Beste modus voor herhaling R7000 router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captainpatje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 16:08
Beste allemaal,

Wij hebben sinds kort internet van KPN. Gewoon degelijk. Nu hebben wij een huis met zolder, en het bereik van het meegeleverd modem is natuurlijk niet toereikend.

Nu heb ik al een tijdje een Netgear R7000 staan. Die wil ik gebruiken als repeater (denk ik dat de juiste benaming is). Waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik één groot netwerk heb op 1 subnet.
Maar er zijn blijkbaar verschillende mogelijkheden hiervoor, maar ik wil graag de beste optie gebruiken. Wat ik zoal heb gelezen zijn 3 of meer opties: een ip adres instellen wat afwijkt van je modem, access point modus of repeater modus.

Als eerst gebruikte ik de modus “access point” op de router en dan met hetzelfde SSID als het modem. Dit werkte, echter wanneer ik met mijn Google Hub probeerde te communiceren via de Google Home app dan zei hij dat ik niet op het WiFi van de Hub zat. Dus daar gaat iets fout.

Meest recent gebruik ik nu de “repeater” modus, en dit werkt wel vlekkeloos met de domotica, echter broadcast ik 5GHz en dat is op de tweede etage dan weer niet zo sterk. Dus krijg ik vertraging in de werking van de domotica (bv vertraging lamp aan/uit). Ik wil uiteraard dat dit zo snel werkt als het maar kan.

Ook wil ik een wachtwoord kunnen hebben op mijn Wi-Fi, iets wat eigenlijk niet kan met de repeater mode, maar toch weer wel door een bug.

Sorry, lang, moeilijk verhaal. Wat ik samengevat wil is één wifi netwerk wat mijn aangesloten netwerkapparaten allemaal begrijpen. En wat optimaal werkt.

Hopelijk kan iemand me hiermee (redelijk stap voor stap) mee helpen. Hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je wil kan prima, makkelijkste is gewoon bij KPN hun setje extra WiFi Access Points nemen; dan heb je 1 centraal beheerd netwerk dat alles doet (dus ook 2.4Ghz, 5Ghz, band steering, 1 subnet, mDNS/Zeroconf werkt gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Als het goed is doen accesspoint en repeater uiteindelijk hetzelfde.

Accesspoint: bedraad op de (vermoedelijk experiabox) kpn router aangesloten. Als client dus let hier op dat de kabel vanuit de experiabox in een LAN poort van de netgear zit. Vaak heeft de WAN poort een ander kleurtje dus is die makkelijk te herkennen.
Je stelt een ip in in de zelfde range als van je experiabox. Gateway/dns is het ip van je experiabox.
Waarom je google ding het dan niet doet is niet helemaal duidelijk maar misschien te troubleshooten met wat meer info.

Repeater: Het draadloos verbinden met de experiabox. Echter is het grote nadeel dat dit niet erg stabiel of snel is en bovendien een antenne kost. Als het ware verbindt je met het ssid (wifinaam) van de experia. Het is een soort draadloos verlengsnoer.

Zelf zou ik voor de accesspoint optie gaan. Dat is verre weg het stabielste. Die smart speaker dingen maken waarschijnlijk gebruik van mdns oid dus kan zijn dat daar wat mis gaat. Heb dat ook een keer gehad met een chromecast.