Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming tijdelijk afsluiten met elektrisch ventiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kees de kapper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 22:41
Setting
Een aantal jaren geleden is in ons huis een nieuwe verwarmingsinstallatie aangelegd met op de begane grond een vloerverwarming. Als nu boven op een van de slaapkamers een radiator wordt opengedraaid dan moet de thermostaat in de woonkamer “omhoog” om warm water door de leidingen te laten stromen. Echter dan wordt ook de vloerverwarming verder opgewarmd terwijl dat meestal dan niet nodig is.
-
Voorstel
De verdeelunit van de vloerverwarming (Robot) heeft nu een thermostatisch ventiel op de aanvoer-aansluiting. Mijn idee is nu om deze te vervangen voor een electrische open/sluit ventiel. Hiermee zou dan tijdelijk de toestroom tot de vloerverwarming gestopt kunnen worden terwijl de overige open radiatoren zich vullen met warm water. Volgens kan het ventiel van de vloerverwarming weer open.
De radiatoren boven krijgen allemaal een eigen thermostaat die in contact staan met Domoticz voor de domotica meet-en-regel.

Even Googelen leert dat er electrische thermostatisch ventielen bestaan (bijv.
Honeywell MT4-230-NO Actuator 230V). Deze zou dan normaal gesproken de instroom en het retour water van de voerverwarming regelen (via de thermostatische functie). Indien er spanning (230V) op het ventiel wordt gezet dan sluit het ventiel helemaal en worden alleen de radiatoren op boven verdiepingen gevuld. Als de spanning wegvalt dan gaat het ventiel weer open in de normale regel modus.
-
Mijn vragen voor dit forum
  1. Klopt deze gedachtengang / methode?
  2. Wordt de circulatie door de leidingen niet zodanig belemmerd dat het mogelijkerwijs schade zou kunnen geen aan de ketel bijvoorbeeld?
  3. Heb je inderdaad een actuator nodig die "Normally open" is?
  4. Zijn er nog dingen waar ik rekening moet houden?

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je wilt effectief dus gewoon een zoneregeling. Daar al eens op gezocht?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
Kees de kapper schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:43:
De verdeelunit van de vloerverwarming (Robot) heeft nu een thermostatisch ventiel op de aanvoer-aansluiting.
Denk je dat die er voor de lol zit? Die zit er om te zorgen dat het water in de vloer niet te heet wordt met mogelijk schade aan de vloer als gevolg.

Lijkt me niet verstandig om die te vervangen. Zet de afsluiter dan gewoon ervoor...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kees de kapper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 22:41
Dank alvast voor de reacties.

Inderdaad is dit een soort zone-systeem maar met deze manier is dat snel en makkelijk te verwezenlijken.

Ik snap de werking van het thermische ventiel. Ik dacht te zien dat de genoemde Honeywell MT4-230-NO Actuator ook een thermische draad had maar dat is niet juist. Deze optie valt dus af.

In een ander topic las ik de suggestie om de pomp tijdelijk uit te schakelen. Daar ga ik mee aan de slag. Is goedkoop en je kunt gelijk zien wat de pomp aan energie verbruikt en of deze degenereert (aan het verloop in stroomverbruik).

[ Voor 41% gewijzigd door Kees de kapper op 12-10-2020 21:30 ]