Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 16:42
Hallo,

Na het afronden van mijn bachelor heb ik het voornemen om door te leren. Ik zou graag meer willen leren over Python met Machine learning. Nu zie ik dat een 3-daagse opleiding (21 uur) ongeveer 1600 € kost...
Als ik dit zie, schrik ik er eigenlijk best van af. Ik kan een Master opleiding doen op dit gebied, waarvan ik dan het idee heb dat ik er veel meer van leer dan ik in die 3 dagen kan leren.

Weten jullie waarom deze cursus zo duur is, waar is die hoge prijs voor nodig voor slechts 3 dagen?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Omdat dit hele gangbare prijzen zijn voor cursussen. Het idee is ook niet dat je dit zelf betaalt, maar dat je werkgever dit aftikt, en dan is het al een stuk betaalbaarder.

Wat let je om een goedkopere zelfstudie-cursus te vinden, in plaats van deze? Zeker voor Python en ML zijn er zat opties.

As for prijs: over het algemeen zijn dit geen grote klassen, met een best dure docent, word je goed verzorgd gedurende die lessen, en moet er een gebouw geregeld zijn. Al met al betaal je nog geen 100 euro per uur, een loodgieter kan duurder uitvallen.

[ Voor 29% gewijzigd door FreezeXJ op 09-10-2020 16:14 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Volgens mij is dat normaal als je voor een (klassikale) training gaat met docent?

5 dagen Vmware cursus is al 2300-2500 euro.
5 dagen Microsoft cursus ook.

Alleen door zelfstudie te doen kan je het veel goedkoper doen, maar dan moet je zelf discipline opbrengen en bij problemen/vragen heb je geen docent die je kan helpen. Je hebt natuurlijk wel het internet nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat @FreezeXJ zegt!
Dat, en een master is veel minder interactie vanaf een docent (hoeveel docenten heb je op 1 student? Relatief weinig bij mijn master).
Ook is een WO opleiding behoorlijk door de staat gesponsord (wat overigens een prima concept is).

Ook wil een leverancier (= bedrijf) meestal geld verdienen ;)

Een SANS cursus kost je 6 mille voor 5 dagen trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2020 16:15 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:50

Klippy

Still Game

En vraag en aanbod natuurlijk, iets dat populair is in de markt is ook bij een cursus veel vraag naar, dus waarom niet gewoon meer vragen.

Bij één bedrijf 3 daagse Python cursus 1600, 3 daagse AWS cursus, 2250 Euro.
De docent is wellicht ook wat duurder, maar het zal niet heel veel intensiever zijn.

Vraag je wel af of het meerwaarde heeft, ik zal bij een sollicitant niet snel kijken waar hij een cursus gedaan heeft. Heb veel meer aan praktijkervaring.
Is ook de vraag wat je kan onthouden van 3 dagen stoomcursus programmeren, volgens mij kan je beter je tijd nemen en veel oefenen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Yup, lijkt me heel gangbaar.
Maar, gezien jouw leerdoelen, zou je dan niet beter gewoon een Coursera of EDX cursus (of cursussen) kunnen volgen?
Daar leer je ook veel van, en hoeveel je ervan leert, cq hoe moeilijk het is kan je ook uitkiezen.
(Cf. de MIT cursussen zijn meestal zwaar, die van Google zijn goed te doen/vrij makkelijk*)

*) referentiekader mid-size data-science consultancy toko (200+ man) met erg hoog gemiddeld opleidingsniveau.
Klippy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:21:
Is ook de vraag wat je kan onthouden van 3 dagen stoomcursus programmeren, volgens mij kan je beter je tijd nemen en veel oefenen.
Deels ben ik het daar niet mee eens. Als je nog niet ermee gewerkt hebt is een gestructureerde cursus (mits goed) een goede manier om in ieder geval een gevoel te krijgen van het jargon en de breedte van de dingen die je kan toepassen.

[ Voor 34% gewijzigd door qadn op 09-10-2020 16:25 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Als je door wil leren doe je zelf dan een plezier en doe een master van 1-2 jaar op dit vlak.

Dit soort 3-daagse cursussen zijn typisch heel oppervlakkig. Een master zal veel meer diepgang hebben, inzicht verschaffen en breder zijn.

Daarnaast is een paar uur instructie gevolgd door een paar uur zelfstudie en opdrachten gedurende een aantal weken achter elkaar veel effectiever om iets te leren.

Die 3-daagse cursussen zijn vooral CV decoratie.

Edit:
Inderdaad zijn zelfs goed opgezette en gevolgde MOOCs beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 09-10-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55

WhySoSerious

Be the change.

Udemy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
Bedankt voor de snelle reactie mensen.

Ik hoop om in een werkveld te komen waar ik meer gebruik kan maken van programmeren en Machine learning. Met wat ik nu heb (Werktuigbouwkunde diploma) gaat dat niet zo snel...
Wat let je om een goedkopere zelfstudie-cursus te vinden, in plaats van deze? Zeker voor Python en ML zijn er zat opties.
Ik ben bang dat ik niet de discipline zal hebben om mijzelf vaardig erin te maken. Vooral het feit dat ik het alleen doe, geeft mij minder snel het gevoel dat ik niet nuttig bezig ben. Een betrokken groep helpt mij enorm om motivatie te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:15:
Wat @FreezeXJ zegt!
Ook is een WO opleiding behoorlijk door de staat gesponsord (wat overigens een prima concept is).
De overheid draagt 7000 euro per student bij, waar de ov-studentenkaart bij is inbegrepen. Als je die ov-kaart ervan aftrekt en het collegegeld erbij optelt, kom je op zo'n 8000 euro/jaar. Dat is vijf keer duurder dan een driedaagse cursus.

Het echte verschil zit hem in:
- Overhead. Voor 3 dagen iets organiseren is nu eenmaal niet efficiënt.
- Locatie. Universiteiten zitten op goedkope grond die ze al lang in bezit hebben.
- Catering. Op de universiteit krijg je geen gratis lunch en koffie.
- Personeel. Universiteitsmedewerkers krijgen een stuk minder betaald dan een keynote speaker.
- Marketing. Een universiteit organiseert een open dag en de studenten komen vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:50

Klippy

Still Game

@GlowMouse Het is geen conferentie he.
Ik stel me een cursus gewoon voor bij een bedrijf dat dagelijks cursussen geeft, dus het is gewoon een docent, (ZZPer of in dienst), een vaste locatie en de marketing is een al lang bestaande website.

Kost ook allemaal geld, maar het is niet zo dat dit een eenmalig iets is voor 3 dagen, met een beetje geluk zijn er 4 klassen per dag en in 't ergste geval start een week later dezelfde cursus.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Veel universiteiten hebben een los cursuspakket voor hun eigen studenten.
Ik zou die master gaan doen en dan op de uni een paar python cursussen volgen (vaak heel goedkoop)

Ook is er online heel veel goed materiaal gratis te vinden.
http://homepage.tudelft.n...python-tutorial-v3.11.pdf

En de reden waarom een cursus duur is, is omdat bedrijven goed willen betalen voor een goede cursus. De grootste kosten zijn ook niet altijd de cursus, maar de ondeclarabele uren die de mensen in die week niet kunnen maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 09-10-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
Udemy, Oreilly, Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Maveryth schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:40:

Ik hoop om in een werkveld te komen waar ik meer gebruik kan maken van programmeren en Machine learning. Met wat ik nu heb (Werktuigbouwkunde diploma) gaat dat niet zo snel...

[...]

Ik ben bang dat ik niet de discipline zal hebben om mijzelf vaardig erin te maken. Vooral het feit dat ik het alleen doe, geeft mij minder snel het gevoel dat ik niet nuttig bezig ben. Een betrokken groep helpt mij enorm om motivatie te vinden.
Waarom solliciteer je niet bij een detacheringsbedrijf, dan leiden zij je wel op met dit soort cursussen, die je dan niet zelf hoeft te betalen? Met een bétadiploma kom je daar makkelijk binnen. Zo ben ik zelf ook development ingerold met m'n scheikunde diploma.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
SmurfLink schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Waarom solliciteer je niet bij een detacheringsbedrijf, dan leiden zij je wel op met dit soort cursussen, die je dan niet zelf hoeft te betalen? Met een bétadiploma kom je daar makkelijk binnen. Zo ben ik zelf ook development ingerold met m'n scheikunde diploma.
Bedankt goeie! Zal het even laten bezinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:09
Ik weet niet wat je kennis nu is qua programmeren maar een 3 daagse cursus machine learning van € 1600 lijkt me geen goede start. Je hebt gelukt als 10% blijft hangen.

Bovendien zullen de cursussen nu niet meer fysiek en klassikaal zijn door corona. Dan kan je net zo goed een online cursus doen voor een prikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:29
Dit soort cursussen zijn duur omdat er geen subsidie of iets op zit en vaak door bedrijven betaald worden, en het vaak om kleine groepen gaat die de cursus tegelijk krijgen. Een zaal met 100 studenten op 1 docent waar subsidie op zit is gewoon veel goedkoper dan een zaaltje met 5 cursisten waar 1 iemand voor staat. Omdat dit ook gewilde onderwerpen zijn, is de kans groot dat de persoon die de cursus geeft, normaal voor 100+ euro per uur wordt weggezet bij klanten, en tijdens een cursus dus ook dat bedrag op moet leveren.
Maveryth schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Bedankt goeie! Zal het even laten bezinken.
Bedenk je wel dat daar dan vaak een studiecontract van 10k plus voor meerdere jaren aan kan hangen (zeker als het voor jou meer richting traineeship neigt), en dat bedrag zal voor een deel opgaan aan cursussen met nauwelijks toegevoegde waarde. Ik het zelf in een traineeship gezeten, daar is een aanzienlijk bedrag opgegaan aan een cursus Git van een dagdeel, een basistraining agile van een paar dagen, en dat ging ook om zulke bedragen per dag per persoon (en dat was dan met korting van het moederbedrijf).

Mocht je echt met Python aan de slag willen, kan je beter via internet een goedkope cursus over een langere tijd uitsmeren, daar zal je meer aan hebben dan blanco een dure driedaagse cursus gaan doen. De kans is groot dat die boven jouw niveau zal zijn, maar voor je loopbaan niets toevoegt. Dan voegt een masterdiploma+Python zelfstudie veel meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-07 00:17
Pythonner en Machine learner hier -

Je kan in principe best veel van Python leren zonder daarvoor veel uit te geven. Data science is nu eenmaal in trek en van alle kanten bieden partijen zoals coursera, datacamp etc cursussen aan. Dit is een beetje het gebaande pad en vergt alleen veel tijd van jou. Ik heb een paar collegas die zo zijn begonnen.

Je kan waarschijnlijk al terecht bij een partij zoals SmurfLink zegt en daarmee leren in de praktijk.

In jouw schoenen zou ik echter denk ik voor een master kiezen, het is nu wat moeilijker om iets te vinden op de banenmarkt. Ik heb ook eigenlijk pas python leren programmeren in mijn master en dat ging redelijk goed. Als voorbereiding daarop kan je alvast Pythoncurssusen gaan doen, dan heb je ook een doel voor ogen (en wat meer motivatie!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07
Ik ga er vanuit dat een beetje cursus 800 euro per dag kost, dus zeker niet duur. Prijs zit hem in de kleine klasjes, locatiehuur incl. vaak prima catering, ontwikkelgeld cursus wordt over weinig mensen verspreid, docent die vaak prima uurtarief krijgt omdat ze het er vaak bij doen.

Trouwens moet je ook even kijken of je wat van de belastingdienst kunt terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is de reden "de baas betaalt" een grotere reden dan "de goede catering" voor de hoge prijs.

Toegegeven, je krijgt ook meer een-op-een tijd met de tutor, dat is zeker wat waard, maar ik vraag me af of je voor iets als Python (wat vaak voor een groot deel ook gewoon oefenen en doen is) daar wel zoveel meerwaarde uit haalt.
Bij bepaalde trainingen (bijv communicatie) zie ik de meerwaarde daarvan overigens wel.

Mijn school biedt ook trainingen aan. Dit zijn eigenlijk normale vakken die gegeven worden, maar dan een beetje aangepast en in plaats van online colleges, is het onderwijs face-to-face (in een klaslokaaltje, dus)
Al weet ik niet of dat nu het geval is met corona

De OU biedt de cursus Certified Professional Program Java- en app-programmeur aan voor de schappelijke prijs van € 7.495,-
Het is equivalent met 21,5EC

Ze bieden de vakken ook aan voor studenten.
Wettelijk collegegeld is € 65,11 per studiepunt
Instellingscollegegeld is € 107,49 per studiepunt

Dus als je je gewoon voor de normale vakken inschrijft ben je ofwel €1399,87 ofwel €2311,04 kwijt, afhankelijk of je al een bachelordiploma hebt.
Is het niet helemaal zo, de vakken gaan per 5EC en van sommige vakken krijg je in de cursus maar de helft, bijv., maar zelfs als je al die halve vakken volledig zou doen ben je nog een stuk goedkoper uit. Hell, volgens mij kan je voor 7500 euro een heel end komen in een volwaardige bachelor :P

Je mag je volgens mij echt hardop afvragen of die paar uurtjes face-to-face-tijd (en de goede catering ;) ) 5000 euro extra waard is.
Zeker voor programmeervakken, waar (zelf) oefenen gewoon heel belangrijk is.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die dit soort cursussen zelf betalen is het wel zo dat dit soort cursussen vaak in prijs onderhandelbaar is, en je ze vaak ook zonder BTW gefactureerd kunt krijgen (ik heb nooit betaald wat op de website stond). Daarnaast kun je het bedrag (op dit moment nog) van de belasting aftrekken.

Voor de OP zou ik wel ook gewoon een master aanraden. Daar heb je op de lange duur naar mijn idee veel meer aan, want formeel opleidingsniveau gaat boven alle cursussen die je krijgen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:10
anandus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:53:
Volgens mij is de reden "de baas betaalt" een grotere reden dan "de goede catering" voor de hoge prijs.
Dit x 100. Voor bedrijven zijn opleidingskosten relatief laag ten opzichte van het hele kostenplaatje wat zij hebben. Voor een bureau, stoel, beeldscherm, computer, paar M2 ruimte en software zijn ze al een meervoud kwijt dan alleen een python cursus. En wat dacht je van loonkosten. Dan valt een cursus redelijk mee qua prijs. Daarnaast heb je daar geloof ik ook nog belastingvoordeel over als werkgever dus die werkgever betaalt die 1500 euro niets eens volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een waste of money. Ga voor dat geld gratis online cursussen doen en huur een zzp-er in voor 1:1 coaching, kun je vast wel 20 uur aan coaching voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:14
Zoals ook al eerder aangegeven is cursussen zijn doorgaans “CV decoratie”. Ik heb ooit cisco CCNA training gedaan en daardoor een baan gekregen waarmee ik in een keer €700,- per maand meer kreeg. Ik ben ook hoger in de ranglijsten gekomen voor andere functies dankzij simpele scrum master trainingen.

Training en een cursus zijn doorgaans om je voet ergens in te dopen. De werkelijke kennis doe je op door er echt uren in te steken. De combinatie is meestal ideaal.

En om nog terug te komen op het bedrag van de cursus. Het is eerder aan de lage kant... En doorgaans verdien je het zo terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je het zelf moet betalen zou ik voor 12 euro een cursus kopen op Udemy. Zoeken op onderwerp -> sorteren op meeste recensies en kies er 1 uit de top 3. Zo doe ik het als ik iets nieuws wil leren en tot nu toe heb ik vaak hele goede cursussen gevonden op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Maveryth schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:40:

Daar ga je niet komen met een Python cursus van 3 dagen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
anandus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:53:
Idd. Heb wel een paar keer van dat soort cursussen gedaan (ook rond de 2k voor 3 dagen) en de lunch daar was gewoon een broodjesbuffet. Daar gaat het geld niet naar toe idd.

Heb zelf ook een paar keer een cursus gegeven als ZZPer, 875 per halve dag. Da's waar het meeste geld naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:44:
[...]
- Personeel. Universiteitsmedewerkers krijgen een stuk minder betaald dan een keynote speaker.
- Marketing. Een universiteit organiseert een open dag en de studenten komen vanzelf.
Daarnaast is de bezettingsgraad van een universiteitsmedewerker 100(+) procent. Geen gaten.

Je moet één keer marketing doen en hebt dan meerdere jaren aan onderwijs verkocht. Bij deze korte cursussen zit veel meer overhead.

Voor de ts: ik heb een datascience papiertje en een portfolio met een paar real world projecten die publiek aandacht kregen en ben buiten dat vakgebied gaan werken ivm betere beloning daar.

Datascience is een goede aanvulling op werk in een ander subveld. Je past dan vooral de conceptuele kennis toe en workflow. Ik denk dat het lastig is om die aspecten met een korte cursus te leren (ik denk dan eerder aan meerdere semesters formele educatie + een paar projecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Toen ik jonger was, heb ik heel velel PHP geprogrammeerd van mijn 13-16e levensjaar. Daarna niks gedaan, maar altijd de passie gehouden. Ik weet niet of het iets toevoegt, maar ik volg momenteel twee masters. Een Technology and Operations Management en een Supply Chain Management.

Voor TOM heb ik in mijn eerste kwartaal "Data Analysis and Programming for OM" en voor SCM heb ik "Supply Chain Network Design".

Dit heeft mijn passie aangewakkerd, want voor de eerste course moet ik dus 7 weken lang Python programmeren met elke week 2 practicals en heel veel zelfstudie. We moeten uiteindelijk een individuele opdracht met een mondeling opleveren. Ze hebben ons kennis laten maken met Gurobi (machine/product mix etc), geo-pakketen, panda, mopy, folium en uiteindelijk en resulterend in ElasticSearch. Dit is erg handig voor data analysis (wat je dus als TOM/SCM WO'er graag wilt kunnen).

Nu, voor mijn SCM vak moet ik handmatig en in Excel modelleren, dit is eigenlijk erg handig, want ik zou deze modellen kunnen omzetten in de Python die ik zojuist leer bij de andere master.

Wat ik probeer te zeggen, misschien is er een master die je leuk vindt en waarbij dit ook gegeven wordt. Ik ben in ieder geval stellig veel van mij vrije tijd te gaan besteden aan Python komend 1,5 jaar zodat ik een mooie positie op de arbeidsmarkt kan bemachtigen.

Ik studeer aan de RuG overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Idd. Heb wel een paar keer van dat soort cursussen gedaan (ook rond de 2k voor 3 dagen) en de lunch daar was gewoon een broodjesbuffet. Daar gaat het geld niet naar toe idd.

Heb zelf ook een paar keer een cursus gegeven als ZZPer, 875 per halve dag. Da's waar het meeste geld naartoe gaat.
Het is goed betaal maar ook niet gek, als je 4 uurtjes bezig bent, nog een uurtje reistijd en een uurtje of 4 voorbereiding dan zit je zomaar op 9 uur voor 875 euro, dus net geen 100 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
PolarBear schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:27:
Het is goed betaal maar ook niet gek, als je 4 uurtjes bezig bent, nog een uurtje reistijd en een uurtje of 4 voorbereiding dan zit je zomaar op 9 uur voor 875 euro, dus net geen 100 euro per uur.
Het is een standaard training die ik geef, waarbij ik gewoon de andere helft van de dag kan werken. Als het een one-off zou zijn, zou het veel te laag zijn. In het in elkaar zetten van zo'n training gaat ook wel significant meer zitten dan 4 uur.

Pagina: 1