Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 15:40
EDIT: Ik heb de gpu in een computer gestopt met integrated graphics. Device manager en GPU-z kunnen de 1080 hierin detecteren. Is er misschien nog hoop voor de 1080?

Hoi medetweakers,

Mijn broertje heeft via zijn account op tweakers een asus gtx 1080 strix van een medetweaker overgenomen. Ik vond bij aankomst dat hij al slecht verpakt was, er zat enkel een vuilniszak om de standaard doos heen. Toch heb ik hem eruit gehaald en in de PC van mijn broertje geinstalleerd.

De PC startte op waarna ik de drivers heb geinstalleerd. Tijdens het installeren werden de schermen zwart maar na een lange tijd startte de computer vanzelf opnieuw op (wat ik raar vond, maar het is iets dat kan gebeuren). De installatie leek gelukt te zijn. Zodra ik een game wilde spelen kreeg ik een BSOD met de volgende foutcode: VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR

Vervolgens heeft de videokaart het niet meer gedaan. De rgb leds doen het, de fans spinnen, als ik een monitor erop aansluit dan detecteerd de monitor dat hij op een grafische kaart zit aangesloten maar het beeld blijft zwart.

Ik heb de grafische kaart vervolgens uit zijn PC gehaald en in die van mij geprobeerd waar normaal een rtx 2070 vlekkeloos in draait. Ook hier gaf de 1080 geen output. Ik heb alle hdmi en displayport poorten op de kaart getest maar niks. Ik heb 1x een volledig rood scherm gekregen maar verder bleef de monitor zwart.

Ik merkte daarna op dat heel de koeler vol met stof en andere bruine meuk zat. Ik heb toen met een compressor de kaart schoongemaakt waarna hij het nogsteeds niet doet. Ook zag ik dat de seal van een van de schroefjes gebroken is, dus dat de kaart eerder open is gehaald.

Ik heb met de verkoper contact gehad, en hij zegt de kaart zelf maar een paar weken in bezit gehad te hebben en dat hij het nog deed toen hij hem verstuurde. Hij heeft aangeboden om de helft van het geld terug te storten als ik de kaart terugstuur.

Nu vraag ik me de volgende dingen af:

1. Heeft iemand enig idee of dit probleem op te lossen is?
2. Bij wie ligt de schuld, koper of verkoper?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, want ik vind dit toch wel zonde van het geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Skix_Aces op 09-10-2020 22:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chye
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10-2021
Vervelend voor je dat de kaart niet niet doet.

Wat betreft de eerste vraag weet ik zo snel niet of dit specifieke problemen zijn met de 1080 ti kaart. De bruine smurrie duidt erop dat er gerookt is in de ruimte waar de pc heeft gestaan en dat is natuurlijk sowieso niet wenselijk.

Wat betreft de tweede vraag is het zo dat bij een overeenkomst tussen consumenten er niet zoiets is als een herroepingstermijn zoals je dat in de winkels kent. Je kunt je kaart dus niet zonder meer terugsturen. Wel is het uiteraard zo dat er een overeenkomst tot stand is gekomen en dat brengt wederzijds verplichtingen met zich mee. Jij hebt al aan jouw verplichting voldaan door het bedrag over te maken. Op de verkoper rust de verplichting om jou te voorzien van een werkend product. Van dat laatste is geen sprake. Daarbij geef jij aan dat het product ondeugdelijk is verpakt. Tot de levering, dus het moment dat het pakketje bij jou aankomt, geldt de verkoper nog als eigenaar van het product en draagt daarom ook mijns inziens het risico voor de verzending. Dit zou anders kunnen zijn als je dit expliciet hebt afgesproken, maar dat maak ik niet op uit jouw verhaal. Ik denk dat het daarom aannemelijk is dat de kaart daadwerkelijk kapot is gegaan toen de eigendom nog lag bij de verkoper en jij nooit een werkend product hebt ontvangen.

Daarnaast blijkt dat de kaart open is geweest. Dit is iets wat de verkoper tegen jou zou moeten vertellen. Ook al heb jij niet niet specifiek om gevraagd. Dit hangt echter nog wel af van de omschrijving die de verkoper in de advertentie heeft gezet.

Dat de verkoper aanbiedt om de helft retour te geven vind ik zelf niet fair en zou daar ook niet mee instemmen. Een volgende stap zou kunnen zijn om dit nog voor te leggen aan de verkoper. Het eerst wat je moet doen is de koper in gebreke stellen. Hiermee geef je de koper 14 dagen de tijd op het probleem op te lossen. Mocht hij niet met een passende oplossing komen binnen deze termijn kun je de koop ontbinden. Hiermee vervallen de verplichtingen die rusten op de partijen zoals hierboven omschreven. Jij geeft zijn kaart terug hij geeft jouw geld terug. Als hij hier niet mee instemt is het laagste wat je zou kunnen doen een gang naar de rechter starten. Dit kun je in principe zelf doen, zonder advocaat. Houdt er wel rekening mee dat dit je sowieso griffierecht en betekeningskosten van de dagvaarding kost, wat rond de 300 euro ligt. Mocht de rechter jou gelijk geven dan moet de verkopende partij dit in principe betalen. Wat een trucje is wat je vaak nog kan toepassen om de druk op te voeren is om voordat je de daadwerkelijke dagvaarding stuurt is een conceptdagvaarding te sturen. Dit zodat het de indruk krijgt dat je dit echt door gaat zeggen. Hierbij dreig je met al deze kosten en dat deze voor hem zijn mocht hij nu niet over de brug komen. Dit deed ik vroeger nog wel eens en was vaak nog effectief ook.

Succes, mocht je nog vragen hebt laat het maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 21:01
Kopen van een particulier heb je volgens mij gewoon pech. Als de kaart echt defect is dan is het netjes als de verkoper zijn verantwoording neemt en het geld volledig terug betaald. Is het een betrouwbare tweaker? Als in heeft deze goede recensies?

Als de verkoper echter vol blijft houden dat de kaart het bij hem wel deed, dan heb je denk ik weinig kans verder.

[ Voor 30% gewijzigd door Vissa66 op 10-10-2020 10:00 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
Bedankt voor de antwoorden. De tweaker waarvan hij hem gekocht heeft, heeft 40 positieve reviews en verkoopt vaker grafische kaarten. Ik ga er dus niet vanuit dat hij me met opzet een defecte kaart heeft verkocht, maar ik vind wel dat de schuld bij hem ligt. Mede door de slechte verpakking en de slechte staat van de kaart.

Ik ga proberen om wat af te spreken met deze tweaker om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien dit topic vooral op de niet-technische vraag ingaat kan ik het beter verplaatsen naar V&A Feedback

Tip voor de volgende keer: als je verschillende vragen hebt die op totaal andere plekken thuishoren, stel ze dan in aparte topics, dat werkt een stuk beter.

Move VB -> VA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Skix_Aces
Ik weet niet wat je wilt met dit topic, en wat je zelf hebt onderzocht.
(OC bios) welke voeding etc er is gebruikt en hoe de GPU is aangesloten, welke hardware etc.

nu in V&A is het meer voor @Bor , @Microkid om evt. naar het geheel te kijken.

Mijn tip aan de lezers van dit topic; Haal zoiets zelf af, en onderzoek ter plaatste of de GPU goed werkt.
('juridisch advies' in SF)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 10-10-2020 16:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Helaas kan ik je niet verder helpen. Tweakers is geen partij in jullie onderlinge overeenkomst. Dat staat ook uitdrukkelijk in de voorwaarden die bij V&A horen. Mocht je het idee hebben dat je opgelicht bent, dan kan je hier kijken.
Volgens mij heeft @Chye alle mogelijkheden al zo'n beetje keurig opgesomt in elk geval :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
Ik heb ondertussen een deal met de verkoper gesloten, en de kaart ligt weer bij hem. Toch bedankt voor de reacties! Altijd zonde als er een stukje technologie kapot gaat, zeker bij een overdracht tussen personen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.