Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:32
Mijn vraag
Ik maak op dit moment gebruik van dezelfde SSID voor zowel 2G als 5G omdat ik in de veronderstelling ben dat clients als laptop en telefoons (die 2G en 5G compatible zijn) zelf de beste WiFi band kiezen.
Het valt me echter op dat ze niet automatisch tussen 2G en 5G switchen.
Mobiele telefoons bijv. verbinden steeds met 5G en zodra de dekking onvoldoende wordt, schakelen ze over naar mobiel internet i.p.v. 2G (wat ik zou verwachten).

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?
Ligt dat aan de client(s) of moet ik iets in mijn AP settings wijzigen?
Of zou ik beter een SSID voor 2G en 5G aan kunnen maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x AP's = UAC-AC-LR (firmware version 4.3.21.11325)
Cloudkey gen2 (controller version 6.0.23-14253-1)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in WiFi settings van clients (laptops en telefoons) gekeken maar deze staan op "kiezen best beschikbare netwerk".
Ik heb in Unifi controller settings gekeken of ik iets kon vinden om het probleem te verhelpen (o.a. best beschikbare channels gekozen, verschillende zendsterktes geprobeerd inmiddels weer terug op default).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:54

lSltAlKeR

Time destroys everything!

2.4Ghz uitzetten of indien dit niet mogelijk is ivm verouderde apparatuur.... SSID scheiden....

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Uitzetten is geen optie i.v.m. thermostaat en zonnepaneel omvormer die op 2G werken.

Met SSID scheiden moet ik handmatig van netwerk gaan switchen, toch?
En is het ook niet zo dat als je SSID opsplitst in 2G en 5G dat zodra je binnen 2G dekking komt, je client met 2G SSID connect? Dan moet je handmatig naar 5G SSID omschakelen zodra je binnen 5G dekking bent. Dat heeft ook niet echt de voorkeur.

Het hele idee is toch juist dat dit autmotisch moet kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Misschien zendsterkte en kanalen aanpassen?

[ Voor 8% gewijzigd door Deef_K op 11-10-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals @Deef_K aangeeft @K1LL3RB33

Zet 2.4Ghz op medium
Zet 5Ghz op High

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAcmeKz6gcX-_tnWg-6XC81cYmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FhoRU5cMZPxN9eEkm9tJyu5B.png?f=user_large

Heb je BandSteering ook aanstaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwcO_rkTbTy5ApwnxMDYlukSpcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gfu6AgXtXQYeVp7g5yvTfkNS.png?f=user_large

Daarnaast ; in het Wifi netwerk via de controller:

Enable Fast-Roaming
Enable Unscheduled Automatic Power Save Delivery
Allow BSS Transition with WNM

[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 11-10-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Ik geloof dat de ts niet helemaal goed gelezen wordt:
De vraag van ts is juist dat hij gebruik wil maken van de 2.4 als er geen 5 bereik meer is maar de tel dat niet doet.

Meestal is de vraag echter hoe voorkom ik dat mijn tel op 2.4 gaat maar overschakelt op het andere 5 punt

Ik snap ook waarom, de 2.4 is traag en vooral instabiel. Daarom is mijn advies, zet een extra ap neer waar je 5ghz dekking mist :)
Dat je tel niet op 2.4 gaat lijkt mij alleen fijn, wil je het toch opgelost hebben, zit de unifi miss op kanaal 13 oid? Zet dat eens lager

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Heb dit zelf ook op "Prefer 5G" staan, maar die functie lijkt wat dwingender dan een "preference", de meeste van mijn 5GHz capable apparaten willen helemaal niet meer met 2,4GHz verbinden als dit aan staat. Misschien is dat wel waar @K1LL3RB33 tegenaan loopt.

Voor mij niet echt een probleem, heb namelijk een prima 5GHz dekking binnenshuis, maar ik ervaar bijvoorbeeld dat mijn telefoon helemaal geen WiFi verbinding wil maken als ik net de straat in kom en nog op de parkeerplaats sta, terwijl de 2,4GHz dekking daar prima is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
je settings eens dubbelchecken , als je wachtwoord / type sleutel iets anders is schakelt hij niet over naar 2G

andere mogelijkheid is dat je unifi controller die 5ghz afdwingt

nog een mogelijkheid is dat je telefoon zelf heeft berekend dat 4G gewoon sneller/betrouwbaarder is, en aldus de meeste bandbreedte optie gaat kiezen ... als je speedtest 2mbps is via wifi zou het niet onlogisch zijn als ie voor een 30mbps 4G optie gaat kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Hartelijk dank voor alle reacties.

De aanleiding van mijn vraag komt ook voort uit het feit dat 5G niet zo'n grote dekking heeft in huis waardoor ik het gevoel had dat WiFi internet op mobiele apparaten op 5G wat onstabiel was (disconnects terwijl je binnen 10 meter van AP zit).
Ik ben toen in mijn controller dashboard gaan kijken en zag toen (in mijn ogen) relatief veel meldingen staan zoals "High TPC latency", "trouble resolving domain name", "high WiFi retries" (zie screenshot hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujGvpDwPm3WM6N8HQ-HbneUirlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ah8Bk4QnfKlzIYVeNJFN6lun.jpg?f=user_large

Vervolgens ben ik hier op gaan googlen, in de hoop dat info zou vinden over het stabieler krijgen van 5G.
Toen vond ik deze Unifi forum post waarin enkele tips stonden om de anomalies uit de bovenstaande screenshot te voorkomen.

Ik heb de volgende settings aangepast:

Disable the Uplink Connectivity Monitor
Settings > Site > Uplink Connectivity Monitor

Make sure Auto-Optimize Network and High Performance Devices are disabled.
Settings > Site > Auto-Optimize Network
Settings > Wireless Networks > SSID > Advanced Options > High Performance Devices

De setting "high performance devices" is een beta setting maar zorgt voor het volgende "connects high performance clients to 5 Ghz only".
Dat is bij mij dus de reden geweest dat mijn mobiele apparaten enkel met 5Ghz verbonden bleven.

Op dit moment schakelt bijv. mijn telefoon om naar 2.4Ghz en zodra ik binnen bepaald bereik van AP ben schakelt hij weer over naar 5G. Het lijkt nu dus goed te werken. Het is alleen even afwachten ik nu niet in de situatie beland zoals @laurens0619 beschrijft.
laurens0619 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:45:Meestal is de vraag echter hoe voorkom ik dat mijn tel op 2.4 gaat maar overschakelt op het andere 5 punt
Op dit moment gaat het terug overschakelen naar 5G wel goed. Ik heb wel het idee dat is vrij dicht bij een AP moet zijn om bijv. mijn telefoon over te laten schakelen. Maar mijn AP's hangen centraal in het huis dus daar kom je regelmatig dicht langs gewandeld.
laurens0619 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:45:Ik snap ook waarom, de 2.4 is traag en vooral instabiel. Daarom is mijn advies, zet een extra ap neer waar je 5ghz dekking mist :)
Dat je tel niet op 2.4 gaat lijkt mij alleen fijn, wil je het toch opgelost hebben, zit de unifi miss op kanaal 13 oid? Zet dat eens lager
Dat devices niet op 2.4Ghz overgaan vind ik vooral irritant omdat ik op uiterste plekken in en rondom het huis net geen 5G dekking heb (bijv. in bad net niet en buiten op het terras net niet). Ik vind het zonde om voor die paar meter een nieuwe dure AP aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Deze optie is bij mij niet beschikbaar onder device details of device config.
Mijn AP's zitten op versie 4.3.21.11325.
Vorkie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:31:Daarnaast ; in het Wifi netwerk via de controller:

Enable Fast-Roaming
Enable Unscheduled Automatic Power Save Delivery
Allow BSS Transition with WNM
@Vorkie Bedoel je dat ik deze settings aan of uit moet zetten?
Op dit moment staat alles uit behalve "allow BBS transition with WNM".

[ Voor 30% gewijzigd door K1LL3RB33 op 13-10-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Volgende vraag is wel onderstaande anomalies nog niet zijn opgelost.
Iemand een idee hoe ik daar iets aan kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujGvpDwPm3WM6N8HQ-HbneUirlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ah8Bk4QnfKlzIYVeNJFN6lun.jpg?f=user_large
Pagina: 1