Win 10 - Afsluiten ipv Hibernate

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hadyas
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-08-2021
Hallo, niet mijn eerste keer hier op Tweakers. Jaren geleden nog een account hier gehad maar kon mij de username totaal niet meer herinneren, laat staan dat ik het gekoppelde email adres nog heb...
Dus een oude nieuweling ben ik nu xp!

Anyway...

Ik ben in het bezit van een hybride laptop/tablet van HP die ik gekregen heb. Heb hem geupgrade naar nieuwste Windows 10 versie. Ideaal voor wat internet, Youtube, Netflix...

Maar probleem is dat er geen Hibernate beschikbaar is en ook niet te enablen lijkt. Al via CMD geprobeerd ed... Vervelend want hij gaat dan in slaapstand tot de accu leeg is. Ik gok dat het te maken heeft met de beperkte opslag (32Gb eMMC) dat er geen Hibernate mogelijk is.

Dus wil ik hem na een half uur geen gebruik eigenlijk gewoon laten afsluiten. Dus simpelste dat er was, via Task Sheduler een taak gemaakt dat hij na 30min idle moet afsluiten.
Maar dit blijkt na meerdere pogingen ook niet te werken. Hij blijft zijn accu rustig leeg trekken. Slaapstand heb ik al volledig uitgeschakeld maar dat hielp ook niet.

Iemand een andere tip?

Trouwens moet MS misschien eens in een nieuwe build het "afsluiten na xx min" in power options gaan voorzien, want in deze tijden met snelle SSD's is sluimerstand niet meer van deze tijd xp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Ik gebruik zelf dit:

AMPsoft: AMP WinOFF
Afbeeldingslocatie: https://www.ampsoft.net/img/WinOFF.png
hadyas schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:02:
want in deze tijden met snelle SSD's is sluimerstand niet meer van deze tijd xp!
Niets mis met sluimerstand/Hibernate, werkt juist super snel nu met SSD's.
Het voordeel van een volledig power shutdown maar behoud van je werk/sessie omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hadyas
Ok bedankt, die ga ik eens uittesten!

Die laatste comment ivm hibernate was wat sarcastisch bedoeld van mij trouwens xp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
Trouwens moet MS misschien eens in een nieuwe build het "afsluiten na xx min" in power options gaan voorzien...
Zo staat het ook standaard ingesteld, al vanaf Vista. Echter als voor die tijd je accu leeg is, ben je SOL

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
The_Doman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:52:
Ik gebruik zelf dit:

AMPsoft: AMP WinOFF
[Afbeelding]

[...]

Niets mis met sluimerstand/Hibernate, werkt juist super snel nu met SSD's.
Het voordeel van een volledig power shutdown maar behoud van je werk/sessie omgeving.
Er zijn veel problemen bekend over hibernating een systeem.

Eerst:
>als hibernate veel sneller is dan zonder dan is er iets niet goed met je SSD
>het heeft altijd de voorkeur om een verse start te overwegen
>bij hibernation maakt het niet uit of de accu leeg is of niet, het is een fysiek bestand
>32 GB én hibernate? Slecht idee

Op laptops met een wat tragere processor is hibernate wel sneller! Behoorlijk sneller zelfs, maar voor een systeem met een krachtige processor wordt dit voordeel teniet gedaan. Ook wordt er dan veel geschreven naar de SSD. 32 gigabyte is wel erg klein.

Op mijn laptop en PC is die optie teniet gedaan met de code:
code:
1
powercfg -h off

En zo zet je hem aan:
code:
1
powercfg -h on

Nu doet de laptop er 15 seconden langer over om te starten. Dit is wel zo weinig dat ik dat het vele schrijven naar de SSD niet waard vind, dingetje wordt hooguit eenmaal per dag gestart en de rest gaat op slaapstand (bij verplaatsing) om op het einde van de dag een volledige shutdown te krijgen. Op mijn desktop scheelt het 2 seconden. Dat is niet de moeite waard. Mijn laptop staat op energiestand gebalanceerd en op netstroom mag deze 100% trekken en op accu max 50%. Nu wordt data gecomprimeerd naar de SSD geschreven, maar bij elke start schrijf je vlug 2-6 GB naar de SSD. Net wat er in gebruik is en zelf vind ik het fijner werken met een verse start.

Ik zou me er niet zo druk over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
via Task Sheduler een taak gemaakt dat hij na 30min idle moet afsluiten.
Wat laat je task manager precies doen?
Zoiets zou moeten werken: C:\Windows\System32\shutdown.exe -s -t 00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hadyas
Brahiewahiewa schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Zo staat het ook standaard ingesteld, al vanaf Vista. Echter als voor die tijd je accu leeg is, ben je SOL
Wat zeg jij nu? Er heeft toch standaard nooit een optie in Windows geweest om het systeem af te sluiten na xx aantal tijd via Power options? Enkel Sleep en Hibernate zit er al jaren in. En dat is anno 2020 met Windows 10 2004 nog steeds zo.
En wat je comment nu met het leeg zijn van de accu te maken heeft begrijp ik ook niet geheel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Dus simpelste dat er was, via Task Sheduler een taak gemaakt dat hij na 30min idle moet afsluiten.
Maar dit blijkt na meerdere pogingen ook niet te werken.
Hier staat nog uitgebreide procedure voor shutdown when idle met de Task Scheduler:
Superuser: Make Windows 10 shutdown instead of sleep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hadyas
The_Doman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 00:34:
[...]

Hier staat nog uitgebreide procedure voor shutdown when idle met de Task Scheduler:
Superuser: Make Windows 10 shutdown instead of sleep
Ja die exacte had ik gevolgd. Maar hij sluit niet van zichzelf af
Pagina: 1