Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget Intel build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oguz030
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-06-2022
Hi mede tweakers! :)
Ik wil graag een nieuwe pc, de eerste die ik zelf in elkaar zal zetten. Ik heb een paar andere topics bekeken om een beetje een idee te krijgen van wat compatibel/efficiënt is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Vooral gamen in combinatie met dagelijkse taken/huiswerk. Geen video- of fotobewerking. Wil in het begin spelletjes zoals Age of Empires/FM 2020 spelen i.c.m. YouTube en in de toekomst spelletjes zoals Doom Eternal, WarZone, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik dacht aan ongeveer 800 euro exclusief verzendkosten. Assemblage ga ik zelf proberen. Wilde alles via Amazon begin volgende week bestellen maar misschien is het ook verstandig om te wachten tot Black Friday.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Asus MG28UQ beeldscherm, Asus VG255H, Logitech toetsenbord en muis (M510).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Liever Intel/NVidia, Asus vind ik ook een betrouwbaar merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Energieverbruik is geen probleem voor me, een stille pc stel ik wel op prijs. Ik heb wifi nodig.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik ben tevreden met standaard instellingen/prestaties.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Vooral een second opinion of alles zo prima is voor de komende paar jaren, ik hoor graag feedback/informatie van wat er allemaal geoptimaliseerd kan worden.

Enkele vragen die ik heb:
  • Hoe zit het met de ventilatie van deze kast (en de kwaliteit van de meegeleverde fans)?
  • Is een processorkoeler nodig aangezien de 10400F er al een heeft?
  • Is deze voeding te veel, of beter zo laten aangezien ik in de toekomst wil upgraden?
  • Kan ik beter het gigabyte z490 bord nemen en een wifi adapter i.p.v. dit bord?
  • Is een 1660 super te veel voor wat ik wil doen met deze pc? Is een 1650 super bijvoorbeeld al voldoende? Scheelt toch 50 euro.
  • Van wat ik begrijp heeft de 10400F geen iGPU, en zou het eigenlijk wel fijn vinden om m'n extra scherm af en toe te gebruiken voor het multitasken. Is een tweede videokaart noodzakelijk hiervoor?
  • Ben ik nog iets vergeten? Ik heb bijvoorbeeld geen gereedschap thuis, een kruiskopschroevendraaier kan handig zijn maar waar moet ik nog meer aan denken?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 156,85€ 156,85
1MoederbordenASRock Z490 Phantom Gaming 4/ac€ 151,24€ 151,24
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 229,95€ 229,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 71,16€ 71,16
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 783,90

Beste antwoord (via Oguz030 op 10-10-2020 20:07)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Oguz030 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:32:
[list]
• Hoe zit het met de ventilatie van deze kast (en de kwaliteit van de meegeleverde fans)?
ventilatie is goed. Voor de huidige videokaart hoef je geen extra fans te nemen. Het mag natuurlijk wel, maar de invloed op de temperatuur is gelimiteerd.
De stock koeler van Intel is genoeg, maar is van erbarmelijke kwaliteit. Een koeler van 2 tientjes heeft enorm verschil voor de koeling en geluidsprestaties. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Gelid Solutions Tornado
of ietsjes duurder en ietsjes beter: pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver
of nog wat duurder en heel stil: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
• Is deze voeding te veel, of beter zo laten aangezien ik in de toekomst wil upgraden?
de voeding is een redelijke mid-range. Je kunt hem zo laten of voor 2 a 3 tientjes meer een stille high-end halen:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
• Kan ik beter het gigabyte z490 bord nemen en een wifi adapter i.p.v. dit bord?
nee voor de prijs kun je het beter zo laten
• Is een 1660 super te veel voor wat ik wil doen met deze pc? Is een 1650 super bijvoorbeeld al voldoende? Scheelt toch 50 euro.
zeer afhankelijk met wat voor fps op welke resolutie je wilt halen. Je kunt ook serieus geld besparen door een B460 moederbord te nemen. Hierdoor loopt je geheugen minder snel, maar dat verschil is minder groot dan het verschil tussen een 1660 Super en een 1650 Super.
• Van wat ik begrijp heeft de 10400F geen iGPU, en zou het eigenlijk wel fijn vinden om m'n extra scherm af en toe te gebruiken voor het multitasken. Is een tweede videokaart noodzakelijk hiervoor?
je kunt tot 4 schermen aansluiten op je huidige keuze videokaart. (3x DP en 1x HDMI) dus het antwoord is nee.
• Ben ik nog iets vergeten? Ik heb bijvoorbeeld geen gereedschap thuis, een kruiskopschroevendraaier kan handig zijn maar waar moet ik nog meer aan denken?
een magnetische kruiskop, een bakje voor de schroeven en goed licht is voldoende.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Oguz030 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:32:
[list]
ventilatie is goed. Voor de huidige videokaart hoef je geen extra fans te nemen. Het mag natuurlijk wel, maar de invloed op de temperatuur is gelimiteerd.
De stock koeler van Intel is genoeg, maar is van erbarmelijke kwaliteit. Een koeler van 2 tientjes heeft enorm verschil voor de koeling en geluidsprestaties. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Gelid Solutions Tornado
of ietsjes duurder en ietsjes beter: pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver
of nog wat duurder en heel stil: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
de voeding is een redelijke mid-range. Je kunt hem zo laten of voor 2 a 3 tientjes meer een stille high-end halen:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
nee voor de prijs kun je het beter zo laten
zeer afhankelijk met wat voor fps op welke resolutie je wilt halen. Je kunt ook serieus geld besparen door een B460 moederbord te nemen. Hierdoor loopt je geheugen minder snel, maar dat verschil is minder groot dan het verschil tussen een 1660 Super en een 1650 Super.
je kunt tot 4 schermen aansluiten op je huidige keuze videokaart. (3x DP en 1x HDMI) dus het antwoord is nee.
een magnetische kruiskop, een bakje voor de schroeven en goed licht is voldoende.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Pure Power 11 500w is niet interessant want pricewatch: Corsair TX550M V2 kost minder en is beter.

• Oguz030
@Djarune Djarune, bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik heb de voeding vervangen voor de Enermax, en de bq Pure Rock processorkoeler erbij in mijn lijstje (ik had al zo'n idee over de stock koeler van de processor).

@Uszka Bedankt voor je feedback! Ik wil echter alles in één bestelling binnen hebben dus het is voor mij belangrijk dat alles bij Amazon beschikbaar is, dus ik koos voor een high-end voeding uit Djarune's comment.

Dan kom ik uit op:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 156,85€ 156,85
1MoederbordenASRock Z490 Phantom Gaming 4/ac€ 151,24€ 151,24
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 229,95€ 229,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 32,23€ 32,23
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 650 watt€ 91,69€ 91,69
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 836,66

Dan ga ik dit op dinsdag bestellen tenzij jullie nog iets is opgevallen uit m'n build

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
dit gaat wel goedkomen zo. prima systeem.
mocht je tijdens het bouwen tegen vragen aan lopen, dan is het forum er altijd om te helpen.

• Oguz030
Nou Kamato, ik accepteer je aanbod.

Vandaag was het laatste onderdeel binnen dus ik heb alles in elkaar gezet. De pc gaat echter niet aan. Driedubbel gecheckt of elke kabel op de juiste plek staat, of de RAM er goed in zit, etc.

Waar moet ik verder nog op letten?

[ Voor 7% gewijzigd door Oguz030 op 23-10-2020 22:36 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Je duwt op aanknop, wat gebeurd er?
Helemaal niets?
Controleer of stekker erin zit en of voeding op aan staat (knopje op achterkant)

• Oguz030
Hi Ruud,

Stekker zit erin, in verschillende stopcontacten geprobeerd en er gebeurd niets. Knopje op PSU staat op de I.

Edit: posities van 2 kabels gewijzigd op het moederbord en hij werkte. Hoewel volgens het handboekje het niet zo hoorde (PWR kabel -> no.22 in het handboekje, nu op 19 bijvoorbeeld), maar het werkt in ieder geval. :)

Edit2: Helaas pakte het systeem één van de twee RAM stickjes niet, dus ik heb volgens mij tijdens de setup op het verkeerde knopje gedrukt want krijg nu helemaal geen beeld meer... Help?

[ Voor 71% gewijzigd door Oguz030 op 24-10-2020 02:13 ]

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-11 13:58
Oguz030 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:40:
Hi Ruud,

Stekker zit erin, in verschillende stopcontacten geprobeerd en er gebeurd niets. Knopje op PSU staat op de I.

Edit: posities van 2 kabels gewijzigd op het moederbord en hij werkte. Hoewel volgens het handboekje het niet zo hoorde (PWR kabel -> no.22 in het handboekje, nu op 19 bijvoorbeeld), maar het werkt in ieder geval. :)

Edit2: Helaas pakte het systeem één van de twee RAM stickjes niet, dus ik heb volgens mij tijdens de setup op het verkeerde knopje gedrukt want krijg nu helemaal geen beeld meer... Help?
Gaat hij nog wel aan, alsin zie je ventilatoren draaien?
Zoja, maak je systeem stroomloos (stekker uit voeding), en haal het knoopcel batterijtje uit het moederbord voor zo'n 30 sec, daarna terug plaatsen en weer opstarten.
Je bios is hiermee gereset naar standaard instellingen :)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Welke setup bedoel je? In huis? Daar hoef je helemaal niet in te rommelen tot alles perfect werkt. En zelfs dan hoef je niet iets te maken dat niet kapot is.

Na wat clown zegt: je duwt op startknop wat gebeurd er?
0)helemaal niets
1)fans gaan aan
2)fans gaan aan en hij piept
3)fans aan en hij start maar geen scherm
4)hij doet t weer!

• Oguz030
Toen ik eerst wel beeld had, stond in de setup dat ik maar één kaart van 8 GB had, dus ik wisselde de plekken van de 2 kaarten (a2 en b2 slot) -> geen beeld. Tijdens de setup probeerde ik verder te gaan naar het windows scherm maar dat lukte niet. Heb de instelling van de cpu fan op 'stil' gezet in plaats van standaard. Vervolgens de kaarten weer op de oorspronkelijke slots en weer geen beeld.

Batterij erin en eruit gehaald, dat werkte niet.

Case fans en cpu fan werken zoals het hoort. Rechts van de ram slots brandt een rood lichtje.Beide monitoren werken met m'n huidige pc.

Weet niet of ik de ram kaarten heb beschadigd (of ze waren al beschadigd)? Alleen bij de bovenkant/zijkant vastgehouden en omstebeurt (voorzijde, achterzijde) ingeklikt.

Heb nu eigenlijk zoiets van, een technicus inschakelen of dat alles retour gaat want ik krijg 'm niet aan de praat.

@99ruud99 @DutchCrownNL

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Zou eerst eens alles uit elkaar halen, buiten de behuizing opbouwen op een stuk karton met 1 geheugenmodule en zonder ssd en dan testen.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 26-10-2020 07:23 ]

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-11 13:58
Inderdaad even uitbouwen en het moederbord neerleggen op zijn eigen doos, kan je ook makkelijker zien wat er gebeurd.

Dat rode ledje naast je geheugen, staar daar nog iets bij?

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• Djarune
Ram eerst 1 kant erin doen, dan de andere kant tot deze het kleine armpje klikt. Vervolgens voorzichtig op de bovenkant drukken tot de ram zelf klikt. De laatste stap wordt nog weleens vergeten.
Pagina: 1