Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonk1ss
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 17:38
Na bijna 7 jaar maar besloten om mijn systeem een upgrade te geven.
Mijn huidig systeem draait namelijk nog op een Intel i7 4770K.

Zelf zit ik de azen op de 5800X, maar zowiezo even de komende twee maandjes afwachten om te kijken wat de prijs gaat doen.

Een beetje dromen en vooruit kijken kan geen kwaad, dus vandaar even wat vraagjes om up to date te geraken.

Mobo

Ik snap niet zo goed waarom ik zojuist een Asus B550 in het nieuws van vandaag voorbij zie komen voor 400 euro als je een Gigabyte X570 Elite kan kopen voor 180.

Van wat ik zo kan lezen, heb ik vrij weinig aan de pro's van een B550 board over een X570, maar waar zit dat prijsverschil dan precies in?

Geheugen

Nog dingen waar ik op moet letten, naast 3600 M/T qua ondergrens van snelheid?
Overklokken ga ik denk ik toch niet doen, of timings aanpassen.

CPU fan
Op dit moment een Gelid Tranquillo Rev 2. Altijd prima zijn werk gedaan.

De enige eisen die ik heb:
- Luchtgekoeld

Geen idee wat tegenwoordig de beste stille koelers zijn?

Voeding

Kan ik uit de voeten met een voeding van 650 Watt? (Seasonic G-series)
Ik heb naast 2 SSD's, HDD en videokaart geen andere verbruikers.

Mocht ik niet uit komen met het aantal verbindingen, wat natuurlijk makkelijk bij elkaar op te tellen is, dan is die 100 - 150 euro aan een nieuwe voeding natuurlijk ook geen probleem.

Gebruik
De PC zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor development en wat gamen.
Ik heb, zoals je wel al leest, deze upgrade eigenlijk niet nodig, tis dus vooral voor de heb :*)

PS. de door mij gevonden componenten alvast toegevoegd aan de tread

[ Voor 6% gewijzigd door Dragonk1ss op 10-10-2020 22:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding van 800w heb je nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Mobo:
binnen ieder chipset (B550, X570) zijn er voor iedere fabrikant verschillende borden van verschillende prijsniveaus. Dat bord van Asus wat op de frontpage stond is een van hun B550-toppers. Er zijn veel goedkopere borden te krijgen die prima gaan voldoen aan wat jij ermee wil (ongeacht wat dat precies is)
Als je niet van plan bent om serieus te overclocken is X570 overkill. kijk eens rond in de pricewatch bij de B550 boder tussen de 100 en 150 euro, daar zit geheid wat je nodig hebt.

Geheugen:
over het algemeen wordt tot nu toe (Ryzen 3*** serie) geadviseerd om G.Skill of Crucial RAM te gebruiken. heeft te maken met de feitelijke geheugenchips op de stickjes. Of dat anders word bij Ryzen 5*** is nog niet te zeggen. check ook even de CL (CAS Latency) van je beoogde geheugen. Bij 3600 M/T bij voorkeur CL 18 of 16 (lager wordt snel heel duur).

CPU-fan:
de tranquillo is inmiddels toe aan generatie 4, en goede kans dat de jouwe (als ik uit je vraag impliceer dat die gen.1 is) nog geen brackets heeft voor AM4-socket.
Je hebt voor de 5800X waarschijnlijk niet de allerheftigste koeler nodig, maar de 5800X is wel 105W TDP, dus een kleien upgrade kan geen kwaad.
deze is heel stil, en vrij populair:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Voeding:
je kan met een voeding van 800W alles draaien wat je wil en meer. Maar niet met eentje van 7 jaar geleden. we maken tegenwoordig echt veel betere voedingen, dus die moet je vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonk1ss
Hackus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:38:
Welke voeding van 800w heb je nu ?
Oh wow, ik zie dat het een 650 Watt is zelfs, Seasonic G-Series.
Direct even aangepast in de thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonk1ss
Kamato schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:40:
Mobo:
binnen ieder chipset (B550, X570) zijn er voor iedere fabrikant verschillende borden van verschillende prijsniveaus. Dat bord van Asus wat op de frontpage stond is een van hun B550-toppers. Er zijn veel goedkopere borden te krijgen die prima gaan voldoen aan wat jij ermee wil (ongeacht wat dat precies is)
Als je niet van plan bent om serieus te overclocken is X570 overkill. kijk eens rond in de pricewatch bij de B550 boder tussen de 100 en 150 euro, daar zit geheid wat je nodig hebt.

Geheugen:
over het algemeen wordt tot nu toe (Ryzen 3*** serie) geadviseerd om G.Skill of Crucial RAM te gebruiken. heeft te maken met de feitelijke geheugenchips op de stickjes. Of dat anders word bij Ryzen 5*** is nog niet te zeggen. check ook even de CL (CAS Latency) van je beoogde geheugen. Bij 3600 M/T bij voorkeur CL 18 of 16 (lager wordt snel heel duur).

CPU-fan:
de tranquillo is inmiddels toe aan generatie 4, en goede kans dat de jouwe (als ik uit je vraag impliceer dat die gen.1 is) nog geen brackets heeft voor AM4-socket.
Je hebt voor de 5800X waarschijnlijk niet de allerheftigste koeler nodig, maar de 5800X is wel 105W TDP, dus een kleien upgrade kan geen kwaad.
deze is heel stil, en vrij populair:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Voeding:
je kan met een voeding van 800W alles draaien wat je wil en meer. Maar niet met eentje van 7 jaar geleden. we maken tegenwoordig echt veel betere voedingen, dus die moet je vervangen.
Heel mooi en prettig antwoord!

Mobo

Ik wil zelf bij Gigabyte blijven qua mobo, vanwege de ervaringen die ik ermee heb.
Daar zit slechts 20 euro verschil tussen de B550 ivm de X570 die ik zag.
Vooral las ik dat het betere audio heeft en een betere netwerk kaart.

Al het andere
Thanks voor de duidelijke uitleg.

Budget maakt me niet zoveel uit, of het 500 euro meer of minder kost, vind ik niet zo boeiend.
Als ik maar snap wat ik waarvoor koop en het op zijn minst functioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dragonk1ss schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Oh wow, ik zie dat het een 650 Watt is zelfs, Seasonic G-Series.
Direct even aangepast in de thread.
Welke GPU wil je gebruiken ?
Ondanks de +-8j kan die nog wel mee

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragonk1ss
Hackus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:53:
[...]

Welke GPU wil je gebruiken ?
Ondanks de +-8j kan die nog wel mee
De videokaart die ik nu heb is een MSI GTX 770, op zich nog prima om mee op 1080 te gamen.

Ik ben pas van plan aankomend jaar een switch te doen naar een andere videokaart + 1440p scherm met 120 Hz.
Dan komt er ook een nieuwe videokaart.

Ik denk dat ik voor een 2070 of 2080 gaat, afhankelijk van wat onderzoek naar FPS in games die ik wil kunnen spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr3th0n
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 12:30
Is het ook niet zo dat de X570 Mobo's vaak een kleine ventilator hebben? Dat best iritand geluid kan opleveren. De B550 hebben dit niet en zijn in mijn ogen ook goed genoeg als je niet gaat overclocken.
Ik zelf zet er ook aan te denken om met de nieuwe CPU's te switchen en ik zou alleen voor de X570 gaan voor de 2x M.2 PCIE4.0x4. Dat wat op een B550 vaak 1x M.2 PCIE4.0x4 en 1x M.2 PCIE3.0 x4 is.
Zelf heb ik de https://tweakers.net/pric...si-mag-b550-tomahawk.html op het visier.
Maar dit is geen Gigabyte zoals je voorkeur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 19:57

Orphu

(Space)nerd

Ik heb zelf de Gigabyte Aorus B550 elite. Deze kwam ook uit de moederborden roundup van Tweakers / hardwareinfo goed uit de bus. Ik ben hier dik tevreden over alhoewel ik nog niet optimaal gebruik van alle opties maak. Voor upgrademogelijkheden kan deze vele jaren mee naar mijn mening. Er is ook een duurder broertje uit de B550 serie van Gigabyte maar dat moet je zelf beslissen :).

Gezien de leeftijd van je videokaart, is deze voor de huidige games wel voldoende? zelfs op 1080p kan deze ondermaats zijn in vergelijking met je processor.

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pomp0m
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 19:54
X750 puur voor overklokken vind ik zelf iets te hard van stapel. Ik heb ook net een hele PC set gekocht (alleen nog wachten op de CPU+GPU) en heb de X570 gekozen vanwege de pci lanen.
Dat is namelijk wat mij over de streep heeft getrokken, Ik heb 2x een Samsung 980 M2 welke pci expess 4.0 zijn en dat is alleen op native snelheid mogelijk met een X570, niet met een B550, die zakt voor veel sloten terug naar de 3.0 standaarden.

Is nog steeds een niche keuze maar ik denk zekers met direct storage met gamen dat het iets is waar je over 'toekomstbestendigheid' over kan nadenken, wat wil je/kan je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Moederborden:

De X570 chipset heeft een betere PCIe 4.0 verbiding met de CPU dan de goedkopere B550 chipset. Dit maakt voor de videokaart en het geheugen niet uit, maar als je veel andere dingen wilt aansluiten, dan geeft de X570 meer mogelijkheden dan een B550. Meer SATA poorten, meer USB, meer NVME, meer PCIe, dingen zoals Thunderbolt 3, etc.

Verder heeft iedere fabrikant een lijn van goedkope naar dure, soms extreme boards. Deze geven betere mogelijkheden wat betreft aansluitingen een uitbreidingen, meer overclock mogelijk heden (zowel op de duurdere B550 als X570), en betere koeling en VRM (power naar CPU) ontwerp.
Buildzoid geeft behoorlijk gedetaileerde overzichten, maar vooral met een oog richting overclocken: YouTube: Buildzoid rambles about ALL the ASUS X570 motherboards

Dus zowel B550 als X570 zijn voor overclocken, als je de duurdere modellen hebt, met betere VRM, heatsinks, en POST display, reset buttons, dual bios en zo.
Als je er alleen een muis en een toestenbord aan wilt hangen, dan is B550 prima. Wil je 6 SSDs, een capture kaart, externe storage, 10 Gb netwerk, etc. Dan is een X570 beter.

Het verschil tussen B550 en X570 zit vooral in de uitbreidbaarheid.

Voor een 5800X maakt de VRM niet zoveel uit, dus kan je het goedkoopste kiezen waar alle aansluitingen op zitten die je wilt.

Geheugen:

Het lijkt erop dat de 5000 serie een maximale infinity fabric klok van 1900 MHz gaat ondersteunen, en dan is 3600 MT/s geheugen ( 2x 1900 MHz) met een niet te hoge CL waarschijnlijk het beste. Kijk vooral ook naar de QVL lijsten die de fabrikanten van de moederborden publiceren, als je wilt dat het gegarandeerd werkt. (onder support op hun website).

Voeding:
Hangt meer van de videokaart en wat je verder doet af. De Ryzen CPUs zijn vrij zuinig.

[ Voor 3% gewijzigd door RogerWilco2 op 05-11-2020 13:57 ]

Pagina: 1