Uitdaging met ophangen/aansluiten platfondlamp woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ben al veel erfenisjes van de vorige bewoners tegengekomen, dus dit zou me niet moeten verbazen, maar ik moet het wel oplossen en kom er vooralsnog niet aan uit :/.

Situatie:

Wij willen een lamp in de woonkamer :P. We hebben staande lampen maar eentje tegen het plafond die je gewoon met een schakelaar aan de muur bedient is toch wel makkelijk. Hiertoe dachten wij gebruik te maken van het aansluitpunt in het plafond, afgedekt met zo'n wit plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA8spGCDflU9WjNYlQhmL59vVpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTIttGxI8i3bx9JpKpK9QLF9.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de wand hebben wij één schakelaar zitten die 'niks' doet, dus logica insinueert dat die dan naar dat dode punt leidt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfEsTUhLCIeZ9Yn0kLCs5NXytUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJN0o8iNbHv6GuXkdJugra5w.jpg?f=fotoalbum_large

de rechter dimmer gaat naar een paar spotjes bij de tuindeuren. de linker schakelaar is de 'dode' schakelaar waarvan wij niet konden vinden waar deze heen gaat. Echter... bij het openhalen blijkt de schakelaar een hotelschakeling te zijn - er komen 3 zwarte schakeldraden uit.

En bij nader onderzoek van het punt in het plafond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxUU9QczIAz6tfVJhROpIKTOGRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMO6s0AeDSwqTW2Sv8JWWfs2.jpg?f=fotoalbum_large

|:( :F

hij heeft de plafonddoos als verdeelpunt gebruikt. Er zijn 6 trio's aanwezig van fase, nul en aarde, en alle 6 de trio's zitten in 3 lasdoppen verwerkt. Een schakeldraad kan ik echter niet ontwaren.

Ik heb wel een trekveer, maar alle leidingen eindigen in lasdozen dus daar heb ik geen klap aan - ik weet niet waar alles heen loopt zonder het plafond (destructief) open te halen. En aangezien ik al eerder 'kadootjes' ben tegengekomen waar ik de verkopers op heb aangesproken willen ze geen contact meer (klassieke oplichters, gewoon negeren en hopen dat het weggaat).

Dus ja, wat nu? Ik kan hier een lamp ophangen maar dan brand hij permanent, ook niet handig. Kan ik een schakeling bedenken die elegant (en dus niet via een witte plakstrip naar de zijmuur) te bedienen is voor een plafondlamp? Vroeger had je van die trektouwtjes :P maar een afstandsbediening oid is misschien ook werkbaar. Ik kan er van die spotjes indraaien met een afstandsbediening (zo eentje met allerlei kleuren) maar de lampen die geleverd zijn bij het armatuur zijn van die 'klassieke' met een nep-gloeidraad en dat leek me juist zo gezellig licht geven.

Iemand met creatieve tips?

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 10-10-2020 14:54)

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Klik aan klik uit als je het simpel en goedkoop wilt doen. Direct achter lamp een ontvanger en bedienen met een zender. Nadeel is dat de zender (drukknop) op batterij werkt maar dat is ook het enige. Wij gebruiken het hier thuis ook, voor een slaapkamer waarbij de druk knop voor het licht achter de deur zat verstopt

Alle reacties

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 13:30
Balen, vast iemand die beter technisch advies kan geven.

Maar ik zou zeggen pak een Philips Hue lamp, die hebben nu ook mooie filament lampen (gloeidraad) en een hele serie aan (draadloos) schakelmateriaal wat je mooi kan weg werken in de muur.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:43:
En bij nader onderzoek van het punt in het plafond:

[Afbeelding]

hij heeft de plafonddoos als verdeelpunt gebruikt. Er zijn 6 trio's aanwezig van fase, nul en aarde, en alle 6 de trio's zitten in 3 lasdoppen verwerkt. Een schakeldraad kan ik echter niet ontwaren.
Haal er iemand bij met kennis van zaken.

Deze plafonddoos ziet er volstrekt logisch uit, zoals 95% van NL heeft.
Iets minder zeiken op de oud bewoners zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe het werkt.

Geef ff het bouwjaar, daar zit namelijk ook nog wat verschil. (Sommige huizen hebben/hadden geschakelde WCD's en geen plafondlampen)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
Je kunt een slimme lamp ophangen van Philips Hue o.i.d.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:49
Zoiets als mees eenvoudige oplossing:
https://www.bol.com/nl/p/...hhwU8KvWJvfYaApcdEALw_wcB

Anders:
Wisselschakelaar, dan verwacht je dus nog een schakelaar ergens.
Geen zwart in centraaldoos, dus moet er nog ergens eentje zitten.

Staat er spanning op die wisselschakelaar?
Met bewegen van de draad aan de schakelaar is er vaak wel uit te vinden in welke richting je moet zoeken naar de centraaldoos. anders kan een leidingzoeker helpen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Klik aan klik uit als je het simpel en goedkoop wilt doen. Direct achter lamp een ontvanger en bedienen met een zender. Nadeel is dat de zender (drukknop) op batterij werkt maar dat is ook het enige. Wij gebruiken het hier thuis ook, voor een slaapkamer waarbij de druk knop voor het licht achter de deur zat verstopt

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:56:

Iets minder zeiken op de oud bewoners zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe het werkt.
Hier heeft ooit een schakeldraad in gezeten, dit was een plafondlamp aansluiting in de originele woning (voor zij het verbouwd hebben). Hij heeft dus bewust de schakeldraad weggehaald of weggelaten in een aansluiting bedoeld voor een lamp (zelfs het haakje hing er nog aan). Ik zeg niet dat je hier geen stroom in door moet kunnen voeren, maar de primaire functie onklaar maken vind ik gewoon dom.

@all zo'n HUE systeem is naar mijn beperkt begrip een domotica systeem met componenten? Dat is niet wat ik zoek, ik wil gewoon een plafondlamp ophangen waar een schakelaar aan zit. Een afstandsbediening van enerlijk vorm is waarschijnlijk onvermijdbaar, maar ik wil gewoon één punt om hem aan of uit te zetten, geen apps en kleuren enzo.
SYQ schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:00:
Daar ga ik even naar zoeken.

- edit -

de schakelaar is makkelijk gevonden:

https://www.bol.com/nl/p/...st-8800/9200000008203745/

maar zo'n schakelbare stekker krijg ik natuurlijk nooit weggewerkt in die plafonddoos. Kan ik zoiets gebruiken?

https://www.bol.com/nl/p/...FdAnA.1_4.29.ProductTitle

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-10-2020 12:08 ]

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Klopt, controleer nog voor de zekerheid de website van klik aan klik uit zelf of het courante modellen zijn. Zit zelf op mobiel anders had ik ze wel even opgezocht voor je. De nieuwe drukknoppen zijn een stuk beter als de vorige model

En lees je vraag nu pas. Dat is precies hoe ik het ook heb opgelost. Zender (je linkje) in plek van oude drukknop, afdekplaatje erop. En ontvanger (druk knop) op een logische plek plaatsen/plakken

[ Voor 29% gewijzigd door SYQ op 10-10-2020 12:18 ]

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:36
TheGhostInc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Geef ff het bouwjaar, daar zit namelijk ook nog wat verschil. (Sommige huizen hebben/hadden geschakelde WCD's en geen plafondlampen)
Sowieso zie ik het nut van de verkopers hierop willen aanspreken niet.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 23:14

Illusion

(the art of)

AWMD-250 is een mini inbouw dimmer van kaku. Die werkt bij mij prima. Dat is echter wel het normale / oude 400MHz protocol en nog geen zigbee/zwave

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Lijkt op een volkomen normale centraaldoos, zoals het al sinds mensenheugenis wordt aangelegd in vrijwel elke woning tijdens de bouw. De lasdoppen doen vermoeden dat het tussen 1980 en 2000 is geweest, daarvoor zie je de bekende draaidoppen, daarna worden ze rood of Wago lasdoppen.
Daar zit dus niets geks aan.

De schakelaar met drie zwarte draden hoort een tegenhanger te hebben met twee zwarte en een bruine draad.
Ergens.
Een logische plaats daarvoor lijkt bij de in- of uitgang van de kamer. Aan de hand van de aansluitingen op de schakelaar kun je bepalen welke van de drie naar de lamp zouden moeten gaan.
Met een spanningzoeker even nagaan of en waar er spanning op staat, dan weet je zeker dat er ergens een schakelaar is met bruine draad.

Probeer die uit de doos te trekken - het heeft nu immers geen functie - en ga zoals iemand anders al tipte met een trekveer kijken of een van de leidingen naar de centraaldoos gaat.
Daar kun je dan simpelweg die zwarte kabel naar toe trekken en samen met een blauwe kabel extra op de bestaande lasdop naar een nieuwe lamp.
Ook kun je drie kabels eruit rukken, een nieuwe schakelaar halen en bruin en zwart naar de centraaldoos doen.

Done.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SYQ schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:12:
Klopt, controleer nog voor de zekerheid de website van klik aan klik uit zelf of het courante modellen zijn. Zit zelf op mobiel anders had ik ze wel even opgezocht voor je. De nieuwe drukknoppen zijn een stuk beter als de vorige model

En lees je vraag nu pas. Dat is precies hoe ik het ook heb opgelost. Zender (je linkje) in plek van oude drukknop, afdekplaatje erop. En ontvanger (druk knop) op een logische plek plaatsen/plakken
Dit is het dus geworden :) ik heb een ontvanger gevonden die klein genoeg was om in de behuizing van de lamp te passen (ook maar nét). De schakelaar was helaas niet geschikt om in de bestaande inbouwdoos te zetten (had gekund als het een enkele schakelaar was geweest) dus die heb ik gelaten voor wat het is en de nieuwe schakelaar (het is tóch draadloos) op een andere handigere plaats gezet. Voorlopig nog geplakt, er komt later een wandvullende kast waar ik de schakelaar dan permanent op ga zetten.

Bedankt allen voor het meedenken :).

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:43:
En bij nader onderzoek van het punt in het plafond

Euhhh, dit is standaard toch in het systeem dat we in NL gebruiken? Het heet niet voor niets centraaldoos. Die schakelaars doe je gevonden hebt zitten waarschijnlijk aangesloten op een andere centraaldoos in je kamer.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:05
@HTT-Thalan als je bestaande schakelaar een wissel-wissel schakelaar is of een gewone wisselschakelaar ken je ook deze gebruiken en inbouwen achter je bestaande schakelaar.

https://klikaanklikuit.nl...bestaande-wandschakelaar/

De schakelaar of schakeldeel waarop je deze zender aansluit wel afkoppelen van je 230v deel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
masaman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Euhhh, dit is standaard toch in het systeem dat we in NL gebruiken? Het heet niet voor niets centraaldoos. Die schakelaars doe je gevonden hebt zitten waarschijnlijk aangesloten op een andere centraaldoos in je kamer.
Yup, maar dat je het alleen daarvoor gebruikt en de lichtfunctie verwijderd is wel erg vervelend voor mij nu. Dat verwacht je niet bij een afdekplaat in het plafond.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:30
HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Yup, maar dat je het alleen daarvoor gebruikt en de lichtfunctie verwijderd is wel erg vervelend voor mij nu. Dat verwacht je niet bij een afdekplaat in het plafond.
Ik heb in genoeg huizen geklust waar zeker weten vanaf de bouw niks meer aan gedaan is, waar geen schakeldraad in de centraaldoos aanwezig was.
(En ook geen aarde, wat we nodig hadden)

Vaak zitten die alleen boven logische plaatsen voor de eettafel en soms de salontafel.

Bij al die huizen heb ik gewoon de oide bekabeling eruit getrokken en er groen/geel bruin blauw en zwart in getrokken naar alle plafonddozen.

Liever een draadje teveel dan te weinig.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vroeger waren de beunhazen ook al erg creatief ;)

grijze aardedraad misbruiken als schakeldraad... want ach dat RA contact op je gecombineerde WCD / Schakelaar zit er voor jan met de pet op toch? en een draadje trekken is ingewikkeld 8)7

404 Signature not found

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00

Exigence

dnkroz

HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Eeh, jawel... Centraaldozen, waar dus veel draden samenkomen en gelast worden zijn volkomen normaal in het plafond en hoeven echt niet perse een lichtpunt te bevatten hoor.

Dit is hoe het in bijna elk Nederlands huis zit, vaak met schakeldraad voor een plafondlamp, maar dat hoeft echt niet.

Gewoon een zaterdagje met een trekveer gaan friemelen of voorzichtig aan de bedrading trekken om uit te vinden waar wat zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 10-10-2020 20:17 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, het is nu ook opgelost. Kost me een knoopcel elk jaar (jammer) maar spaart me een dag werk (of meer) en veel frustratie. Lang leve de een-en-twintigste eeuw.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zit die wisselschakelaar op dezelfde groep als dat punt aan het plafond? Zo ja; dan gewoon een kwestie van stofzuiger op de buis bij de schakelaar zetten en kijken waar hij aanzuigt...

Anders zo'n zendertje a la PeakTech 3435 / Fluke 2042 er op en volgen.

Zwarte draden achterin de doos willen nog wel eens moeilijk zichtbaar zijn in de donkergrijze dozen..
Pagina: 1