Mijn vraag
Ik maak op dit moment gebruik van dezelfde SSID voor zowel 2G als 5G omdat ik in de veronderstelling ben dat clients als laptop en telefoons (die 2G en 5G compatible zijn) zelf de beste WiFi band kiezen.
Het valt me echter op dat ze niet automatisch tussen 2G en 5G switchen.
Mobiele telefoons bijv. verbinden steeds met 5G en zodra de dekking onvoldoende wordt, schakelen ze over naar mobiel internet i.p.v. 2G (wat ik zou verwachten).
Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?
Ligt dat aan de client(s) of moet ik iets in mijn AP settings wijzigen?
Of zou ik beter een SSID voor 2G en 5G aan kunnen maken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
2x AP's = UAC-AC-LR (firmware version 4.3.21.11325)
Cloudkey gen2 (controller version 6.0.23-14253-1)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in WiFi settings van clients (laptops en telefoons) gekeken maar deze staan op "kiezen best beschikbare netwerk".
Ik heb in Unifi controller settings gekeken of ik iets kon vinden om het probleem te verhelpen (o.a. best beschikbare channels gekozen, verschillende zendsterktes geprobeerd inmiddels weer terug op default).
Ik maak op dit moment gebruik van dezelfde SSID voor zowel 2G als 5G omdat ik in de veronderstelling ben dat clients als laptop en telefoons (die 2G en 5G compatible zijn) zelf de beste WiFi band kiezen.
Het valt me echter op dat ze niet automatisch tussen 2G en 5G switchen.
Mobiele telefoons bijv. verbinden steeds met 5G en zodra de dekking onvoldoende wordt, schakelen ze over naar mobiel internet i.p.v. 2G (wat ik zou verwachten).
Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?
Ligt dat aan de client(s) of moet ik iets in mijn AP settings wijzigen?
Of zou ik beter een SSID voor 2G en 5G aan kunnen maken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
2x AP's = UAC-AC-LR (firmware version 4.3.21.11325)
Cloudkey gen2 (controller version 6.0.23-14253-1)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in WiFi settings van clients (laptops en telefoons) gekeken maar deze staan op "kiezen best beschikbare netwerk".
Ik heb in Unifi controller settings gekeken of ik iets kon vinden om het probleem te verhelpen (o.a. best beschikbare channels gekozen, verschillende zendsterktes geprobeerd inmiddels weer terug op default).