Synology 1815+ dood, opties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:43

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ik heb een Synology 1815+ met een DX513 uitbreiding eraan.
Vanavond toen de airfryer aangezet werd klapte de stop en daarna kwam alles weer op behalve de 1815+
Nu doet ie niets meer. Als ik de power button indruk dan gebeurt er gewoon niets, geen LED gaat branden, nada...
Eerst vermoedde ik dat waarschijnlijk de PSU dood is maar vond het toch een dure gok om een nieuwe te bestellen dus ging een beetje op onderzoek uit. Het blijkt dat de PSU in de DX513 dezelfde is, dus ik heb de boel opengeschroefd en de PSU's omgewisseld. Gevolg was dat de DX513 gewoon opstart met de PSU van de 1815+ maar de 1815+ met de PSU van de DX513 nog steeds dood is.
Waarschijnlijk is het mobo van de 1815+ dus toast.

Nu wil ik graag naar een oplossing werken. Ik ben niet getrouwd met Synology en hoewel ik het mooi spul vind, is het niet per se van belang dat de volgende oplossing van dat merk is.
Ik heb wel 60TB aan data in dat ding zitten die ik liever niet helemaal kwijt wil. Het belangrijkste is wel off site gebackupt, maar een heleboel dingen zoals films etc niet.
Het is allemaal in pools van SHR2.

Ik zit dus een beetje te kijken naar de mogelijkheden. Het lijkt erop dat een mobo vinden vrij lastig is en nu vraag ik me een paar dingen af:
Mocht ik een mobo vinden van bijvoorbeeld een 1819+, zou ik die dan kunnen plaatsen en meteen een leuke upgrade hebben?
Zou ik ook over kunnen stappen naar freenas/unraid oid en het bestaande volume verder kunnen gaan gebruiken met de bestaande disks?
Of is de enige optie om een een nieuwe 1819+ te kopen en daar de disks in te stoppen en zo maar verder te gaan.

Ik heb overigens nog een oude DS2411 staan die als tussenstop zou kunnen fungeren, maar heb nog geen idee of ie SHR2 ondersteunt.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Service request bij Synology zelf indienen? Misschien vallen de kosten mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

SHR2 is RAID6 in principe, dus je hebt kans dat de oude NAS er wat mee kan.
Echter moeten beide machines dan wel dezelfde DSM versie hebben.

Maar beter idd mogelijk om synology te vragen naar de kosten. De nas fixen is een betere garantie om je data terug te krijgen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
Een nieuwe Synology kan zeker overweg met de oude disken.
Andere merken wordt het lastiger maar er zijn mogelijkheden met verschillende tools.

Blijkbaar ben je wel handig, dus zou ik een service request doen bij Synology om een vervangend mobo te leveren die je dan zelf inbouwt.
Meestal doet Synology niet moeilijk en krijg je zo'n ding tegen kostprijs.

Overigens wel heel bijzonder dat hij defect raakt door spanning uitval.
Over het algemeen raakt bij zoiets alleen de disk corrupt en als je pech hebt is dat een boot sector.
Probeer eens de disken eruit te halen en dan een dubbele reset, kijken of je wel in de bootrom terecht komt.
Wel even de Synology Assistant op je PC installeren, die kan zien of hij beschikbaar komt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:40
Heeft die DS1815+ niet last van de bekende Atom C2000 bug waardoor de NAS niet meer aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:29
John767 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:31:
Heeft die DS1815+ niet last van de bekende Atom C2000 bug waardoor de NAS niet meer aan gaat?
Er zit en Atom C2538 in dus dat zou heel goed kunnen. Ik heb destijds hetzelfde probleem gehad met mijn 1515+

@ZaZ
Wanneer heb je hem aangeschaft? Synology heeft de garantie voor alle modellen met deze CPU met een jaar verlengt naar drie jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:40
In veel gevallen is het zelfs makkelijk op te lossen door een weerstandje te solderen (zoals Synology als oplossing heeft gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als hij eenmaal door dit probleem defect geraakt is helpt zo'n weerstandje niets meer.
Dat is enkel nuttig om te voorkomen dat hij defect raakt.

En die extra garantie is nu al lang en breed verlopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ik denk niet dat het de intel bug is want dan schijnt het LED blauw te knipperen en doet ie verder niets mee. In dit geval is lijkt ie echt zo dood als een pier, er is geen enkel teken van leven. Ik heb al de resets proberen uit te voeren maar ook daar geen enkel teken van leven.

Ik ga nog wel een support ticket openen bij Synology maar verwacht er niet veel van eerlijk gezegd. Ik heb 'm al sinds 2015 dus garantie kan ik naar fluiten, dat sowieso. Mijn eerdere ervaringen met support van Synology zijn al niet echt geweldig en op het internet had ik al iemand gevonden met een soortgelijk probleem en hoewel ze het moederbord wel konden leveren, moest ie 580 euro kosten.
Maar goed, ik ga toch een poging wagen.
Moederborden zijn kennelijk nergens te vinden.

Dat weerstandje heeft dus geen enkele zin als ie al kapot is?
Begin een beetje te vrezen dat het einde verhaal is voor deze nas. Zonde, want hij kwam nog goed mee.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Mogelijk is de voeding kapot?

edit:
@ZaZ Niet goed gelezen dus blijkbaar :F

[ Voor 53% gewijzigd door JdM op 11-10-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
JdM schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:06:
Mogelijk is de voeding kapot?
Ik had al een PSU swap geprobeerd

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als ik

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/120548

lees, bestaat er dood [geen enkel teken van leven] en dood [amber led knippert]. Bij de knipperende led zou een weerstand helpen...

https://www.ebay.de/itm/R...S2415-DS1815-DS1515-RS815
of
https://www.ebay.de/itm/R...S1515-DS1815/392735767937?

zien er trouwens vergeleken met een nieuw moederbord van 580 euro dan goedkoper uit. Zeker als het no cure no pay zou zijn...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:12
@ZaZ Vriendelijk garantie claimen bij Synology naar aanleiding van de CPU bug. Tevens proberen via de verkopende partij.

Mijn 1815+ is door de verkopende partij (in overleg met Synology) een half jaar na de 3 jaar garantie nog vervangen vanwege de cpu bug. Ze willen best coulant zijn daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
FrenzyFreak schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:33:
@ZaZ Vriendelijk garantie claimen bij Synology naar aanleiding van de CPU bug. Tevens proberen via de verkopende partij.

Mijn 1815+ is door de verkopende partij (in overleg met Synology) een half jaar na de 3 jaar garantie nog vervangen vanwege de cpu bug. Ze willen best coulant zijn daarin.
Ik heb contact gehad met Synology en ze stellen voor om een nieuw moederbord op te sturen of een nieuwe nas te kopen.

User price is EUR644.40 including shipping & tax.

Dat is dus voor een nieuw moederbord en dan mag ik 'm er zelf ook nog eens in gaan zetten.
Ben je me daar een haartje betoeterd! 8)7

Dit is al mijn 3e Synology die doodgaat en ik ben er wel een beetje klaar mee. Het is leuk spul hoor maar inmiddels heb ik een homelab opgebouwd met een Proxmox cluster dus ik gebruik de nas eigenlijk alleen nog maar voor filesharing. Ga dus sterk denken aan een andere oplossing. Moet alleen nog gaan kijken of ik die SHR2 kan omzetten zonder Synology spul.

Lekker op de bank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

ZaZ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ik heb contact gehad met Synology en ze stellen voor om een nieuw moederbord op te sturen of een nieuwe nas te kopen.

User price is EUR644.40 including shipping & tax.

Dat is dus voor een nieuw moederbord en dan mag ik 'm er zelf ook nog eens in gaan zetten.
Ben je me daar een haartje betoeterd! 8)7

Dit is al mijn 3e Synology die doodgaat en ik ben er wel een beetje klaar mee. Het is leuk spul hoor maar inmiddels heb ik een homelab opgebouwd met een Proxmox cluster dus ik gebruik de nas eigenlijk alleen nog maar voor filesharing. Ga dus sterk denken aan een andere oplossing. Moet alleen nog gaan kijken of ik die SHR2 kan omzetten zonder Synology spul.
Ik ben momenteel bezig met een nieuwe 1819+ voor een klant. (is nog in offerte) als ze die goedkeuren moet ik hem bestellen. Ik zou dan best even jouw schijven erin kunnen proppen om de data er vanaf te halen...dm me maar als je interesse hebt..

Edit:
Als je dit wil heb ik wel een lokaal target nodig waar de data heen kan, mijn nas heeft nog maar 7TB vrij 8)7

Als je toch een eigen cluster bouwt:
Ik heb een nas gebouwd op basis van Unraid. Als moederbord heb ik een Supermicro bordje (https://www.supermicro.co...therboard/A2SDi-16C-HLN4F) (die 16 core heb ik voor braggin' rights O-), je kan hem ook met 2, 4 en 8 cores krijgen )

[ Voor 16% gewijzigd door Mike2k op 13-10-2020 11:48 . Reden: eigen nas bevindingen toegevoegd ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Synology SHR2 volumes zijn op linux mdadm en lvm gebaseerd, die zou je daarmee wel weer toegankelijk moeten kunnen maken, zie https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Mike2k schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Ik ben momenteel bezig met een nieuwe 1819+ voor een klant. (is nog in offerte) als ze die goedkeuren moet ik hem bestellen. Ik zou dan best even jouw schijven erin kunnen proppen om de data er vanaf te halen...dm me maar als je interesse hebt..

Edit:
Als je dit wil heb ik wel een lokaal target nodig waar de data heen kan, mijn nas heeft nog maar 7TB vrij 8)7

Ik heb een nas gebouwd op basis van Unraid. Als moederbord heb ik een Supermicro bordje (https://www.supermicro.co...therboard/A2SDi-16C-HLN4F) (die 16 core heb ik voor braggin' rights O-), je kan hem ook met 2, 4 en 8 cores krijgen )
Heel erg bedankt voor het aanbod, maar gezien de ruimte zijn we dan wel effe bezig.
u_nix_we_all schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:52:
Synology SHR2 volumes zijn op linux mdadm en lvm gebaseerd, die zou je daarmee wel weer toegankelijk moeten kunnen maken, zie https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC
Oh ik dacht dat het echt een eigen smaak was, maar dit ziet er simpel uit. Thanks.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

ZaZ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:25:
[...]

Heel erg bedankt voor het aanbod, maar gezien de ruimte zijn we dan wel effe bezig.
Heb je helemaal gelijk in...aan de andere kant, je hoeft er niet bij te blijven zitten...was ik ook niet van plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
ZaZ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Dit is al mijn 3e Synology die doodgaat en ik ben er wel een beetje klaar mee.
Hoe komt dat? Zijn ze alledrie doodgegaan door stroom-issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:35

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat @Silver7 zegt, heb je geen flinke vervuiling in je net gehad?
Heb zelf een UPS voor zowel mijn NAS (1817+) als PC staan welke me meer dan eens gered heeft van potentiële issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Silver7 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:09:
[...]
Hoe komt dat? Zijn ze alledrie doodgegaan door stroom-issues?
Nee, een 711+ was bricked bij een upgrade. Kan misschien nog wel opnieuw geflashed worden maar ik moest daar een kabeltje voor bestellen maar dat is er nooit van gekomen. En een 214 die geen HDD's meer ziet.
Tortelli schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:29:
Wat @Silver7 zegt, heb je geen flinke vervuiling in je net gehad?
Heb zelf een UPS voor zowel mijn NAS (1817+) als PC staan welke me meer dan eens gered heeft van potentiële issues.
Er zit een UPS tussen, maar die houdt het nog maar 30 seconden vol met al het spul dat ik erop heb. Dat in combinatie met een accu die zijn beste tijd gehad heeft.

Lekker op de bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 11:56
Mike2k schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Edit:

Ikzelf heb ook een DS1819+ maar ik heb iets meer opslag over, iets van 17tb ofzo. Dus als ik je daarin kan helpen, geef een sein. Ik weet niet of je expension box bij mij aan te sluiten is en anders is dat een dingetje. Als ik iets kan betekenen (eventueel met behulp van Mike2k) dan moet je roepen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Hij doet het weer!
Ik had nog wat op het internet gevonden dat soms de bestaande voeding om wat voor reden dan ook niet meer toereikend is, maar een zwaardere voeding uit bijvoorbeeld een andere computer wel.
Veel verschillende verhalen te vinden. Je zou een pinnetje moeten kortsluiten van de voeding, zwaardere voeding etc. Nou, allemaal geprobeerd en het ding bleef zo dood als een pier.
Op een gegeven moment had ik het hele moederbord eruit, alle stekkertjes los (sommige zijn echt een trut), Een van de twee geheugen eruit en weer proberen en niets. Toen ander geheugen eruit en de eerste er weer in en BLIEP.
In mijn geval was er dus helemaal niets met de voeding aan de hand. Hij draait nu weer met de originele voeding. Er waren een hele hoop momenten dat ik dacht "dit ding is toast"
Nu meteen maar een upgrade gedaan met wat geheugen dat ik nog had liggen.

Verder wil ik nog wat van de negatieve connotatie naar Synology afschaven. Ze hebben nog een handreiking gedaan namelijk. Ik had vanmorgen een bericht gekregen dat als ik een nieuw model zou kopen bij een erkende reseller, ik 20% korting zou krijgen. Op een bedrag van 1000 voor een 1819+ toch een mooi gebaar, maar niet nodig dus.

Ook wil ik Mike2k en jerjer bedanken voor hun aanbod om te helpen. Vet tof.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Had je dan non-Synology geheugen in je NAS? Want dat was niet eerder gemeld. Bij problemen is het altijd verstandig om alleen het Synology geheugen te gebruiken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

ZaZ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:58:
Hij doet het weer!
Ik had nog wat op het internet gevonden dat soms de bestaande voeding om wat voor reden dan ook niet meer toereikend is, maar een zwaardere voeding uit bijvoorbeeld een andere computer wel.
Veel verschillende verhalen te vinden. Je zou een pinnetje moeten kortsluiten van de voeding, zwaardere voeding etc. Nou, allemaal geprobeerd en het ding bleef zo dood als een pier.
Op een gegeven moment had ik het hele moederbord eruit, alle stekkertjes los (sommige zijn echt een trut), Een van de twee geheugen eruit en weer proberen en niets. Toen ander geheugen eruit en de eerste er weer in en BLIEP.
In mijn geval was er dus helemaal niets met de voeding aan de hand. Hij draait nu weer met de originele voeding. Er waren een hele hoop momenten dat ik dacht "dit ding is toast"
Nu meteen maar een upgrade gedaan met wat geheugen dat ik nog had liggen.

Verder wil ik nog wat van de negatieve connotatie naar Synology afschaven. Ze hebben nog een handreiking gedaan namelijk. Ik had vanmorgen een bericht gekregen dat als ik een nieuw model zou kopen bij een erkende reseller, ik 20% korting zou krijgen. Op een bedrag van 1000 voor een 1819+ toch een mooi gebaar, maar niet nodig dus.

Ook wil ik Mike2k en jerjer bedanken voor hun aanbod om te helpen. Vet tof.
toon volledige bericht
Graag gedaan :)

Super dat ie het weer doet, die 1900 serie kost best centen namelijk.
Vraag me af of je dat geheugen eens door een memtest zou kunnen halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:12
Ik heb hier ook een DS1815+ die vorige week overleden is na een stroomuitval.

Vandaag de nieuwe binnen gekregen en netjes de schijven overgezet. Gelukkig was er niks mis met de data :)

De oude heb ik opgemaakt en de voeding kabels aangedrukt. Dit zorgde ervoor dat hij weer werkte maar naar verplaatsen begint hij blauw knipperen. Uiteindelijk is hij toch weer aangegaan. 8)7

Probeer hem nu toch onder garantie/ non conformiteit bij de webshop aan te melden. Deze NAS is namelijk pas 3.5 jaar oud en een vervangen van een vorige die ook plotseling niet meer aanging.

Anders ga ik onderstaande proberen
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/120548

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Als je nul op het rekest krijgt en je kunt (goed) solderen, zou je de voedingskabels rechtstreeks kunnen doorverbinden (dus zonder die voedingsconnectoren).
Wellicht werkt hij dan betrouwbaar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Microkid schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 06:43:
Had je dan non-Synology geheugen in je NAS? Want dat was niet eerder gemeld. Bij problemen is het altijd verstandig om alleen het Synology geheugen te gebruiken.
Ik was het eigenlijk alweer vergeten dat ik er custom geheugen in had gedaan. Het zit er namelijk al 5 jaar in.
Toen ik het ding had gekocht was de docker support redelijk uniek en ik wilde er ook flink mee gaan experimenteren, maar het deed de nas elke keer weer crashen. Toen had ik geheugen van 2GB naar 16GB geupgrade en nooit meer problemen gehad
Mike2k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:29:
[...]
Graag gedaan :)

Super dat ie het weer doet, die 1900 serie kost best centen namelijk.
Vraag me af of je dat geheugen eens door een memtest zou kunnen halen ?
Had ik al lopen :) Nog steeds geen fouten gevonden (17 uur)
Ik heb nog even door de logs gebladerd en er is een ding dat mij opvalt. Alle errors en de meldingen tijdens de eerste keer opstarten na de 'crash' hebben een datum van 1 januari 2014. Misschien is de batterij wel gewoon leeg? Gaande het opstartproces heeft ie zelf de datum weer goed gezet omdat ik 'm aan de NTP van mijn DC gekoppeld heb, dus het duurde effe voor het mij opviel.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als na het opstarten de datum niet gezet is kun je er rustig vanuit gaan dat de Cmos batterij leeg is.
Zou dat ding in ieder geval meteen vervangen, dat zijn de kosten niet.

Pagina: 1