Compacte 65 watt type C lader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 09:22
Ik stuur mijn zoon (brugpieper) elke dag naar school met een tas vol boeken, een laptop en, voor de zekerheid, ook nog de lader die bij de laptop hoort.

Het betreft een Lenovo E595*, dus 65 watt USB type C lader. Met een geaarde stekker, het trafo brickje en een vaste type C kabel. Prima in huis, lomp in een rugzak.

Dus ik zoek een compacte 65 watt type C lader. Het liefst een die rechtstreeks in het stopcontact gaat en afneembare type C kabel.

Een rondje Google levert me dan dit soort dingen op. Maar ik niet zoveel vertrouwen in een het merk Zedar.

Dan is er nog deze Lenovo lader, die Lenovo zelf niet verkoopt. Maar weer met een vaste kabel. Kabels/stekkers gaan stuk. Liever een losse.

De AliExpress route wil ik ook niet nemen voor dit soort hardware. Iemand suggesties?

* Aan de forse kant ja. Een 14" staat op het verlanglijstje.

Beste antwoord (via lord.farquaad op 11-10-2020 16:19)

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Jep die GaN lader. Mijn conclusie na het lezen van de teardown op Chargerlab en reviews op Amazon.com/.de en Reddit was dat dit deze lader voor mij in orde is. Als iemand iets anders vind dan hoor ik het natuurlijk graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:15
Die van Apple hebben wat je zoekt. Maar dat is nogal kostbaar.
Het probleem is namelijk de kabel, als je een verwisselbare kabel neemt moet daar een chip in zitten die aangeeft dat de kabel geschikt is voor 65 Watt.
Dat is vooralsnog lastig om vooraf op te zoeken voor USB Type Confusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
jeroen3 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:53:
... als je een verwisselbare kabel neemt moet daar een chip in zitten die aangeeft dat de kabel geschikt is voor 65 Watt.
Hebben we het dan over een USB Power Delivery chip, of Apple specifieke ellende?

Er is een reden voor die vaste kabels, zoveel is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Ik heb een Baseus 65w usb-c pd voor mijn Thinkpad X1 en die werkt prima. Tussen de 25 en 35 euro via Chinese websites of Amazon.

[ Voor 28% gewijzigd door Thijs8472 op 10-10-2020 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
lord.farquaad schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Hebben we het dan over een USB Power Delivery chip, of Apple specifieke ellende?

Er is een reden voor die vaste kabels, zoveel is duidelijk.
Dat is een USB Power Delivery specifieke ellende chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
Thijs8472 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:04:
Ik heb een Baseus 65w usb-c pd voor mijn Thinkpad X1 en die werkt prima. Tussen de 25 en 35 euro via Chinese websites of Amazon.
Heb je het dan over zo'n GaN lader? Want die zijn wel knap compact inderdaad.
Maar ik ben toch nog een tikje huiverig voor de combinatie van Ali spul en stopcontacten.
johnkeates schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Dat is een USB Power Delivery specifieke ellende chip.
:)

[ Voor 18% gewijzigd door lord.farquaad op 10-10-2020 21:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
Jep die GaN lader. Mijn conclusie na het lezen van de teardown op Chargerlab en reviews op Amazon.com/.de en Reddit was dat dit deze lader voor mij in orde is. Als iemand iets anders vind dan hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Goede laders (en ze zijn dan vaak ook echt goed als je de teerdowns ziet) zijn relatief duur; maar als je geen risico wil lopen en er wel gewoon plezier van wil hebben is het niet zo'n ramp dat het wat meer kost dan de china special waar je huis van in de fik vliegt.

Die van Apple is niet goedkoop, maar ook niet extreem duur (er zijn veel A-merken met veel duurdere laders, maar uiteraard ook goedkopere), maar ze zijn wel heel goed verkrijgbaar.

Link naar de lader (zonder kabel! het idee is dat het een vervangende lader is, en door dat de kabel los is krijg je die er niet bij): https://www.apple.com/nl/shop/product/MRW22/

Qua kabel werkt elke 61W (of meer) USB-C PD kabel. Apple verkoopt ze ook wel: https://www.apple.com/nl/...M/A/usb-c-oplaadkabel-2-m Ik vind het persoonlijk wel meevallen (zitten 2 chips in, en moet een vrij goede koperen kabel zijn).

Stel dat je in de pricewatch gaat zoeken zijn er andere opties: https://tweakers.net/kabe...cSQrchrY92V0nH_XvYs9X1Fo_

Het is alleen niet altijd even duidelijk of dat dan kabels zijn die ook daadwerkelijk gaan werken. Dat is ook een beetje het lastige: men wil dan graag meerdere versies om dat er altijd wel iemand is die zegt "ik heb niet alle features nodig, doe mij maar een goedkopere", met als resultaat dat je binnen een term veel opties en variaties hebt. Als er nou gewoon alleen maar kabels verkocht mochten worden die wel goed de hele spec ondersteunen hadden we dat probleem niet gehad.
Thijs8472 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:22:
Die teardowns (door mensen die daadwerkelijk weten wat ze aan het downtearen zijn) zijn voor nieuwe adapters en ook wat onbekende merken wel een must inderdaad. Als het niet werkt of niet goed werkt valt het allemaal wel mee, maar een adapter die je apparaat stuk maakt of in de fik vliegt is minder prettig en dat soort rommel is nog steeds overal op de markt (vooral de namaak Apple USB-A adapters van vroeger - nauwelijks 230V - 5V isolatie; dan heb je dus netspanning op je USB poort...).

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 10-10-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
Thijs8472 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:22:
Hoei, teardowns, daar ben ik gek op. Ga ik opsnorren. Thanks.
johnkeates schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:22:
... (vooral de namaak Apple USB-A adapters van vroeger - nauwelijks 230V - 5V isolatie; dan heb je dus netspanning op je USB poort...).
Ik heb jaren geleden 2 van die Ikea 3 poorts USB adapters gekocht op basis een stel van die teardowns. En oorzaak ook mijn reserveringen ten opzichte van Ali adapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:15
Je kunt overigen al een hoop ruimte in je tas besparen met een kortere c5 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
lord.farquaad schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:36:
[...]

Hoei, teardowns, daar ben ik gek op. Ga ik opsnorren. Thanks.

[...]

Ik heb jaren geleden 2 van die Ikea 3 poorts USB adapters gekocht op basis een stel van die teardowns. En oorzaak ook mijn reserveringen ten opzichte van Ali adapters.
Same here. Eigenlijk alleen maar adapters over waar ik tenminste een keer een teardown van gezien heb. (Vooral op basis van righto, bigclive enz. :9 maar ook zelf zitten kijken naar de scheiding en isolatie in die prul-laders die je bij sommige producten krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
jeroen3 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:39:
Je kunt overigen al een hoop ruimte in je tas besparen met een kortere c5 kabel.
Dat was nog helemaal niet in me opgekomen. Merci.
Pagina: 1