Latentie bij gebruik Bluetooth 5.0 (bij PCI-E: Intel AX200)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker2018
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11-2020
Beste,

De PCI-E kaart op de pc die ik gebruik, de Intel Wi-Fi 6 AX200, ondersteunt Bluetooth 5.0. Ik heb helaas moeten ondervinden dat er opvallende latentieproblemen zijn bij de verschillende randapparatuur die ik via Bluetooth met mijn computer verbind. Dit is alleen gaande op mijn desktop: als ik diezelfde apparaten met mijn laptop verbind, werkt alles zoals het moet zijn. Uit dit kan ik ook besluiten dat er niets gaande is met mijn randapparatuur.

Ik weet niet zeker of de latentieproblemen ontstaan zijn door hardware- of softwareproblemen. Ik heb de drivers van mijn Intel(R) Wireless Bluetooth opnieuw geïnstalleerd. Ook worden de recentste drivers gebruikt. Op hardwarevlak heb ik gebruikgemaakt van twee enorme antennes die aan mijn netwerkkaart gekoppeld zijn en goed bevestigd zijn.

Mochten jullie een of andere mogelijke oorzaak vinden voor deze Bluetooth-latentieproblemen, laat het mij weten.

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Gebruiker2018

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker2018
Tot heden heb ik nog geen antwoord gekregen, zowel hier niet als elders. De Windows probleemoplosser heeft die hele tijd nog geen problemen opgemerkt met mijn Bluetooth. Ik heb gekeken of iets eventueel het Bluetooth-signaal verstoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4u5LozyTBwzvQQ-5Ax1wiYcpj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se6OYaAudhlYOVmb9JHhr5QO.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de oorspronkelijke positie van mijn desktop. Het staat schuin op mijn tv-kast (ik koop later pas een monitor), met de antennes die toch niet al te ver van de muur staat. De desktop verder van de muur plaatsen lijkt niet te helpen.

Ik hoop dat iemand nu ondertussen potentiële oplossingen op voorhanden heeft, ook rekening houdende met mijn openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:05

g0tanks

Moderator CSA
Met wat voor randapparatuur merk je de latency? Is de computer onbelast op dat moment?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Gaat het over audio, of over iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker2018
g0tanks schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:11:
Met wat voor randapparatuur merk je de latency? Is de computer onbelast op dat moment?
MSteverink schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:09:
Gaat het over audio, of over iets anders?
Ik zou het niet kunnen voorstellen dat mijn computer overbelast is, met een i9-9700K, RTX 3090 en 32 GB RAM-geheugen.

De latency merk ik op bij o.a. verschillende draadloze muizen (een van Maxxter en een van Logitech) en mijn Nintendo Switch Pro Controller. Ik heb voor de zekerheid ook mijn oude Wii-afstandsbediening gebruikt voor testdoeleinden en ook dan is er latency op te merken. Het is blijkbaar niet gebonden aan specifieke hardware dat verbonden is met Bluetooth - ik geloof dat het aan mijn netwerkkaart ligt.