DNS Switch, hoe te handelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hi,

Ik heb vanmiddag namezero opdracht te geven om de DNSen om te zetten naar 2 andere DNS servers.
Ze gaven zelf al aan dat het 24 uur kan duren (ik dacht rond de 70 :? ).
Echter, nu de vragen.

- Hoe weet ik dat de DNS gewijzigd (haha, als je site niet meer te bereiken is)?

- Kan ik alvast om bovenstaande vraag te vergemakelijken mijn domein opnemen c.q. activeren in de nieuwe DNS servers (dus tijdelijk nog bij namezero in de DNS en al in de 2 nieuwe)?

Als ik via whois of DrWatson (leader.ru/secure) m'n domein check, zie ik mijn DNSen. Isde info realtime?

Alvast bedankt
* Koffie vraagt zich wel af offie in het goede forum zit. Kan namelijk ook Network Troublshooting zjn, of Internet/Telefonie

Tijd voor een nieuwe sig..

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 21:45
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:55 schreef Koffie het volgende:
Hi,

Ik heb vanmiddag namezero opdracht te geven om de DNSen om te zetten naar 2 andere DNS servers.
Ze gaven zelf al aan dat het 24 uur kan duren (ik dacht rond de 70 :? ).
Echter, nu de vragen.

- Hoe weet ik dat de DNS gewijzigd (haha, als je site niet meer te bereiken is)?

- Kan ik alvast om bovenstaande vraag te vergemakelijken mijn domein opnemen c.q. activeren in de nieuwe DNS servers (dus tijdelijk nog bij namezero in de DNS en al in de 2 nieuwe)?

Als ik via whois of DrWatson (leader.ru/secure) m'n domein check, zie ik mijn DNSen. Isde info realtime?

Alvast bedankt
* Koffie vraagt zich wel af offie in het goede forum zit. Kan namelijk ook Network Troublshooting zjn, of Internet/Telefonie
Natuurlijk moet je in de nieuwe DNS alvast de domeinen opnemen. Verhuizen van domein is voor namezero inderdaad maar even werk (zij geven internic of welke domainbeheerder ook jou TLD domein beheerd) de opdracht. Dan is het voor hun klaar.
Updaten van DNS'en wereldwijd duurt helaas zeker 72 uur tegenwoordig.
Een whois op je domein is realtime, alleen wil dit niet zeggen dat alle info gerepliceerd is en dus alle DNS'en de goede verwijzing hebben.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
OK dan, dan wijzig ik die DNS alvast door.
Wat voor problemen kan dat in de tussentjd geven ?
beide DNSen verwijzen uiteraard naariets anders, want namezero redirect intern, en de nieuwe DNS gaatgewoon naar IP zoals het hoort.

• Mark
Op vrijdag 10 augustus 2001 17:10 schreef Koffie het volgende:
OK dan, dan wijzig ik die DNS alvast door.
Wat voor problemen kan dat in de tussentjd geven ?
beide DNSen verwijzen uiteraard naariets anders, want namezero redirect intern, en de nieuwe DNS gaatgewoon naar IP zoals het hoort.
Weinig, mensen welke een DNS gebruiken die of nog niet geupdate is of waar de oude settings nog gechached staan zullen de Namezero pagina zien.
Mensen welke het geluk hebben dat ze een ISP hebben welke zijn DNS regelmatig laat updaten zien meestal binnen een dag de pagina waar jij naar toe wijst.

Verwijderd

Als je zowel toegang tot de oude alsook nieuwe DNS zones hebt, dan kun je alvast bij beide servers de goede IP's erin kloppen voor je site, FTP, mail, blabla... (als die niet ook nog moeten mee veranderen). Dan hoeft je domein eigenlijk helemaal niet down te zijn als je het een beetje goed regelt.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat laatste is dus nie van toepassing omdat ik het via Namezero had.

Was echter bezig met het updaten van deDNS via http://www.zoneedit.com en daar stond dat ik een mailtje moest sturen naar "Network Solutions".
Deze weigerde echter omdat mijn 'account' niet juist as.
Klopt het dat ik daar egelijknix hoefde te wijzigen omdat dát juist de wijziging is die Namezero moet doen?
Dan zou het morgen al moeten werken (heb vanmiddag gebeld met Namezero voor de wijziging).

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 10 augustus 2001 17:13 schreef RedRoon het volgende:

Mensen welke het geluk hebben dat ze een ISP hebben welke zijn DNS regelmatig laat updaten
Dit idee blijft maar rondspoken. Een dns server wordt niet regelmatig/onregelmatig ge-update. Dit hele proces gaat automatisch.

Het hangt ervan af hoe vaak je domein naam opgevraagd wordt. Als hij vaak opgevraagd wordt, dan cachen dus veel servers de informatie (voor de duur van ttl). Dan duurt het dus maximaal 1x de ttl voordat die server ook de goede informatie hebben. Als je domein weinig opgevraagd wordt, dan hebben weinig servers de informatie in hun cache, en dus halen ze bij een request gelijk de nieuwe adressen op.

• Mark
Op vrijdag 10 augustus 2001 20:19 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Dit idee blijft maar rondspoken. Een dns server wordt niet regelmatig/onregelmatig ge-update. Dit hele proces gaat automatisch.

Het hangt ervan af hoe vaak je domein naam opgevraagd wordt. Als hij vaak opgevraagd wordt, dan cachen dus veel servers de informatie (voor de duur van ttl). Dan duurt het dus maximaal 1x de ttl voordat die server ook de goede informatie hebben. Als je domein weinig opgevraagd wordt, dan hebben weinig servers de informatie in hun cache, en dus halen ze bij een request gelijk de nieuwe adressen op.
En volgens mij stel je in je main DNS config in wat de TTL is voor je DNS server. Als die dus hoog staat kan het zeker wel lang duren....

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
OK
Het zieer naar uit dat de wijzigingen doorgevoerd worden.
Toen ik voorheen via zoneedit mijn domein wilde beheren, kreeg ik de warning dat de DNSen nog niet goed stonden.

als ik via www.leader.ru/secure mijn domein opvraag, geeft wel dejuiste nieuwe DNS servers weer, maar geeft nog het oude (namzero) ip adres.
Als ik via m'n kabel aansluiting m'n domein contact, kom ik ook nog via namezero.

Echter andere lookup/anonymous sites in de US geven wel al mijn nieuwe IP.

Ik neem aan dat dat dus nog een kwestie is van een daghe afwachten?

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op zaterdag 11 augustus 2001 14:17 schreef Koffie het volgende:
Ik neem aan dat dat dus nog een kwestie is van een daghe afwachten?
Yep, of twee afhankelijk van je provider

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op zaterdag 11 augustus 2001 02:22 schreef RedRoon het volgende:

En volgens mij stel je in je main DNS config in wat de TTL is voor je DNS server. Als die dus hoog staat kan het zeker wel lang duren....
Wel voor de glue-records van je andere dns-server. Het gaat er meer om wat de ttl is die de root-servers aan jouw ns-records mee geven.

BTW, als de oude hoster, een paar glue-records naar je nieuwe server zet, heb je helemaal nergens last van. Voor .nl domeinen zijn de providers dit verplicht.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Toch weer even mijn oude topicomhoog kicken.
Het blijkt dat er toch nog problemen zijn met het mailen naar deze server.

Van 3 personen (bedrijven) heb ik al gehoord dat ze me niet kunnen mailen. Ze krijgen simpelweg de mail terug van de eigen mailserver, met de melding 'host unknown'.

Het rare is, dat die personen wel de webserver kunnen bereieken. Deze draait gewoon op de zelfde server / IP.

Het hele DNS gebeuren is geregeld bij ZoneEdit dus er kan mi geen fout zijn gemaakt et een verkeerd MX record ofzo.

Dit zijn de instellingen bij ZoneEdit:

domein --> IP Adres
www.domein --> Zelfde IP adres
MX Record --> mail.domein -- >zelfde IP adres.

Als ik echter via Leader.Ru wat info over mijn domein echterhaal, krijg ikhet volgende:
General Information
Hostname
oostindie.com
IP
62.163.137.4
Reverse name
a137004.upc-a.chello.nl
Preferable MX
mail.oostindie.com
Doe ik hetzelfde op de MX Record, dan krijg ik het volgende:
General Information
Hostname
mail.oostindie.com
IP
Cannot be resolved

Preferable MX
mail.oostindie.com
Iemand enig ID hoe het komt dat sommige servers de MX niet kunnen resolven (althans, ik denk dat het aar dus fout gaat)?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Mail mag dan wel naar mail.oostindie.com moeten, maar dan moet je voor mail wel een A record aanmaken:
code:
1
2
3
4
5
# nslookup mail.oostindie.com
Server:  localhost
Address:  127.0.0.1

*** localhost can't find mail.oostindie.com: Non-existent host/domain

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Da's trouwens wel slim om bij Chello een webserver op poort 80 te draaien.
Zou best kunnen dat je binnenkort weer een DNS update kan gaan doen.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 13:29 schreef little_soundman het volgende:
Mail mag dan wel naar mail.oostindie.com moeten, maar dan moet je voor mail wel een A record aanmaken:
code:
1
2
3
4
5
# nslookup mail.oostindie.com
Server:  localhost
Address:  127.0.0.1

*** localhost can't find mail.oostindie.com: Non-existent host/domain
ThX ..
ik zag dus ook wel dattie 'm niet zag, maar ik wist niet dat ik nogmaals een A record moest maken voor m'n MX Record.
Nu doettie het wel!!

Oh enne, tijger.
Dqt van Chello valt wel mee.
Krijg alleen een ander IP als ik de server voor lange tijd uitzet, of als er een grote storing op het chello LAN heeft plaatsgevonden.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op donderdag 23 augustus 2001 14:27 schreef Koffie het volgende:

ik zag dus ook wel dattie 'm niet zag, maar ik wist niet dat ik nogmaals een A record moest maken voor m'n MX Record.
Nu doettie het wel!!
Een MX record moet ALTIJD naar een A record wijzen.

Als je wat meer wilt weten moet je de DNS-HOWTO eens doorlezen.
Pagina: 1