Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4K 120hz Woonkamer Gaming

Pagina: 1
Acties:

• SamwiseV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-02-2023
Goedemorgen,

Graag waag ik hier een poging om wat adviezen te krijgen. Ik lees nu een paar dagen mee, en heb wat lijstjes voor mezelf gekopieerd en aangepast. En merk dat wensen toch heel persoonlijk zijn, dus hier is mijn verhaal. :D

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag op mijn LG Oled C9 in de woonkamer gamen en editen. Ik kijk uit naar Cyberpunk 2077, en houd er van om mijn games te modden, dus wat headroom in de specs zou fijn zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe heb ik €2000,- te besteden. Maar ik zou het fijn vinden als het voor minder kan. Omdat AMD voor de deur staat met allerlei releases, vind ik het niet erg om nu een 'bang for the buck' systeem te bouwen, die ik over een jaar of twee kan upgraden met bijvoorbeeld een Zen 4 processor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het is lang geleden dat ik een game pc gebouwd heb. Ik heb alleen een Corsair K63 Wireless in een Lapboard en Dark Core muis, is echt een aanrader! Gekocht dit jaar voor mijn Xbox, heerlijk gamen vanaf de bank. De monitor wordt dus mijn TV met HDMI 2.1.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In begin coronatijd een Xbox one X gekocht, na jaren niet gegamed te hebben. De Xbox inmiddels weer verkocht. Ik speel graag COD Warzone, maar niet met een controller, en de beperkte FOV en lage framerate stonden me echt tegen! vroeger veel CS gespeeld, dus voor mij werd het al heel snel duidelijk dat ik weer een PC moet bouwen. Ik houd van grafisch indrukwekkende games, Witcher 3 vond ik echt geweldig, dus ik neig wel naar een RTX 3080, of kom ik met een 3070 ook weg? Om de prijs een beetje te drukken. Verder zou ik het fijn vinden om ook fotobewerking en video editing te doen op deze machine.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik volg nu een aantal dagen dit forum, en kijk veel op youtube naar tech kanalen. Ik heb een voorkeur voor AMD, voor future proofing. Vind het een fijn idee, dat als de nieuwe Xbox en Playstation uit zijn en de games steeds meer gebruik maken van snelle SSD's, dat mijn PC dan met gebruik van PCIe 4.0 ook uit te breiden is met snelle data overdracht. Plus multi threading voor editing ed is gewenst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is fijn als mijn vrouw niet gaat zeuren over die grote kast naast de TV die herrie maakt. :P Ik heb in ons kleine Amsterdamse huisje al voor elkaar gekregen dat er mooie speakers op stands naast staan, maar een Tower PC wordt eigenlijk wat krapjes. Als ie maar stil is!

Ga je overklokken?
Ik ben niet bang voor overklokken, maar dat is lang geleden dat ik dat heb gedaan, maar beetje tweaken is altijd leuk. Echter verwacht ik dat ik al snel tevreden ben, omdat ik jaren niet gegamed heb.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag advies kwa snelheid Ram geheugen, aangezien Ryzen hier goed bij gedijt? En ik ben nu tot deze build gekomen met het idee dat dit voor het komende jaar heel erg mooi is. De nieuwe Zen 3 zien er ook te gek uit, maar naar de prijzen kijkend heb ik bedacht dat ik genoegen neem met Zen 2 nu, en dan weer instap als Zen 4 uit komt. Misschien is het wachten op de nieuwe Radeon nog de moeite waard, maar ondanks de premium prijs voel ik wel een lichte voorkeur voor Nvidia. Waar ik wel mee in de maag zit is dat die kaarten slechts 10GB geheugen hebben, en als ik 4k, of misschien beter 1440 upscaled ga spelen, dit te weinig is?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 299,50€ 299,50
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenAsus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC€ 817,96€ 817,96
1BehuizingenFractal Design Define R6 Tempered Glass Black€ 135,95€ 135,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 82,39€ 82,39
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 750 watt€ 104,08€ 104,08
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,17€ 101,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.800,05

Dit moederbord komt mega goed uit testen, en ik dacht dan ben ik voorbereid op Zen 4, klopt dit?
De ASUS RTX 3080 komt ook goed uit tests, als stil en goede koeling.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Je bent inderdaad voorbereid op de nieuwe zen processors, maar voor 4k gaming maakt dat weinig uit.

Als hij bij de tv komt, waarom geen microatx of mini itx kast?

• SamwiseV
Bedankt voor je reactie!

Een kleinere build, kast lijkt me heel mooi in de woonkamer. Maar ben bang dat ik me dan verkijk op de maten, en dat ik in de problemen kom met alles wat ik erin stop. Plus is cooling dan nog goed te doen?

Als je een mooie kast voor me hebt, dan sta ik er zeker voor open! Maar heb er geen ervaring mee, dus ben daar wat voorzichtig in. Ik ga me erover inlezen.

Thanks.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Je kunt eens kijken naar de Fractal Design Node 202, dat is een kleine kast met een flinke ruimte voor een videokaart. Je moet zelf wel even dubbelchecken of je gekozen exemplaar zal passen (de RTX 3080 neigt vaak erg groot te zijn) maar de kast kan redelijk veel warmte van de videokaart kwijt. Ik heb hem hier staan en heb meer last om de CPU koel te houden dan de GPU. Met wat plannen kan je veel bereiken, maar een 3700X op volle toeren gaat waarschijnlijk throttlen of veel herrie maken. De TDP is 65W, maar in werkelijkheid gebruikt hij gewoon 85W, houd daar rekening mee. Je zou eventueel de Silverstone Raven RVZ03 kunnen overwegen (geen ervaring mee, maar goede reviews), maar gegeven je ambities is een kast van minstens 20L aan te raden zodat je grotere koelers en meer fans kan plaatsen. De beste manier om een systeem stil te maken is gewoonlijk het toevoegen van zo veel mogelijk zo groot mogelijke (PWM) fans die zo langzaam mogelijk draaien.

Ga niet bouwen met het oog op Zen 4, er is geen informatie of dat zal gaan werken op de moederborden van nu en is waarschijnlijk DDR5. Er is speculatie dat er een Zen 3+ komt (codenaam "Warhol"), maar daarover is niets concreets door AMD bevestigd en ik reken niet op comatibiliteit. Als je nu een 3700X koopt zou ik gewoon de hele set vervangen als het niet meer voldoet. De versie na de vermoedelijke Zen 3+ is waarschijnlijk de DDR5 variant, en dan heb je sowieso een nieuw moederbord/geheugen nodig. Als je nu een RTX 3080 wil hebben moet je toch wachten, dan kan je misschien meteen wel op een Ryzen 5600X of 5800X wachten.

Ondersteunt je televisie Ge-/Freesync? Dat zou wel ideaal zijn, want op 4k stel je zware eisen aan de GPU. Ik zou ook zeker een RTX 3080 proberen te bemachtigen als je ergens wil komen. Niet elk spel is even moeilijk in grafische eisen, maar 8 miljoen pixels aansturen is geen kattepis. Ik denk ook niet dat je 120Hz makkelijk zal halen. Met Ge-/Freesync zal het echter geen groot probleem moeten zijn als de framerate eens dipt tot ~60Hz.

Wat betreft geheugen zijn de meningen wat verdeeld. Ik vind je keuze goed, ik denk dat alle processoren baten bij snel geheugen. De eerste versies van Zen hadden meer baat bij snel geheugen dan de latere, zeker in vergelijking met de contemporaine Intels. Voor AMD kan je best geheugen hebben zo dicht mogelijk bij 3600MT/s, daarboven schakelt de processor zijn interne bus naar 2:1 modus en dat levert vertraging op, niet alleen in communicatie met het geheugen, maar ook tussen de kernen en cache. Daaronder loopt de bus synchroon, maar dus langzamer dan optimaal. Ik zou niet mikken op strakkere timings dan dit, want dan betaal je de hoofdprijs, dit lijkt een goed compromis.

Ik weet niet precies waar grafisch geheugen aan opgaat, want het gebruik schaalt niet lineair met het aantal pixels. Er zitten textures in opgeslagen, maar de 10GB limiet lijkt redelijk onderbouwd te zijn door het gebruik van moderne games. Ik heb er ook weinig informatie over om eerlijk te zijn, dus wellicht komen er nog een paar ter zake kundige mensen langs die daarover wat meer kunnen vertellen. Vooralsnog lijkt het geen issue van betekenis te zijn, maar ik heb geen idee waarom.

Je hebt geen X570 moederbord nodig tenzij je gebruik gaat maken van heel veel I/O bandbreedte, maar dat lijkt me niet omdat je de nood daaraan niet expliciet hebt gemaakt. Het meeste op je moederbord gebeurt in de processor (geheugen, PCI-e 16x, USB 10Gbps, NVME) en alleen de secundaire zaken gaan via de chipset (SATA, PCI-e 8x, tragere USB poorten). Ik zou voor een B550 chipset gaan, ik zie zo snel niet wat je zou baten bij een X570. Hier is een schematisch overzicht hoe de B550 met een Zen 2 processor verbindt:

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/media/k2/items/cache/aac68d5be57c1b8af5efed09e2ce8bc2_L.jpg
Bron: AMD Chipset Comparison: B550 Specs vs. X570, B450, X370, & Zen 3 Support (2020)

Hopelijk heb je hier wat aan!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Dit lijkt me een mooie voor de woonkamer:

1MoederbordenAsus ROG Strix B550-I Gaming€ 192,95€ 192,95
1BehuizingenNZXT H1 Zwart€ 345,95€ 345,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.839,92

Zit voeding en waterkoeling bij. Check youtube voor reviews van de NZXT H1

• SamwiseV
@Involvement Thanks voor alle info!

Ik laat bij deze Zen 4 even los. Wacht dan idd Zen 3 launch nog even af. Ben dan ook benieuwd wat alle prijzen gaan doen.

Mijn TV ondersteund Freesync, en met DLSS van Nvidia hoop ik genoeg power te hebben om 1440p naar 4k te scalen, met mooie framerates. Native 4k hoeft voor mij niet.

Het geheugen verhaal wordt mij iets te technisch :p , Maar als je zegt dat ik goed zit, neem ik dat helemaal van je aan! :D

Je hebt me wel met de keuze voor een B550 bord. Met het oog op wat Playstation en Xbox gaan doen, dacht ik dat ik genoeg bandbreedte nodig heb voor mega snel geheugen waar games misschien gebruik van gaan maken. Maar ook met een B550 kan ik straks gebruik maken van NVMe Gen 4. Is nu nog erg aan de prijs.

Mijn lijst is inmiddels aangepast. Heb een andere kast gevonden die ik mooi vind. Maar heb het idee dat een 3080 te dik is om hier te plaatsen, dus ga nog even verder hier mee.

Bovendien kom @Djarune met een hele mooie kast!

1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax€ 204,67€ 204,67
1BehuizingenNZXT H210 Zwart€ 83,90€ 83,90
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 750 watt€ 104,08€ 104,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.693,67

Qua prijs ben ik hier wel een stuk gelukkiger mee..

• Djarune
De Enermax 650W is genoeg voor de RTX3080.
Zo'n H210 is niet geschikt voor een RTX3080 tenzij je hem gaat waterkoelen. Er mist sowieso koeling in je lijst.
Dat gaat zo 100 euro kosten.

Ik denk dat de H1 niet eens zo slecht idee is ;)

• SamwiseV
Ik zie op Reddit en YouTube dat het gelukt is, een Asus TUF gaming Geforce RTX 3080 OC in de NZXT H1 case. Ziet er mega tof uit. Alleen de temp en het geluid is nog een beetje spannend.

Mijn oorspronkelijke lijst heeft een lekker stille kast, groot, maar daardoor wel makkelijk bouwen.

Ongoing search. Die H1 kast wordt wel heel mooi als dat lukt.

• Djarune
klopt voor stilte en koeling moet je geen kleine pc nemen. Dan is een Define R6 vol met casefan's een beter plan. Het heeft alleen niet de WAF voor in de woonkamer..

Hier een goede review van Kitguru over de H1.

[ Voor 30% gewijzigd door Djarune op 10-10-2020 13:59 ]

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
SamwiseV schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:19:
Het geheugen verhaal wordt mij iets te technisch :p , Maar als je zegt dat ik goed zit, neem ik dat helemaal van je aan! :D
Haha, is goed hoor. ;)

Let er wel op dat je het geheugen in het BIOS op "XMP" zet. Als je de modules gewoon plaatst zullen ze werken, maar slechts op de JEDEC standaard snelheid van waarschijnlijk 2400 of 2666MT/s, en dat slaat dan wel een deuk in je prestaties.
Pagina: 1