Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-08 20:03
Ik wil eindelijk een NAS gaan toevoegen aan mijn netwerk. Totnutoe heeft mijn pc altijd dienst gedaan als server maar ik wil hier alleen nog een ssd in hebben. Ik heb dus nul ervaringen met een nas..

Hoofddoel: plex draaien, torrents downloaden en dus films opslaan.
Er zal vrijwel geen transcoding nodig zijn. hooguit afentoe voor een audiostream. Normaal gesproken is alles direct play. 4k hdr + true hd etc zou grootste formaat zijn en ik draai max 2x een 1080p en een 4k stream tegelijk.
4 bays (4x4tb) zou genoeg moeten zijn.

Ik heb gekeken naar een aantal nas maar ik kom er niet uit of ik echt een van de laatste modellen moet hebben of eigenlijk uit de voeten kan met een simpeler model. Ook zie ik dat sommige mensen gelijk identieke harde schijven, extra ram en een nvme erin gooien. Moet ik dit ook doen? ik wil namelijk de schijven uit mn pc migreren.

Wat is je budget?
rond de 500 euro exc schijven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de synology ds920+ en qnap ts-435D op het oog. Maar als ik met een goedkoper model uit de voeten kan hoor ik het graag, kan het geld goed gebruik voor de disks.. (bijv Synology DiskStation DS418 of QNAP TS-431P)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
heb een volledig bekabeld netwerk van de nas/router naar 2x chromecast ultras,een nvidia shield en natuurlijk de deskttop. Nas komt in de meterkast dus geluid is geen probleem

Thnks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op basis van eigen ervaring zeg ik synology, maar das ook de onbekendheid met Qnap. Dr staat hier inmiddels 7 jaar een ds213 te draaien en de enige reden waarom ik die zou vervangen is als er geen software meer voor uit komt. Verder doet het ding het prima, nooit een centje pijn :)

Is die 500 budget trouwens inc of ex disks?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Ik zou een Synology plus (+) model pakken. Dit zijn de krachtige modellen waarmee je docker kunt gebruiken wat wel fijn is om alles sandboxed te laten verlopen. Bijvoorbeeld torrents via vpn client.

De volgende zijn dan interessant:
pricewatch: Synology DS220+
pricewatch: Synology DS720+
pricewatch: Synology DS420+
pricewatch: Synology DS920+

Ikzelf ben altijd pro 2-bay nas'sen. Die zijn zuiniger en de besparing kun je weer stoppen in de HDD's. Met 2x pricewatch: WD Red (256MB cache), 8TB kom je al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Synology DS420+ voldoet ook. De 920+ is hetzelfde, alleen met een iets snellere processor en extra esata poort voor een externe uitbreiding met nog eens 5 disks.
Extra ram en NVMe is niet nodig als je hem niet zwaar gaat belasten. Met plex draaien en torrents downloaden moet dat prima met de standaard hoeveelheid geheugen kunnen.
Prima als je de schijven uit je PC wilt overzetten, maar realiseer je we dat dit dan bij voorkeur wel NAS geschikte schijven moeten zijn en natuurlijk beide even groot, zodat je een raid-set kan maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 11-10-2020 10:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nees
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-07 18:11
De schijven uit je PC migreren is geen goeie optie. Je moet schijven hebben voor in een nas.Zeker als je een raid setup wil.

De vraag is hoeveel capaciteit je wilt hebben en of je later wil uitbreiden. Dan is je keuze ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
bedankt voor de reacties. lijkt erop dat ik met vrijwel alle recente nas wel goed zit.

Ik ga wrss geen raid setup gebruiken. Ik heb nu een wd red 4tb die ik wil overzetten. Daarna langzaam uitbreiden met 8tb red schijven. Enige wat dan moet gebeuren is van een aantal 1tb schijven naar de 8tb overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

schalk84 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:28:
Ik ga wrss geen raid setup gebruiken.
Ik zou zeker wel voor raid kiezen. Gaat de schijf defect, dan ben je al je data kwijt. Dat risico wil/moet/mag je niet willen nemen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

schalk84 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:26:

Hoofddoel: plex draaien, torrents downloaden en dus films opslaan.

Er zal vrijwel geen transcoding nodig zijn. hooguit afentoe voor een audiostream. Normaal gesproken is alles direct play. 4k hdr + true hd etc zou grootste formaat zijn en ik draai max 2x een 1080p en een 4k stream tegelijk.
Let op dat heel veel 4K HDR content in HEVC/x265 format wordt uitgebracht, echter is daarvoor helaas geen enkele NAS krachtig genoeg en als je ondertitels gebruikt wordt er sowieso gebruik gemaakt van transcoding.

Heb zelf een DS718+ met 2x 10TB en ben daar nog steeds heel tevreden mee, die is voor plex toevallig nog iets beter dan de de nieuwere 720+. Als je echt 4 bays wilt kan je kijken naar de DS918+, die zijn tweedehands nu vaak voor leuke prijzen te vinden.

https://nascompares.com/2...718-nas-drive-comparison/

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 18-10-2020 11:50 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
de 4k streams kijk ik via een shield. Transcodeert de shield in dat geval niet en niet de nas? Dan zou dat opgelost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
Wil je Plex voor de metadata?

Jouw Nvidia Shield 4K is krachtig genoeg om zelf alle content af te spelen. Transcoding is dan niet nodig. Overweeg om Kodi op je Shield te gebruiken. Een simpele netwerkschijf volstaat dan. Met andere woorden: een Synology DS420j is dan al bijna overkill. Er passen 4 schijven in een DS420j, je kunt er apps op installeren, waaronder SABNZB om uit nieuwsgroepen te downloaden, en je kunt meerdere mediaspelers tegelijk van een videostream voorzien. Als er maar geen transcoding nodig is...

Ergens ondertitels onder zetten of een DTS track voor je tv omzetten naar DD kan ook zonder transcoding (als je geen Plex gebruikt).

Ik heb een DS416j en een Apple TV met Infuse Pro, en die speelt alles probleemloos af. Een DS420j met een Nvidia Shield is de 2020 Android tegenhanger, en zou ook perfect moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
goed om te weten. Ik denk dat ik dan eens ga kijken of kodi bevalt (grootste protest zal van mijn vriendin komen, van spotify naar tidal werdt ook niet gewaardeerd..).

bedankt voor de antwoorden ik ben wel gerust gesteld over wat ik wel/niet nodig heb. bedankt allen.

mag van mij een slotje op.
Pagina: 1