Van A naar B segment, met bonusvraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
Mijn vrouw gaat wisselen van baan, en gaat daarmee een wat grotere afstand rijden met meer snelweg kilometers. Dit gebeurt nu in een Fiat 500 automaat uit 2012, ondertussen 150k op de teller. APK zit eraan te komen in begin 2021, banden moeten nieuw, airco is lek, dus die is wel aan een upgrade toe.

Als ik vraag "wat wil je", dan krijg ik "iets van een Golf" terug. We hadden die een keer te leen, en dat was blijkbaar prima. Ter vergelijking, ik heb een 2013 Jetta hybride, dat vindt ze niks door de lange uitrol en hoe hij pas rijdt als je de rem helemaal loslaat- dat is best wennen.

Ben niet per se fan meer van VAG, maar heb geen ervaring met de Aziatische automaten, op dat vlak is DSG natuurlijk wel erg fijn schakelen. Klopt dat nog?

En voorkeur voor nieuwer met iets meer kilometers dan andersom, mede door veiligheid en beoogde betrouwbaarheid. Lager gewicht zou fijn zijn ivm wegenbelasting en verzekering.

Eisen:
- Automaat
- Airco en iets van parkeersensoren/camera achter
- Niet te groot (geen station)
- 5-deurs (kinderzitje)
- Max 12k, liever minder natuurlijk

Opties, enigszins op volgorde van voorkeur:
- VW Polo/Golf(?)
- Ford Fiesta/Focus?
- Toyota Yaris
- Skoda Rapid
- Seat Ibiza

En dan de bonusvraag...
Zoals gezegd heb ik een Jetta, deze zit ook op 220k kilometers, maar mankeert op zich niks aan. Automaat gaat een keer de geest geven, maar dat zeg ik ook al 25k kilometers. Die heeft dit jaar misschien 5k kilometers gemaakt, en ik verwacht niet dat het komend jaar meer wordt. Hij kost echter wel 65 euro per maand aan wegenbelasting. Restwaarde is misschien een krappe 6000 euro, dus de afschrijving is daarentegen minimaal. Hij rijdt ook zeker op de snelweg heerlijk, met stage1 op 215pk/320nm.

Als mijn vrouw upgrade naar een auto waar je prima met zijn 3en in kan (wij + peuter), dan hoef ik niet meer zo'n grote auto te hebben. De vraag is dan, is er wat leukers te vinden dat minder kost? Mijn enige eis is airco, en verder gaat rijplezier aan de top. Maar kun je dat vinden voor ~6k dat relatief betrouwbaar is en minder aan MRB kost, of kan ik beter gewoon die Jetta houden }:O

Dank voor enig inzicht!

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:59
Je zoekt dus een vervangende gezinswagen plus een tweede kleine wagen voor 6k.
Wat is het budget voor de vervangende gezinswagen?

• Zebby
jeroen3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:41:
Je zoekt dus een vervangende gezinswagen plus een tweede kleine wagen voor 6k.
Wat is het budget voor de vervangende gezinswagen?
Meer een auto die dus meer geschikt is voor de snelweg, hoeft niet de primaire gezinswagen te worden tenzij iemand een goed alternatief weet te verzinnen voor de Jetta :) Maar ik verwacht dat die gewoon blijft omdat die eisen niet haalbaar zijn?
De 12k is voor de Fiat vervanger en de primaire vraagstelling, 5-6k voor de eventuele Jetta vervanger (1=1, moet geld gaan besparen zonder in te leveren op plezier).

• Zebby
Shortlist lijkt enigszins opgeschort naar Polo of Yaris, waarbij de Polo er op alle vlakken beter uit zien, maar de Yaris zuiniger is. Hoe die automaat is dat moet simpelweg proefgereden worden. Interieur is wel dramatisch als je dat met elkaar vergelijkt...

Hoe zit dat met de Polo, eind 2017 heeft die de facelift/update gekregen dat hij bijna net zo groot is geworden als de vorige generatie Golf toch? Kan ik op een of andere manier hier naar zoeken, naast het bouwjaar te zetten op 2018> ? Kan ik afwegen of dat de meerprijs waard is, nieuwe technologie versus hopelijk betrouwbare maar iets oudere technologie...