Met gedeelde internetverbinding mijn kamer beveiligen

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyS1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo,

Ik stel niet gauw een vraag maar moet toch toegeven dat ik geen flauw idee heb waar ik moet beginnen.

De situatie:

de woning bestaat uit 3 studio's met gedeeld internet. Ik had een 4g voor thuis omdat de oude huisgenoten 24mbit gedeeld door 3 personen snel genoeg vonden...

Maar inmiddels is er weer een wisseling van huurders geweest en stappen we over naar 200mbit glasvezel .

Mijn eigen 4g voor thuis stopt en ik doe mee met t huis internet. Ik trek een cat6 kabel van de router in de studio van mn huisgenoot naar mijn eigen kamer.

En vanaf daar moet mijn netwerk beveiligd worden.

Ik heb sowieso een nieuwe router nodig, eisen zijn dat hij wifi6 ondersteund omdat ik met de Quest 2 via virtual desktop op mn pc wil gamen.

wat word er verder op aangesloten?

PC, naja home cinema en nog wat luidsprekers, HUE en mn telefoon. het is 1 vierkante kamer (30m2) dus 1 router is sowieso voldoende.

Ik begrijp niet zo goed of een eigen router in deze situatie genoeg is om mijn lokale netwerk, inkomende en uitgaande verbindingen te beveiligen..

Wat wil ik?

mijn netwerk beveiligen tegen mijn huisgenoten, ik wil niet dat mensen gemakkelijk in mijn lokaal netwerk kunnen komen of mijn apparaten kan vinden. Dat is eigenlijk het voornaamste.

en ik wil weten of het handig is in deze situatie om een VPN te draaien op de router?

en welke router (please niet een van 300 euro) zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Iedere router volstaat, als je het interne netwerk aan de wan poort hangt (dus nat over nat) kunnen ze nergens bij

Stap verder is vlans maar dan moet je waarsch de main router en switches vervangen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steinhn2004
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-08-2021
hallo ik heb even liggen zoeken en ik kwam al snel bij deze router uit
dit is helaas wel al een wat ouder model maar ik hoop dat niks uit maakt

https://www.coolblue.nl/p...WLOedHBPz-EBoC_1sQAvD_BwE

[ Voor 10% gewijzigd door steinhn2004 op 12-05-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 17:13
Als je enkel wilt bereiken dat men niet jouw apparatuur kan benaderen, dan niet te moeilijk doen in dit geval. Wat @laurens0619 zegt is inderdaad de makkelijkste en goedkoopste oplossing: router kopen, je eigen apparatuur via WiFi of LAN-poorten verbinden en de "gezamelijke verbinding" op de WAN-poort aansluiten.

Voor je routerkeuze kun je denk ik gewoon in de Pricewatch kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door tagican op 12-05-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
"Inbreken" in jouw netwerk is hierboven al aangehaald. Ikzelf zou het wél prettig vinden dat diegene die de ISP router heeft, ook niet naar mijn inbound en outbound traffic kijken kan. Dat is namelijk een 2de dingetje: een muur in jouw router houdt "meegluren" niet tegen. Hiervoor zou ik inderdaad opteren voor een VPN Client (geen server) op jouw router te configureren. Ofwel neem je dan een VPN service af (genoeg 3rd party, van $ tot $$$), of je neemt zelf een VPS af links of rechts, zet daar een OpenVPN server op en voilà, al jouw inbound & outbound traffic kan over die tunnel gestuurd worden en niemand (noch diegene die de ISP router in handen heeft) kan zien wat jij aan het uitspoken bent.

Ik zou het alvast doen, die tunnel! Mensen zijn geniepige beestjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
en ik wil weten of het handig is in deze situatie om een VPN te draaien op de router?
Nee een VPN is een oplossing voor dit probleem. Of oke... je kunt het een stuk eenvoudiger oplossen.

Grofweg heb je hier twee optie: of je koop een nieuwe router die ondersteuning heeft voor VLAN's. Daarmee kun je jou netwerk opdelen in stukken die volledig los van elkaar staan. Dit vereist wel redelijk wat netwerk kennis en het opzetten en goed instellen gaat je gewoon echt wat tijd kosten.

Een andere optie is om een tweede router aan te sluiten op jou eigen router. Die 1e router kan dan niet bij het netwerk van de 2e router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
n9iels schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Nee een VPN is een oplossing voor dit probleem. Of oke... je kunt het een stuk eenvoudiger oplossen.

Grofweg heb je hier twee optie: of je koop een nieuwe router die ondersteuning heeft voor VLAN's. Daarmee kun je jou netwerk opdelen in stukken die volledig los van elkaar staan. Dit vereist wel redelijk wat netwerk kennis en het opzetten en goed instellen gaat je gewoon echt wat tijd kosten.

Een andere optie is om een tweede router aan te sluiten op jou eigen router. Die 1e router kan dan niet bij het netwerk van de 2e router.
In het eerste geval: als de eigenaar waar de ISP binnenkomt, console kan pakken op de vlan router, zou ik het al niet vertrouwen.
In het tweede geval: wat voegt die 2de router toe? Router #1 kan nog steeds àlle traffic zien, dus is een tunnel een must-have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12

BCC

Ik deelde vroeger met m’n huisgenoten juist het netwerk, zodat je ook makkelijk dingen kon Sharen 🤔 maar je kan vrij eenvoudig een router met wat Guest VLANs in de lucht gooien als het allemaal niet te ingewikkeld moet. Een Ubiquity kan dat eenvoudig.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Minitrooper schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:14:
[...]
In het tweede geval: wat voegt die 2de router toe? Router #1 kan nog steeds àlle traffic zien, dus is een tunnel een must-have.
Ehm ja daar heb je wel een goed punt, excuus :) Nu vraag ik mij af in hoeverre iemand zo dusdanige moeite gaat doen om met sniffers je dataverkeer af te tappen. Maar inderdaad, potentieel wel een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
steinhn2004 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:55:
hallo ik heb even liggen zoeken en ik kwam al snel bij deze router uit
dit is helaas wel al een wat ouder model maar ik hoop dat niks uit maakt

https://www.coolblue.nl/p...WLOedHBPz-EBoC_1sQAvD_BwE
Goed bedoeld, maar dit topic komt alweer uit oktober 2020 en is niet zo heel relevant meer.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.