Betrouwbaar opslag medium voor langdurige opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 15:09
Ik zoek een?
Opslagmedium, welke gebruikt gaat worden voor (backup van) langdurige opslag van een familiearchief met documenten en gedigitaliseerde foto's en videoopnamen. Dit medium zal eens per paar maanden/half jaar aan een NAS of desktop worden gehangen voor het toevoegen van bestanden. Belangrijk is dat deze niet broos moet zijn en tegen langdurig 'ongebruikt liggen' moet kunnen. Wellicht is valbeveiliging o.i.d. ook mooi meegenomen. Mag zowel HDD als SSD zijn. Tevens zijn tips voor betrouwbare en privacyvriendelijke cloudopslag ook welkom als aanvulling op de fysieke media.

Ik heb de pricewatch gebruikt ter oriëntatie, maar ik zie bij bijna elk opslagmedium(externe HDD én SSD) wel reviews staan met "ging al kapot na 2 maanden" of "werd read-only" wat een onbetrouwbare indruk achterlaat.

Wat is je budget?
€150,00

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Via USB met verschillende Windows systemen en NAS systeem(en wat we in de toekomst zullen hebben). Overdrachtsnelheid is ondergeschikt aan betrouwbaarheid.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Hoeveel opslag? Betrouwbaarder dan een backup is natuurlijk een dubbele backup. Bijvoorbeeld 2 externe schijven die op verschillende locaties worden opgeslagen..

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je kan natuurlijk van elk product wel positieve en negatieve ervaringen vinden. Als je daar op vaart, zul je nooit iets kunnen vinden. Belangrijkste lijkt mij om het risico te spreiden en verschillende typen opslag naast elkaar te gebruiken.

Mijn primaire opslaglocatie is een NAS. Het ding bevat 4 schijven in RAID5 dus zou een slechte schijf moeten overleven. Maar dat is geen backup natuurlijk. Daarnaast heb ik een externe SSD van 1TB die ik buiten het huis bewaar en periodiek voorzie van een bijgewerkte backup van de belangrijkste zaken. Ten slotte bewaar ik de belangrijkste zaken ook op mijn 1TB OneDrive.

Kan het beter? Ongetwijfeld. Maar zolang je niet op 1 paard wed, ben je toch redelijk goed bezig.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01 15:53
Waarom geen xxGb Clouddienst bij pCloud afkopen voor een leven en hier alles parkeren?
Dan ben je van de hardware risico’s af en kan desgewenst heel de familie er bij met read only rechten.

Ik heb een NAS draaien die zelf de conditie van de HDD’s monitored en deze NAS maakt elke nacht een backup op Clouddienst Stack. Op deze manier heb je ook een goede dubbele beveiliging. Als is 3 keer backup soms ook het advies.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Hoeveel GB of TB wil je opslaan?

Wat ideeën en adviezen.

Ik zou een jong gebruikte HDD nemen, deze is al ''ingedraaid'', Een HDD overlijd soms vroegtijdig dan was ie gewoon niet goed, door een jong gebruikte te nemen voorkom je dit, althans hopen we.

Neem een simpele externe HDD en geen WD my book duo of andere externe case met meerdere schijven, ze hebben vaak een aparte controller met ingebouwde encryptie, gaat die controller stuk kom je niet meer bij je bestanden.
Ik heb meerdere Intenso cases, alle HDD schijven zijn uitwisselbaar met de bezuinigen.

In het geval van encryptie doe dit dan software matig.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Als betrouwbaarheid essentieel is, zou ik gaan voor 2 verschillende externe hdd's (of ssd's, zijn wat robuuster maar ook duurder, liever 2 hdd dan 1 ssd), kan je op 2 locaties leggen. Clouddienst ernaast lijkt me meer voorhet gewone gebruik, los van backups.
Waar ik niet goed in kan adviseren, is wat een goeie strategie is tegen ongemerkte schade, virussen die op beide backups geraken, synchronisatie van onbedoeld wissen, ...
Nog eens goed denken wat je eisen zijn, en hoe ver je erin wil gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1