Ik ben al veel erfenisjes van de vorige bewoners tegengekomen, dus dit zou me niet moeten verbazen, maar ik moet het wel oplossen en kom er vooralsnog niet aan uit
.
Situatie:
Wij willen een lamp in de woonkamer
. We hebben staande lampen maar eentje tegen het plafond die je gewoon met een schakelaar aan de muur bedient is toch wel makkelijk. Hiertoe dachten wij gebruik te maken van het aansluitpunt in het plafond, afgedekt met zo'n wit plaatje.
:strip_exif()/f/image/CTIttGxI8i3bx9JpKpK9QLF9.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de wand hebben wij één schakelaar zitten die 'niks' doet, dus logica insinueert dat die dan naar dat dode punt leidt.
:strip_exif()/f/image/lJN0o8iNbHv6GuXkdJugra5w.jpg?f=fotoalbum_large)
de rechter dimmer gaat naar een paar spotjes bij de tuindeuren. de linker schakelaar is de 'dode' schakelaar waarvan wij niet konden vinden waar deze heen gaat. Echter... bij het openhalen blijkt de schakelaar een hotelschakeling te zijn - er komen 3 zwarte schakeldraden uit.
En bij nader onderzoek van het punt in het plafond:
:strip_exif()/f/image/jMO6s0AeDSwqTW2Sv8JWWfs2.jpg?f=fotoalbum_large)
hij heeft de plafonddoos als verdeelpunt gebruikt. Er zijn 6 trio's aanwezig van fase, nul en aarde, en alle 6 de trio's zitten in 3 lasdoppen verwerkt. Een schakeldraad kan ik echter niet ontwaren.
Ik heb wel een trekveer, maar alle leidingen eindigen in lasdozen dus daar heb ik geen klap aan - ik weet niet waar alles heen loopt zonder het plafond (destructief) open te halen. En aangezien ik al eerder 'kadootjes' ben tegengekomen waar ik de verkopers op heb aangesproken willen ze geen contact meer (klassieke oplichters, gewoon negeren en hopen dat het weggaat).
Dus ja, wat nu? Ik kan hier een lamp ophangen maar dan brand hij permanent, ook niet handig. Kan ik een schakeling bedenken die elegant (en dus niet via een witte plakstrip naar de zijmuur) te bedienen is voor een plafondlamp? Vroeger had je van die trektouwtjes
maar een afstandsbediening oid is misschien ook werkbaar. Ik kan er van die spotjes indraaien met een afstandsbediening (zo eentje met allerlei kleuren) maar de lampen die geleverd zijn bij het armatuur zijn van die 'klassieke' met een nep-gloeidraad en dat leek me juist zo gezellig licht geven.
Iemand met creatieve tips?
Situatie:
Wij willen een lamp in de woonkamer
:strip_exif()/f/image/CTIttGxI8i3bx9JpKpK9QLF9.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de wand hebben wij één schakelaar zitten die 'niks' doet, dus logica insinueert dat die dan naar dat dode punt leidt.
:strip_exif()/f/image/lJN0o8iNbHv6GuXkdJugra5w.jpg?f=fotoalbum_large)
de rechter dimmer gaat naar een paar spotjes bij de tuindeuren. de linker schakelaar is de 'dode' schakelaar waarvan wij niet konden vinden waar deze heen gaat. Echter... bij het openhalen blijkt de schakelaar een hotelschakeling te zijn - er komen 3 zwarte schakeldraden uit.
En bij nader onderzoek van het punt in het plafond:
:strip_exif()/f/image/jMO6s0AeDSwqTW2Sv8JWWfs2.jpg?f=fotoalbum_large)
hij heeft de plafonddoos als verdeelpunt gebruikt. Er zijn 6 trio's aanwezig van fase, nul en aarde, en alle 6 de trio's zitten in 3 lasdoppen verwerkt. Een schakeldraad kan ik echter niet ontwaren.
Ik heb wel een trekveer, maar alle leidingen eindigen in lasdozen dus daar heb ik geen klap aan - ik weet niet waar alles heen loopt zonder het plafond (destructief) open te halen. En aangezien ik al eerder 'kadootjes' ben tegengekomen waar ik de verkopers op heb aangesproken willen ze geen contact meer (klassieke oplichters, gewoon negeren en hopen dat het weggaat).
Dus ja, wat nu? Ik kan hier een lamp ophangen maar dan brand hij permanent, ook niet handig. Kan ik een schakeling bedenken die elegant (en dus niet via een witte plakstrip naar de zijmuur) te bedienen is voor een plafondlamp? Vroeger had je van die trektouwtjes
Iemand met creatieve tips?