503 errors op verschillende websites vanaf zakelijk netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 16:04
Goede middag,

Op het werk hebben wij op willekeurige websites 503 errors. Ik ben systeembeheerder, maar ik heb deze nog nooit eerder gezien.

Bijvoorbeeld op https://buienradar.nl en https://start.exactonline.nl.

Deze sites functioneren op 4g of elders (andere netwerken dan op de zaak) prima, maar sinds kort dus opeens niet meer vanaf het netwerk op de zaak.

Op google krijg ik vooral hosting tips, maar daar kan ik helaas weinig mee, gezien ik niet host, maar bezoek.

Ik heb al onze networking apparatuur inmiddels nagelopen op eventuele filtering of iets dergelijks. Daarnaast zijn alle eventuele schakels gereboot en geupdate. Alle pc's en servers zijn uitvoerig getest op virussen en malware. Niets gevonden.

Het is ook geen DNS probleem, want als we via de DNS van google gaan is het probleem ook.

Als we een vpn opzetten vanaf onze pc, naar een ander netwerk en dus met een ander ip adres werken werkt alles prima.

Het voelt alsof we geblacklist zijn bij een datacenter die toevallig die websites hosten.

Jullie nog ideeen? Het is al 5 dagen en opeens ontstaan.

ISP: KPN Zakelijk Glasvezel

Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Bielie993 op 10-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:16
Het lijkt erop dat je er een HTTP(S) Proxy tussen hebt staan, en deze wordt bij VPN ge-bypassed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een 503 melding krijg je van de server, dus contact is er al.
Als dan blijkt dat de server/service in kwestie via een andere verbinding wel normaal reageert, dan wordt de 503 zeer waarschijnlijk verzonden door een tussenliggende proxy. Of die bij jouw staat, of bij je ISP wordt dan de vraag

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
503 is een server overload message.
Dit wordt ook wel eens geconfigureerd als er te veel request vanuit een ipadres komen en soms wordt het ip-adres dan ge-blacklist waardoor die 503 permanent wordt.

Onder andere cloudflare doet dat zo.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Ben(V) schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:13:
503 is een server overload message.
Dit wordt ook wel eens geconfigureerd als er te veel request vanuit een ipadres komen en soms wordt het ip-adres dan ge-blacklist waardoor die 503 permanent wordt.

Onder andere cloudflare doet dat zo.
503 is toch gewoon een "service unavailable"?

En als ik blacklist (fail2ban ofzo) genereer ik een timeout, geen 503.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
503 is server unavailable due to too much requests

En wat je als foutmelding krijgt bepaalt de server, dus als ze vinden dat jouw ipadress hun server overbelast geven ze dat aan met een 503.

Die codes kunnen uiteraard gebruikt worden zoals ze zelf willen

Als ik een Vpn service gebruik loop ik ook af en toe tegen zo'n 503 aan omdat iemand die van dezelfde server gebruik maakt er voor gezorgd heeft dat dat ipadres is black listed.
Als ik dan een andere server neem krijg ik geen 503 meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit is te weinig informatie om iets mee te kunnen. Iedereen roept van alles maar zonder te weten hoe je netwerk er uit ziet en wat er onderweg tussen je browser en de applicatie op de server van de partij waar je mee verbindt gebeurt kan je er eigenlijk niks zinnigs mee.

Ga eerst even na wat je instellingen op je client zijn en hoe je netwerk in elkaar zit.
Denk aan:

- Welke apparaten zitten er tussen je computer en 'het internet'
- Wat voor verbinding heb je?
- Wat zijn je client instellingen? (IPv4, IPv6, DNS, routes incl. default gateway, proxy instellingen)
- Wat draait er op je client wat invloed kan hebben op je netwerkverkeer? (security software, VPNs enz.)
- Heb je alles van begin tot eind zelf gebouwd of heb je iets overnomen en zijn er nog onbekende elementen in het netwerk?
- Waar krijg je de error van (van welke host), is dat de site zelf, of een andere server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Toevallig een fortigate router? Enkele laatste firmware versies hadden dit als bug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
Ik check zojuist of het probleem nog bestaat en ik kom nu prima op de websites. IT situatie ongewijzigd, maar probleem toch opgelost.

Mijn gevoel zegt toch dat we op een (tijdelijke) blacklist hebben gestaan.

Thanks voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
Het is weer zover, weer 503 errors.

Mensen die hier ooit last van krijgen, dit is bij ons de oorzaak:
https://community.akamai....locking-me?language=en_US
Pagina: 1