Raid controler, wa's da?

Pagina: 1
Acties:

• Ares
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik ben van plan om een nieuw mobot'je te halen...
Uit de topic en replys word ik ook niet veel wijzer van welke ik nou 't beste kan halen als ik een thunderbird 1.4 gig hz, en ddr ram wil..
maar goed daar gaat 't nu ff niet over, wat is die raid conroler, en wat heb ik er aan?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Redundant Array of Independent Disks
Beschermt je data tegen disk-crashes en bad sectors. Kost je diskruimte.

Who is John Galt?

• Ares
oo dus da hoef ik dan al niet meer :)
maar heeft het overigens wel echt voordeel of gewoon af en toe scan disk draaien voor t' zelfde resultaat

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 15:06

Engineering

• Ares
leuk artikeltje..
maar wat schiet ik nou werkelijk op met da raid??
Heb je 't nodig voor een game systeempje... of raad je 't meer aan als je gaat renderen of zo iets dergelijks
(ik heb overigens 1 40 gig hd...)

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 21:41

Snijkoek

Metal up your ass

Ik zou raid aanraden als je echt serieus met video en geluid en dingen bezig gaat. Voor gamen is het niet nodig. Als je zakelijk werkt zou een mirror zeker het overwegen waard zijn :)

• Ares
Ik game voornamelijk..
maar een beetje renderen op een dag kan ook geen kwaat..
maar stel ik pak een raid geval...
welke ??
er zijn zo veel verschillenden (eentje goed voor game welke???)
Of eentje goed voor bijde ...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

Sick Nick

Drop the top!

Op vrijdag 10 augustus 2001 17:25 schreef Ares het volgende:
Ik game voornamelijk..
maar een beetje renderen op een dag kan ook geen kwaad..
maar stel ik pak een raid geval...
welke ??
er zijn zo veel verschillenden (eentje goed voor game welke???)
Of eentje goed voor bijde ...
Je kan het beste een mobo nemen met een onboard raid controller. Aangezien je he tniet direct nodig hebt scheelt dat een hoop geld. En dan kom je waarschijnlijk op een promise Raid controller uit. Die zit ook op mijn mobo en doet het perfect. Ik heb er 2 seagate baracuda II 13 GB HD's in raid0 aan hangen omdat die schijven apart zo traag zijn :( . Nu is het geheel lekker snel :P

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 21:41

Snijkoek

Metal up your ass

Idd. Als je een onboard raid neemt is dat goedkoper. Ook al is de promise fasttrack zeker niet duur. Maar als je nog niet weet of je het wel wilt gebruiken, kan je het beste onboard nemen (de prestaties zijn dan wel minder als van een losse kaart maar dat is te verwaarlozen.)

Btw. ik heb een raid 0 op een promise fasttrack 100 tx2 met 2 40 gig ata 100 7200 tpm schijven en het schiet lekker op.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 15:06
Op vrijdag 10 augustus 2001 17:16 schreef Ares het volgende:
leuk artikeltje..
maar wat schiet ik nou werkelijk op met da raid??
Dat staat er toch in wat je daarmee opschiet, pure snelheid of veiligheid en eventueel een combi daarvan. Maar om een raid config te maken om te mirroren voor de veiligheid is in mijn ogen voor de thuisgebruiker gewoon weggegooid geld. En of je die enorme HD snelheden die je met raid haalt echt nodig hebt, kun je alleen maar zelf beantwoorden. Je hebt er in ieder geval twee indentieke HD's voor nodig, en dat kost toch al aardig wat knaken. En de huidige HD's die verpompen toch ook al zo'n 30 MB/s en dat is voor de meeste zaken toch wel voldoende.
Maar als bij jou the sky the limit is, dan is een raid config natuurlijk een leuke aanvulling voor jouw systeem.

Engineering

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[HA] --> [OM] (hoewel hij daar toch zo op slot gaat, denk ik...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1