Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzstep
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-06 17:26
Hi Allen,

Ik woon in een 'normale' eengezinswoning uit +- 1990 met circa 3 verdiepining à 55 m2 (5m breed, 11m diep) oppervlakte per stuk. Bekabeling in dit huis is een drama, omdat er tijdens de bouw maar beperkt rekening mee is gehouden. Een aantal jaar terug heb ik naar de zolderverdieping en de woonkamer een ethernetkabel getrokken, waardoor er alleen op deze twee plekken bedrade internet beschikbaar is. Deze zijn beide aangesloten op de modem-wifi-router-combinatie in de meterkast.

In het kader van thuiswerken en -studeren wil ik graag het Wi-Fi netwerk robuuster maken, zodat wij allemaal tegelijk netjes een stabiele verbinding hebben. Ik heb mijn blik nu laten vallen op een Mesh oplossing à Deco M4 of M5, maar twijfel of een set van 3 genoeg gaat zijn om het huis te voorzien van een goede verbinding.

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SGmG793u6Dqvx3zteRj4EOhKyE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KL6yyoTGIIFGOwQZHHeHxpU5.png?f=user_large

Nieuwe situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VL4Z03K3IeY5-NBvq9LT8hXhhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nAOC7GBbD2WZ32CBXU0uEJ7a.png?f=user_large

Mijn vraag
Gaat een product zoals de TP-Link Deco M4 of M5 (3 stations) genoeg zijn om deze afstanden, met de ethernet backhaul op zolder, te voorzien van een goede Wi-Fi verbinding?

Andere inzichten, oplossingen of adviezen zijn uiteraard ook van harte welkom :) .

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je benadert dit van de verkeerde kant: eerst oplossing noemen en dan pas uitzoeken of het passend is.

Beter: uitzoeken wat exact nu het probleem is, dan dat probleem met meest passende oplossing aanpakken.

Dus: wat is nu exact het probleem?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzstep
dion_b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:21:
Je benadert dit van de verkeerde kant: eerst oplossing noemen en dan pas uitzoeken of het passend is.

Beter: uitzoeken wat exact nu het probleem is, dan dat probleem met meest passende oplossing aanpakken.

Dus: wat is nu exact het probleem?
Het probleem is dat de kwaliteit van de WiFi verbinding op de begane grond en eerste verdieping slecht is. Deze twee verdiepingen worden nu 'geserviced' door de modemrouter combinatie in de meterkast. Daarbovenop zijn de oplossingsmogelijkheden beperkt door het feit dat ik geen extra kabels kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
Ik vind je plaatje lastig te lezen maar
- begane grond in woonkamer zet je een node bekabeld
- 1e verdieping zet je een node met wireless uplink. Deze Zal of met woonkamer of 2e verdieping draadloos verbinden (kiest die zelf)
- 2e verdieping zet je een node bekabeld

Dat gaat prima, zet wel je deco in ap mode anders moet je gaan rommelen met de kabels/master slave toewijzing. In ap maakt dat niet uit

Verwacht op de 1e verdieping door wireless uplink geen mega snelheden maar voor beetje internet genoeg. Wellicht is die node op 1e verdieping niet eens nodig en werkt het beter als je vanuit daar connect naar zolder of woonkamer ap. Gewoon testen, zitten er toch 3 in het setje

M4 is vergelijkbaar met m5 maar wel stuk goedkoper via ziggo (100)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2020 23:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Razzstep schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:35:
[...]

Het probleem is dat de kwaliteit van de WiFi verbinding op de begane grond en eerste verdieping slecht is. Deze twee verdiepingen worden nu 'geserviced' door de modemrouter combinatie in de meterkast. Daarbovenop zijn de oplossingsmogelijkheden beperkt door het feit dat ik geen extra kabels kan trekken.
Je hebt al een kabel naar zolder. Blijkbaar ook eentje naar woonkamer. Dat scheelt.

- Welke modemrouter heb je exact? (ook als het van provider is heeft het een merk+model)
- Wat voor RSSI meet je op begane grond en 1e verdieping? Doe eens waar het brak is met Windows lapop in command line netsh wlan show interface en geef de resultaten hier. Geeft gelijk een goed beeld van hoe het mis gaat.

De meterkast is met ruime marge slechtste plek in huis voor een WiFi-AP. Ik denk dat je met een AP in de woonkamer al een heel eind zou komen. Mesh klinkt leuk, maar die mesh node die je op 1e verdieping in gedachten hebt moet ook via WiFi verbinding maken met boven of beneden, als het bagger is daar zal het bagger blijven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzstep
Thanks voor de hulp in ieder geval.

Modemrouter is de Zyxel VMG8324-B10A, geleverd door Tweak.
AP op zolder is de D-Link DAP-1665.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
AP Zolder:      f8:e9:03:e6:20:70
Modemrouter Meterkast:  10:7b:ef:77:ec:35

===Zolder===
    Name                   : Wi-Fi
    Description            : Killer Wireless-n/a/ac 1535 Wireless Network Adapter
    GUID                   : 52a4a399-77f5-4350-a376-6b202da3f101
    Physical address       : 9c:b6:d0:ba:d3:f1
    State                  : connected
    SSID                   : -
    BSSID                  : f8:e9:03:e6:20:71
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11ac
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Auto Connect
    Channel                : 48
    Receive rate (Mbps)    : 866.7
    Transmit rate (Mbps)   : 866.7
    Signal                 : 92%
    Profile                : -

=== 1e Verdieping (Trappengat) ===
    Signal                 : 62%

=== 1e Verdieping (Slaapkamer 1) ===
    Signal                 : 76%

=== 1e Verdieping (Slaapkamer 2) ===
    Signal                 : 66%

=== Begande grond (Woonkamer) ===
    BSSID                  : 10:7b:ef:77:ec:35
    Radio type             : 802.11n
    Channel                : 8
    Receive rate (Mbps)    : 144.4
    Transmit rate (Mbps)   : 144.4
    Signal                 : 66%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Opvallend is dat je altijd prima signaal hebt - niet slechter dan "66%" wat overeenkomt met -67dm - met maximale link rates. Je signaal is nu al perfect.

Beneden zit je wel in de 2.4GHz, want je Zyxel is uit het jaar kruik en biedt alleen 2.4GHz WiFi-n aan. Dat is beroerd, maar kan met nieuwe modemrouter of AP in woonkamer verholpen worden.

Maar los daarvan ziet het er op 1e verdieping perfect uit.

Wat me wel opvalt: Killer WiFI NIC. 'Killer' is notoir vanwege slechte drivers en stabiliteitsissues. Heb je alleen met deze laptop problemen, of ook met andere apparaten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzstep
Ik ben eigenlijk zelf nooit op de 1e verdieping, maar heb wel eens vaker een rondje langs de velden gedaan met m'n laptop om te kijken hoe snel social media en netflix laden en daarbovenop nog een speedtest.net test. Inderdaad was dat prima te doen; trok vaak gewoon 80/80 up en down.

De klachten komen bij de andere mensen hier in huis vandaan, die Macbooks, iPhones en iPads gebruiken. Niet de meest recente modellen, maar zouden wel 5 Ghz moeten ondersteunen.

Ik zal morgen nog eens kijken of de apparaten waar het om gaat het 5 GHz AP pakken, of de 2.4 GHz router in de meterkast.

Begrijp ik goed dat het uitschakelen van de Zyxel voor WiFi en een AP in de woonkamer plaatsen al een groot deel van het probleem zou oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Razzstep schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 01:06:
[...]

Begrijp ik goed dat het uitschakelen van de Zyxel voor WiFi en een AP in de woonkamer plaatsen al een groot deel van het probleem zou oplossen?
Hangt beetje af van wat 'het probleem' exact is, maar dat zou heel goed kunnen als blijkt dat al die iDevices verbinden met 2.4GHz waar ze beter met 5GHz boven hadden kunnen verbinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Het is zo te zien inderdaad geen probleem van demping, maar een probleem van radio leeftijd en protocol ondersteuning. Je hebt in elk geval al geen mesh nodig.

Wat wel kan helpen, vooral met mobiele apparaten, is AP's gebruiken die 802.11k en 802.11r ondersteunen, en ook bedacht zijn met roaming in het achterhoofd. Veel fabrikanten hebben dat nu, maar het is niet altijd in de prijs/kwaliteit verhouding terug te zien.

Soms kan je bij de ISP terecht voor een setje centraal te beheren AP's met goede roaming (die is dan niet puur client side waarbij telefoons maar moeten uitzoeken welke AP de beste is -- het helpt ook al heel veel als de APs zelf scannen en hun signaal bijstellen om zo duidelijke zones te maken, stel dat een mobiel apparaat dan wel van AP wil wisselen is de scheiding een stuk duidelijker en gaat je apparaat halverwege bijv. een woonkamer niet weer lopen switchen). Tweak heeft dat helaas niet (de grote jongens als Ziggo en KPN wel), maar er zijn nog andere opties.

Je kan beginnen met 1 extra AP en als dat bevalt maar 'de rest' nog niet lekker gaat stuk voor stuk AP's bijplaatsen. Een goede (en daarom ook populaire) optie is een UniFi AP AC Lite. Die zijn niet duur, kan je met een app op je laptop of telefoon configureren (er wordt ook over een controller gesproken maar die hoef je niet los te kopen of permanent aan te hebben op je laptop/telefoon/tablet) en zijn gemaakt om samen te werken (binnen de serie van dat merk uiteraard.. dat dan wel weer)

De AP AC Lite is nieuw zat, maar niet het allernieuwste (802.11ax zou het nieuwste zijn). Dat is in principe niet erg: hoewel nieuwe technologie beter/leuker/sneller is, is de snelheid die je nu met 802.11ac kan halen meer dan genoeg, tenzij je 4k content op 10 apparaten tegelijk wil streamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
Ah dat had ik niet uit je verhaal gehaald dat er al een ap boven stond met 5ghz.
Ik denk inderdaat dat je met een nieuw ap op de begane grond in de woonkamer op 5ghz een heel eind bent.
Tegelijk een enkel ap (unifi ac lite) kost 80 euro, voor 20 euro meer heb je 3 deco m4 nodes. Kun je het ap boven meteen meepakken en het 3e ap voor een evt dead spot gebruiken (liefst ook bekabeld)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzstep
Dank voor alle feedback, hier kan ik mee aan de slag!
Pagina: 1