HR ketel of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 17:12
Mijn vraag
tot nu toe heb ik altijd geleerd / begrepen dat als een ketel een gescheiden rookgas afvoer en aparte, van buiten aangezogen inlaat hebt en je hebt een condenswater afvoer dat je dan een HR ketel hebt. Klopt dit? Zie de foto ter onderbouwing. Wat mij niet simpel lukt is van de Vaillant ketel het type nummer aflezen, anders had ik het opgezocht.

De reden dat ik de vraag stel is dat de CV onderhoudsmonteur tijdens het jaarlijkse onderhoud m'n moeder bang heeft gemaakt dat als ze eenzelfde ketel type wil gebruiken zonder het hele rookgas systeem om te bouwen ze voor 1 januari een nieuwe ketel moet plaatsen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
type nummer opzoeken
Opzoeken of er VR ketel zijn die aparte aan en afvoer hebben en condenswater afvoer. Ben ik niet tegengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaiyrBAVmpeCZFJQXJR3H5VX120=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQxleUQhwYE7Gbi0uHFsTKGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiYwMefkzIx1R4h1mnlHWmBEvAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmjzbYyaIUUkn1kI4OiMaR47.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via lucas321 op 11-10-2020 12:17)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25
Als je zoekt op Google afbeeldingen kom je wel bij een VR ketel uit: https://www.vaillant.nl/pdf-neu/cwk-245-3-144351.pdf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Naast het display, is dat toevallig een plastic klepje met daarachter extra (geavanceerde) instellingen? Staat daar ook niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
Van welk jaar is de ketel ongeveer? En als je omderste paneeltje er voorzichtig af kan schroeven, staan er vaak stickers met info achter.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
Als je zoekt op Google afbeeldingen kom je wel bij een VR ketel uit: https://www.vaillant.nl/pdf-neu/cwk-245-3-144351.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Nielson schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:36:
Naast het display, is dat toevallig een plastic klepje met daarachter extra (geavanceerde) instellingen? Staat daar ook niets?
Daar zit een uitsparing voor een boekje. Maar zit er uiteraard niet tussen.

Ik heb alles bekeken, zonder te gaan schroeven staat er nergens een type of serienummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
@lucas321 In wat voor huis woont je moeder? Huur/koop, rijtjeshuis of appartement?
Want het klopt inderdaad dat je een HR-ketel niet zomaar kan aansluiten op een rookgaskanaal wat enkel geschikt is voor VR.
Er was inderdaad sprake van een verbod op de verkoop van VR-ketels per 1-1-2021. Dat is nu van de baan.
Maar ik zou anno 2020 geen VR-ketel meer laten installeren.
Dus bij een nieuwe HR-ketel zal ook het kanaal moeten worden aangepakt. Afhankelijk van de situatie kan dat of heel duur zijn of redelijk goedkoop.
Heb je meer info? Want dan kunnen we je beter advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
CrazyOne schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:36:
Van welk jaar is de ketel ongeveer? En als je omderste paneeltje er voorzichtig af kan schroeven, staan er vaak stickers met info achter.
2004-2006 ongeveer. Volgens opgaaf verkoper.

Ik ga nog ff niks los schroeven. Maar vindt het wel heel apart dat een CV maker niet één voor de doorsnee consument bereikbaar type plaatje plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
chrisborst schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:50:
@lucas321 In wat voor huis woont je moeder? Huur/koop, rijtjeshuis of appartement?
Want het klopt inderdaad dat je een HR-ketel niet zomaar kan aansluiten op een rookgaskanaal wat enkel geschikt is voor VR.
Er was inderdaad sprake van een verbod op de verkoop van VR-ketels per 1-1-2021. Dat is nu van de baan.
Maar ik zou anno 2020 geen VR-ketel meer laten installeren.
Dus bij een nieuwe HR-ketel zal ook het kanaal moeten worden aangepakt. Afhankelijk van de situatie kan dat of heel duur zijn of redelijk goedkoop.
Heb je meer info? Want dan kunnen we je beter advies geven.
Ik ben het helemaal met je eens, daarom wil ik facts. Ik ben nog nooit een niet HR ketel toegekomen waar condens water aansluiting etc op zit. En rookgas kanalen voor VR hebben bij mijn weten geen af en aanvoer kanaal, laat staan de ketel zelf.

Het zal inderdaad een hele klus zijn. Het betreft een appartement. Andere buren in dezelfde streng hebben ook allen HR ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
lucas321 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:55:
Ik ben het helemaal met je eens, daarom wil ik facts. Ik ben nog nooit een niet HR ketel toegekomen waar condens water aansluiting etc op zit. En rookgas kanalen voor VR hebben bij mijn weten geen af en aanvoer kanaal, laat staan de ketel zelf.
Had je mijn linkje gezien naar de Vaillant CWK handleiding?
Het zal inderdaad een hele klus zijn. Het betreft een appartement. Andere buren in dezelfde streng hebben ook allen HR ketels.
Heeft ze een eigen rookgas afvoer of zit deze op een gedeeld kanaal met de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06
De ketel die er nu hangt heeft toch ook twee pijpen? De zwarte aanvoer, en de grijze afvoer. Probleem opgelost zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Nielson schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:58:
[...]
Had je mijn linkje gezien naar de Vaillant CWK handleiding?
[...]
Heeft ze een eigen rookgas afvoer of zit deze op een gedeeld kanaal met de buren?
Yes, gezien. Thanks. Ik zie dat daar ook een mogelijkheid zit om de luchtaanvoer aan te sluiten. Dat is nieuw voor mij. ;) Ook ik moet nog leren. :)

Rookgas afvoer is inderdaad gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
Uit de handleiding van Nielson. Openschroeven dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdK1T_ZaRfjYF3gOeyvhOyoiePk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VsBd5OabBguxipq3Xk26x8BB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aanwezigheid van afvoer en aanvoer wil zeggen dat het een gesloten ketel is, niet dat 'ie HR is. Aanwezigheid van condensafvoer kan ook bij VR ivm te lang rookkanaal. Evenzogoed afvoer nodig voor inlaatcombinatie..

Gesloten VR ketels zijn volledig van de markt. Open VR ketels mogen nog wel...

Maar dat moet je sowieso niet willen. Als je afvoerkanaal geschikt is voor HR... HR ketel ophangen. Is het afvoerkanaal niet geschikt... dat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:01
Nielson schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:40:
Mijn ketel ziet er exact hetzelfde uit en is type turboMAX plus VU/VUW 282. Installatiedatum eind 2004 klopt ook met wat de TS zegt. Meerdere types zijn dus mogelijk met hetzelfde uiterlijk ;)
(Mijne is wel een Belgisch model en niet condenserend.)
lucas321 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

2004-2006 ongeveer. Volgens opgaaf verkoper.

Ik ga nog ff niks los schroeven. Maar vindt het wel heel apart dat een CV maker niet één voor de doorsnee consument bereikbaar type plaatje plaatst.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
lucas321 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
Ik zou dit direct laten uitzoeken. Zijn de kanalen gezamenlijk of heeft iedereen een apart kanaal?
Dit kan namelijk hele gevaarlijke situaties opleveren! Daarnaast is het handig om te weten of de kanalen voor kosten van de bewoner zijn of voor de VVE.

Toevallig ben ik de voorzitter van onze VVE en over 2 weken worden alle kanalen gerenoveerd zodat ze weer veilig zijn en geschikt voor HR ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Ik dacht dat erkende installateurs per 1 januari geen nieuwe ketels meer mogen ophangen zonder ook het rookkanaal te vernieuwen. Iets in die geest....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ASW1 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:04:
Ik dacht dat erkende installateurs per 1 januari geen nieuwe ketels meer mogen ophangen zonder ook het rookkanaal te vernieuwen. Iets in die geest....
Euh tja, maar als installateurs zich altijd aan de regeltjes zouden houden wordt het wel een stuk rustiger in dit subforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ASW1 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:04:
Je bedoelt de gasketelwet?
Die gaat pas in 2022 in.
kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Euh tja, maar als installateurs zich altijd aan de regeltjes zouden houden wordt het wel een stuk rustiger in dit subforum.
Tja als iedereen zich aan de regels houdt heeft de politie ook weinig te doen.
Belangrijkst is of het veilig is.
En het zijn niet altijd de installateurs die aan de ketel / rookgas werken. Laatst nog bij een klant waar een jaar geleden de dakpannen zijn vernieuwd, rookgas dakdoorvoer eruit, nieuwe pannen en weer terug geplaatst. 2 ringen kapot en geen beugel. Alles met aluminium tape aan elkaar geplakt.
Als daar iets verkeerd was gegaan krijgt dan de installateur de schuld?
Mijn stikker zit op de ketel....

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 11:30
lucas321 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:30:

De reden dat ik de vraag stel is dat de CV onderhoudsmonteur tijdens het jaarlijkse onderhoud m'n moeder bang heeft gemaakt dat als ze eenzelfde ketel type wil gebruiken zonder het hele rookgas systeem om te bouwen ze voor 1 januari een nieuwe ketel moet plaatsen.
Maar hij werkt gewoon nu nog prima?

Klinkt alsof de installateur nog even door zijn oude voorraad heen wil.

Tenzij het een hele speciale situatie is, is het vaak niet heel ingewikkeld om het het rookgassysteem aan te passen.

Bij een goed ingestelde HR ketel (retour < 60) zou je de meerprijs makkelijk binnen de levensverwachting van de nieuwe ketel moeten terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
chrisborst schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Ik zou dit direct laten uitzoeken. Zijn de kanalen gezamenlijk of heeft iedereen een apart kanaal?
Dit kan namelijk hele gevaarlijke situaties opleveren! Daarnaast is het handig om te weten of de kanalen voor kosten van de bewoner zijn of voor de VVE.

Toevallig ben ik de voorzitter van onze VVE en over 2 weken worden alle kanalen gerenoveerd zodat ze weer veilig zijn en geschikt voor HR ketels.
Ben ik nu aan het uitzoeken. En ik herken de actie die je gaat doen over 2 weken. In VvE waar ik nu woon, 3 jaar gelden laten doen. Voor 120 apartemen de CV installaties en RGA laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
NESFreak schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Maar hij werkt gewoon nu nog prima?

Klinkt alsof de installateur nog even door zijn oude voorraad heen wil.

Tenzij het een hele speciale situatie is, is het vaak niet heel ingewikkeld om het het rookgassysteem aan te passen.

Bij een goed ingestelde HR ketel (retour < 60) zou je de meerprijs makkelijk binnen de levensverwachting van de nieuwe ketel moeten terugverdienen.
Inderdaad. Het had een beetje de zweem van oud vrouwtje proberen te ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
edsandje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:24:
[...]

Tja als iedereen zich aan de regels houdt heeft de politie ook weinig te doen.
Belangrijkst is of het veilig is.
En het zijn niet altijd de installateurs die aan de ketel / rookgas werken. Laatst nog bij een klant waar een jaar geleden de dakpannen zijn vernieuwd, rookgas dakdoorvoer eruit, nieuwe pannen en weer terug geplaatst. 2 ringen kapot en geen beugel. Alles met aluminium tape aan elkaar geplakt.
Als daar iets verkeerd was gegaan krijgt dan de installateur de schuld?
Mijn stikker zit op de ketel....
Dus de beugel hebben ze laten verdwijnen?

Nee; in dit geval krijgt de dakpanvernieuwer de schuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik heb er ook zo eentje ziet er van buiten het zelfde uit ook uit 2004~ ik weet nog niet wanneer ik die ga vervangen, maar ik had van binnen gespiekt en het was een compleet afgesloten CV Ketel compartiment (een grote dichte metale doos) ik heb er zelf geen verstand van lol

Je moet je CV ketel langzaam wel weer bijvullen trouwens, volgens mij zit ie onder de 1 bar. Ik had de mijne onlangs laten bijvullen, hij is in een paar weken tijd al 0.1 bar verloren (stond op 2.1 bar nu op 2)

Zoeizo word de volgende CV ketel een stuk energie zuiniger

[ Voor 33% gewijzigd door Wowhead op 13-10-2020 09:19 ]

Pagina: 1