CV ketel met boiler vervangen, rendabel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:14
Beste mensen,

Ik heb momenteel een Nefit Excellent HRC 30 hangen, en deze zal komend jaar de 16 jaar aantikken.

Gezien de leeftijd wil ik mijn opties vast klaar hebben liggen om de ketel direct te kunnen vervangen voor het geval hij de geest geeft.

Mijn opties voor een nieuwe ketel zijn momenteel:

-Intergas HRE 36/30
-Intergas Xtreme 36

Mijn eerste vraag hieromtrent:
-Mijn huidige ketel heeft een flinke 25 liter boiler welke dag en nacht warmgehouden wordt. Dit zal uiteraard aardig wat gas kosten.
Wat zou de besparing kunnen zijn als ik besluit de ketel voor het einde van zijn leven te vervangen door een van bovenstaande modellen zonder boiler?

Mijn tweede vraag:
-De Xtreme zou een ‘extreem’ hoog rendement op tapwater hebben. Is dit rendement zo hoog dat de aanschafprijs die een paar honderd euro hoger ligt hier ook mee te rechtvaardigen is? Hier zou voor mij wel een redelijke terugverdientijd aan moeteb hangen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening! ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:57
Dit is hoe ik naar je vragen kijk met zoveel ik van CV-ketels weet.

1. Wat een boiler verbruikt, weet ik niet. Het zal wel iets verbruiken, maar ik verwacht ook weer niet superveel. Heb je een moduline thermostaat? Dan kun je de boiler uitzetten volgens de handleiding van Nefit, dan heb je dezelfde besparing.

2. Waar de Xtreme juist goed in is, is het sterk kunnen moduleren van de ketel tot hele lage minimale stookwaarden. Dat is voor goed geïsoleerde woningen heel erg gunstig, omdat de ketel heel rustig kan pruttelen en zo efficiënt mogelijk de warmte opwekt. Voor woningen die niet bijzonder goed geïsoleerd zijn, kun je net zo goed de HRE kiezen.

Het verbruik op tapwater ga je niet terug verdienen, omdat je waarschijnlijk relatief weinig tapwater t.o.v. CV-warmte verbruikt. De waarden waarop Intergas de Xtreme aanprijst, zijn niet bekend, maar stel het is 5% op 100-200 kuub gas voor tapwater, dan valt het tegen.
Als je wilt besparen op tapwaterverbruik, kun je in mijn ogen beter een waterbesparende douchekop kopen en minder lang gaan douchen.

Even een aantal vragen terug:
1. Wat heb je aan isolatiegraad van je huis? Welk bouwjaar, wat is er aan gedaan? Grootte van de woning.
2. Hoeveel gas verbruik je op dit moment per jaar? Weet je ook welk deel je voor tapwater verbruikt?
3. Moduleert de ketel, en staat deze niet stiekem op aan/uit-stoken.

Met de antwoorden op deze vragen, kun je hier nog beter geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Neem ook gewoon de overstap naar een warmtepomp mee in je overwegingen.
Nu nog een nieuwe ketel kopen lijkt me niet erg verstandig. Gasprijzen zullen waarschijnlijk nog flink gaan stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extreme smell
VERNederlander schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:26:
Even een aantal vragen terug:
1. Wat heb je aan isolatiegraad van je huis? Welk bouwjaar, wat is er aan gedaan? Grootte van de woning.
2. Hoeveel gas verbruik je op dit moment per jaar? Weet je ook welk deel je voor tapwater verbruikt?
3. Moduleert de ketel, en staat deze niet stiekem op aan/uit-stoken.

Met de antwoorden op deze vragen, kun je hier nog beter geholpen worden.
1. Mijn huis is gemiddeld geïsoleerd. Het is een huis uit 1965, sinds een paar maanden overal HR++ glas, op de bovenverdieping en zolder kunststof kozijnen, benedenverdieping nog de originele vuren kozijnen. Het dak is wel geïsoleerd, de spouwmuren niet. De houten vloeren zijn ook niet geïsoleerd.
De inhoud van mijn huis is 369m3.
2.Mijn gasverbruik van afgelopen jaar lag op 1600m3. Maar toen was de volledige bovenverdieping, zolder en voordeur nog voorzien van enkel glas. Ik verwacht dat mijn gasverbruik dus sowieso aanzijnlijk terug zal lopen dit jaar.
3.Er zit een moduline thermostaat op, dus hij zou moeten moduleren. Ik zal deze week ook even de kap van de cv ketel losmaken of hij wel op de juiste pinnen zit aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:43
Afhankelijk van budget en hoe lang je er wil blijven wonen. Verder isoleren. 1600 kuub voor een dergelijke inhoud/formaat is fors.

Enig idee wanneer je dak is geïsoleerd? Ik ken de situatie van de schil niet volledig. Maar een moderne cv ketel is altijd prima. Heel ver terug moduleren zal hij toch niet aangezien er geen vloerverwarming is.

Op je vraag, zolang de huidige ketel het doet. Die aanhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door synx6 op 11-10-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:57
Extreme smell schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

1. Mijn huis is gemiddeld geïsoleerd. Het is een huis uit 1965, sinds een paar maanden overal HR++ glas, op de bovenverdieping en zolder kunststof kozijnen, benedenverdieping nog de originele vuren kozijnen. Het dak is wel geïsoleerd, de spouwmuren niet. De houten vloeren zijn ook niet geïsoleerd.
De inhoud van mijn huis is 369m3.
2.Mijn gasverbruik van afgelopen jaar lag op 1600m3. Maar toen was de volledige bovenverdieping, zolder en voordeur nog voorzien van enkel glas. Ik verwacht dat mijn gasverbruik dus sowieso aanzijnlijk terug zal lopen dit jaar.
3.Er zit een moduline thermostaat op, dus hij zou moeten moduleren. Ik zal deze week ook even de kap van de cv ketel losmaken of hij wel op de juiste pinnen zit aangesloten.
Op punt 3, je kunt de boiler dus uitzetten. Hoe, dat moet je in de handleiding lezen van de moduline thermostaat. Even uitzoeken dus.

Ook mijn advies is om verder te gaan isoleren, daar kun je het meest mee besparen en is ook toekomst vast. De gevelisolatie en vloerisolatie zijn het belangrijkst om eerste op orde te brengen. Het HR++-glas zal wel wat gaan schelen, maar verwacht door het relatief kleine oppervlak geen wonderen en boven stook je waarschijnlijk ook al minder.

Daarna zou ik pas gaan kijken naar de warmte-bron. Omdat het een modulerende HR-ketel is, is mijn verwachting dat de winst beperkt zal zijn. Zolang die ketel het doet, eerst aan de isolatie werken. Mocht de ketel het tussentijds begeven, kun je prima met een Intergas HRE uit de voeten, die Extreme heeft voor jou geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Ik zal eens kijken of ik de boiler uit kan zetten en wat dat voor invloed heeft.
Bedankt voor de adviezen! ;)
Pagina: 1