Wifi eenvoudig aan en uit zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coco28
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05-2024
Mijn vraag
...Beste tweakers,

Bij mij in het basisonderwijs worden steeds meer iPads gebruikt. Nu zijn daarvoor betere wifi punten nodig. Echter, nog meer wifi punten betekent ook nog meer straling voor de kinderen. 't Is niet voor niets aangepast in in het onderwijs in Frankrijk en verboden in de kinderopvang.
Mijn vraag nu is, is het mogelijk om meerdere wifi punten te hebben die eenvoudig ( niet iedereen kan vlot via de router werken) aan en uit gezet kunnen worden? Dan kan er desgewenst gebruik gemaakt worden van de wifi, maar kan deze oop per punt uit.
Is dit mogelijk, we moeten toch het netwerk verbeteren, dus wellicht is er apparatuur die vlot aan en uit gezet kan worden.
Dank alvast.
C

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Coco28 op 10-10-2020 16:00)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het gaat nog steeds allemaal voorbij het punt wat de TS vroeg, ongevraagd advies kan altijd, maar dat vraagt ie niet in essentie, dat moeten moderators zoals @dion_b ook weten en is al vaker in LA besproken, het schikt mensen af....

En dat, @analogworm dat was dus precies mijn punt met de mondkapjes, discussie, die jij nu perse wilde doorzetten, terwijl het mij ging in algehele consensus dat heel NL in discussie is over die mondkapjes, zonder dat mensen eerst die dingen op hun snuffel zetten en gewoon vanuit dat punt discussies voeren. Niet of het nuttig is of juist niet... doe dat later.

De TS vraagt duidelijk om een middel om WIFI uit te schakelen, antwoord kan zijn:

Stekker eruit, hatseflats klaar.
Mooie front-end bouwen met PoE de AP's schakelen...
WLAN scheduler service gebruiken van Cisco WLC's / andere providers...

Denk je wel aan dat je dan ook de devices uit moet zetten?

of

Moet je niet doen! Zonde van je tijd, kijk onderzoek x y z, hier doe je dus gewoon een aanname dat @Coco28 geen vooronderzoek heeft gedaan en bestook je de poster gelijk met een BOEM in your face!

Als je nou 1 en 2 zou combineren, dus eerst de TS de kans geeft om te vragen wat er al onderzocht is... maar óók alvast die mogelijkheden om het wél te doen (jij en ik zijn niet diegene die iemand iets moeten verplichten....)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Je kunt de stekker eruit trekken. Das de simpelste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 111246

POE accesspoints en dan via een managed POE switch die dingen aan/uit zetten. Geen gedoe met stekkers en ze kunnen gewoon aan het plafond blijven hangen.
Vast ook wel te scripten zodat het met een druk op de knop kan via een dashboard.

Maar uhm... Heb je in een flatgebouw wel eens gekeken naar de hoeveelheid wifi ssid's? Denk dat ie er in je school een heel stuk minder hebt.

Daarnaast kun je ook de sterkte van het signaal nog regulieren zodat je er bijv 2 per lokaal doet rn zo instelt dat het signaal alleen daar te ontvangen is. Niet er buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon de stekker er uittrekken of een schakelaar er tussen zetten?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:24
In sommige professionele systemen werken op basis van profielen die je samensteld richting een wlan service.

Daar kun je dan vaak ook schedules aan koppelen of de profielen tijdelijk aanpassen.

Aan de andere kant denk ik dat dit ook goed te doen moet zijn met firewall policy's waarij het wifi dus wel blijft bestaan maar er geen of beperkte connectiviteit mogelijk is.

Op deze 2 manieren heb je namelijk een granuelere mogelijkheid om bijvoorbeeld personeel uit te zonderen van de service blokkade.

Radius met reauthenticatie zou naar mijn idee ook een mogelijkheid zij waardoor je de toegang op account niveau via AD kunt bepalen.

Ik zou graag wel wat mee willen horen over je use-case, waarom wil je dit precies, wat probeer je precies te bereiken ?

Vergeet hier niet dat stekkers trekken over het algemeen een impuls belating tijdens aanschakelen teweeg brengt voor veel apparatuur wat de levensduur veelal verkort als er heel veel hard in en uitgeschakeld word.

Ik zou hier als je budget het toestaat echt eerder kiezen voor professionele appratuur. het gebruik van interactieve media via internet zal de komende jaren eerder toenemen als afnemen dus schaalbaarheid en prestaties zijn in mijn beleving best belangrijk richting de toekomst.

[ Voor 32% gewijzigd door mash_man02 op 10-10-2020 08:58 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Mooiste is idd via poe en dan schakelen, moet er wel ondersteuning voor zijn :)

Alternatief zijn van die slimme stopcontacten. Zijn niet duur en kun je via je tel het stopcontact bedienen. Wel beetje hobby bob oplossing voor een school

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:46
Tsja, met de kans dat het topic redelijk snel ontspoort. Drop ik deze toch maar even hier. Long story short; de gezochte oplossing lijkt mij een goed bedoelde, doch nutteloze exercitie.

[ Voor 185% gewijzigd door rens-br op 12-10-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
analogworm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:06:
Tsja, met de kans dat het topic redelijk snel ontspoort. Drop ik deze toch maar even hier. Long story short; de gezochte oplossing lijkt mij een goed bedoelde, doch nutteloze exercitie.

[YouTube: Could Your Phone Hurt You? Electromagnetic Pollution]
Wat zeg jij nu precies en waarom zeg je dat in relatie tot de vraag van de TS ?

Dit zou je overal in dit hele forum kunnen posten, maar ik mis je doel, nog je bijdrage een beetje om eerlijk te zijn.

Een goed ontworpen wifi oplossing zend vele malen minder de lucht in dat een mobiele tefefoon dus het voorzien van wifi beperkt juist de uitstoot. En als je wifi goed ontworpen is heb je het vaak maar over 20 tot 50mw.

En als je het over powerline hebt is dat ook het geval, functioneel zou ik ook geen voorstander van maar die post is meer on topic dan dit.

[ Voor 27% gewijzigd door mash_man02 op 10-10-2020 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
analogworm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:06:

[YouTube: Could Your Phone Hurt You? Electromagnetic Pollution]
Je kan veel vinden, maar jij bent hier nu diegene die het wil laten ontsporen, dat begrijp je hopelijk wel?

https://ehtrust.org/franc...bans-wifi-nursery-school/

Het is al sinds 2015 in Frankrijk gewoon vastgelegd in de wet, dus ik zie niet in waarom je dit zou moeten "droppen".

@Coco28 kent deze wet en wil graag dit ook voor alle kinderen op hun school inregelen, dit is precies diezelfde discussie als de mondkapjes, baadt het niet schaadt het niet en als het een kleine moeite is, waarom zou je het niet doen.

De TS vraagt ook duidelijk of het simpel is, zodat het beheersbaar blijft en dan zou ik mij richten op de PoE switches welke je middels een simpele front-end beschikbaar maakt voor leraren om zo doende AP groepen te kunnen uitschakelen.

Ik zou wel een hele goeie meting laten doen, zodat je zo min mogelijk buiten de lokalen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ikea heeft slimme (plug-in)stopcontacten die je met een app kunt bedienen (dit heet tradfri). Je kunt meerdere stopcontacten aan een knop toewijzen, zodat je een lokaal in één keer uit/aan kunt zetten (misschien heb je hier de ikea hub voor nodig). Tijdsschema's zijn ook mogelijk, zodat je de wifi automatisch uit kunt zetten als je les begint.

Leuke extra: als je ook een (groene) lamp op dezelfde knop zet, kan je ook zien of ze uit staan of aan.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• analogworm
mash_man02 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Wat zeg jij nu precies en waarom zeg je dat in relatie tot de vraag van de TS ?

....
De TS wil Wifi uitzetten omwille van bescherming van de kinderen. Gezien het hele elektrosmog gebeuren op veel misinformatie berust, lijkt me dat een nutteloze exersitie.
Vorkie schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Je kan veel vinden, maar jij bent hier nu diegene die het wil laten ontsporen, dat begrijp je hopelijk wel?

https://ehtrust.org/franc...bans-wifi-nursery-school/

Het is al sinds 2015 in Frankrijk gewoon vastgelegd in de wet, dus ik zie niet in waarom je dit zou moeten "droppen".

@Coco28 kent deze wet en wil graag dit ook voor alle kinderen op hun school inregelen, dit is precies diezelfde discussie als de mondkapjes, baadt het niet schaadt het niet en als het een kleine moeite is, waarom zou je het niet doen.
Owja hoor. Ik zeg toch ook, met risico dat het ontspoort. Desalniettemin lijkt het mij belangrijk aan te kaarten zodat misverstanden niet onnodig blijven bestaan. De kurzgezagt video leek mij de best onderbouwde, simpel uitgelegde ingang om tot een standpunt te komen. Ik hoop hier vooral mee te bereiken dat @Coco28 als leraar zijnde, zijn inzicht mee zou verbreden.

Tsja, m.b.t. dat iets is vastgelegd in de wet van een land, dat zegt op zich vrij weinig. Ter illustratie, in sommige landen is homoseksualiteit illegaal, we gaan daarom toch niet ook denken dat dat iets slechts is? (Het gaat hier om de vorm van het argument, niet om de inhoud. Dit is een voorbeeld wat dat het beste illustreert.) Uiteindelijk gaat het er om of de data de hypothese ondersteunt dat Wifi uitzetten de gezondheid van mensen (in dit geval kinderen) bevordert, of visa versa dat wifi aan laten de gezondheid verslechtert.

Ik denk ook dat je parallel met mondkapjes de plank misslaat. Werkzaamheid van mondkapjes wordt, zover ik het begrijp, wel wetenschappelijk onderschreven. Het fenomeen elektrosmog is kwalijk, mits binnen de vastgestelde normen, niet.

Je geeft als argument baat het niet schaadt het niet. Ik denk dat het argument gemaakt kan worden van wel. Door onnodig maatregelen te nemen tegen elektrosmog legitimeer je het standpunt dat het schadelijk is. Zodoende wordt de misinformatie hieromtrent in stand gehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door analogworm op 10-10-2020 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39
Coco28 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:24:
Echter, nog meer wifi punten betekent ook nog meer straling voor de kinderen.
Dat kun je zo niet zeggen. Een betere dekking kan er juist voor zorgen dat ap en iPad minder hard hoeven te zenden, en je dus juist minder straling hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
analogworm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

De TS wil Wifi uitzetten omwille van bescherming van de kinderen. Gezien het hele elektrosmog gebeuren op veel misinformatie berust, lijkt me dat een nutteloze exersitie.

[...]

Owja hoor. Ik zeg toch ook, met risico dat het ontspoort. Desalniettemin lijkt het mij belangrijk aan te kaarten zodat misverstanden niet onnodig blijven bestaan.

Tsja, m.b.t. dat iets is vastgelegd in de wet van een land, dat zegt op zich vrij weinig. Ter illustratie, in sommige landen is homoseksualiteit illegaal, we gaan daarom toch niet ook denken dat dat iets slechts is? (Het gaat hier om de vorm van het argument, niet om de inhoud. Dit is een voorbeeld wat dat het beste illustreert.)

Ik denk ook dat je parallel met mondkapjes de plank misslaat. Werkzaamheid van mondkapjes wordt, zover ik het begrijp, wel wetenschappelijk onderschreven. Het fenomeen elektrosmog is kwalijk, mits binnen de vastgestelde normen, niet.

Je geeft als argument baat het niet schaadt het niet. Ik denk dat het argument gemaakt kan worden van wel. Door onnodig maatregelen te nemen tegen elektrosmog legitimeer je het standpunt dat het schadelijk is. Zodoende wordt de misinformatie hieromtrent in stand gehouden.
En dat is waarom ik om verduidelijking vroeg, dat ik en mogelijk andere jou niet direct begrijpen wil niet zeggen dat je geen valide punt hebt en nu begrijp ik precies waar je naar toe wilde en dat is in mijn beleving een valide punt.

Net zo als dat we ons zorgen maken over de 15 a 30mw van een goed designed wifi netwerk maar in de tussentijd ook kinderen al vaak met mobiele telefoons op stap gestuurd worden en dus een potentiele 2watt zender op het lichaam dragen.

Maar goed, zoals gezegd in een uitschakelen op schaal is een belasting voor de hardware die je gebruikt.

Ik zou dan echt gebruik maken van radio disable scripts op meer professionele systemen.

[ Voor 5% gewijzigd door mash_man02 op 10-10-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
mash_man02 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

En dat is waarom ik om verduidelijking vroeg, dat ik en mogelijk andere jou niet direct begrijpen wil niet zeggen dat je geen valide punt hebt en nu begrijp ik precies waar je naar toe wilde en dat is in mijn beleving een valide punt.

Net zo als dat we ons zorgen maken over de 15 a 30mw van een goed designed wifi netwerk maar in de tussentijd ook kinderen al vaak met mobiele telefoons op stap gestuurd worden en dus een potentiele 2watt zender op het lichaam dragen.

Maar goed, zoals gezegd in een uitschakelen op schaal is een belasting voor de hardware die je gebruikt.

Ik zou dan echt gebruik maken van radio disable scripts op meer professionele systemen.
Thanks. Ik vind jouw insteek ook een interessante, dat als iedereen op wifi zit er per saldo minder energie verbruikt wordt dan wanneer dezelfde apparaten via het mobiele netwerk werken. Logisch ook want een wifi punt zit vaak dichterbij. Via die logica zou de TS juist het tegenovergestelde bereiken van wat hij wil.

Of het helemaal van toepassing is op de situatie van de TS is een tweede. Want er wordt gesproken over Ipads, die wellicht helemaal geen mobiele verbinding hebben. En er wordt ook niet aangegeven of de mobiele telefoons van de kinderen op de wifi mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
analogworm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Thanks. Ik vind jouw insteek ook een interessante, dat als iedereen op wifi zit er per saldo minder energie verbruikt wordt dan wanneer dezelfde apparaten via het mobiele netwerk werken. Logisch ook want een wifi punt zit vaak dichterbij. Via die logica zou de TS juist het tegenovergestelde bereiken van wat hij wil.

Of het helemaal van toepassing is op de situatie van de TS is een tweede. Want er wordt gesproken over Ipads, die wellicht helemaal geen mobiele verbinding hebben. En er wordt ook niet aangegeven of de mobiele telefoons van de kinderen op de wifi mogen komen.
Eens, Ipads zijn genoemd, maar de maatregel te bescherming van de kinderen tegen radio energie zou wel eens een irrelevant punt kunnen blijken als men geen beleid voert ten aanzien van het gebruik van mobiele telefonie.

Zelfs de telefoon van de leraar heeft al en veel hoger eirp dan welk wifi ap met omdirectionele antennes ooit zou kunnen genereren.

Children, mind the cyclists when crossing the street but forget about the trucks ?!

Vergeet ook niet dat meer professineel georienteerde apparatuur vaak over opties beschikt om blootstelling aan radio energie te voorkomen in de situaties dat dat toch nodig blijkt te zijn zoals packet based power control.

Hierdoor zal een ap's zijn zemndvermogen afstemmen op de sterkte van het binnenkomende signaal van de client.

[ Voor 12% gewijzigd door mash_man02 op 10-10-2020 10:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Met het in- en uitschakelen van Wireless Fidelity los je het probleem niet op. Het probleem is dat je vindt dat de kinderen te veel straling krijgen. Pak het dan ook aan bij het probleem:

• Gebruik alleen 5 GHz, zet 2,4 GHz uit
• Verlaag het zendvermogen
• Plaats heel veel accesspoints
• Gebruik de juiste materialen voor de constructie van het pand
• Stop ook met het gebruik van magnetrons
• Zorg voor goed 4G en 5G bereik zodat 2G en 3G niet nodig zijn
• Zorg ervoor dat kinderen zonnebrandcreme gebruiken als ze buiten spelen --> meeste winst
• Schakel een bedrijf in voor een professionele radiometing en doe wat er in hun adviesrapport staat

Het uitschakelen van Wireless Fidelity accesspoints leidt er alleen maar toe dat sommige devices (hangt af van de setting) steeds kleine pakketjes gaan stralen en dat alle devices die net wel/geen bereik hebben maximaal gaan stralen vanuit de broekzakken (en dus ook door de ballen heen) naar de accesspoints.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 10-10-2020 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:33
Tja, dit is dus echt gewoon onzin.

Ik heb in mei 2020 nog geverifieerd bij de gezondheidsraad of deze publicatie uit 2011 nog actueel is:
https://www.gezondheidsra...ignalen-op-kinderhersenen

Ja, deze is nog actueel. Je gaat dit dus echt voor niks doen.

Oh, en die gasten van Kennisnet vinden het ook: https://www.kennisnet.nl/...-en-mobieltjes-op-school/

[ Voor 15% gewijzigd door bas-r op 10-10-2020 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Coco28 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:24:
Mijn vraag
...Beste tweakers,

Bij mij in het basisonderwijs worden steeds meer iPads gebruikt. Nu zijn daarvoor betere wifi punten nodig. Echter, nog meer wifi punten betekent ook nog meer straling voor de kinderen. 't Is niet voor niets aangepast in in het onderwijs in Frankrijk en verboden in de kinderopvang.
Mijn vraag nu is, is het mogelijk om meerdere wifi punten te hebben die eenvoudig ( niet iedereen kan vlot via de router werken) aan en uit gezet kunnen worden? Dan kan er desgewenst gebruik gemaakt worden van de wifi, maar kan deze oop per punt uit.
Is dit mogelijk, we moeten toch het netwerk verbeteren, dus wellicht is er apparatuur die vlot aan en uit gezet kan worden.
Dank alvast.
C

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Om even op je vraag te reageren (gewaagd, ik weer het, want de reacties vliegen weer totaal andere kanten op):
Slimme stekkers waar die WiFi-punten aan hangen lijkt me het meest simpele. Ik gebruik zelf een aantal tplink stekkers die ik via Google Home bedien om apparaten aan en uit te zetten. In Google Home is het vrij simpel groepen te maken en zo met één commando meerdere apparaten aan of uit te zetten.

Edit: ik bedenk me net dat die slimme stekkers werken via...... WiFi 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:29

Theo

moederbord

Als je de straling wil reduceren kun je dat ook oplossen met meerdere routers per lokaal plaatsen. Het klinkt onlogisch, maar als je verder kijkt is het ineens wel logisch.

Stel, vergelijkt het zenden en ontvanen van data/wifi die alle ipads met het geluid dat de kinderen zelf maken. En stel, de router dat is de docent. Aanname; de docent kan tegelijkertijd naar 30 kinderen luisteren, en kan heel snel praten.

Als alle kinderen met de docent willen praten, en het liefst ook door elkaar dan gaan ze schreeuwen omdat hun boodschap anders niet gehoord wordt door de docent. De docent schreeuwt ook terug. DE kinderen voorin de klas hoeven niet naar de docent te schreeuwen en vice versa, maar deze horen wel het geschreeuw aan dat de docent moet doen naar de kinderen achterin de klas, en horen ook het geschreeuw van deze kinderen.

Zet je drie docenten in de klas neer, elk aan een andere zijde van het lokaal dan hoeven de kinderen niet zo hard te schreeuwen om door een docent gehoord te worden. De docent hoeft ook niet zo hard te praten naar die kinderen toe. Omdat je met drie decentrale routers/docenten zit kan iedere client/kind op een laag volume met z'n lokale router/docent praten waarmee het geluid/straling in de klas een stuk lager wordt. Kinderen die vlakbij een docent zitten krijgen niet de volle lading over zich heen van herrie die voor de kinderen achterin het lokaal bedoeld is.

Als je dus ipv één zware router drie routers per lokaal plaatst en je stelt het zendvermogen ook nog erg laag in. De default/max in NL is 20dB of 100 mW, maar op zo'n korte afstand zou 10 dB of 10 mW ook nog kunnen werken.

Dan heb je dus de straling per lokaal behoorlijk kunnen reduceren. Er zal ook geen kind meer in de 'volle straling' zitten.

Wil je dus de wifi straling in het lokaal verminderen zet dan meer routers per lokaal neer, en laat deze op laag vermogen werken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even helemaal los van de zin en onzin van 'gevaarlijke straling uitschakelen', gesteld dat je de hoeveelheid mW-uur waar de kinderen aan blootgesteld worden wilt minimaliseren moet je beginnen bij het begrijpen hoe WiFi werkt.

Allereerst: WiFi is geen analoge radiosysteem, het is packet-based digitale tweerichtingscommunicatie. Wat wil dat zeggen? Dat de AP die hier uitgeschakeld zou worden maar de helft van het verhaal is, want al die iPads zenden zelf ook. Vervolgens zendt geen enkel WiFi-apparaat continu. Er wordt alleen gezonden als a) er data is om te versturen en b) niemand anders al in het kanaal aan het zenden is.

Nu, die data kan zijn payload voor hogere protocollen (=internetverkeer) of management- en control frames voor het netwerk zelf. Dat laatste kun je abstraheren naar: ongeveer 0.5-5% van de tijd (afhankelijk van frequentieband en instellingen) is een WiFi-kanaal bezet met die overhead. Ongeveer 90% daarvan komt van de AP (vnl beacons, pakketten die aangeven welk netwerk ze uitzenden en hoe ermee te verbinden) en ongeveer 10% van de client devices (vnl probe requests, "hoi hier ben ik, welke netwerken zijn hier allemaal?"-berichten). Relevant: de client devices doen dat ook als ze niet verbonden zijn met een netwerk, dus ook als de AP uit staat.

Tenslotte een stukje uitermate belangrijke natuurkunde: amplitude van een signaal neemt kwadratisch af met afstand. Dus je ontvangt signalen van een bron dat drie keer zo ver weg staat negen keer zwakker.

Aangezien de focus hier is op momenten dat het WiFi niet actief gebruikt wordt, ga ik dus uit van een onbenut netwerk. Voor het gemak neem ik aan dat er geen andere WiFi-netwerken in de buurt zijn, dat de devices geen andere communicatietechnologie hebben (dus niet naar 4G overschakelen bij verlies WiFi). Vervolgens stel ik dat de iPad op gemiddeld 50cm van het kind ligt en de AP op gemiddeld 5m afstand is, dus 10x zo ver. Tenslotte doe ik een worst-case aanname van verbinding in de 2.4GHz band met 100ms beacon interval en een laagste basic rate van 1Mbps. Dan kom je uit op ~4% van airtime bezet door managementverkeer AP en ~0.4% door managementverkeer client. Zowel AP als client houden zich aan de regels en zenden met (maximaal) 100mW en hebben omnidirectionele antennes (0dBi gain)

Dus: aan hoeveel energie wordt het kind blootgesteld?

De AP zendt met 100mW, wat overeenkomt met 20dBm. Free-space path loss voor 5m is op 2.4GHz ongeveer 54dB, dus signaal wat kind "ontvangt" is -34dBm, oftewel 0.4uW, microWatt. Aangezien de AP bij rust zo'n 4% van de tijd zendt, hebben we het dus over 0.016uWu blootstelling per uur, bij 6 uur in klaslokaal per dag dus 0.096uWu, zeg 0.1uWu voor het gemak.

De tablet zendt ook met 100mW, wederom 20dBm. Free-space path loss voor 50cm is ongeveer 34dB, dus signaal wat kind "ontvangt" is -14dBm, dus ~40uW, microWatt. Inderdaad 100x hoger want 10 keer dichterbij en kwadraat. Nu, tablet zendt 0.4% van de tijd, dus blotstelling is 0.16uWu per uur, bij zes uur in klaslokaal per dag dus 0.96uWu, zeg 1uWu voor het gemak.

Wat zegt dit? Dat de blootstelling aan straling allereerst zeer gering is, maar dat 90% daarvan van tablet afkomstig is, niet van AP, en aangzien tablet vrolijk z'n probe requests uit blijft zenden als de AP uit staat (mogeljik zelfs meer omdat het actief op zoek is naar een netwerk), zet het uitschakelen van de AP weinig zoden aan de dijk, je pakt dan nog geen 10% van totale straling bij kind afkomstig van WiFi aan. Het uitschakelen van WiFi op de tablets is veel doelmatiger :o

Ter vergelijking 5GHz:
Daar zijn de getallen anders maar verhouding identiek. In 5GHz mag er afhankelijk van kanaal met max 1W (30dBm) uitgezonden worden, maar is demping hoger (61dB resp 41dB) en zijn de bitrates hoger waardoor de airtime aan overhead lager is, resp 0.6% voor AP en 0.06% voor client. Enfin, AP doet hier -31dBm=0.8uW, en doet dat dus voor 0.6% van de tijd, ~0.005uWu dus. Dat keer zes levert ~0.03uWu per schooldag vanuit AP, dus 1/30 van blootstelling bij 2.4GHz. Client (tablet) is ook hier factor 10 hoger (100x meer signaal, 1/10 van de tijd).

En toch even die GSM op zak op vergelijkbare manier doorrekenen. Stel we nemen 10cm afstand (broekzak tot edele delen...), 1W/dBm vermogen ('low power' 4G) en 800MHz-band (LTE band 20). Dan komen we uit op 30dBm signaal en 10dB demping, dus het klokkenspel ontvangt 20dBm oftewel 100mW. Ik ben minder goed op de hoogte van GSM/LTE protocollen dan WiFi, maar voor het gemak neem ik aan dat hooguit de helft van het verkeer van idle client naar zendmast gebeurt tov WiFi, dus 0.025% van de tijd. Wat levert dat op? 25uW per uur, 150uWu per dag dus. Dus 1500 keer meer dan worst-case WiFi AP, 150 keer meer dan worst-case WiFi-client. Let op dat het verschil hier deels van de (veel) korte afstand komt maar ook van de lagere frequentie. Ook op grotere afstand blijft het signaal (veel) sterker; stel je pakt een leerling op 5m afstand van de GSM (45dB demping), die zal nog altijd -15dBm = 31uW ontvangen, en daar op een schooldag ~0.05uWu van ontvangen. Dus twee kinderen in de klas met GSM op zak zullen al de hele klas aan evenveel energie blootstellen als de AP, al is dat vele ordes van grootte minder dan ze zelf ervaren.

Met andere woorden, als je objectief de blootstelling van kinderen aan RF-straling wilt minimalizeren, wil je allereerst telefoons uit de klaslokaal verbannen. Vervolgens wil je WiFi op de client devices uitzetten. Van wat er over is kun je 29/30 verwijderen door de 2.4GHz (zoals hierboven al benoemd uitbannen). En ja, dan kun je de AP's ook nog uitzetten, maar in verhouding tot de rest is dat van volstrekt ondergeschikt belang.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totally2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:22
Er zijn genoeg routers die een fysieke schakelaar aan de achterkant hebben om enkel de wifi aan of uit te zetten. TP-link is er 1 van
Simpelste oplossing.
Geen software,inloggen,wachtwoorden,etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

totally2 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:42:
Er zijn genoeg routers die een fysieke schakelaar aan de achterkant hebben om enkel de wifi aan of uit te zetten. TP-link is er 1 van
Simpelste oplossing.
Geen software,inloggen,wachtwoorden,etc
Prima, maar je hebt er dus geen bal aan - pure symboolpolitiek als je de clients niet ook aanpakt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totally2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:22
Dat was de vraag van de topicstarter niet

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

totally2 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:46:
Dat was de vraag van de topicstarter niet
De topicstarter wil WiFi-straling uit hebben. Door WiFi op de AP uit te schakelen heb je hooguit 10% van de WiFi uit, 90% niet. Dat voldoet dus niet aan de vraag van de topicstarter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coco28
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05-2024
Beste leden,
Mijn dank aan jullie allen, hoe verrassend dat er zo veel mensen betrokken zijn. Ik heb verschillende helpende antwoorden gelezen. Ik neem nog even de tijd om te beslissen. De iPads verbinden alleen via de Wifi geen mobiel netwerk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Het gaat nog steeds allemaal voorbij het punt wat de TS vroeg, ongevraagd advies kan altijd, maar dat vraagt ie niet in essentie, dat moeten moderators zoals @dion_b ook weten en is al vaker in LA besproken, het schikt mensen af....

En dat, @analogworm dat was dus precies mijn punt met de mondkapjes, discussie, die jij nu perse wilde doorzetten, terwijl het mij ging in algehele consensus dat heel NL in discussie is over die mondkapjes, zonder dat mensen eerst die dingen op hun snuffel zetten en gewoon vanuit dat punt discussies voeren. Niet of het nuttig is of juist niet... doe dat later.

De TS vraagt duidelijk om een middel om WIFI uit te schakelen, antwoord kan zijn:

Stekker eruit, hatseflats klaar.
Mooie front-end bouwen met PoE de AP's schakelen...
WLAN scheduler service gebruiken van Cisco WLC's / andere providers...

Denk je wel aan dat je dan ook de devices uit moet zetten?

of

Moet je niet doen! Zonde van je tijd, kijk onderzoek x y z, hier doe je dus gewoon een aanname dat @Coco28 geen vooronderzoek heeft gedaan en bestook je de poster gelijk met een BOEM in your face!

Als je nou 1 en 2 zou combineren, dus eerst de TS de kans geeft om te vragen wat er al onderzocht is... maar óók alvast die mogelijkheden om het wél te doen (jij en ik zijn niet diegene die iemand iets moeten verplichten....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 04:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:29

Theo

moederbord

dion_b schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:12:
Even helemaal los van de zin en onzin van 'gevaarlijke straling uitschakelen', gesteld dat je de hoeveelheid mW-uur waar de kinderen aan blootgesteld worden wilt minimaliseren moet je beginnen bij het begrijpen hoe WiFi werkt.

Allereerst: WiFi is geen analoge radiosysteem, het is packet-based digitale tweerichtingscommunicatie. Wat wil dat zeggen? Dat de AP die hier uitgeschakeld zou worden maar de helft van het verhaal is, want al die iPads zenden zelf ook. Vervolgens zendt geen enkel WiFi-apparaat continu. Er wordt alleen gezonden als a) er data is om te versturen en b) niemand anders al in het kanaal aan het zenden is.

Nu, die data kan zijn payload voor hogere protocollen (=internetverkeer) of management- en control frames voor het netwerk zelf. Dat laatste kun je abstraheren naar: ongeveer 0.5-5% van de tijd (afhankelijk van frequentieband en instellingen) is een WiFi-kanaal bezet met die overhead. Ongeveer 90% daarvan komt van de AP (vnl beacons, pakketten die aangeven welk netwerk ze uitzenden en hoe ermee te verbinden) en ongeveer 10% van de client devices (vnl probe requests, "hoi hier ben ik, welke netwerken zijn hier allemaal?"-berichten). Relevant: de client devices doen dat ook als ze niet verbonden zijn met een netwerk, dus ook als de AP uit staat.

Tenslotte een stukje uitermate belangrijke natuurkunde: amplitude van een signaal neemt kwadratisch af met afstand. Dus je ontvangt signalen van een bron dat drie keer zo ver weg staat negen keer zwakker.

Aangezien de focus hier is op momenten dat het WiFi niet actief gebruikt wordt, ga ik dus uit van een onbenut netwerk. Voor het gemak neem ik aan dat er geen andere WiFi-netwerken in de buurt zijn, dat de devices geen andere communicatietechnologie hebben (dus niet naar 4G overschakelen bij verlies WiFi). Vervolgens stel ik dat de iPad op gemiddeld 50cm van het kind ligt en de AP op gemiddeld 5m afstand is, dus 10x zo ver. Tenslotte doe ik een worst-case aanname van verbinding in de 2.4GHz band met 100ms beacon interval en een laagste basic rate van 1Mbps. Dan kom je uit op ~4% van airtime bezet door managementverkeer AP en ~0.4% door managementverkeer client. Zowel AP als client houden zich aan de regels en zenden met (maximaal) 100mW en hebben omnidirectionele antennes (0dBi gain)

Dus: aan hoeveel energie wordt het kind blootgesteld?

De AP zendt met 100mW, wat overeenkomt met 20dBm. Free-space path loss voor 5m is op 2.4GHz ongeveer 54dB, dus signaal wat kind "ontvangt" is -34dBm, oftewel 0.4uW, microWatt. Aangezien de AP bij rust zo'n 4% van de tijd zendt, hebben we het dus over 0.016uWu blootstelling per uur, bij 6 uur in klaslokaal per dag dus 0.096uWu, zeg 0.1uWu voor het gemak.

De tablet zendt ook met 100mW, wederom 20dBm. Free-space path loss voor 50cm is ongeveer 34dB, dus signaal wat kind "ontvangt" is -14dBm, dus ~40uW, microWatt. Inderdaad 100x hoger want 10 keer dichterbij en kwadraat. Nu, tablet zendt 0.4% van de tijd, dus blotstelling is 0.16uWu per uur, bij zes uur in klaslokaal per dag dus 0.96uWu, zeg 1uWu voor het gemak.

Wat zegt dit? Dat de blootstelling aan straling allereerst zeer gering is, maar dat 90% daarvan van tablet afkomstig is, niet van AP, en aangzien tablet vrolijk z'n probe requests uit blijft zenden als de AP uit staat (mogeljik zelfs meer omdat het actief op zoek is naar een netwerk), zet het uitschakelen van de AP weinig zoden aan de dijk, je pakt dan nog geen 10% van totale straling bij kind afkomstig van WiFi aan. Het uitschakelen van WiFi op de tablets is veel doelmatiger :o

Ter vergelijking 5GHz:
Daar zijn de getallen anders maar verhouding identiek. In 5GHz mag er afhankelijk van kanaal met max 1W (30dBm) uitgezonden worden, maar is demping hoger (61dB resp 41dB) en zijn de bitrates hoger waardoor de airtime aan overhead lager is, resp 0.6% voor AP en 0.06% voor client. Enfin, AP doet hier -31dBm=0.8uW, en doet dat dus voor 0.6% van de tijd, ~0.005uWu dus. Dat keer zes levert ~0.03uWu per schooldag vanuit AP, dus 1/30 van blootstelling bij 2.4GHz. Client (tablet) is ook hier factor 10 hoger (100x meer signaal, 1/10 van de tijd).

En toch even die GSM op zak op vergelijkbare manier doorrekenen. Stel we nemen 10cm afstand (broekzak tot edele delen...), 1W/dBm vermogen ('low power' 4G) en 800MHz-band (LTE band 20). Dan komen we uit op 30dBm signaal en 10dB demping, dus het klokkenspel ontvangt 20dBm oftewel 100mW. Ik ben minder goed op de hoogte van GSM/LTE protocollen dan WiFi, maar voor het gemak neem ik aan dat hooguit de helft van het verkeer van idle client naar zendmast gebeurt tov WiFi, dus 0.025% van de tijd. Wat levert dat op? 25uW per uur, 150uWu per dag dus. Dus 1500 keer meer dan worst-case WiFi AP, 150 keer meer dan worst-case WiFi-client. Let op dat het verschil hier deels van de (veel) korte afstand komt maar ook van de lagere frequentie. Ook op grotere afstand blijft het signaal (veel) sterker; stel je pakt een leerling op 5m afstand van de GSM (45dB demping), die zal nog altijd -15dBm = 31uW ontvangen, en daar op een schooldag ~0.05uWu van ontvangen. Dus twee kinderen in de klas met GSM op zak zullen al de hele klas aan evenveel energie blootstellen als de AP, al is dat vele ordes van grootte minder dan ze zelf ervaren.

Met andere woorden, als je objectief de blootstelling van kinderen aan RF-straling wilt minimalizeren, wil je allereerst telefoons uit de klaslokaal verbannen. Vervolgens wil je WiFi op de client devices uitzetten. Van wat er over is kun je 29/30 verwijderen door de 2.4GHz (zoals hierboven al benoemd uitbannen). En ja, dan kun je de AP's ook nog uitzetten, maar in verhouding tot de rest is dat van volstrekt ondergeschikt belang.
Een leuke is om ook eens te rekenen aan andere 2.4 Ghz bronnen. Bijvoorbeeld een bron van +60 dBm die 100% van de tijd aan het zenden is, en waar je met je hoofd zo'n 30 cm vandaan staat, en waarbij er een metalen mesh tussen de zender en het hoofd zit.

Je verliest zo'n 15 dB door de afstand waarmee er +45 dB je hoofd bereikt, minus de demping van het metalen mesh. Dit dempt zo'n 65 dB waarmee er -10 dB (100 µW) je hoofd bereikt. Maar dit kan ook een stuk meer zijn wanneer de deur van je magnetronoven niet compleet schoon is waardoor deze niet hermetisch sluit..

7400 Wp op het dak

Pagina: 1