Opstartproblemen na verwijderen kapotte hdd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepkoopman
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-03 20:30
Goedemiddag. Enkele dagen geleden kreeg ik de melding dat de smart status bad was van mijn hdd. Hier op het forum kreeg ik het advies zsm mijn gegevens veilig te stellen en de schijf te vervangen. Het veiligstellen lukte echter nauwelijks meer omdat mijn hele systeem onwerkbaar traag was geworden; ik dacht door die kapotte hdd. Aangezien ik regelmatig back-ups maak (met Veeam, op een andere schijf) en mijn OS ook op een andere schijf staat, leek het me beter die hdd eruit te halen en vervolgens mijn bestanden te redden door een back up terug te zetten. Echter wil Windows nu niet meer opstarten.

Zonder de hdd krijg ik bij het opstarten een blauw scherm met de melding Critical Process Died. Het verzamelen en versturen van het probleem loopt vervolgens gewoon tot 100%, maar daarna gebeurt er niets meer. Soms krijg ik de melding "De pc kan niet worden hersteld met Opstartherstel" van Windows maar ik weet niet precies wat alle opties die ik daar heb uitrichten (opstartherstel, systeemherstel, wijzigen van opstartstellingen etc). Ik ben bang dan onnodig bestanden kwijt te raken.

Met de hdd aangesloten krijg ik uiteraard nog steeds de smart melding en moet ik eerst mijn bios instellingen in. Daar heb ik ervoor gezorgd dat die hdd niet meer in de boot instellingen zit. Ik heb ook geprobeerd mijn bios te resetten en alle instellingen naar default te zetten. Echter krijg ik vervolgens alsnog het opstartherstel scherm.

Ik heb alle stekkertjes gecontroleerd, die zitten allemaal vast. Ik zie ook geen gekke lampjes branden op het mobo. De smart waardes van mijn andere schijven waren in orde volgens de reactie hier op het forum.

Heeft iemand een idee wat er mis gaat? En wat ik nog meer kan proberen?

Ik heb het volgende systeem, aangezien ik onlangs een paar onderdelen heb vervangen zet ik erbij hoe oud alles is:

Cpu: intel core i5 3470, 8 jaar oud. pricewatch: Intel Core i5-3470 Boxed

Mobo: Asus P8B75-M, 8 jaar oud.
pricewatch: Asus P8B75-M

Werkgeheugen: Kingston valueram 8 gb, 8 jaar oud. pricewatch: Kingston ValueRAM 8GB (KVR1333D3D8R9SK2/8GI)

PSU: Corsair TX550M V2, 3 maanden oud.
pricewatch: Corsair TX550M V2

Videokaart: Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G, 3 maanden oud.
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G

C/D schijf waar mijn OS op staat: Samsung ssd 830 series 128 gb, 8 jaar oud. pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB

G schijf die nu stuk is, waar alleen muziek en foto's op staan: WD blue 10EZEX hdd 7200 rpm, 8 jaar oud
pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB

H schijf voor mijn back ups: WD Elements portable 2tb hdd 5400 rpm usb 3.0, 3 jaar oud.
pricewatch: WD Elements Portable USB 3.0 2TB Zwart

F schijf omdat de g schijf te klein werd: Samsung 870 QVO ssd 2tb, 1 maand oud.
pricewatch: Samsung 870 QVO 2TB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Waar is de E schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Klinkt alsof de systeempartitie, die van een paar honderd MB, op de de kapotte schijf (disk0) staat/stond. Kun je dat nog nakijken?

Vervolgens werd er geboot van je Windows partitie (disk1).

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepkoopman
De E schijf is mijn dvd speler. Die leek me niet relevant voor mijn verhaal.

Met de systeempartitie bedoel je denk ik de partitie waar mijn OS op staat? Dat is mijn D-schijf, als onderdeel op mijn C schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het is een partitie welke geen letter krijgt toegewezen. Wel zichtbaar in schijfbeheer / diskmgmt.msc / diskpart. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepkoopman
Hmm ik weet niet precies hoe ik in het schijf beheer kom aangezien Windows dus niet wil opstarten. Ik kan wel Opdrachtprompt openen dus heb daar diskpart geopend. Ik weet niet precies waar ik naar kijk, maar ik denk wel dat er iets mis is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQor7sqZlCs4EgAZ9sZAhepktDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF8G8IDSHSOMpJuhWmnZEqU4.jpg?f=fotoalbum_large

De letters matchen niet met de gegevens daarachter. Bovendien staat de g schijf er nog bij terwijl die al is losgekoppeld. Heb je hier iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wees gerust, het klopt dat de letters niet overeen komen met wat je gewend bent.
De beperkte Windows omgeving waar je nu inzit kan dat niet weten en hangt overal een letter aan.

In jouw geval zou ik met xcopy, de F:\Users map kopiëren naar D:\
Dan alle schijven afkoppelen, behalve de 128GB SSD, Windows herinstalleren (alle partities verwijderen) en alle schijven aankoppelen.
Zolang de bootvolgorde van je schijven goed staat, zou het weer als vanouds werken.

Je kunt met de Media Creation Tool een bootable Windows installatie stick maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepkoopman
Bedankt voor je reactie. Het kopiëren met xcopy is gelukt. Verwijder ik de partities vervolgens weer in diskpart? Met de opdracht Delete partition override? Of is het verwijderen van de partities onderdeel van het herinstalleren van Windows?

Voor het herinstalleren heb ik in juni 2017 een keer een herstelschijf gemaakt op een dvd... Voor zo ver ik me kan herinneren was dat gewoon een optie in Windows en heb ik dat dus niet met de Media Creation Tool gedaan. Denk je dat ik die dvd ervoor kan gebruiken of is het toch echt raadzaam ergens een recente installatie stick te maken..?

Na het herinstalleren en aankoppelen kan ik de bootvolgorde weer in de bios setup goed zetten lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het is makkelijker om even van een werkende Windows PC/laptop een installatie-stickje te maken, heb je ook meteen de laatste build, namelijk 2004. Als je die oude DVD als installatiemedium gebruikt, krijg je die 2004 update ook aangeboden via Windows Update, maar ben je ook minstens een uur verder.

Als je alleen disk0 (die Samsung 128GB) aangesloten hebt, kun je 'select disk 0' doen, en dan 'clean'. Dan is hij helemaal leeg qua partitionering.

Dit kun je ook bij het beginscherm van de Windows setup doen; een cmd-venster oproepen met Shift+F10, en vervolgens diskpart opstarten. :)

Shift+F10 bij de GUI setup zit er sinds Windows 2000 geloof ik al in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepkoopman
Yes! Het is gelukt. Windows draait weer. Heb de kapotte schijf eruit en met de backup mijn bestanden weer teruggekregen. Bedankt voor het advies!
Pagina: 1