Ik heb een defecte acculader van een kleine accuboormachine. Nu heb ik deze open geschroefd om door te meten. Ik kom een heel eind. Door steeds de plus en de min aan te houden. En de baan te volgen langs alle diode en weerstanden. Gaat netjes van 230 naar 5 volt totdat deze uiteindelijk bij de varistor terecht komt. Dan duikt de spanning ineens naar een 0.4 volt.
Eureka dacht ik (met mijn niet elektronische kennis), daar zit het probleem. Maar toen ik ging lezen raakte ik in verwarring. Kan ik zwart/wit zeggen die is defect. Of is het juist de bedoeling dat na deze varistor de spanning naar beneden gaat?
Waarom ik deze wil repareren? De laders worden niet meer gemaakt en machines zijn nog bijna ongebruikt.
Merk: Platinum Tools
Type: CB1280T
:strip_exif()/f/image/fuasfPqPtFiU7nH3Sflrbjmy.jpg?f=fotoalbum_large)
Eureka dacht ik (met mijn niet elektronische kennis), daar zit het probleem. Maar toen ik ging lezen raakte ik in verwarring. Kan ik zwart/wit zeggen die is defect. Of is het juist de bedoeling dat na deze varistor de spanning naar beneden gaat?
Waarom ik deze wil repareren? De laders worden niet meer gemaakt en machines zijn nog bijna ongebruikt.
Merk: Platinum Tools
Type: CB1280T
edit:
Na meerdere keren nogmaals meten, komt de spanning inderdaad na de weerstand niet boven de 1 volt. Waarom de andere keren 5 volt gemeten werd, is mij een raadsel.
Na meerdere keren nogmaals meten, komt de spanning inderdaad na de weerstand niet boven de 1 volt. Waarom de andere keren 5 volt gemeten werd, is mij een raadsel.
:strip_exif()/f/image/fuasfPqPtFiU7nH3Sflrbjmy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egSO0wMwiQ0gvlEz1RAYASQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door winux op 01-11-2020 16:28 . Reden: Info & foto's toegevoegd ]