijzondere toepassing hebt, dan is het is veel verstandiger om een standaardlijstje te volgen, zoals de BBG. Het mooie van een PC is nou juist dat je halverwege de rit een onderdeel apart kunt upgraden naar wat je dan nodig hebt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • Beste antwoord

• Involvement
Dat "toekomstbestendig" komt telkens weer terug, ik negeer het gewoonlijk. Het is een marketingterm die bedacht is om te zorgen dat je net wat meer uitgeeft dan je eigenlijk nodig hebt. Je wil gewoon voorbij het punt komen dat je geld weggooit door te zuinig te zijn, maar dat punt komt vrij vroeg al.

Wat je moet proberen is gewoon het snelste te bouwen dat kosteneffectief is, en niets meer. Als je al het geld dat je nu niet uitgeeft in de zak houdt kan je de volgende upgrade eerder doen zodat je alle informatie die dan beschikbaar is kan gebruiken in je keuze. Ik vind zelfs de keuze voor een 8-core processor al op het randje, dat is voor mijn gevoel bijna alleen om het budget op te maken. Recent hebben we in een topic deze build voorgesteld, die wat mij betreft al over het optimale punt is:

1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 155,05€ 155,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
3VentilatorenArctic F12 PWM PST CO, 120mm€ 6,99€ 20,97
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 82,39€ 82,39
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 750 watt€ 104,08€ 104,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.834,62

Van de componenten die nu te krijgen zijn is de 10600K wel het hoogst haalbare, maar met de teaser van AMD lijkt het er op dat het zinvol zou kunnen zijn te wachten op het daadwerkelijk op de markt komen van de nieuwe processors. Zeker omdat de 5600X niet veel meer kost dan de 10600K, en op aanzienlijk goedkopere moederborden draait.

Had je een maandje of anderhalf de tijd om te wachten?

• ArieBC
Alvast bedankt alledrie voor de feedback!

Ik herken het punt van kritiek op de 'toekomstbestendigheid', en de dat het inderdaad een goed punt is dat je wellicht beter eerder kan upgraden dan nu veel uit te geven.

Zal vanavond eens jullie alternatieven naast elkaar leggen en dan de samenstelling updaten. Ik kan trouwens zeker een maandje (of twee) wachten, volgens mij moet dat ook wel als je een 3080 kaart wilt want die zijn nu nergens te krijgen :)

Ik vind het wel moeilijk inschatten wanneer je voldoende koeling hebt, zo zie ik bij sommige builds dat ze geen additionele ventilators hebben en andere drie stuks. Is dat puur door een andere kast waar al eventueel wel of geen koeling in zit?

[ Voor 11% gewijzigd door ArieBC op 11-10-2020 14:00 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
ArieBC schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:50:
Ik vind het wel moeilijk inschatten wanneer je voldoende koeling hebt, zo zie ik bij sommige builds dat ze geen additionele ventilators hebben en andere drie stuks. Is dat puur door een andere kast waar al eventueel wel of geen koeling in zit?
Heb je gezien hoe groot die fans aan de voorkant zijn? :D. Het ligt per combinatie kast en videokaart aan hoeveel koeling je nodig hebt.

Die Intel build van @Involvement vind ik trouwens beter. Komt voornamelijk door de goedkopere kast. Je kunt ook enkel de kast en koeling veranderen en alsnog voor AMD gaan. Als je niet wilt wachten is de Intel een goede keuze.

[ Voor 19% gewijzigd door Djarune op 11-10-2020 13:57 ]

Verwijderd

Voor de behuizing is het economischer om voor de H500 van het zelfde merk te gaan: pricewatch: Cooler Master MasterCase H500 ARGB

Bij deze krijg je twee omwisselbare voor-panelen, waaronder ook het mesh paneel zoals die van de h500m.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2020 05:25 ]

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Persoonlijk begrijp de "ik zou geen X570 nemen want"
En dan nog "ouwe" bordjes uitkiezen die 50,- goedkoper zijn.
Die Aorus Pro is een mooi bord, als je iets minder wilt is de Elite ook goed, die heeft iets mindere VRMs en geen SLI.

Nu nog een B550 of zelf 400 serie te kopen met het oog op de 5000 serie CPUs, weird.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• ArieBC
Uiteindelijk blijft het lastig dus, ik ga voor nu het advies volgen om nog een maand of 2 te wachten en dan zijn wellicht de videokaarten en nieuwe processors beter beschikbaar.

Voor nu in elk geval erg bedankt voor de input allemaalk!

• Involvement
Bad Brains schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 05:22:
[...]

Nu nog een B550 of zelf 400 serie te kopen met het oog op de 5000 serie CPUs, weird.
Over die 400-serie heb je misschien nog een punt, maar de B550 is splinternieuw, draait een 5000 serie zonder problemen en heeft bovendien geen fan nodig.* Waar zou je die €50 voor uitgeven? :?

*Al schijnt die fan zo goed als nooit aan te gaan, al heb ik geen eerstehands ervaring.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Involvement schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Over die 400-serie heb je misschien nog een punt, maar de B550 is splinternieuw, draait een 5000 serie zonder problemen en heeft bovendien geen fan nodig.* Waar zou je die €50 voor uitgeven? :?

*Al schijnt die fan zo goed als nooit aan te gaan, al heb ik geen eerstehands ervaring.
@Involvement
Wat ik begrepen heb is dat de X570 meer werkstation is en die heeft daarom ook veel meer stroom op de PCB voor de CPU. Een 3900X kan zomaar rond de 300 400 watt weghalen en door je socket heenjassen, daar zijn de VRM's op een X570 wel op gebouwd.
Voor een 3600, zal het boeien. Maar een dikke processor met straks nog een 3080 graka erin, dan houd een 550 snel op.
Anyways dat was zoals ik het begrepen heb, ik kan abuis zijn.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Involvement
Er is wel een correlatie tussen de stroomcapaciteit van een moederbord en de chipset, je zult zien dat moederborden met duurdere chipsets vaak uitgerust worden met spanningsregelaars (VRMs) van een hogere capaciteit. Dat zijn echter totaal losse componenten die alleen zeer zijdelings met de chipset communiceren. Er zijn X570 moederborden met slechte VRMs, en B550 met goede. De A520 chipset is naar mij weten zelden voorzien van een krachtige VRM, maar een Ryzen 9 op A520 moederbord is toch al wel een beetje gekke match.

In elk geval is een vermogen van 400W voor een 3900X of 3950X echt extreem. De chiplets op deze processors bevatten 8 kernen (6 actief voor de 3900X) en zijn vrij klein door het 7nm proces. Dat beperkt de maximale hoeveelheid warmte die je er structureel in kan genereren zonder dat ze zichzelf smelten tot een Watt of 80, wat dus zelfs zonder een vermogenslimiet van de VRM tot een praktische beperking leidt van 160W voor de hele processor (+20W voor de I/O chip, maar die gaat niet veel meer gebruiken bij intens gebruik). Intel CPUs kunnen door hun grotere oppervlakte en monolitische bouw meer vermogen verwerken (een i9-10900K kan zo veel als 320W verwerken) maar ook alleen met idioot veel koeling.

Het vermogen van de grafische kaart komt voor het overgrote deel niet van het moederbord en doet dat vervolgens bijna geheel van de 12V rail die direct verbonden is met de voeding. Daar komt geen VRM of chipset aan te pas, dat is gewoon een directe doorverbinding zonder tussenkomst van de chipset en wordt op de kaart zelf naar de spanning voor de videochip verlaagd. De rest zal via een aparte PCI-e kabel van je voeding komen. Zelfs op een moederbord met een A520 chipset en geen koeling op de VRM zal daarom geen last hebben van een RTX 3080 en net zo snel draaien als zonder.

Er zijn overigens wel redenen om een X570 te willen hebben, maar de vermogenslimiet is dat niet. Gewoonlijk is de vuistregel dat als je niet weet of je een X570 nodig hebt, je hem niet nodig hebt. De extra bandbreedte die de chipset toelaat heb je gewoonlijk niet nodig. Hier is een diagram dat toont hoe een B550 chipset en een Zen 2 processor samenwerken:

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/media/k2/items/cache/aac68d5be57c1b8af5efed09e2ce8bc2_L.jpg
Bron: AMD Chipset Comparison: B550 Specs vs. X570, B450, X370, & Zen 3 Support (2020)

Je ziet dat een groot deel van de verbindingen met een grote bandbreedte al direct van de processor komen. Ik heb het hier over USB 10Gbps, de primaire PCI-e 4.0 slot, de primaire NVME schijf en het RAM geheugen (RAM staat niet op het plaatje). Pas daarna kom je aan de verbindingen die via de chipset gaan, en dan moet het wel een machtige bandbreedte hebben wil je last krijgen van de PCI-e 3.0 x4 (4GB/s) link. Bij de X570 is die link PCI-e 4.0 4x (8GB/s). Het kan een limiet zijn voor veel I/O, maar is voor een game systeem gewoonlijk niet de issue.

Op het YouTube kanaal van Gamers Nexus zijn altijd wel interessante opsommingen van geschikte moederborden te vinden met de nadruk op overklokken. Dit is een voorbeeld van een B550 overzicht:

Best B550 Motherboards for AMD Ryzen CPUs: MSI, Gigabyte, ASRock, & ASUS

Er zijn vergelijkbare analyses voor de B450, X470 en X570 borden.
Pagina: 1