4 x 16 Gb ipv 2 x 32 Gb ram

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akbert-11
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-05 22:41
Wil 4K videobewerkings pc laten bouwen.
Ga Adobe Premiere Pro installeren
Heb Ryzen 9 processor met Gigabyte X570 mbord op het oog.

Men zegt nu dat het renderen gaat beter met alle geheugensloten van het bord gevuld dan met de helft met een hogere snelheid.
Dit omdat de processor dan evenrediger belast kan worden

Klopt dat ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
Wie is 'men'? Waar heb je dat gelezen/gezien/gehoord?

Meeste Ryzen's ondersteunen Dual Channel, geen Quad Channel, dus het zal in de praktijk waarschijnlijk weinig tot niks uitmaken of je 2 repen of 4 repen gebruikt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 16:51
Het gaat eigenlijk niet over geheugen sloten, maar geheugen kanalen, een ryzen 9 heeft een dual channel geheugencontroller, dus je wil altijd beide channels kunnen gebruiken. Dat kan dus met 2 of 4 dimms (latjes).
Echter kan het zijn dat de controller meer moeite heeft om 4 sloten te gebruiken dan 2 (staat vgm in het de handleiding van het moederbord).
Meestal is het advies om maar 2 dimms te gebruiken met ryzen cpu's, zodat je de maximale snelheid kunnen halen. Je moet met snel ram dit wel handmatig aanzetten in de bios (docp/xmp), het meest optimale ram is vgm 3600mhz, cl16 (latency), maar dat is gebaseerd op gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hallo Akbert-11, Welkom op Got :w Je vraag is duidelijk, maar je onderbouwing een beetje weinig. Op GoT verwachten wij wel enig eigen onderzoek en onderbouwing, maar om jou opweg te helpen:

AMD processoren hebben dual channel en geen Quad, daarom lijkt het mij technisch gezien onzin om daarom vier banken te moeten vullen. Echter bij gebruik van twee sloten kun je over het algemeen wel sneller geheugen gebruiken. Sneller geheugen vraagt namelijk meer van het moederbord en bij twee sloten is dat makkelijker te halen dan bij het gebruik van 4 sloten/banken.

Persoonlijk weet ik niet of sneller geheugen aantrekkelijk is bij renderen, maar AMD Ryzen processoren presteren over het algemeen beter met snel geheugen. Daarom zou ik voor tweemaal 32GB gaan wat hoog geklokt is/kan worden. Puur technisch gezien.

Overigens ook even het topic verhuisd naar de juiste locatie van het forum.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 10-10-2020 17:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Akbert-11 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:45:
Wil 4K videobewerkings pc laten bouwen.
Ga Adobe Premiere Pro installeren
Heb Ryzen 9 processor met Gigabyte X570 mbord op het oog.

Men zegt nu dat het renderen gaat beter met alle geheugensloten van het bord gevuld dan met de helft met een hogere snelheid.
Dit omdat de processor dan evenrediger belast kan worden

Klopt dat ?
Op de site van Gigabyte kun je je(welke je hebt gezien) moederbord opzoeken, en kijken welk geheugen er werkt(op hen advies).

Desktop Aankoopadvies
hier kun je advies vragen en lezen over een geheel systeem

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
_Dune_ schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:53:
[mbr]

Persoonlijk weet ik niet of sneller geheugen aantrekkelijk is bij renderen, maar AMD Ryzen processoren presteren over het algemeen beter met snel geheugen. Daarom zou ik voor tweemaal 32GB gaan wat hoog geklokt is/kan worden. Puur technisch gezien.
[mbr]
Overigens ook even het topic verhuisd naar de juiste locatie van het forum.
[/mbr]
3900X ryzen
Mijn geheugen staat op standaard 2133MHZ
Ik heb 4x 8 GB latjes.

Dit zijn mijn CB 20 scores.

1.15 volt all core 4100 geeft 7260 punten.
1.15 volt all core 4200 geeft 7462 punten.
1.15 volt all core 4300 geeft 7657 punten.
1.25 volt all core 4400 geeft 7800 punten.

Als ik die all core 4400MHZ met andere vergelijk scoor ik met 7800 punten heel goed, ondanks mijn geheugen 4 channel is en op 2133MHZ staat.

Ander overclokken hun CPU, hun RAM in 2 sloten, en dan minimaal 3600MHZ en ze scoren wat ik ongeveer scoor in CB20

Volgens mij maakt snel geheugen alleen uit bij games waarbij men een hoog FPS wil zien.

Ik zou dan eerder in een 3950X investeren dan in duur snel geheugen. Gelukkig is geheugen niet duur dat scheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Als je je zo druk maakt over dergelijke verschillen, hou je er dan ook rekening mee dat voor bepaalde situaties (zoals H265 encoding) een Intel sneller is dan een Ryzen icm Premiere Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bas Focal schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:36:
[...]

3900X ryzen
Mijn geheugen staat op standaard 2133MHZ
Ik heb 4x 8 GB latjes.

Dit zijn mijn CB 20 scores.

1.15 volt all core 4100 geeft 7260 punten.
1.15 volt all core 4200 geeft 7462 punten.
1.15 volt all core 4300 geeft 7657 punten.
1.25 volt all core 4400 geeft 7800 punten.

Als ik die all core 4400MHZ met andere vergelijk scoor ik met 7800 punten heel goed, ondanks mijn geheugen 4 channel is en op 2133MHZ staat.

Ander overclokken hun CPU, hun RAM in 2 sloten, en dan minimaal 3600MHZ en ze scoren wat ik ongeveer scoor in CB20

Volgens mij maakt snel geheugen alleen uit bij games waarbij men een hoog FPS wil zien.

Ik zou dan eerder in een 3950X investeren dan in duur snel geheugen. Gelukkig is geheugen niet duur dat scheeld.
toon volledige bericht
Dat is niet alleen voor Games het geval, de Ryzen processoren hebben gewoon baat bij snel geheugen om zijn werk te kunnen doen, maar zoals @frickY hierboven al aangeeft, kan @Akbert-11 beter eerst eens goed nagaan, wat de vereisten zijn die de software stelt. Mogelijk eens benchmarks opzoeken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1