Vraag

• Strongbird
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-10-2020
Mijn vraag:
De ram die ik gebruik werkt niet op nieuwe moederbord. Ik kon deze prima draaien op mijn oude van asus.
Zodra ik XMP aanzet geeft deze aan OC Failed. Zelfs met handmatig overclocken geeft moederbord telkens OC Failed aan. Deze draait hierdoor op heel lage snelheid en benchmarks geven een lage score terug op ram score. Ik heb wel gezien dat mijn ram niet in de compatibility list staat van MSI maar ik blijf het raar vinden dat 2 sticks wel werken en 4 niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
UserBenchMark
Asus Maximus IX Hero (Oude)
MSI Z490 Unify (Nieuwe)
Intel I7 10700K
EVGA GTX 1080 FTW
Corsair CMK64GX4M4C3000C15 - 4x16GB, V5.39 (All 4 modules zijn hetzelfde, horen bij elkaar zelfde set.)
Windows 10 x64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zodra ik 2 modules eruit haal en draai op 32GB doet deze het wel goed, XMP laad goed in en zelfs met manual overclock haal ik zelfs 3333Mhz stabiel met lage latency. Scores zijn ook meteen goed op de benchmarks.
Maar zodra ik de 2 andere sticks erbij plaats kan deze alleen maar op lage snelheden draaien.

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat jij vier modulen gebruikt, dit vergt meer van een moederbord en blijkbaar te veel voor dit bord. Bij mijn huidige systeem heb ik bewust ervoor gekozen twee maal 16GB geheugen er in te stoppen om aan de 32GB te komen en de max snelheid te kunnen halen van het geheugen. 16GB zou in eerste instantie voldoende geweest zijn, maar later zou ik tweemaal 8GB moeten vervangen en daar had ik dan weer geen zin in. De 32GB komt nu ook erg goed vanpas.

[Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 10-10-2020 15:43]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:10

ricardo246

Life's what you make it!

Hier onder mijn set-up (wel AMD), die kreeg ik in eerste instantie ook niet werkende met 4 geheugen banken vol.
Ik ben gestart met 2, daarna in de bios de XMP profielen goed gezet (geen overclock).
Exit bios met save, power down, en toen de 2 andere banken erbij geprikt.
Dat werkt tot op heden (7 maanden +) probleemloos (wel zonder overclock).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 196,-€ 196,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Armor 6G OC€ 318,05€ 318,05
1BehuizingenCorsair Obsidian 450D€ 0,-€ 0,-
1MonitorenIiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 Zwart€ 369,-€ 369,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 122,95€ 122,95
1PC speakersetsLogitech Z-640 (5.1)€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Slim€ 52,20€ 52,20
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18€ 145,90€ 291,80
1VoedingenCorsair TX650M V2€ 87,05€ 87,05
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 144,-€ 144,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.799,04

I have no special talent. I am only passionately curious.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee