Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roybou3
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-01-2021
Ik woon in appartement op de bovenste verdieping.
Vermoedelijk ligt er wel iets van isolatie op het platte dak, maar dit zal erg minimaal zijn.
Daaronder zit een soort van koudebrug, waar koude wind onder door blaast. En vervolgens de afwerkingsplaten (gips).

Er moet echt iets gebeuren aan isolatie, want ik stook net zoveel als een 1 gezinswoning en de enige plek waar de warmte verdwijnt is via het dak.

Ik zat zelf te denken om PIR+GIPS te gebruiken. Dan blijft de "koudebrug" met de wind er doorheen bestaan en is er, denk ik, weinig tot geen condensvorming. Ik was even benieuwd of mijn theorie een beetje klopt? Of zijn nog andere mogelijkheden om dak te isoleren?

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:32
huur/koop, draagconstructie hout/beton, bouwjaar, staat dakbedekking, vve constructie, meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roybou3
Bedankt voor de reactie.

Hierbij de extra informatie:
- Koopwoning
- Draagconstructie: Hout
- Bouwjaar: 1980
- Staat dakbedekking: 5 jaar oud
- VVE is van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Roybou3 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:45:
Bedankt voor de reactie.

- Koopwoning
- VVE is van toepassing.
5 jaar oud en niet meteen isolatie aangebracht? :+ lekkere VVE is dat.

goed, gezien bouwjaar zal je wel een beetje glaswol tussen de balken hebben en dat zal (zwak)geventileerd geplaatst zijn op deze manier. gissen is echter missen, dus zorg dat je de opbouw goed in beeld krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/52/4e/9e/524e9ee6531a18d0cf23ee6aea110a88.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 10-10-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wij laten bij onze VvE een groen dak maken. Daaronder komt 12 cm isolatie, volgens het omgekeerd dak principe. Voor het groene dak krijgen we gemeentelijke subsidie, de VvE betaalt omdat de levensduur van het dak aanzienlijk wordt verlengd. De extra isolatie wordt betaald door de bewoners van de bovenste verdieping.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roybou3
twain4me schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

5 jaar oud en niet meteen isolatie aangebracht? :+ lekkere VVE is dat.

goed, gezien bouwjaar zal je wel een beetje glaswol tussen de balken hebben en dat zal (zwak)geventileerd geplaatst zijn op deze manier. gissen is echter missen, dus zorg dat je de opbouw goed in beeld krijgt.

[Afbeelding]
Wij hebben een klein stuk plafond opengemaakt en er zit geen enkele isolatie tussen de gipsplaten en het dakbeschot. Vandaar dat ik daar extra isolatie wil plaatsen. De vraag is dus of dit kan en geen vochtproblemen veroorzaak?

De meningen zijn hierover nogal verdeeld. Of de isolatie strak tegen het dakbeschot plaatsen of een luchtspouw er tussen laten, wat wellicht condensvorming kan veroorzaken.

Er is volgens mij wel isolatie aangebracht op het dakbeschot, maar erg minimaal en als er lucht van buiten tussen het dakbeschot en de gipsplaten waait heeft dat naar mijn mening geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Roybou3 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Wij hebben een klein stuk plafond opengemaakt en er zit geen enkele isolatie tussen de gipsplaten en het dakbeschot. Vandaar dat ik daar extra isolatie wil plaatsen. De vraag is dus of dit kan en geen vochtproblemen veroorzaak?

De meningen zijn hierover nogal verdeeld. Of de isolatie strak tegen het dakbeschot plaatsen of een luchtspouw er tussen laten, wat wellicht condensvorming kan veroorzaken.

Er is volgens mij wel isolatie aangebracht op het dakbeschot, maar erg minimaal en als er lucht van buiten tussen het dakbeschot en de gipsplaten waait heeft dat naar mijn mening geen enkele zin.
Dan moet je uitzoeken waar dat vandaan komt, dat hoort niet bij een warm dak

Gewoon vol proppen kan natuurlijk ook, en afhankelijk van de juistheid van het uitvoeren van het warm dak wat je dan zou hebben zijn condens problemen in de meeste gevallen uitgesloten. dan zit er namelijk al een dampschem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:00
twain4me schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Dan moet je uitzoeken waar dat vandaan komt, dat hoort niet bij een warm dak

Gewoon vol proppen kan natuurlijk ook, en afhankelijk van de juistheid van het uitvoeren van het warm dak wat je dan zou hebben zijn condens problemen in de meeste gevallen uitgesloten. dan zit er namelijk al een dampschem in.
als je de ruimte tussen gipsplaat en dakbeschot volpropt dan moet er een klimaatfolie komen, anders wordt het zeker weten een klamme boel in die isolatie.
Dus, plafond eruit, tochtgaten opzoeken, dichtmaken, plafond beter isoleren, klimaatfolie, nieuwe gipsplaten, klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1980' gebouw verliest natuurlijk netzogoed warmte via muren (Rc= 1,3) en ramen (jeuh, dubbel glas a U=2,8 / R= 0,36

Maargoed, als het onder je dakisolatie waait dan tja euh... dan gaat het hard ja. Dan moet je denk wat aan kierdichting doen / laten doen.

Houten balken krimpen trouwens met het verstrijken van de tijd; de opsluiting in de muur gaat dan kieren. Aangezien spouwisolatie in de jaren '80 ook nog niet bijster nauwkeurig werd uitgevoerd krijg je dan dus gewoon wind bij je balken naar binnen. Hier in jaren '30 huis konden we ook de buren horen op de WC. Plafond er uit gesloopt en met de purspuit langs alle balken gegaan. Nu gewoon stil, -zo bevestigen ook de buren-.
ericplan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:05:
Wij laten bij onze VvE een groen dak maken. Daaronder komt 12 cm isolatie, volgens het omgekeerd dak principe. Voor het groene dak krijgen we gemeentelijke subsidie, de VvE betaalt omdat de levensduur van het dak aanzienlijk wordt verlengd. De extra isolatie wordt betaald door de bewoners van de bovenste verdieping.
Groendak op houten draagconstructie?

Welk isolatiemateriaal? Omgekeerd dak; dus een groen dak op 12cm XPS?

[ Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:01:
[...]
Groendak op houten draagconstructie?

Welk isolatiemateriaal? Omgekeerd dak; dus een groen dak op 12cm XPS?
Nee, 25 cm. beton. En inderdaad 12 cm. XPS.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@twain4me in mijn geval is het een woning uit 1930 maar wat je hier ziet is bijna exact deze situatie. Ergens in de laatste 30 jaar ofzo zal het originele koude mastiek+grind dak vervangen zijn door wat EPS platen en bitumen (ik neem aan met wat folie onder de eps..), waarbij je dus een soort warm dak maakt terwijl de plafondspouw net zoals bij @Roybou3 geventileerd wordt door gleuven in het metselwerk. Idd niet ideaal qua isolatie.

@Roybou3 ik weet hier van de buren dat de aannemer in 2016 met ongeveer dezelfde situatie 70mm steenwol in de plafond/vloer spouw heeft gestopt (totale balkhoogte 18cm) zonder klimaat of damp folie achter het gipsplafond. Vooralsnog geen problemen onder het platte dak hier. Maar ik zit ook met jouw vragen. Het lijkt me wel zo dat balkenlaag ventilatie vooral via de openingen die ontstaan door de rachels door het plafond gaat; dat sluit je af door de isolatie..

@No Hands dus jij zegt bij compleet opvullen van deze situaties met een minerale wol; ventilatie in de gevel ter hoogte van de balkenlaag altijd dicht maken icm klimaatfolie zodat in de zomer vocht er uit kan, mocht dat er in zitten?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ericplan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Nee, 25 cm. beton. En inderdaad 12 cm. XPS.
Ah. Maar dat is qua draagkracht natuurlijk iets beter dan het gemiddelde houten dak. Groendak wil nog wel eens wat wegen...

Maar als de kieren gedicht zijn, zou ik ook tegen TS zeggen; stiekem wat XPS + grind op dat dak gooien, maar zoals gezegd wordt dat met lichte houten daken al snel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

als je de ruimte tussen gipsplaat en dakbeschot volpropt dan moet er een klimaatfolie komen, anders wordt het zeker weten een klamme boel in die isolatie.
Dus, plafond eruit, tochtgaten opzoeken, dichtmaken, plafond beter isoleren, klimaatfolie, nieuwe gipsplaten, klaar.
Hangt van de opbouw af, met een 8cm pir oid in een warm dak contructie wordt er echt helemaal niets vochtig onder het dakbeschot. onder die pir zit gewoon een damddichte laag.
En dan is naisoleren ook maar zeer beperkt efficient in de jaarlijkse besparing, gewoon opzoek naar de gaten zodat de huidige isolatie zijn werk kan gaan doen. maargoed de huidige opbouw is nog altijd niet volledig bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
maratropa schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:08:
@twain4me in mijn geval is het een woning uit 1930 maar wat je hier ziet is bijna exact deze situatie. Ergens in de laatste 30 jaar ofzo zal het originele koude mastiek+grind dak vervangen zijn door wat EPS platen en bitumen (ik neem aan met wat folie onder de eps..), waarbij je dus een soort warm dak maakt terwijl de plafondspouw net zoals bij @Roybou3 geventileerd wordt door gleuven in het metselwerk. Idd niet ideaal qua isolatie.
[...]
Die gleuven hoeven dus niet als zodanig aanwezig te zijn. Komt ook door krimp van de houten balken. Schoonmaken en met FM330 (" blijvende elasticiteit") er langs.

En wellicht is de spouwisolatie ook wel verzakt waardoor het harder waait langs die balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

maratropa schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:08:
we hebben het nu wel over een hele andere bouwperiode.
onder de isolatie behoord een dampdichte laag te zitten bij een warm dak, soms gebrand, soms een folie en bij JBF renovaties gewoon het oude dak.

punt is dat oude mastiek behoorlijk geventileerd werdt vroeger ivm met name voor stankoverlast van het teer dan tocht het echt boven het plafond. soms zit die ontluchting in het dak, soms in de gevel, soms beide,
vaak worden die op het dak weggehaald en die in de gevel vergeten
Het bouwjaar van TS kan altijd een warm dak hebben gehad. en dan is dat eigenlijk raar.
maar ik heb wel raardere dingen gezien :)

zo heb ik ooit mijn hoofd tussen een plafond gestoken en kon 20 woningen ver kijken ;) dan kan jij wel je tocht gaten in de gevel dicht hebben.. :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-10-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:32
Roybou3 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:45:
Bedankt voor de reactie.

- Koopwoning
- VVE is van toepassing.
Je gaat navraag doen bij de VvE wat voor een isolatie verbetering ze hebben toegepast 5jr geleden.

Verder stel je dat het boven het plafond waait. Is dat een constatering of denk je dat dit kan gebeuren omdat er de ruimte voor is. Even controleren op een winderige dag.

Indien dit het geval is mag je hier je VvE op aanspreken aangezien zei over het casco gaan. En deze dient natuurlijk wind en waterdicht te zijn. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Raar dat het niet geisoleerd is vijf jaar geleden. In Belgie is dat trouwens vanaf dit jaar verplicht, maar het zal wel in Nederland zijn? Het is wel het uitzoeken waard of de VVE in elk geval aan de verplichtingen heeft voldaan met de schil.

Het lijkt me voor de VVE ook niet zo'n grote kost? Op mijn huis kost een dak 10.000 euro ongeveer met isolatie en als ik onderburen had kon ik de kosten daar nog mee delen.

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 14-10-2020 07:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roybou3
Het dak is er helemaal uit nu. Er zit geen isolatie en ook op het dak zit geen isolatie blijkt nu.
Er is wel veel ventilatie, door kieren en gaten in de muur.

Balken zijn 22 cm. Ik zit zelf te denken om er gewoon isolatie tussen te zetten en aan de onderkant klimaatfolie.

Al twijfel ik wel of ik niet gewoon nog een kleine luchtlaag tussen het dakbeschot en de isolatie moet laten. Door de kieren ventileert het alleen best goed naar mijn mening.

Iemand die hier nog wat advies over kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
Roybou3 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:09:
Het dak is er helemaal uit nu. Er zit geen isolatie en ook op het dak zit geen isolatie blijkt nu.
Er is wel veel ventilatie, door kieren en gaten in de muur.

Balken zijn 22 cm. Ik zit zelf te denken om er gewoon isolatie tussen te zetten en aan de onderkant klimaatfolie.

Al twijfel ik wel of ik niet gewoon nog een kleine luchtlaag tussen het dakbeschot en de isolatie moet laten. Door de kieren ventileert het alleen best goed naar mijn mening.

Iemand die hier nog wat advies over kan geven.
Volgens mij mag jij helemaal niks zelf aan het dak doen zonder toestemming van de VvE verkregen tijdens de ledenvergadering?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 15:26
Kieren dichtmaken, anders ga je een klimaatfolie krijgen die 'leeft' dus steeds opbold en inkrimpt, dat is niet goed, dus eerst kieren dichten.
Dan kiezen voor glaswol die onbedekt is, bijv. Knauf naturol 32, die heeft de hoogste isolatiewaarde die ik bij glaswol heb gezien, de 20cm dus helemaal opvullen. Aanbrengen van de klimaatfolie is 80% van het werk, vooral afdichting is tijdrovend
Eventueel kun je ook voor Isovlas gaan, is een betere dakisolatie omdat het ook zorgt voor een mooie faseverschuiving en het is duurzaam. Hoe dat moet met klimaatfolie weet ik niet

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vijf jaar geleden dakbedekking laten vervangen en dan nog geen isolatie... dan spoor je als VVE ook niet helemaal..

Maar hoe heb je vastgesteld dat er niks boven het dakbeschot zit?
Marzman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:28:
In Belgie is dat trouwens vanaf dit jaar verplicht, maar het zal wel in Nederland zijn?
Ja, alleen huurwoningen toch? En een R-waarde van 0,75 lol. Dat is dus 3 cm piepshuim... maar naar ik begrijp gaat deze miniumwaarde wel oplopen de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:35:

Ja, alleen huurwoningen toch? En een R-waarde van 0,75 lol. Dat is dus 3 cm piepshuim... maar naar ik begrijp gaat deze miniumwaarde wel oplopen de komende tijd.
Volgens mij alle woningen, maar er wordt niet actief op gecontroleerd. Dus in de praktijk loop je alleen bij huurwoningen kans op een boete want je gaat jezelf niet aangeven.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

H-W

Tja er zijn nog steeds VVE's die zich volledig laten leiden door de "dakdekker". Als je dan bij een renovatie niet praat over extra isolatie dan heb je wel een beste te pakken. Net zoals die dakdekker die een omgekeerd dakconstructie gebruikt om een daktuin op aan te brengen... oh ja een daktuin telt in de meeste gevallen niet als verplichte ballastlaag bij een omgekeerd dakconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Devian schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:33:
[...]

Volgens mij mag jij helemaal niks zelf aan het dak doen zonder toestemming van de VvE verkregen tijdens de ledenvergadering?
Ik denk dat hij zijn plafond bedoeld? (al zegt hij dak).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roybou3
Wij hebben een beslissing genomen. Besloten om niet van binnenuit te isoleren. We gaan wel alle kieren en gaten dichten en vervolgens in gesprek met de VVE. Wij vinden het van binnenuit isoleren toch een te groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:35:
Vijf jaar geleden dakbedekking laten vervangen en dan nog geen isolatie... dan spoor je als VVE ook niet helemaal..

Maar hoe heb je vastgesteld dat er niks boven het dakbeschot zit?

[...]

Waarschijnlijk is het dak alleen overlaagd. Dat is een nieuwe laag dakbedekking over de oude. Is bij onze VvE ook gebeurd. Het is een oplossing die één keer kan, daarna kan het dak weer 15-20 jaar mee. Het scheelt uiteraard in de kosten, maar je kan niets aan de isolatie verbeteren.

A'dam PVOutput

Pagina: 1