Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11 10:27
Ik heb een installateur gevraagd offerte te maken voor zonnepanelen. De situatie is als volgt:
1x plat dak, 5 meter bij 4,50 meter. Oriëntatie zuidoost.
1x pannendak, hellingshoek 20 graden, 5,5 meter bij 6 meter, oriëntatie noordwest.
Jaarverbruik is 4150 kwh, maar wegens plaatsing airco verwacht ik dat dit nog iets omhoog zal gaan. Verder wil ik gewoon in 1 keer zoveel mogelijk opwekvermogen plaatsen.

voorstel installateur als volgt:
* plat dak 6x HT-SAAE 310 Wp, mono full black 1640x992x35 panelen
* pannendak 14x HT-SAAE 310 Wp, mono full black 1640x992x35 panelen
* SolarEdge omvormer 1 fase SE6000H HD-WAVE 295008
* 20x SolarEdge Optimizer P370-5R M4M Rm S
* SolarEdge antennekit voor Zigbee WiFi omvormers
* EVO frame voor pannendak
* Flatfix frame voor plat dak

Wat denken jullie van dit voorstel? Er is weinig tot geen schaduwval te verwachten, er zijn enkel twee pijpjes op het pannendak, maar die zitten aan een relatief gunstige plek op het dak. Is SolarEdge overkill?
De panelen op het platte dak zijn onzichtbaar vanaf de grond, dus full black is daar niet nodig. Kan ik daar niet beter voor panelen met een hogere Wp waarde gaan? De 410 Wp panelen van bijvoorbeeld JA solar? Die zijn 2 meter breed, maar dat zou nog haalbaar moeten zijn.

De installateur heeft geen schatting van de jaaropbrengst gegeven. Ik kom zelf op een verwachte opbrengst van 5300 kwh. Ik woon in de kuststrook, instraling 1070 kwh per m2 per jaar. Klopt mijn berekening?

[ Voor 14% gewijzigd door kgl op 11-10-2020 09:16 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Een enkelfase omvormer van 6 kW is niet volgens de richtlijn/regel van max 5 kW injectie in het net. Niet dat iemand je iets doet overigens.
Maar van 3 fase SE wordt je ook niet blij.
Heb je een 3 fase aansluiting?

Een luchtfoto met je legplan erin getekend helpt. Als je langere panelen wilt moet je misschien bij een andere leverancier zijn, zie webshops die hier vaak genoemd worden.

Een string omvormer lijkt me logischer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kgl
Ik heb een 1x 25A aansluiting momenteel. Er moet dus sowieso een zwaardere hoofdzekering in. Momenteel ook nog een ferrarismeter. Kreeg toevallig net een brief binnen van Liander voor wisseling naar slimme meter. Zit ik niet op te wachten, maar zal binnenkort toch wel wettelijk afgedwongen worden ivm einde salderen in 2023. Als het nodig is wellicht combineren met plaatsen nieuwe meter, alhoewel, dan zal ook de rest van de meterkast verbouwd moeten worden natuurlijk.

Luchtfoto; omdat de dakvlakken moeilijk te zien zijn heb ik die even met rood (pannendak 20 graden) en blauw (plat dak) aangegeven. Dat platte dak is het dak van de nog te realiseren dakopbouw, hier zit nu nog een gewoon pannendak. Voor de duidelijkheid: het huis heeft een beukmaat van 8 meter. De reden dat de resterende dakvlakken van circa 3 meter breed niet gebruikt zullen worden, is omdat daar sprake zal zijn van heel veel schaduwval (van de nieuwe dakopbouw aan de achterzijde, voor omdat het rood aangeven dakdeel hoger is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0uJk-38lMEAc42xJ5dmP-73Ugo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cSLkVLVfgZmtXm71yocAa8f8.png?f=user_large

Legplan heb ik niet zo bij de hand, maar zal even wat in elkaar zetten morgen.

[ Voor 61% gewijzigd door kgl op 12-10-2020 00:41 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
1x25 A is heel zeldzaam, weet je dat 100% zeker? Bij twijfel, deel hier even een foto van de onderkant van de meterkast.
Misschien is het ook tijd voor renovatie van de meterkast.

Het noordwest dak is 8 meter breed maar er is maar 5 meter bruikbaar?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kgl
Ik heb het opgevraagd bij Liander, tot mijn stomme verbazing hebben zij 1x 25A geregistreerd staan. Misschien is het foutief geregistreerd? Mijn huis is uit 2000, dus de meterkast is echt niet vreselijk verouderd.
Hieronder een foto van de hoofdzekering, ik kan er niks op lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slvVR0K-xtJ_poJuOoG44U18uHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwLgQh5VY3sfAYl8GymxO4VR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto verduidelijkt de daksituatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guIWz-ooRHMTnxnMuEopDHyXy7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UINeW209pfL0UdIkMr0Bqsci.png?f=user_large

Wat bedoelde je trouwens met 'van 3 fase SE word je ook niet blij'. Iets mis met SolarEdge 3 fase omvormers?

[ Voor 19% gewijzigd door kgl op 12-10-2020 09:20 ]

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
Mocht je echt 1x25A hebben (hadden mijn ouders ook, maar wel in een flink ouder huis), dan kan je gratis naar 1x35A, of indien Liander dat doet, naar 1x40A met een hoofdautomaat. Mijn ouders konden bij Enexis in ieder geval gratis naar 1x40A.

"1-fase: u heeft 1x20A/1x25A - u wilt 1x35A: gratis"

Wat is de prijs van de offerte? Waarschijnlijk te hoog, want SolarEdge, maar ben toch wel benieuwd. Ik weet niet of deze panelen passen, maar even een willekeurig voorbeeldje ter indicatie wat bijv. Solar Bouwmarkt doet qua prijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWASYC36y4VvaeQD9absNb2FJGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zY6hbCMflj5lGEuSfLGMgbGX.png?f=fotoalbum_large

• kgl
De offerte komt veel hoger uit, namelijk 8000 euro exclusief BTW. Maar dit is geen eerlijk vergelijk natuurlijk. Als ik een en ander op basis van SolarEdge in elkaar klik bij Solar Bouwmarkt kom ik uit tot de conclusie dat de offerte zo'n 1000 euro te hoog is.

Ik heb inmiddels de installateur een berg vragen gemaild, en het verzoek om even te bellen. De terugverdientijd dient wel redelijk te blijven, dus ik denk dat SolarEdge eruit moet, en zijn prijs scherper.
Pagina: 1