Mantelbuis langs gevel door fundering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 18:45
In verband met de plaatsing van een lucht/water warmtepomp op onze uitbouw aan de zijkant van het huis wil ik een 16cm PVC pijp langs de gevel naar het maaiveld brengen waar deze de grond in gaat en dan schuin door de funderingsmuur in de kruipruimte komt. In de pijp komen twee goed geïsoleerde CV leidingen, 2 230V draden, LAN kabel en een thermostaatdraad. De pijp wil ik verder laten begroeien met een klimplant zodat die minder lelijk in zicht is.

Ik heb veel foto's gemaakt tijdens de bouw en de BG vloer is een ribcassettevloer. De fundering is een twee strooks kalkzandsteen muurtje van circa 75cm hoog. Op de 1e foto zien jullie huidige situatie met in het paars waar de WP komt en waar de PVC pijp naar beneden gaat komen om daar de grond in te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18-XIbD6_gnYo2F5shpXVfrnbUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDkG2w0Ma2IwJFTdxNAV6vtv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oy-Y1gxUHBvnBsUTkbBNKlOaMIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jpGAatzxAwQLDjJppKIyM4pz.png?f=fotoalbum_large

Om zo makkelijk mogelijk naar de kruipruimte te gaan haal ik 1m2 klinkers weg en graaf stuk zand weg. Dan boor ik door 1e fundering (of zelfs nog bakstenen, afhankelijk hoe diep zijn t.o.v. maaiveld) een gat 45 graden schuin naar beneden en daarna boor ik door het piepschuim wat aan de onderzijde van de ribcassettevloer zit. Eventueel neem ik nog een stukje van daaronder gelegen 2e kalkzandsteen funderingsmuur mee als dat nodig is. Vanaf de verticale PVC pijp zet ik een 45graden bocht schuin naar beneden de kruipruimte in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JknowiTrjY0xMB_GUz8rnmYae9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uq9JrAcEEMmspUIFmobf86s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soFS8M3EN7PBgRboY7kiOILM_vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxdfxRyW1bHbYOMfTcRDrj5i.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag is, is dit inderdaad de handigste manier en zijn er aandachtspunten waar ik nu niet aan denk :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 08:23
Met wat voor boor ga je dit doen?16cm is nog al een groot gat. Ik zou voor de elektra 3 gaten boren van 20mm 2 voor de 230v kabels en 1 voor je signaalkabeltje en ethernet kabel. Pijp 19mm door de gaten steken en je kabels er door. Dan zou ik voor je cv leidingen 2x een 30mm ofzo boren? Geen idee hoe dik je leidingen worden met isolatie eromheen. Daarna afdichten met pur o.i.d

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-06 21:28
Vaak word er juist schuin omhoog geboord, wanneer je van buiten naar binnen boort. Dan heb je minder kan dat er vocht naar binnen loopt.
Betekend wel dat je buiten wat dieper moet graven...

Ook op het dak zou ik ff kijken dat je het zo kunt maken dat er geen water de buis in loopt

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
ydderf schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:21:
Vaak word er juist schuin omhoog geboord, wanneer je van buiten naar binnen boort. Dan heb je minder kan dat er vocht naar binnen loopt.
Betekend wel dat je buiten wat dieper moet graven...

Ook op het dak zou ik ff kijken dat je het zo kunt maken dat er geen water de buis in loopt
Op dak komen ook 45 graden bochten zodat buis licht naar beneden komt. Grondwater zit op 7 meter diep, ik ben niet zo bang voor wat water wat via buis in fundering komt. Verharding houdt veel tegen en precies op punt waar buis grond in gaat is hoogste punt. Regenwater loopt richting straat. Rond buis in funderingsmuur wil ik dichtpurren.
nllight schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:12:
Met wat voor boor ga je dit doen?16cm is nog al een groot gat. Ik zou voor de elektra 3 gaten boren van 20mm 2 voor de 230v kabels en 1 voor je signaalkabeltje en ethernet kabel. Pijp 19mm door de gaten steken en je kabels er door. Dan zou ik voor je cv leidingen 2x een 30mm ofzo boren? Geen idee hoe dik je leidingen worden met isolatie eromheen. Daarna afdichten met pur o.i.d
Ik wilde met kleinere boor allemaal kleine gaten boren in de vorm van de 16cm rondje. Daarmee ben ik wel flexibeler later. 2e funderingsmuur zal ik grotendeels door piepschuim gaan dus daar is het geen issue.

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 09-10-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:00
Ik kan het op je foto's niet zien, maar er zijn rib cassettedeck vloeren met draag nokken aan de kopsekant. Je heb kans dat het tempex wat je ziet dun is met erachter beton.

Het beton van je ribben moet je in ieder geval vermijden met boren.

Wellicht beter om het eerste gat vanuit de kruipruimte te boren zodat je weet waar de ribben zijn.

Of onder de vloerplaat pas je gat maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Erwin_83 op 09-10-2020 22:06 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Kun je niet proberen de kabel (of eerst een touwtje met schietlood) door de spouw te laten zakken en in de kruipruimte op te vangen? Hoef je enkel vanaf de wp een stukje opzij door de buitenmuur te boren, en in je kruipruimte een gat waar je met je hand doorheen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Erwin_83 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:00:
Ik kan het op je foto's niet zien, maar er zijn rib cassettedeck vloeren met draag nokken aan de kopsekant. Je heb kans dat het tempex wat je ziet dun is met erachter beton.

Het beton van je ribben moet je in ieder geval vermijden met boren.

Wellicht beter om het eerste gat vanuit de kruipruimte te boren zodat je weet waar de ribben zijn.

Of onder de vloerplaat pas je gat maken.
Dat kan ik inderdaad checken van binnenuit. Toch lijkt die kans me gering als ik de meeste voorbeelden zie. Overspanning is ook maar 5,2m.
mcDavid schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:27:
Kun je niet proberen de kabel (of eerst een touwtje met schietlood) door de spouw te laten zakken en in de kruipruimte op te vangen? Hoef je enkel vanaf de wp een stukje opzij door de buitenmuur te boren, en in je kruipruimte een gat waar je met je hand doorheen kunt.
Creatief! Maar er zit dik pak isolatie tegen binnenmuur waardoor er volgens ontwerp maximaal 4cm ruimte zit tussen bakstenen en deze isolatie. Dat is te weinig, met name voor de CV leidingen die geïsoleerd moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou zelf geneigd zijn om een mannetje met een diamantboor te laten komen om dat gat van 16 cm te laten boren. Blijft nog genoeg ander werk over wat je dan nog moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:15
@vandermark Ik zou het ongeveer als onderstaande plaatje doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tILU1coiaSmf18EDjOROGJKE2d4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qSZD9RoGsUt8qVB4zUfu6EEa.png?f=fotoalbum_medium
Klik voor een duidelijke afbeelding

Hierin is zwart je gebouw (muur + dak)
Bruin is het maaiveld
Grijs is je stuk fundering
Rood is de buis die je wilt/gaat aanbrengen.

Voor de buis die je wilt aanbrengen zorg dat je deze van binnenuit diagonaal naar buiten boort waarbij de buitenkant het laagste punt is.
Zorg dat je boven bij het dak een U-bocht krijgt, zo kan er nooit echt water naar binnen lopen, hooguit beetje opspattend water maar dat kan niet veel zijn.
Om ook dat opspattende water enigszins tegen te gaan kan je de U-bocht evt. afsluiten met een schroef of lijmdeksel waarin je de gaten boort voor je benodigde kabels/buizen, zo houd je zoveel mogelijk afgesloten.

En zorg inderdaad dat je in de vrije ruimte komt in je kruipruimte en niet half in je rib-cassete vloer, als je in de "piepschuimlaag" zit onderbreek je je isolatie en maak je in principe een isolatie lek, en kom je in de nokken zoals @Erwin_83 noemt tast je de stevigheid v/d vloer aan.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
De extra nokken die er mogelijk in zitten zijn er voor de draagkracht van de gevel die erop staat. De overspanning maakt hiervoor niet uit.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:41
Ik zou een betonboorder laten komen voor zo'n klus. Zelf alvast graven dan is hij ook zo weer weg. Hier 6 gaten (aanvoer en retour in garage, aanvoer afvoer vloerverwarming in trapkast en twee voor elektra) laten aanbrengen ivm de warmtepomp en was €250 kwijt. Met een ruim uur en een bak koffie was de beste man weer weg. Als ze zelf gaat boren ben je wel even zoet denk ik. Bovendien zien zij direct hoe ze het moeten aanpakken als ze bij de locatie staan.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 16:01
Zou ook niet gat even dicht purren, pur is voor zover ik weet zo poreus als het kan dus vocht zal er altijd doorheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Tx voor jullie antwoorden. Ik ga inderdaad wel een betonboorder inhuren en dan samen kijken wat handigste/beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 09:57
Weet je wel zeker dat je die buitenunit op het dak van je garage wil hebben? Wij hebben erg veel problemen met geluid (resonantie) ondanks dat het ding op rubber blokken staat. Onze woning is net opgeleverd en goed geïsoleerd. Als ik nu opnieuw moest kiezen zou ik hem ergens anders neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
mr.Millenarian schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:52:
Weet je wel zeker dat je die buitenunit op het dak van je garage wil hebben? Wij hebben erg veel problemen met geluid (resonantie) ondanks dat het ding op rubber blokken staat. Onze woning is net opgeleverd en goed geïsoleerd. Als ik nu opnieuw moest kiezen zou ik hem ergens anders neerzetten.
Ja, dat wil ik zeker doen. O.a. omdat ik daar genoeg ruimte heb en dus ook ruimte om (als het nodig is) geluidsomkasting aan te brengen om geluidsoverlast buren te verminderen.

Jij bedoelt doordreunen naar eigen huis toe. Wat voor dak heb je waar die op staat? Bij ons is het een uitbouw, geen garage. De uitbouw heeft een 20cm kanaalplaten vloer met 12cm harde isolatie daarop. Ik kan me voorstellen dat een garage een veel lichter dak heeft?

Ik wil eerst twee zware betonnen balken neerleggen, daar de rubberen bigfoots op en dan de WP. De betonnen voeten zorgen voor extra massa/gewicht waarmee ik verwacht dat de WP --> bigfoots geen resonantie naar het platte dak opleveren. Verder is de WP een vrij licht exemplaar van 5kW die 99% van de tijd op laag vermogen zal draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 10-10-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
mr.Millenarian schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:52:
Weet je wel zeker dat je die buitenunit op het dak van je garage wil hebben?
Het is geen garage, toch?

Als dat wel is dan zou ik mooi een dakdoorvoer maken en met de leidingen binnendoor gaan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Ja, dat wil ik zeker doen. O.a. omdat ik daar genoeg ruimte heb en dus ook ruimte om (als het nodig is) geluidsomkasting aan te brengen om geluidsoverlast buren te verminderen.

Jij bedoelt doordreunen naar eigen huis toe. Wat voor dak heb je waar die op staat? Bij ons is het een uitbouw, geen garage. De uitbouw heeft een 20cm kanaalplaten vloer met 12cm harde isolatie daarop. Ik kan me voorstellen dat een garage een veel lichter dak heeft?

Ik wil eerst twee zware betonnen balken neerleggen, daar de rubberen bigfoots op en dan de WP. De betonnen voeten zorgen voor extra massa/gewicht waarmee ik verwacht dat de WP --> bigfoots geen resonantie naar het platte dak opleveren. Verder is de WP een vrij licht exemplaar van 5kW die 99% van de tijd op laag vermogen zal draaien.
Ik zeg wel garage, maar bij ons is die ook bij de woning aangetrokken en volledig geïsoleerd (zelfde isolatiewaarde als de woning). Wij hebben er een kantoor in gemaakt. Het dak van de garage / het kantoor bestaat uit betonnen kanaalplaten die aan de bovenkant nog extra geïsoleerd zijn. Overigens hebben wij een 9kw unit, misschien dat dat nog verschil maakt. Maar wij hebben in ieder geval goed de balen van het geluid, ondanks dat de installateur al een aantal keren terug geweest is om aanvullende maatregelen te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
mr.Millenarian schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Ik zeg wel garage, maar bij ons is die ook bij de woning aangetrokken en volledig geïsoleerd (zelfde isolatiewaarde als de woning). Wij hebben er een kantoor in gemaakt. Het dak van de garage / het kantoor bestaat uit betonnen kanaalplaten die aan de bovenkant nog extra geïsoleerd zijn. Overigens hebben wij een 9kw unit, misschien dat dat nog verschil maakt. Maar wij hebben in ieder geval goed de balen van het geluid, ondanks dat de installateur al een aantal keren terug geweest is om aanvullende maatregelen te treffen.
Dat is dan balen inderdaad! Meer massa helpt flink om doorgeven trillingen te verminderen. Ik denk aan betonnen balken van een meter lang van 20x20cm. Zijn samen twee keer zo zwaar als de WP zelf.

Als dat niet werkt kunnen er ook nog altijd trillingsdempers mbv veren onder, dat werkt altijd volgens mij. Ik zou met installateur afspreken dat die er bij jou tussen gezet worden.

Zijn geluid/trillingen ook bij verwarmen in deze tijd? Of vooral bij SWW rondes voor warm water? Bij SWW draait de WP op hoog vermogen volgens mij. Met dit weer zal ook bij jouw de WP voor verwarmen op lage temp draaien neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.Millenarian
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Dat is dan balen inderdaad! Meer massa helpt flink om doorgeven trillingen te verminderen. Ik denk aan betonnen balken van een meter lang van 20x20cm. Zijn samen twee keer zo zwaar als de WP zelf.

Als dat niet werkt kunnen er ook nog altijd trillingsdempers mbv veren onder, dat werkt altijd volgens mij. Ik zou met installateur afspreken dat die er bij jou tussen gezet worden.

Zijn geluid/trillingen ook bij verwarmen in deze tijd? Of vooral bij SWW rondes voor warm water? Bij SWW draait de WP op hoog vermogen volgens mij. Met dit weer zal ook bij jouw de WP voor verwarmen op lage temp draaien neem ik aan?
Ik wil jouw topic niet kapen met onze warmtepomp problemen. Wij hebben er weinig verstand van en lopen steeds vast met de installateur. Het klinkt alsof jij behoorlijk goed weet wat je aan het doen bent, en dan is het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 20:54
vandermark schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Op dak komen ook 45 graden bochten zodat buis licht naar beneden komt. Grondwater zit op 7 meter diep, ik ben niet zo bang voor wat water wat via buis in fundering komt. Verharding houdt veel tegen en precies op punt waar buis grond in gaat is hoogste punt. Regenwater loopt richting straat. Rond buis in funderingsmuur wil ik dichtpurren.

[...]

Ik wilde met kleinere boor allemaal kleine gaten boren in de vorm van de 16cm rondje. Daarmee ben ik wel flexibeler later. 2e funderingsmuur zal ik grotendeels door piepschuim gaan dus daar is het geen issue.
Laat een betonboorder komen (of huur er eentje). Kost je 100 euro, misschien 150 euro, maar is het getob niet waard :N
Ik kan me niet voorstellen dat je binnendeel grotendeels piepschuim is. Binnenmuur rust daarop, mijn gevoel is dat je door beton heen moet.
Met jouw plan kost dat je een hoop tijd en getob, en dan is het gat bloedscherp door alle uitsteeksels (en de pijp past na 3 keer passen en wat lastige hoekjes weghakken).
Doordat met een betonboor het gat mooi rond is, gaat afdichten ook veel beter. Daarnaast zou ik het gat volkitten ipv pur. Pur absorbeert op termijn vocht, kit niet. Daarnaast kan kit wat werken en pur niet zo goed als het eenmaal uitgehard is.

Edit: zowel betonboorder en pur opmerkingen waren al aangehaald O-)

Edit 2: Misschien de pijp meteen een houten koofje geven in de stijl van je afdak en alsnog wat laten begroeien :? Is de pijp vanaf dag 1 uit het zicht.

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 10-10-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
ybos schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Laat een betonboorder komen (of huur er eentje). Kost je 100 euro, misschien 150 euro, maar is het getob niet waard :N
Ik kan me niet voorstellen dat je binnendeel grotendeels piepschuim is. Binnenmuur rust daarop, mijn gevoel is dat je door beton heen moet.
Met jouw plan kost dat je een hoop tijd en getob, en dan is het gat bloedscherp door alle uitsteeksels (en de pijp past na 3 keer passen en wat lastige hoekjes weghakken).
Doordat met een betonboor het gat mooi rond is, gaat afdichten ook veel beter. Daarnaast zou ik het gat volkitten ipv pur. Pur absorbeert op termijn vocht, kit niet. Daarnaast kan kit wat werken en pur niet zo goed als het eenmaal uitgehard is.

Edit: zowel betonboorder en pur opmerkingen waren al aangehaald O-)

Edit 2: Misschien de pijp meteen een houten koofje geven in de stijl van je afdak en alsnog wat laten begroeien :? Is de pijp vanaf dag 1 uit het zicht.
Ja, eens. Ga ik allemaal doen. Goed ook om de kit te noemen ipv pur. Een mooi rond gat waar de buis goed inpast is inderdaad stuk handiger.

Denk erover om vanaf de PVC pijp een flexibele buis te nemen van 16cm.Dat gaat makkelijker en met rondere bocht naar kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 20:54
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Ja, eens. Ga ik allemaal doen. Goed ook om de kit te noemen ipv pur. Een mooi rond gat waar de buis goed inpast is inderdaad stuk handiger.

Denk erover om vanaf de PVC pijp een flexibele buis te nemen van 16cm.Dat gaat makkelijker en met rondere bocht naar kruipruimte.
Ik denk inderdaad dat dat makkelijker is. Let er dan wel op dat je een flexibele buis (meestal ribbelbuis) met een gladde binnenkant koopt!, anders loop je met het doorvoeren steeds vast op de ribbels aan de binnenzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Hier staat de buitenunit van de wp (10 kw)ook op het platte dak, zonder problemen. Staat op dikke rubber achtige balken. Dak zelf is geïsoleerd met 10 cm pir over bestaande dag, eronder is betondak (tunnelbouw).

@mr.Millenarian al eens een foto met probleem omschrijving in het warmtepomp topic geplaatst? Daar is veel kennis aanwezig en wellicht ook een eenvoudige oplossing.

Doe je de cv/koelleidingen er al in voordat je alles vast zet? Kan me voorstellen dat die dingen niet echt meewerken om ze door een bocht te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 10-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Erwin_83 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:36:
Doe je de cv/koelleidingen er al in voordat je alles vast zet? Kan me voorstellen dat die dingen niet echt meewerken om ze door een bocht te krijgen.
Dat wordt inderdaad opletten. Idee is om nu eerst een meter flexibele buis door fundering te hebben. Van buiten leg ik dan alle kabels daar doorheen richting de kruipruimte en ik zorg dat ik buiten genoeg lengte heb. Deel wat in flexibele buis ligt, is dan ook al geïsoleerd.

Daarna isoleer ik goed de CV leidingen die buiten liggen. Daarna verticale pijp over de leidingen schuiven en deze vastmaken aan de flexibele buis in de grond. Daarna verticale pijp aan muur bevestigen.

Daarna op dak verder gaan met 45 graden bochten zodat er geen water in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vandermark schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:31:
In verband met de plaatsing van een lucht/water warmtepomp op onze uitbouw aan de zijkant van het huis wil ik een 16cm PVC pijp langs de gevel naar het maaiveld brengen waar deze de grond in gaat en dan schuin door de funderingsmuur in de kruipruimte komt.
Ik zou overwegen om langs de gevel iets anders te gebruiken. Voor airco's hebben ze speciale goten. Maar ook 2 planken met een paar beugeltjes is veel kleiner dan een ronde buis. Ook kun je eventueel de CV buizen beugelen. Nu 'hangt' alles maar aan verbindingen en gebogen leidingen.
Bij mij komt de WP met een gat/PVC buis van 125mm door de muur (onder de grond), maar daar gaat wel van die flexibele slang met RVS mantel door. Ik weet niet welke buis jij gebruikt, maar dat is waarschijnlijk 25/32mm MLC. Best een klusje om dat (netjes) door die buizen te krijgen, helemaal met bochten en isolatie. De buis moet ook niet 'knakken'.

Een losse goot geeft de ruimte om koppelingen te maken of stukje voor stukje te doen. Onder de grond zou ik dan wel de PVC buis gebruiken, maar dat is dan maar een kort stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
TheGhostInc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

Ik zou overwegen om langs de gevel iets anders te gebruiken. Voor airco's hebben ze speciale goten. Maar ook 2 planken met een paar beugeltjes is veel kleiner dan een ronde buis. Ook kun je eventueel de CV buizen beugelen. Nu 'hangt' alles maar aan verbindingen en gebogen leidingen.
Bij mij komt de WP met een gat/PVC buis van 125mm door de muur (onder de grond), maar daar gaat wel van die flexibele slang met RVS mantel door. Ik weet niet welke buis jij gebruikt, maar dat is waarschijnlijk 25/32mm MLC. Best een klusje om dat (netjes) door die buizen te krijgen, helemaal met bochten en isolatie. De buis moet ook niet 'knakken'.

Een losse goot geeft de ruimte om koppelingen te maken of stukje voor stukje te doen. Onder de grond zou ik dan wel de PVC buis gebruiken, maar dat is dan maar een kort stukje.
Daar heb ik aan gedacht en is inderdaad veel makkelijker. Hoe zit het met regen? De 26mm buizen wil ik isoleren met Climaflex 25mm. Dat wordt dan twee keer een geïsoleerde buis van 7,6cm dik. Als ik die tegen de muur bevestig met wat plakjes eromheen kan ik daar mooi klimplant tegen aan laten groeien maar alles wordt wel nat? Kan isolatiemateriaal daar goed tegen?

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/main/RISOPE2825002.jpg

Edit: Hmm, je hebt ook weatherproof isolatie: https://www.pipelagging.c...-temperature-uv-resistant

Die maar eens opzoeken, is mooie optie voor CV leidingen buiten en dan kan een simpele ombouw ook. Voordeel is ook dat we aan einde doodlopend straatje wonen, er komt daar niemand, behalve wij zelf als we achterom de straat ingaan.

[ Voor 16% gewijzigd door vandermark op 10-10-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb hier een MLC 32 geisoleerd met een buisisolatie van 20mm (totaal 75mm). Om deze door een rechte 2 meter buis van 160 te krijgen was onmogelijk. Uiteindelijk heb ik de buis in twee stukken van 100cm moeten zagen en met een sok moeten verbinden.

Als ik jou hoor praten over bochtje hier, bochtje daar dan denk ik dat het met die Climaflex 25mm isolatie een aardig gevecht zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:42:
Daar heb ik aan gedacht en is inderdaad veel makkelijker. Hoe zit het met regen? De 26mm buizen wil ik isoleren met Climaflex 25mm. Dat wordt dan twee keer een geïsoleerde buis van 7,6cm dik. Als ik die tegen de muur bevestig met wat plakjes eromheen kan ik daar mooi klimplant tegen aan laten groeien maar alles wordt wel nat? Kan isolatiemateriaal daar goed tegen?
Ik zou wel iets doen om het te beschermen. De planken aan de buitenkant houden natuurlijk al veel tegen, maar iets van een waterkering (folie, airco goot of iets van pvc dat er overheen past, lijkt me wel handig, er is ook rechthoekig luchtkanaal bijvoorbeeld)
Climaflex is volgens mij wel redelijk waterdicht, anders zou je ook condens problemen krijgen bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Tx, dat is goed te weten @Wolly, ik wil ze buiten goed isoleren dus dan gaan ze buiten niet in een 16cm buis. Dan de geïsoleerde buizen aan muur bevestigen en ombouw eromheen doen. Geïsoleerde buizen inpakken in waterdicht folie is inderdaad ook een optie, tx @TheGhostInc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:10:
Tx, dat is goed te weten @Wolly, ik wil ze buiten goed isoleren dus dan gaan ze buiten niet in een 16cm buis. Dan de geïsoleerde buizen aan muur bevestigen en ombouw eromheen doen. Geïsoleerde buizen inpakken in waterdicht folie is inderdaad ook een optie, tx @TheGhostInc
Ik zou gewoon in jouw situatie den wat @koevlaas2 ook gebruikt, van die brede aircogoten en standaard isolatie. Het gaat maar om een klein stuk van een paar meter en ik heb niet de indruk dat er een snijdende wind uit het Oosten langs gaat. Het energieverlies zal dus niet al te groot zijn.

Het kost je een extra knie in de hoek van je dakrand naar de grond maar zal er stukken beter uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik ben van plan @koevlaas2 te vragen voor installatie maar wil eea goed voorbereiden qua aanvraag en duidelijk hebben wat ik zelf kan/ga doen zodat hij efficiënt zijn werkzaamheden kan doen. Het is op zich maar 3 meter naar beneden, jij denkt dat het meevalt hoeveel je kwijtraakt met standaard isolatie (13mm is dat, dan wordt het een buis van 52mm, uitgaand van 26mm buis)? Harde wind valt daar mee, is geen open gebied en zit in hoek op zuid oosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:34:
Ik ben van plan @koevlaas2 te vragen voor installatie maar wil eea goed voorbereiden qua aanvraag en duidelijk hebben wat ik zelf kan/ga doen zodat hij efficiënt zijn werkzaamheden kan doen. Het is op zich maar 3 meter naar beneden, jij denkt dat het meevalt hoeveel je kwijtraakt met standaard isolatie (13mm is dat, dan wordt het een buis van 52mm, uitgaand van 26mm buis)? Harde wind valt daar mee, is geen open gebied en zit in hoek op zuid oosten.
Als hij toch al komt installeren kan je het beste even aan hem vragen 8)

Hier een voorbeeld van zijn fb pagina
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/56214420_2429493667137619_4955482426596917248_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=110474&_nc_ohc=cJ6r1DY4tHAAX9ShOQA&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=0954a19358e545d4f400bd06f58eeb43&oe=5FA73814
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/56514064_2429493753804277_3076031199160827904_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=110474&_nc_ohc=gxRL50BACUoAX8jT5ha&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=fb66d5af40d39d056adfdc152bec00bc&oe=5FA63748

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ja, dan is rolverdeling dat ik vooraf met betonboorder de doorvoer naar kruipruimte maak en hij verder leidingen aanbrengt. Tx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:48:
Ja, dan is rolverdeling dat ik vooraf met betonboorder de doorvoer naar kruipruimte maak en hij verder leidingen aanbrengt. Tx!
Ook dat doet hij voor je :) Vraag gewoon even zijn nummer en stem met hem af. Dat is het allermakkelijkste.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Dan moet ik inderdaad niet teveel vooraf zelf denken 🙄
Tx voor alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:59:
Dan moet ik inderdaad niet teveel vooraf zelf denken 🙄
Tx voor alle reacties
Het enige wat van belang is, is hoeveel dagen hij aan de slag moet bij je. Als hij alles zelf moet doen, dan kan het zijn dat hij nog een keer terug moet komen. Als je zelf dingen kan doen, dan scheelt dat natuurlijk. Wat ik hier zelf heb gedaan is:
- Gat graven
- Elektra aanleggen
- Kabels trekken
- Thermostaat ophangen en aansluiten.
- Heen en weer kruipen om spullen aan te geven en emmertjes water halen* (uit de kruipruimte).

De rest heeft hij gedaan.

*Gevuld bij het leeg laten lopen van de CV leidingen onder de kruipruimte

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Het enige wat van belang is, is hoeveel dagen hij aan de slag moet bij je. Als hij alles zelf moet doen, dan kan het zijn dat hij nog een keer terug moet komen. Als je zelf dingen kan doen, dan scheelt dat natuurlijk. Wat ik hier zelf heb gedaan is:
- Gat graven
- Elektra aanleggen
- Kabels trekken
- Thermostaat ophangen en aansluiten.
- Heen en weer kruipen om spullen aan te geven en emmertjes water halen* (uit de kruipruimte).

De rest heeft hij gedaan.

*Gevuld bij het leeg laten lopen van de CV leidingen onder de kruipruimte
Dat kan ik inderdaad ook vooraf doen. Tx voor aangeven wat hier wel en niet handig in is 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:56
Heb je erover nagedacht om een mooie zinken regenpijp te plaatsen en daarin de benodigde leidingen weg te werken? Dan lijkt het vanaf de straat net een normale hemelwaterafvoer. Persoonlijk vind ik zink chiquer ogen dan pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:04
Tip van mij (ervaringsdeskundige) laat dat gat door je fundering boren, kost je niet de wereld niet en het is onwijs *** werk, die professionele jongens hebben dat zo gedaan.
Om door beton te boren is grof geweld nodig (lees zware machine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Spixo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:01:
Heb je erover nagedacht om een mooie zinken regenpijp te plaatsen en daarin de benodigde leidingen weg te werken? Dan lijkt het vanaf de straat net een normale hemelwaterafvoer. Persoonlijk vind ik zink chiquer ogen dan pvc.
Ja, maar met minimaal 160mm kom je dan in maatwerk. Ik denk wel aan een zinken omlijsting om de oplossing die het gaat worden.
fockarty schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:33:
Tip van mij (ervaringsdeskundige) laat dat gat door je fundering boren, kost je niet de wereld niet en het is onwijs *** werk, die professionele jongens hebben dat zo gedaan.
Om door beton te boren is grof geweld nodig (lees zware machine)
Op zich is het geen beton, enkel kalkzandsteen dus dat is stuk eenvoudiger. Maar sowieso ben ik al overtuigd dat ik dit beter kan uitbesteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:48:
Scheelt mij een hoop werk :9

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
26mm is een rotmaat, kan je niet beter 32 nemen (koevlaas heeft geen persgereedschap voor 26mm) ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waarom zet je hem eigenlijk niet gewoon op de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Wolly schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:09:
Waarom zet je hem eigenlijk niet gewoon op de grond?
Ja, dat doe ik liever niet. Op platte dak van 5x3 meter heb ik alle ruimte, buiten het zicht. Tuin is al niet erg groot en ik vind het jammer als de WP daar staat. Als het niet anders kan, doe ik dat maar ik heb voorkeur om WP buiten zicht te hebben. Leidingen lopen via straatkant naar de BG, die zie je niet in de tuin en kan ik laten begroeien met klimplant.
Ik stuur je op korte termijn een email met plannen en details over huidige situatie. Dan hebben we het erover :)
koevlaas2 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

26mm is een rotmaat, kan je niet beter 32 nemen (koevlaas heeft geen persgereedschap voor 26mm) ?
Met 26mm heb ik iets meer ruimte voor isolatie. Ik heb idee dat enkel 13mm isolatie wel erg weinig is, maar wellicht is dat geen punt. Ook hier hebben we nog contact over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vandermark schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Ja, dat doe ik liever niet. Op platte dak van 5x3 meter heb ik alle ruimte, buiten het zicht. Tuin is al niet erg groot en ik vind het jammer als de WP daar staat. Als het niet anders kan, doe ik dat maar ik heb voorkeur om WP buiten zicht te hebben.
Als je een betonnen dak hebt hoor je binnen vrijwel niets, met een houten dak iets meer maar nog niet heel erg veel. Wil je echt geluidloos dan toch in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ja, dat doe ik liever niet. Op platte dak van 5x3 meter heb ik alle ruimte, buiten het zicht. Tuin is al niet erg groot en ik vind het jammer als de WP daar staat. Als het niet anders kan, doe ik dat maar ik heb voorkeur om WP buiten zicht te hebben. Leidingen lopen via straatkant naar de BG, die zie je niet in de tuin en kan ik laten begroeien met klimplant.
[...]
Waar je nu die gele verticale buis hebt getekend is toch niet je tuin maar een kleine inrit aan de straatkant? Lijkt mij de ideale plek om dat apparaat te plaatsen.

- Scheelt leidingwerk (materiaalkosten, bevriezingsrisico, daklekkage risico)
- Makkelijker onderhoud omdat je er goed bij kan
- Je hoeft geen lift te huren om het apparaat op het dak te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als isolatie door en door nat is verliest het een enorm stuk van z'n isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Wolly schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:43:
[...]

Waar je nu die gele verticale buis hebt getekend is toch niet je tuin maar een kleine inrit aan de straatkant? Lijkt mij de ideale plek om dat apparaat te plaatsen.

- Scheelt leidingwerk (materiaalkosten, bevriezingsrisico, daklekkage risico)
- Makkelijker onderhoud omdat je er goed bij kan
- Je hoeft geen lift te huren om het apparaat op het dak te krijgen
Maar ik zit daar direct tegen de erfgrens aan. Daarmee wordt het lastig om aan geluid eisen te voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vandermark schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

Maar ik zit daar direct tegen de erfgrens aan. Daarmee wordt het lastig om aan geluid eisen te voldoen...
Je hebt toch een hoekhuis? Welke erfgrens bedoel je, die met de grond van de gemeente? Of is die tuin links van jouw aanbouw niet van jou en bedoel je dat daar een grens zit?

Op het dak zit je net zo ver van die tuin aan de linkerkant als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:31
Die lage geluidseisen in het bouwbesluit gelden pas vanaf 2021, en zijn niet met terugwerkende kracht geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Wolly schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:30:
[...]

Je hebt toch een hoekhuis? Welke erfgrens bedoel je, die met de grond van de gemeente? Of is die tuin links van jouw aanbouw niet van jou en bedoel je dat daar een grens zit?

Op het dak zit je net zo ver van die tuin aan de linkerkant als ik het goed begrijp.
Klopt, is hoekhuis en we zitten aan doodlopende straat, in principe komt daar niemand behalve wij al we achterom naar onze tuin gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
consolefreak schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:33:
Die lage geluidseisen in het bouwbesluit gelden pas vanaf 2021, en zijn niet met terugwerkende kracht geldig.
Ik denk niet dat ik dit jaar al tot installatie kom. Sowieso wil ik geen overlast naar buurt toe veroorzaken.
Optie is om daar te beginnen en wanneer nodig kan ik altijd nog naar dak toe...

Maar als ik Koevlaas2 hoor valt het echt erg mee met geluid, ook omdat ik WP niet voor SWW ga inzetten. Dat hoekje beneden is wel makkelijk voor aantal zaken.

[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 13-10-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:35:
Op zich is het geen beton, enkel kalkzandsteen dus dat is stuk eenvoudiger. Maar sowieso ben ik al overtuigd dat ik dit beter kan uitbesteden :)
Verstandig. Wij hebben met enige regelmaat dat we in beton moeten boren voor verankering, maar als ik er mandagen mee kan vullen en het op tijd weet huur ik ook een boorpartij in. Die hebben de apparatuur, ervaring en alles en zijn nauwelijks duurder dan eigen personeel, omdat ze veel beter weten wat ze doen.
Ik wil daar toch op reageren: Ik ben in de race voor een airco en ook iemand voor advies laten komen: "Waar wil je hem plaatsen?" "Op het dak van de nieuwe uitbouw leek mij een goed punt." "Nee. Absoluut niet. Als je erbij staat hoor je niets, binnen hoor je iets aan gebrom en je buren 3 huizen verderop brommen hun bed uit." :X :X Ik kon hem beter aan de muur bevestigen. Nou is een airco iets anders dan een WTW, maar houd er rekening mee.
Pagina: 1