Zonnepanelen Betalen voor kwh's die ik niet afneem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 19:28
Binnenkort ga ik een nieuwbouw sociale huurflat betreden, mét een viertal zonnepanelen op het dak. Ik betaal maandelijks een voorschot aan de woningcoöperatie via de servicekosten voor de stroom die ik afneem van de panelen, daarnaast heb ik m'n 'gewone' elektriciteitsleverancier. Per opgewekte kwh via de panelen die ik gebruik betaal ik 16,5ct aan de woningcoöperatie.

Nu komt het volstrekt onlogische: Ook als de panelen stroom opwekken ga ik 8 ct per kwh betalen, die ik niet gebruik. 8)7

Is dit een normale regeling of proberen ze mij een poot uit te draaien? Online komt ik niet echt vergelijkbare situaties tegen.

[ Voor 9% gewijzigd door pretpik op 11-10-2020 13:39 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Beste antwoord (via pretpik op 11-10-2020 13:37)

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 11:45
Dit is inderdaad iets lastiger.
Voor stroom uit de zonnepanelen (die als gesaldeerd is met je energiebedrijf a 0,22 ct) betaal je of 0,165 óf 0,08 ct
Dat is afhankelijk of je de stroom zelf gebruikt hebt of niet.
Dus als in totaal minder stroom verbruikt als wat je panelen leveren, betaal je toch nog 0,08 ct per kwh aan geleverde stroom die je niet verbruikt heb.
Maar dat is zeer onwaarschijnlijk, je verbruik (per jaar) ligt hoger dan de geleverde energie.

[ Voor 36% gewijzigd door mesa57 op 11-10-2020 12:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:13
Het is volstrekt onlogisch dat je zowel voor de stroom áls voor de panelen moet betalen.

Wanneer je de panelen huurt, is de stroom die door de panelen wordt opgewekt immers al van jou.

En wanneer je voor de stroom een bedrag per kWh betaalt, hoef je niet apart ook nog voor de apparatuur te betalen waarmee de stroom wordt opgewekt.

Dus ja, ze proberen je een poot uit te draaien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
waar is de energieleverancier in dit verhaal? heb je die nog wel? want dan kan ik er nog ergens inkomen jij krijgt immers een vergoeding van hen voor de teruggeleverde kwh's .. Wel een totaal maf systeem een allin huur bedrag voor de zonnepanelen lijkt een stuk logischer. voor zover panelen huren logisch te noemen is.

wat voor instalatie ligt er op het dak? (hoeveel wp) ik wil wel eens uitrekenen hoe je dan uitkomt

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 10-10-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
Wocozon :
Ik betaal niet voor de aangeschafte zonnepanelen, alleen voor de opgewekte zonnestroom. Aan wie moet ik dit als huurder betalen?

U betaalt een maandelijks voorschot voor de zonnestroom aan de woningcorporatie. Dit bedrag wordt bij de huur als servicekosten in rekening gebracht. In oktober ontvangt u een jaarrekening. Als u minder stroom heeft afgenomen, dan waarvoor u voorschot heeft betaald ontvangt u dit deel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Toch wel rare constructie toch? Ik heb hier ook wel eens zo'n aanbieding gezien voor panelen op een huurhuis en dat waren er 8 wat 24,- per maand koste en de stroom was voor de huurder.
Dat contract liep wel 20 jaar, dus 5760,- betaald als je er 20 jaar woont.

Jaarlijks zou dat je 288,- kosten en de 8 panelen in gunstig geval 2240 kWh op wat 470,- is.

In het geval van de ts heb je 2 energie leveranciers, de woningbouw en je energiebedrijf die beide een voorschot willen en achteraf berekenen/verrekenen.
En dat allemaal voor 4 paneeltjes.... :/

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 10-10-2020 14:19 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
Voorbeeld :
De panelen die geplaatst worden leveren elektriciteit. De jaarproductie van de zonnepanelen berekenen wij en verkopen wij aan u. Elke kWh kost u 18,5 cent. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de elektriciteitsmaatschappijen vandaag de dag vragen. Dat wordt namelijk bij de 3 grootste elektriciteitsmaatschappijen gesteld op 21-22cent per kWh (prijspeil 2018).
Je betaalt dus niks voor de panelen en je krijg in plaats daarvan goedkopere stroom geleverd.
Niks mis mee mijns inziens.
Hier in de gemeente willen ze zelfs op dezelfde basis een paar hectare aan zonnepanelen neerleggen en dan de stroom goedkoop aan de bewoners verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
twain4me schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:42:
waar is de energieleverancier in dit verhaal? heb je die nog wel? want dan kan ik er nog ergens inkomen jij krijgt immers een vergoeding van hen voor de teruggeleverde kwh's .. Wel een totaal maf systeem een allin huur bedrag voor de zonnepanelen lijkt een stuk logischer. voor zover panelen huren logisch te noemen is.

wat voor instalatie ligt er op het dak? (hoeveel wp) ik wil wel eens uitrekenen hoe je dan uitkomt
De energieleverancier is apart hier van, die mag ik zelf kiezen. Als ik het goed begrijp krijg ik van de energieleverancier x ct terug als ik teruglever, het zogenoemde salderen.

Welk systeem het is weet ik nog niet, ze reppen alleen over 4 panelen met een jaarlijks geraamd rendement van 1104 kWh.
Ivow85 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:33:
Het is volstrekt onlogisch dat je zowel voor de stroom áls voor de panelen moet betalen.

En wanneer je voor de stroom een bedrag per kWh betaalt, hoef je niet apart ook nog voor de apparatuur te betalen waarmee de stroom wordt opgewekt.
Blijkbaar heb ik het verkeerd gelezen, in de servicekosten zit het voorschot verwerkt.

Maar wat ik wil weten is of het normaal is dat ik aan Wocozon 8ct per terug geleverde kWh moet betalen? Ik heb helemaal geen invloed op hoeveel ik teruglever als ik niet thuis ben, dat staat gewoon haaks op m’n gewoonte alles uit te doen als ik overdag aan het werk ben om kosten te besparen. Nu ga ik alsnog betalen, voor iets wat ik niet gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door pretpik op 10-10-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Denk eraan dat straks het salderen wordt afgebouwd en het bedrag wat je van de energieleverancier gaat krijgen zou dan wel eens minder dan 8 cent per kWh kunnen zijn.

Ik vraag me af of dit alles wel wat gaat opleveren voor jou. Zal in ieder geval niet veel zijn.
Ik weet niet of je nog wel een keuze hebt als je die woning gaat huren aangezien het er al op ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pretpik schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:39:

Blijkbaar heb ik het verkeerd gelezen, in de servicekosten zit het voorschot verwerkt.
post dan de text die je hebt gewoon hier, je haald van alles door elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
Volgens mij zit het zo. Je hebt twee leveranciers.
1. Netbeheerder.
2. Verhuurder.

Als jij energie neemt van de netbeheerder, kost je dat 22 ct.
Als jij energie neemt van de verhuurder, kost je dat 16.5 ct.
Als de verhuurder energie, via jou, teruglevert krijg jij korting van de netbeheerder.
Maar de panelen zijn niet vna jouw, dus deze korting kost je 8 ct.

Het moet zo krom omdat er waarschijnlijk maar twee meters zijn. Als er drie meters zijn hoeft de verhuurder niet via jou terug te leveren.

[ Voor 43% gewijzigd door jeroen3 op 10-10-2020 20:29 . Reden: rekenvoorbeeld was fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als die panelen terugleveren, krijg jij daarvoor geld van je electriciteitsleverancier. De woningcorporatie wil daar logischerwijs een deel van zien, want het zijn hun panelen.

Niet gek dus. Met de kanttekening die @jobr maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jeroen3 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:26:
Volgens mij zit het zo. Je hebt twee leveranciers.
1. Netbeheerder.
2. Verhuurder.

Als jij energie neemt van de netbeheerder, kost je dat 22 ct.
Als jij energie neemt van de verhuurder, kost je dat 16.5 ct.
Als de verhuurder energie, via jou, teruglevert krijg jij korting van de netbeheerder.
Maar de panelen zijn niet vna jouw, dus deze korting kost je 8 ct.

Het moet zo krom omdat er waarschijnlijk maar twee meters zijn. Als er drie meters zijn hoeft de verhuurder niet via jou terug te leveren.
Waarvoor zou je drie meters moeten hebben? Met de normale meter + meter op de PV groep weet je alles al.
Totaal PV = wat meter van PV aangeeft
Totaal teruggeleverd = wat meter van netbeheerder als teruglevering aangeeft
Totaal eigenverbruik = wat meter van netbeheerder als verbruik aangeeft + (Totaal PV - Totaal teruggeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
@kabeltjekabel ja dat klopt, zo werkt het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Volgens mij is het iets anders.

Stel je gebruikt 2000 Kwh a 22 ct, dan betaal je 440,- (energie bedrijf)
Stel je levert terug 1000 Kwn a 22 ct dan krijg je terug 220,- (energie bedrijf)
Vervolgens moet je aan de verhuurder betalen : 1000 kwh a 16,5 ct = 165,- Dit wordt verekend met de betaalde voorschotten.

In totaal betaal je dan 220,- + 165,- = 385,- en dat is een stuk minder dan 440.- zonder panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
twain4me schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

post dan de text die je hebt gewoon hier, je haald van alles door elkaar.
Ik had even geen scanner tot mijn beschikking, hierbij de overeenkomst:

Afbeeldingslocatie: https://xxs8dw.am.files.1drv.com/y4mgxg5uIxMTjFcMwS3_gL1FpqlkAxC-m_wpDYfSBTqatLgNa6W6wiaHPvj1ssYV1maitqAx3eQpoLsKdEZD_fqgyIug3DwEULW1PozHQ4NUr-Ip8El9FGWP06hyP9CK0w13x7bKXJDHQmTORxwXmU294_icRdystZ5MStk9gD97rTYKDTaTAh6MdtbLEZX_rHwM7cu47e-lk4S36p2DegpVA?

[ Voor 36% gewijzigd door pretpik op 11-10-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
was te snel

[ Voor 78% gewijzigd door mesa57 op 11-10-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ze gaan uit van jaargebruik, dus er is niets aan de hand.

zolang je meer dan opwek gebruikt (over een jaar, het maakt dus niet uit of je thuis bent)

je besparing voor deze ingewikkelde constructie is dus eigenlijk heel simpel

21 cent- 16,5 => 4,5cent * 1108 = 49 euro/jaar

Die 8 cent is om de rare situatie in te dekken dat er geen stroom wordt afgenomen en je dus eigenlijk hun stroom kan verkopen aan je energie leverancier en ze dan dus geen inkomsten hebben op de panelen en jij de stroom kan verkopen voor 7 - 13 cent/ kWh

persoonlijk vindt ik het een hoop moeilijk gedoe voor een paar panelen ein een paar tientjes

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
Voor stroom uit de zonnepanelen (die als gesaldeerd is met je energiebedrijf a 0,22 ct) betaal je of 0,165 óf 0,08 ct
Dus als in totaal minder stroom verbruikt als wat je panelen leveren, betaal je toch nog 0,08 ct per kwh aan geleverde stroom die je niet verbruikt heb.
Maar dat is zeer onwaarschijnlijk, je verbruik (per jaar) ligt hoger dan de geleverde energie.

[ Voor 36% gewijzigd door mesa57 op 11-10-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mesa57 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:23:
even als aanvulling voor TS

ze gaan uit van jaargebruik, dus zelf gebruik is een beetje verwarrende term. dat lijkt veel op eigenverbruik of direct verbruik. (wat TS denkt dat er aan de hand is) het maakt dus niet uit of je wel of niet thuis bent voor dit zelf gebruiken. het gaat erom of je de jaaropbrengst op hebt gemaakt in een jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:17

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een ingewikkeld administratief gedoe voor vier paneeltjes.

Bij mijn ouders (flat) liggen er ook panelen op het dak maar daar hebben de huurders niks mee te maken verder, daar worden (als er opwek is) de algemene ruimtes, lift etc mee van stroom voorzien. Mijn ouders betalen dan dus ook geen servicekosten die betrekking hebben op de stroomvoorziening van algemene ruimtes.. Maarja, het komt vast weer ergens anders in terug natuurlijk, broekzak/vestzak...

Anyways, ik snap niet dat ze het zo ingewikkeld maken en dat ze 4 paneeltjes per huurder administratief gaan koppelen... Pleur gewoon dat dak vol en gebruik het voor de algemene ruimtes..

/excuus, het gaat hier over een woning. Dan zou ik zeggen; dat kan toch minder ingewikkeld? En pleur er meteen 8 of 12 op...

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 11-10-2020 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
Ik heb de TS even aangepast. Het betreft inderdaad een flat zoals @FreakNL beschrijft. Waarom het zo ingewikkeld gemaakt is, geen idee. Sorry voor de fouten die in de TS stonden, ik ben nog niet eerder in aanraking geweest met zonnepanelen.

Maar dank in ieder geval voor alle reacties, ik ga het tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoyZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 16:21
@pretpik Hi, kun je ondertussen een review geven? Wel benieuwd naar. Heb je het gedaan? Bespaart het?
Pagina: 1