Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-atari
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 17:01
Ik wil de harddisks in mijn Sharkoon Raid Station (extern USB station met 5 disks in RAID 5) wegens ruimtegebrek vervangen door disks met een grotere capaciteit. Er zitten nu 5 stuks Toshiba MD04ACA400 (4TB) in, die zijn niet voor gebruik in een NAS of RAID gespecificeerd, maar werken desondanks al 5 jaar zonder enig probleem in mijn Raid Station. Vanwege deze goede ervaring heb ik besloten als vervanging weer Toshiba disks te monteren, en wel de N300 serie, 8TB type HDWN180UZSVA.

Ik had een paar weken geleden al 4 van deze disks gekocht, en wilde donderdag de 5e bestellen zodat ik dit weekend alle disks kon vervangen. Via de Pricewatch gezocht, daarbij viel me op dat Toshiba de N300 serie ineens heeft uitgebreid met een nieuw type, de HDWG180UZSVA. De specs erbij gezocht, bleek dat dit HDWG type een stuk langzamer is dan de HDWN. Waar bij de HDWN voor zowel de lees- als de schrijfsnelheid 241MB/s wordt gespecificeerd, is voor de HDWG alleen een leessnelheid aangegeven, en die bedraagt 204MB/s. Ik kreeg daardoor het vermoeden dat Toshiba met dat HDWG type een SMR drive heeft uitgebracht, net als WD een paar maanden geleden met de RED's. Er kwamen destijds veel klachten dat die SMR disks niet betrouwbaar in NAS of RAID config bleken te werken. Ik zit uiteraard niet te wachten op soortgelijke problemen, en heb in de Pricewatch dus doelbewust alleen gezocht naar de HDWN180UZSVA.

Via de Pricewatch uitgekomen bij Alternate, daar op de website nagekeken dat het idd. om het gewenste type HDWN180UZSVA gaat en de bestelling geplaatst. Toen de bestelling afgelopen vrijdagmiddag werd afgeleverd, bleek echter dat Alternate (volgens de door Toshiba op de verpakking aangebrachte sticker) niet de bestelde HDWN180UZSVA heeft geleverd, maar de HDWG180UZSVA, het type dat ik om eerder genoemde redenen juist pertinent niet wilde. Erg vreemd, omdat de HDWG180UZSVA op de Alternate website helemaal niet te vinden is, daar wordt alleen de HDWN180UZSVA genoemd. Nog vreemder is, dat Alternate op de verpakking ook een eigen sticker heeft aangebracht, daarop staat 'HDWN180UZSVA' en de bij dat type behorende EAN code vermeld. De HDWG heeft echter een heel andere EAN code, dus die sticker klopt niet. Het is mogeljk dat Alternate een fout heeft gemaakt bij het stickeren, of simpelweg niet goed heeft opgelet bij het bestellen bij de groothandel. Alternate heeft deze disk blijkens de website inmiddels niet meer in voorraad, ik vermoed dus dat ik het laatste beschikbare exemplaar heb gekregen. In de Pricewatch komt Alternate bij deze disk ook niet meer als leverancier terug.

Weet iemand of het bij de HDWN en de HDWG daadwerkelijk om verschillende harddisks gaat, en zo ja, waarin zitten die verschillen?
Is de HDWG een CMR of een SMR disk, heeft Toshiba zich wellicht laten inspireren door WD met de RED's, die ineens SMR bleken te zijn, en niet betrouwbaar in NAS en RAID config werken?
Heeft iemand inmiddels al opgedaan ervaring met de HDWG180UZSVA?
De Pricewatch geeft aan dat de HDWN180UZSVA over 256MB cache beschikt, maar dat klopt vlg. mij niet. Op de 4 disks van dit type die ik hier heb liggen is op de sticker nl. aangegeven dat ze 128MB cache aan boord hebben. Is dit bij de HDWG wellicht veranderd, zodat die wel over 256MB cache beschikt?

Ik hoop dat iemand hierover zijn licht eens kan laten schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-atari
Ik had bovenstaande vragen via het contactformulier op de Toshiba website eveneens bij de fabrikant ingediend, maar nog altijd geen antwoord gekregen. Het is mij dus nog steeds niet duidelijk of de HDWG180UZSVA N300 een SMR of CMR disk is. Toshiba heeft in april 2020 een document gepubliceerd waarin is opgesomd welke disks SMR typen zijn, maar daar staat een disclaimer bij dat die info correct is op moment van publicatie. Dat zegt dus helemaal niets over hoe het er op dit moment voorstaat.

Ik heb zelf al wat nader onderzoek gedaan, en op een paar andere vragen al wel een antwoord gevonden.
- ik had de antistatische verpakking nog niet opgemaakt i.v.m. een evt. retour als het daadwerkelijk een SMR disk blijkt te zijn, en kon het label op de harddisk dus niet lezen. Op foto's op een aantal websites is echter duidelijk te zien dat de HDWG180UZSVA N300 8TB beschikt over 256MB cache, waar de HDWN180UZSVA N300 8TB 128MB aan boord heeft. De HDWG180UZSVA N300 4TB en 6TB modellen beschikken eveneens over 128MB cache.
- blijkens de specificaties op de Toshiba website is de lees- en schrijfsnelheid van beide typen disks identiek, te weten 241MB/sec. De lagere leessnelheid van 204MB/sec, die Tweakers bij de kenmerken van de HDWG180UZSVA N300 8TB heeft vermeld, hoort volgens de specs op de Toshiba website bij het 4TB en 6TB model.

Ik wacht tot komend weekend, als ik dan nog geen reactie van Toshiba heb ontvangen, ga ik de 5 disks toch maar inbouwen. Er is immers een grote kans dat het HDWN180UZSVA type inmiddels nergens meer verkrijgbaar is, want vervangen door de HDWG180UZSVA, zodat retour sturen geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik denk dat als de disk een SMR was geweest dan waren de schijfacties een stuk lager dan die 240MB/s geweest.

Voor zover ik kan zien, is het enige verschil de buffer size, bij de ene is deze 128MB en de andere 256MB.

Zie hieronder, daar staan beide modellen tussen, en de specificaties zijn voor de rest hetzelfde, daar word geen odnerscheid gemaakt.

https://www.toshiba-storage.asia/n300-nas-hard-drive/

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-atari
rikadoo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:44:
Ik denk dat als de disk een SMR was geweest dan waren de schijfacties een stuk lager dan die 240MB/s geweest.

Voor zover ik kan zien, is het enige verschil de buffer size, bij de ene is deze 128MB en de andere 256MB.

Zie hieronder, daar staan beide modellen tussen, en de specificaties zijn voor de rest hetzelfde, daar word geen odnerscheid gemaakt.

https://www.toshiba-storage.asia/n300-nas-hard-drive/
Ik had resultaten in mijn 2e berichtje idd. op de Toshiba website gevonden, zijn identiek aan hetgeen jij hier aangeeft. In mijn 1e berichtje was ik nog uitgegaan van de (inmiddels onjuist gebleken) specs die Tweakers bij deze drive had geplaatst. Geen idee waar die onjuiste specs vandaan zijn gekomen, btw.

De veel lagere leessnelheid en het ontbreken van de schrijfsnelheid in die specs deed bij mij alle alarmbellen afgaan. Dat was nl. precies hetzelfde fenomeen als destijds bij de WD Red disks, die ineens een SMR type bleken te zijn. Die SMR WD Red's hadden ook een grotere cache dan hun CMR voorgangers. Vandaar mijn vrees dat Toshiba eenzelfde 'WD Red geintje' had uitgehaald.

Zoals gezegd ga ik de disks komend weekend in de Raid Station inbouwen. De HDWG disk retour sturen zal weinig zin meer hebben, de HDWN disk zal inmiddels vast overal uitverkocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• re-atari
Ik heb de 5 disks afgelopen weekend ingebouwd en via de JMicron raid manager zonder probleem als RAID 5 array kunnen installeren.

Vanmorgen ontving ik deze reactie per mail van Toshiba:

Dear valued customer,

thank you for contacting the Toshiba Storage Products Division.

In our current portfolio the following models are using SMR:
-Toshiba P300 (4 TB and 6 TB models)
-Toshiba L200: (1 TB und 2 TB models)

All other HDD's are using PMR, also known as CMR (Conventional Magnetic Recording)

Please see our official statement here:

https://www.toshiba-stora...iba-consumer-hard-drives/

Dat is dus duidelijk. Toshiba heeft met de introductie van de nieuwe HDWG serie geen 'WD RED'je uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gelukkig maar, dan zal de enige wijziging zijn tussen die 2 modellen de cache grootte zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1