Setting
Een aantal jaren geleden is in ons huis een nieuwe verwarmingsinstallatie aangelegd met op de begane grond een vloerverwarming. Als nu boven op een van de slaapkamers een radiator wordt opengedraaid dan moet de thermostaat in de woonkamer “omhoog” om warm water door de leidingen te laten stromen. Echter dan wordt ook de vloerverwarming verder opgewarmd terwijl dat meestal dan niet nodig is.-
Voorstel
De verdeelunit van de vloerverwarming (Robot) heeft nu een thermostatisch ventiel op de aanvoer-aansluiting. Mijn idee is nu om deze te vervangen voor een electrische open/sluit ventiel. Hiermee zou dan tijdelijk de toestroom tot de vloerverwarming gestopt kunnen worden terwijl de overige open radiatoren zich vullen met warm water. Volgens kan het ventiel van de vloerverwarming weer open.De radiatoren boven krijgen allemaal een eigen thermostaat die in contact staan met Domoticz voor de domotica meet-en-regel.
Even Googelen leert dat er electrische thermostatisch ventielen bestaan (bijv.
Honeywell MT4-230-NO Actuator 230V). Deze zou dan normaal gesproken de instroom en het retour water van de voerverwarming regelen (via de thermostatische functie). Indien er spanning (230V) op het ventiel wordt gezet dan sluit het ventiel helemaal en worden alleen de radiatoren op boven verdiepingen gevuld. Als de spanning wegvalt dan gaat het ventiel weer open in de normale regel modus.
-
Mijn vragen voor dit forum
- Klopt deze gedachtengang / methode?
- Wordt de circulatie door de leidingen niet zodanig belemmerd dat het mogelijkerwijs schade zou kunnen geen aan de ketel bijvoorbeeld?
- Heb je inderdaad een actuator nodig die "Normally open" is?
- Zijn er nog dingen waar ik rekening moet houden?