Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdfireman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 12:13
Beste leden,

Graag jullie advies in onderstaande kwestie.

Mijn vraag
Een klein jaar geleden zijn wij verhuisd naar een jaren '00 woning, destijds voor het gemak een all-in-one router/AP in de TV-kast gelegd. Nu, bij het thuiswerken, blijkt de wifi verbinding boven echter sub-optimaal te zijn.
Tijd om de boel te vernieuwen en knap in te richten. Nu is de ruimte in de meterkast echter beperkt waardoor er geen ruimte is voor een 10" of 19" patchkastje. Ik heb de volgende scenario's bedacht met wat vragen erbij, wat zouden jullie adviseren?

- Modem in de meterkast -> UDM, kantoor eerste verdieping -> Terug naar switch meterkast voor verdere (bedrade) verdeling in huis.
Vraag: dit scenario zou inhouden dat er 2x 15m UTP (verkeer heen en terug) naar het kantoor moet lopen waarover alle data zal lopen. Kan dit gevolgen hebben voor de snelheid?

- Modem in de meterkast -> UDM Pro in de meterkast -> Switch meterkast voor verdere verdeling
Vraag: De meterkast is 37cm diep, de UDM pro is 28,5cm. Blijft er 8 cm over voor de stroomaansluiting achterkant en UTP kabels voorkant. Gaat dit passen?

Andere scenario is de UDM Pro in een klein rackje op kantoor plaatsen met 15m UTP heen en weer, echter lijkt mij dit vrij overdreven om voor enkel het routeer gedeelte een rack boven te zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- We maken gebruik maken van Ziggo 250/25. Een USG 3P lijkt mij derhalve onverstandig (i.c.m. IPS)
- Het liefst zou ik gebruik maken van Unifi producten vanwege gemakt en overzicht. UDM (pro) spreekt aan vanwege de ingebouwde controller.
- Philips Hue en Tado home control worden bedraad aangesloten
- Budget is niet perse een issue, het moet toekomstgericht, logisch en knap worden ingericht.

Alvast dank voor het meedenken! Voor de volledigheid een foto van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz9uVbTrT1wtewRFm9bEt3zfi0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svhmFBrnUNF0PuDkvscCBv5w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door tomdfireman op 10-10-2020 17:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
denk je niet dat de UDM Pro een beeeeetje overkill is voor een huis installatie ?

nee 15m kabel is peanuts , daar heb je geen verlies mee

wat denk je van een 8-150w in je meterkast ? ik vind dat een topswitch, mooi omdat ie ingebouwde voeding heeft , reteveel POE vermogen, minder warmte dan de 8-60W.. (dus op plekken zoals bij je tv hang je gewoon een flex mini switchie)
als je dan eenmaal vlan-ing doorhebt pleur je de UDM Pro bv op zolder ergens weg , als er maar een utp kabel ligt maakt het niet uit waar je gateway staat (maar bij voorkeur toch 2 kabels, in hou WAN en LAN liefst ook fysiek gescheiden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45
Waarom een udm?
Als je een beetje dekking wilt moet je wel 2 a 3 wifipunten plaatsen (afhankelijk van je huis). Ik zou 2x een unifi ac lite kopen om te beginnen en de router voorlopig nog niet vervangen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErVeHaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-03-2024
Gezien de lang openstaande bugs op het UDM platform, zou ik inderdaad je router houden en losse AP’s installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-04 16:54

dbw

Een UDM Pro kan ook op z'n kant staan.

Maak er thuis ook gebruik van icm 2 x AP en 2 x 4G Bullet camera's

Geef toe het is wat overkill, maar ook leuk speelgoed.

Wat betreft de bugs bij de UDMP, heb ik daar weinig last van.
Maar heb het netwerk redelijk recht toe rechtaan ingericht. Dus geen Vlan's, gastnetwerken enzo.

Je hebt wel voldoende kennis nodig om de juiste setup te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6YKQ77O9i1N0lCWecg1oXDX36k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AstW0y3wK0PkckxgKCc6bLJp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:34
dbw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:32:
Een UDM Pro kan ook op z'n kant staan.

Maak er thuis ook gebruik van icm 2 x AP en 2 x 4G Bullet camera's

Geef toe het is wat overkill, maar ook leuk speelgoed.

Wat betreft de bugs bij de UDMP, heb ik daar weinig last van.
Maar heb het netwerk redelijk recht toe rechtaan ingericht. Dus geen Vlan's, gastnetwerken enzo.

Je hebt wel voldoende kennis nodig om de juiste setup te maken.

[Afbeelding]
Je weet dat die 8 poorts switch maar 1 of 2,5 gbit backplane heeft ? Mocht je dus grote bestanden willen transferen oid ga je dat snel genoeg voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-04 16:54

dbw

Jan-man schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:59:
[...]

Je weet dat die 8 poorts switch maar 1 of 2,5 gbit backplane heeft ? Mocht je dus grote bestanden willen transferen oid ga je dat snel genoeg voelen.
:Y

Er gaat niet zo veel data-verkeer over. Voor nu is dat geen issue.
Pagina: 1