Geen 144hz en geluid na overstap nvidia naar RX 5700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe GPU namelijk de RX 5700 XT Red Devil. Nadat ik de oude graphics drivers heb verwijderd met behulp van DDU, en de kaart succesvol heb geinstalleerd met de laatste AMD GPU driver heb ik geen geluid en kan mijn BenQ XL2411 niet meer op 144hz maar max op 59.

De BenQ heeft DVI-D en D-SUB en HDMI ingangen.

Bij mijn vorige kaart (GTX 970), kon ik via DVI-D beeldscherm en GPU met elkaar verbinden en totaal geen probleem. Nu kan deze kabel van monitor niet in mijn nieuwe Red Devil. De nieuwe kaart heeft alleen HDMI en 3x DP ingangen.

Nu heb ik de HDMI kabel van mijn PS4 gebruikt om mijn monitor met mijn nieuwe kaart te verbinden en nu kan ik dus alleen 60hz aanvinken en hoor geen geluid.

Wie o wie kan mij hierin helpen aangezien ik niet zo veel verstand heb van dit probleem.

Bij voorbaat bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 19:37
De versie van HDMI die jouw beeldscherm ondersteunt, kan op 1080p geen 144hz. Je zult dus over moeten stappen op de displayport aansluiting. Je kunt hiervoor een DVI naar displayport kabel kopen. Kost vrij weinig.

Waarschijnlijk is je geluid nu ook weg omdat het geluid nu via die HDMI kabel loopt en die als primaire output wordt gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door mpra op 10-10-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Je hebt een actieve DP > DVI-DL adapter nodig om 144Hz te krijgen. Deze bijvoorbeeld zou dat moeten kunnen maar eigenlijk is het beter een andere monitor te halen met een fatsoenlijke DP aansluiting want anders blijf je achter de verouderde feiten aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
@mpra

Oke dus een kabel zou voor nu voldoende moeten zijn? Trouwens als ik mijn headset in mijn pc stop hoor ik ook geen geluid. Dat was voorheen niet het geval. Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
@Uszka,

Ook bedankt voor het meedenken maar dit is echt een heel stuk duurder dan wat @mpra zegt. Daarnaast ontbreekt er volgensmij ook een kabel. Ik denk dan dat ik toch een DVI-D naar DP kabel moet aanschaffen. Die zijn ook niet echt duur namelijk rond de 12 euro. Als ik maar nu met dit oudere beeldscherm 1080p en 144hz kan halen ben ik voorlopig blij. In de toekomst zal ik upgraden naar een 1440p scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met alleen een kabel ga je maar 60Hz halen. Voor 144Hz heb je een actieve adapter nodig. Daarbij heb je een DP kabel nodig om de adapter met de videokaart te verbinden.

[ Voor 31% gewijzigd door Uszka op 10-10-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
@Uszka,

Dus het enige wat ik nu kan doen is zo'n adapter kopen voor 60 euro en dan ook nog een kabel kopen? Kan ik niet bijvoorbeeld een goede HDMI kabel kopen die 144 ondersteunt. Ik moet echt op het geld letten nu ik deze GPU heb gekocht en om nu een adapter te kopen van 60 euro excl. kabel is echt niet wat ik op dit moment wil gaan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Het geluid zou je makkelijk moeten kunnen oplossen in de instellingen van Windows door aan te geven dat je geen geluid over HDMI wil.

Voor je scherm heb je eigenlijk weinig opties. Via HDMI of VGA ga je geen 144Hz halen. DVI vindt je niet zo snel meer op moderne kaarten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor 144hz over hdmi heb je hdmi 2.0 nodig. Je scherm ondersteund hdmi 1.4. Je zal zelfs met een onder een volle maan door elfen gesmeedde kabel geen 144hz over hdmi halen, en geen enkele moderne kaart ondersteund dvi meer, het is een beetje een antieke standaard naar IT begrippen. Je zult displayport actief naar dvi dual link moeten gaan converteren, of je beeldscherm moeten updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Weet je zeker dat je scherm geen displayport aansluiting heeft? Dat kom ik namelijk wel tegen in de specs in de pricewatch. Maar wellicht is dat een ander scherm?

Ik zie inderdaad op hardware.info ook een versie met d-sub ipv displayport.

[ Voor 63% gewijzigd door bartvl op 10-10-2020 19:02 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
Heb je je 970 nog? Dan zou ik denk ik die 5700 terugsturen, en over een poosje pas je GPU upgraden als je ook gelijk en nieuwe monitor kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
DenZon schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:45:
@Uszka,

Dus het enige wat ik nu kan doen is zo'n adapter kopen voor 60 euro en dan ook nog een kabel kopen?
Als je 144Hz wil, ja.
Kan ik niet bijvoorbeeld een goede HDMI kabel kopen die 144 ondersteunt.
Al neem je de beste en duurste HDMI kabel, dan nog gaat het niet lukken. Het is de HDMI aansluiting op de monitor die geen 144Hz mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
Bedankt allemaal,

Ik ben mij er nu van bewust dat ik gewoon een nieuw scherm nodig heb dus gaat mijn BenQ in de verkoop. Het liefst wil ik een 1440p 27" 144hz scherm maar wil niet de hoofdprijs betalen. Gewoon een mooie balans tussen kwaliteit en prijs. Oja freesync er ook op natuurlijk. Als iemand mij hierin een juiste weg in kan laten slaan, graag.

Trouwens geluid is nu gefikst

Fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

DenZon schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:34:
Bedankt allemaal,

Ik ben mij er nu van bewust dat ik gewoon een nieuw scherm nodig heb dus gaat mijn BenQ in de verkoop. Het liefst wil ik een 1440p 27" 144hz scherm maar wil niet de hoofdprijs betalen. Gewoon een mooie balans tussen kwaliteit en prijs. Oja freesync er ook op natuurlijk. Als iemand mij hierin een juiste weg in kan laten slaan, graag.

Trouwens geluid is nu gefikst

Fijne dag!
https://tweakers.net/moni...6QrRS4Vq5P4p8KpfZS6hLm_AE

Aangepaste link aangezien je ook Freesync wilt: https://tweakers.net/moni...U28k-sjSIEjVA1ZaWVKo_W9QU

Een link naar de Tweakers prijsvergelijking, gesorteerd op prijs; deze geeft 27 inch schermen weer met 2560x1440 en minimaal 144Hz. Je kunt eventueel nog verder filteren op soort scherm (bv. IPS of TN) en andere criteria.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 11-10-2020 12:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenZon
Toch nog 1 laatste check,

Ik kan geen verloopkabel kopen DVI-D naar DP en gewoon 144hz draaien? Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
DenZon schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:00:
Toch nog 1 laatste check,

Ik kan geen verloopkabel kopen DVI-D naar DP en gewoon 144hz draaien? Bedankt alvast!
Nee, het is overigens een DP naar DVI-D kabel, want de ingang is je PC en de uitgang is de monitor, de richting die het signaal gaat dus.

Van DVI-D naar DP gaat (bijna) nooit werken, van DP naar DVI-D geeft je 60hz.
Alleen een actieve adapter van Displayport naar DVI-D dual link geeft je 144 hz.

Het forum heeft overigens een zoekfunctie, zoeken op BenQ XL2411 geeft je al 86 hits.

Het is een populair scherm (geweest) en deze problematiek is al vele malen langsgekomen.
Pagina: 1