Ik heb een installateur gevraagd offerte te maken voor zonnepanelen. De situatie is als volgt:
1x plat dak, 5 meter bij 4,50 meter. Oriëntatie zuidoost.
1x pannendak, hellingshoek 20 graden, 5,5 meter bij 6 meter, oriëntatie noordwest.
Jaarverbruik is 4150 kwh, maar wegens plaatsing airco verwacht ik dat dit nog iets omhoog zal gaan. Verder wil ik gewoon in 1 keer zoveel mogelijk opwekvermogen plaatsen.
voorstel installateur als volgt:
* plat dak 6x HT-SAAE 310 Wp, mono full black 1640x992x35 panelen
* pannendak 14x HT-SAAE 310 Wp, mono full black 1640x992x35 panelen
* SolarEdge omvormer 1 fase SE6000H HD-WAVE 295008
* 20x SolarEdge Optimizer P370-5R M4M Rm S
* SolarEdge antennekit voor Zigbee WiFi omvormers
* EVO frame voor pannendak
* Flatfix frame voor plat dak
Wat denken jullie van dit voorstel? Er is weinig tot geen schaduwval te verwachten, er zijn enkel twee pijpjes op het pannendak, maar die zitten aan een relatief gunstige plek op het dak. Is SolarEdge overkill?
De panelen op het platte dak zijn onzichtbaar vanaf de grond, dus full black is daar niet nodig. Kan ik daar niet beter voor panelen met een hogere Wp waarde gaan? De 410 Wp panelen van bijvoorbeeld JA solar? Die zijn 2 meter breed, maar dat zou nog haalbaar moeten zijn.
De installateur heeft geen schatting van de jaaropbrengst gegeven. Ik kom zelf op een verwachte opbrengst van 5300 kwh. Ik woon in de kuststrook, instraling 1070 kwh per m2 per jaar. Klopt mijn berekening?
1x plat dak, 5 meter bij 4,50 meter. Oriëntatie zuidoost.
1x pannendak, hellingshoek 20 graden, 5,5 meter bij 6 meter, oriëntatie noordwest.
Jaarverbruik is 4150 kwh, maar wegens plaatsing airco verwacht ik dat dit nog iets omhoog zal gaan. Verder wil ik gewoon in 1 keer zoveel mogelijk opwekvermogen plaatsen.
voorstel installateur als volgt:
* plat dak 6x HT-SAAE 310 Wp, mono full black 1640x992x35 panelen
* pannendak 14x HT-SAAE 310 Wp, mono full black 1640x992x35 panelen
* SolarEdge omvormer 1 fase SE6000H HD-WAVE 295008
* 20x SolarEdge Optimizer P370-5R M4M Rm S
* SolarEdge antennekit voor Zigbee WiFi omvormers
* EVO frame voor pannendak
* Flatfix frame voor plat dak
Wat denken jullie van dit voorstel? Er is weinig tot geen schaduwval te verwachten, er zijn enkel twee pijpjes op het pannendak, maar die zitten aan een relatief gunstige plek op het dak. Is SolarEdge overkill?
De panelen op het platte dak zijn onzichtbaar vanaf de grond, dus full black is daar niet nodig. Kan ik daar niet beter voor panelen met een hogere Wp waarde gaan? De 410 Wp panelen van bijvoorbeeld JA solar? Die zijn 2 meter breed, maar dat zou nog haalbaar moeten zijn.
De installateur heeft geen schatting van de jaaropbrengst gegeven. Ik kom zelf op een verwachte opbrengst van 5300 kwh. Ik woon in de kuststrook, instraling 1070 kwh per m2 per jaar. Klopt mijn berekening?
[ Voor 14% gewijzigd door kgl op 11-10-2020 09:16 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/cSLkVLVfgZmtXm71yocAa8f8.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PwLgQh5VY3sfAYl8GymxO4VR.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UINeW209pfL0UdIkMr0Bqsci.png?f=user_large)
/f/image/zY6hbCMflj5lGEuSfLGMgbGX.png?f=fotoalbum_large)