In verband met de plaatsing van een lucht/water warmtepomp op onze uitbouw aan de zijkant van het huis wil ik een 16cm PVC pijp langs de gevel naar het maaiveld brengen waar deze de grond in gaat en dan schuin door de funderingsmuur in de kruipruimte komt. In de pijp komen twee goed geïsoleerde CV leidingen, 2 230V draden, LAN kabel en een thermostaatdraad. De pijp wil ik verder laten begroeien met een klimplant zodat die minder lelijk in zicht is.
Ik heb veel foto's gemaakt tijdens de bouw en de BG vloer is een ribcassettevloer. De fundering is een twee strooks kalkzandsteen muurtje van circa 75cm hoog. Op de 1e foto zien jullie huidige situatie met in het paars waar de WP komt en waar de PVC pijp naar beneden gaat komen om daar de grond in te gaan:
:strip_exif()/f/image/LDkG2w0Ma2IwJFTdxNAV6vtv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jpGAatzxAwQLDjJppKIyM4pz.png?f=fotoalbum_large)
Om zo makkelijk mogelijk naar de kruipruimte te gaan haal ik 1m2 klinkers weg en graaf stuk zand weg. Dan boor ik door 1e fundering (of zelfs nog bakstenen, afhankelijk hoe diep zijn t.o.v. maaiveld) een gat 45 graden schuin naar beneden en daarna boor ik door het piepschuim wat aan de onderzijde van de ribcassettevloer zit. Eventueel neem ik nog een stukje van daaronder gelegen 2e kalkzandsteen funderingsmuur mee als dat nodig is. Vanaf de verticale PVC pijp zet ik een 45graden bocht schuin naar beneden de kruipruimte in.
:strip_exif()/f/image/0uq9JrAcEEMmspUIFmobf86s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XxdfxRyW1bHbYOMfTcRDrj5i.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag is, is dit inderdaad de handigste manier en zijn er aandachtspunten waar ik nu niet aan denk
Ik heb veel foto's gemaakt tijdens de bouw en de BG vloer is een ribcassettevloer. De fundering is een twee strooks kalkzandsteen muurtje van circa 75cm hoog. Op de 1e foto zien jullie huidige situatie met in het paars waar de WP komt en waar de PVC pijp naar beneden gaat komen om daar de grond in te gaan:
:strip_exif()/f/image/LDkG2w0Ma2IwJFTdxNAV6vtv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jpGAatzxAwQLDjJppKIyM4pz.png?f=fotoalbum_large)
Om zo makkelijk mogelijk naar de kruipruimte te gaan haal ik 1m2 klinkers weg en graaf stuk zand weg. Dan boor ik door 1e fundering (of zelfs nog bakstenen, afhankelijk hoe diep zijn t.o.v. maaiveld) een gat 45 graden schuin naar beneden en daarna boor ik door het piepschuim wat aan de onderzijde van de ribcassettevloer zit. Eventueel neem ik nog een stukje van daaronder gelegen 2e kalkzandsteen funderingsmuur mee als dat nodig is. Vanaf de verticale PVC pijp zet ik een 45graden bocht schuin naar beneden de kruipruimte in.
:strip_exif()/f/image/0uq9JrAcEEMmspUIFmobf86s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XxdfxRyW1bHbYOMfTcRDrj5i.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag is, is dit inderdaad de handigste manier en zijn er aandachtspunten waar ik nu niet aan denk
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock