Gigabit netwerkcontroller max 100mbps?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overflo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05-2022
Hallo allemaal,

Situatie
Na enige tijd zelf proberen alles uit te sluiten, gooi ik het maar op Tweakers in de groep. Mijn vraag betreft de betrekkelijk lage internetsnelheid die ik haalde tot nu toe.
Het enige waar ik op uitkom zijn de advanced settings van de kaart (on-board, maar oké). Hij heet gigabit controller, is er ook eentje in de netwerkstatus, maar hij geeft geen optie voor die snelheid. Het hoogst mogelijke is 100mbps full duplex, zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgOYLp-coa_meh_hwnOftD3Sdn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjhpTSz7zs54FyPqyOUNh4k1.png?f=fotoalbum_large
Ik vermoed dat hier het euvel ligt. Heeft iemand suggesties om de kaart "toe te staan" 1gbps te laten verwerken?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
ehmm... moederbord is een ASUS Crosshair III Formula.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Elk ander apparaat/kabelcombinatie haalt direct vanuit het modem de 500mbps terwijl mijn PC blijft steken op hooguit 200. De drivers zijn up-to-date (Marvell Yukon v12.10.17.3), kan me geen geïnstalleerde software bedenken die bandbreedte knijpt.
...

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken,

- Tiemen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hij verbindt zo te zien wel op 1 Gbit dus dat lijkt me goed :)
Die opties in de settings lijken me meer om hem te knijpen (dwz dat ie met auto gewoon tot en met gbit pakt en bij de rest niet).

Wellicht ten overvloede, maar wat voor kabel heb je er tussen zitten en al eens een andere geprobeerd? En hoe is het signaalpad van je pc naarje router?
En hoe test je de snelheid? Via speedtest.net ofzo?

Verder: ik zie een kapersky netwerkadapter. Weet je zeker dat je geen antivirus hebt die roet in het eten gooit?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overflo
Ik hoopte erop van wel ja, maar helaas nooit >200 mbps en Kaspersky heb ik gedeïnstalleerd, ook als test. Mijn PC is aangesloten op het modem met dezelfde nieuwe CAT6 kabel waar de laptop 500mbps mee haalt.
In het kader van "hij doet het als de monteur meekijkt" op zowel speedtest.net en de Ziggo huismerk test: momenteel 230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Test eens je LAN met iets als iperf. Tussen pc en laptop via router.

Speedtests zijn niet altijd even betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
De reden dat je geen gigabit in de dropdown kunt selecteren is omdat gigabit niet _kan_ werken zonder autonegotiation :) (met de dropdown zet je auto uit en selecteer je handmatig een standaard)

Dat je pc 200mbit haalt laat zien dat je computer met een gigabit verbinding verbonden is met de router. Bekabeling is dus op orde
Dat je andere apparaten wel 500mbps halen op dezelfde kabel, laat zien dat je router de snelheid aan kan

Je probleem zit dus 100% in je pc (maar zover was je denk ik wel). Dat is direct ook wel het meest lastige om op te lossen. Het beste is om even een bootable (linux) OS te pakken en kijken of die dan wel harder gaat. Gaat die dan nog steeds traag, dan zit je probleem in je hardware. Gaat die dan goed, dan zit het probleem in je OS/drivers

Bijvoorbeeld de live optie van ubuntu:
https://itsfoss.com/create-live-usb-of-ubuntu-in-windows/

Tegelijk, dat moederbord (en pc?) is 11 jaar oud. Zou kunnen dat die het hardware matig niet trekt sneller te gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2020 14:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overflo
Dank voor alle suggesties. En goed om te weten dat de auto een vereiste is. Dus als ik het goed snap, kun je met een 10gb verbinding hem ineens wel knijpen naar 1000 en staat de optie ertussen.
Ik zal eens kijken of ubuntu me verdere informatie geeft. Toen ik nog op het gigabitnetwerk van de UU zat haalde die het wel. Al verbaast het me dat een onboard gigabit adapter na 11 jaar ineens geen zin meer heeft. Kan dat? En werkt een losse netwerkkaart dan wel misschien?
De rest van m'n PC is nog vrij goed. 16gb, 2 SSDs, m'n Phenom II X6 en een RX580 erin. Tussentijdse upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
Speed & Duplex gaat niet over knijpen, het gaat om welke standaard wil je gebruiken.
Tm 100mbit kun je dat kiezen maar vanaf gigabit (en dus 10gbit) kan dat niet, auto autonegotiation zal bepalen welke snelheid er gekozen wordt. Gigabit zou je dus nooit kunnen kiezen in die dropdown. De reden is dat auto neg bij <=100mbit alleen de snelheid afspreekt, bij een gbit verbinding wordt er binnen dit protocol meer uitgewisseld wat nodig voor een gbit verbinding (vooral master/slave ivm timing)

Maar dat theoretische stuk is niet heel belangrijk ;)

Met hardware bedoel ik breder dan de netwerkkaart zoals de cpu/schijven maar als die op een ander netwerk wel hard ging zou de hardware het moeten halen.

Maar ik zou gewoon even booten naar linux, dan weet je beter waar je moet zoeken :)

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2020 15:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overflo
Ik zal het binnenkort eens proberen. Zo ook iPerf, alleen kost me dat ook even om uit te vogelen. Voorlopig iedereen: merci beaucoup!
Pagina: 1