Sterkste vervinding Trekveer-UTP (kabel blijft knappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-08-2024
Hi all,

ik ben bezig met het aanbrengen van een Cat6 kabel in een loze leiding naar de bovenverdieping. Er lijkt een nare/nauwe bocht aan het eind te zitten waar mijn kabel nogal moeite mee heeft.

Ik heb nu 3x gehad dat de connectie tussen trekveer/UTP kabel knapt. 2x in de lus van de kleine UTP-kabeltjes, en 1x zelfs gewoon de kabel dwars doormidden (wel aan het begin ook).

Wat is de beste manier om mijn UTP kabel aan de trekveer vast te maken zodat deze niet knapt, en het laatste stukje geweld in de buis aan kan?

Beste antwoord (via SkinnyD! op 12-10-2020 09:36)

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:26
Je zit een technische oplossing te zoeken, maar waarom probeer je niet eens omgekeerd, bijvoorbeeld van boven naar beneden, de kabel te trekken? Dan heb je het lastigste stuk al gehad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 16:28
Zorg voor een goede lus die niet dikker is dan de trekveer zelf.
Draai er wat plakband omheen, vraag iemand om te helpen om de kabel aan te voeren.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-10 08:48
Je kunt een trekkous gebruiken. Deze bevestig je aan de trekveer. De kabel klemt zich vast in de trekkous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
The_Greater schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:14:
Zorg voor een goede lus die niet dikker is dan de trekveer zelf.
Draai er wat plakband omheen, vraag iemand om te helpen om de kabel aan te voeren.
Dat heb ik gedaan, ook met tape er omheen. Probleem is echter dat aan het eind hij een beetje knelt door de bocht waardoor er harder aan getrokken wordt en het dan knapt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 21:26
Je zit een technische oplossing te zoeken, maar waarom probeer je niet eens omgekeerd, bijvoorbeeld van boven naar beneden, de kabel te trekken? Dan heb je het lastigste stuk al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00

Meneer aard

Porsche rulez!

consolefreak schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:18:
En talk poeder gebruiken...

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Talkpoeder zou ook moeten helpen. Of afwasmiddel / WD40.

O-)

ook geen talkpoeder dus

[ Voor 33% gewijzigd door PD2JK op 09-10-2020 15:31 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PD2JK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:20:
Talkpoeder zou ook moeten helpen. Of afwasmiddel / WD40.
Geen afwasmiddel. Dat droogt op en plakt dan als de ziekte.

Gewoon een fles 3m Cable Lube kopen.

En een stuk ducktape eromheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://www.euro-electronics.nl/kabelglijmiddel

Niet klooien met eigen middeltjes, krijg je spijt van..

Wat @MikeyMan zegt dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:36
Geen zeep of talkpoeder of gewone smeermiddelen (olie of vet) gebruiken, daar metsel je de buis mee dicht.
Tape gebruiken is ook geen goed idee.

Je hebt de trekveer erdoor gekregen dus de bevestiging van de kabel aan de trekveer is de bottleneck.
Koop een trekkous die je op de trekveer schroeft en dan trek je de kabel er soepel doorheen.
Let wel even op dat je een trekveer hebt waar je zo'n kous op kunt schroeven anders heb je ook een andere trekveer nodig.
Eventueel speciaal glijmiddel voor kabels gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 09-10-2020 15:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je al een middeltje gaat gebruiken dan idd dat speciale glijmiddel.
Verder is het mij over het algemeen gelukt door een flink stuk UTP (ca 7 cm) te gebruiken en dat door de lus van de trekveer te halen, en dan om zowel trekveer als UTP ducttape in de lengte (dus 7 cm over UTP en 7 over de tekveer) en dan strak omrollen. Dan heb je meestal meer dan genoeg te zeggen om het spul er goed doorheen te krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

FreakNL

Well do ya punk?

Kabelglijmiddel is inderdaad wonderspul.. Daarmee beginnen, gewoon de kabel goed insmeren.

En inderdaad eens vanaf de ander kant proberen.

Je krijgt de trekveer er wel volledig door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Geen afwasmiddel. Dat droogt op en plakt dan als de ziekte.

Gewoon een fles 3m Cable Lube kopen.

En een stuk ducktape eromheen.
Inderdaad, de lub-i van 3M werkt perfect.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 09-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 03-10 16:09
probeer het eens van de andere kant door te voeren, bv de bocht als eerste doen, en wat er boven gezegd wordt, iemand die de kabel duwt, zo doe ik het bij electriciteitsdraden ook. en tot nu toe is het altijd gelukt

Nevermind, was te laat met het drukken op het plaatsen knopje _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door MacIsCool op 09-10-2020 15:47 ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
Bedankt voor alle reacties! Ik ga eerst proberen het vanaf de andere kant te doen, op een of andere manier blokkeert de trekveer als ik die er zelf induw, maar met een draadjestofzuiger > trekveer lukt het wel...

Als dat niet werkt zal ik de trekkous/kabelglijmiddel een kans geven!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:56
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/kabeltrekken.jpg

en NOOIT DUCTTAPE ! ducttape is veel te dik.. neem gewoon electratape, en sowieso niet dikker dan 1 laagje

edit : we hebben hier op tweakers verschillende meningen hier daarover dus ;) ... gelukkig kan & mag dat hierzo

[ Voor 25% gewijzigd door ijske op 09-10-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb letterlijk tientallen leidingen door getrokken met ducktape, niks aan de hand. Je moet er alleen niet lomp veel op doen. 1 stripje is zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ijske isolatietape of hoe jij het noemt, laat eerder los, en geeft eerder een verstopping daardoor. Ducttape heeft een betere hechting, en als je er geen knobbel van maakt is er niets aan de hand.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
SkinnyD! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:00:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga eerst proberen het vanaf de andere kant te doen, op een of andere manier blokkeert de trekveer als ik die er zelf induw, maar met een draadjestofzuiger > trekveer lukt het wel...

Als dat niet werkt zal ik de trekkous/kabelglijmiddel een kans geven!
Lekker, dan zit er waarschijnlijk een kink in de buis... ;(

Hopen dat de kabel er uberhaupt doorheen past. Sterkte!

Edit: Als het echt niet wil, kun je misschien een cat5e kabel proberen. Die zijn meestal wat dunner. En tenzij je een mini-datacenter aan het inrichten bent maakt het voor de snelheid toch niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 09-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 10:15

E-Vix

Nu met sneeuw!

Nevermind

[ Voor 88% gewijzigd door E-Vix op 09-10-2020 17:01 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:39
@SkinnyD! Ik gebruik zelf ook zo ongeveer de methode van @ijske , in ieder geval t/m stap 3.
Dan knoop ik de aderparen kruislings door het trekoog heen, dus 1 paar vanaf links invoeren, 1 paar vanaf rechts invoeren (alsof je veters strikt dus), en dan de paren doortrekken totdat de kabel nagenoeg tegen het trekoog aan komt.
Dan de 2 paren in elkaar draaien en klaar.

(heb ettelijke KM's aan UTP Cat6 getrokken door zowel 16mm als 19mm buizen en is me welgeteld 4x los geschoten, wel gebruik ik altijd kabelglijmiddel en altijd met 2 personen werken).
Ik gebruik in principe nooit tape, maar je kan overwegen om net het uiteinde van de aderparen even tegen je kabel tapen.

En @MikeyMan & @Hackus wat betreft ductape, als jij goede isolatietape gebruikt plakt die meer dan prima hoor, iig die ik heb krijg ik moeilijker weer los dan ductape.
Verschil is ductape plakt nagenoeg overal op, en dat doet isolatie tape inderdaad niet zo goed, truc is wel om de tape goed strak te trekken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Annuk schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 01:54:
@SkinnyD! Ik gebruik zelf ook zo ongeveer de methode van @ijske , in ieder geval t/m stap 3.
Dan knoop ik de aderparen kruislings door het trekoog heen, dus 1 paar vanaf links invoeren, 1 paar vanaf rechts invoeren (alsof je veters strikt dus), en dan de paren doortrekken totdat de kabel nagenoeg tegen het trekoog aan komt.
Dan de 2 paren in elkaar draaien en klaar.

(heb ettelijke KM's aan UTP Cat6 getrokken door zowel 16mm als 19mm buizen en is me welgeteld 4x los geschoten, wel gebruik ik altijd kabelglijmiddel en altijd met 2 personen werken).
Ik gebruik in principe nooit tape, maar je kan overwegen om net het uiteinde van de aderparen even tegen je kabel tapen.

En @MikeyMan & @Hackus wat betreft ductape, als jij goede isolatietape gebruikt plakt die meer dan prima hoor, iig die ik heb krijg ik moeilijker weer los dan ductape.
Verschil is ductape plakt nagenoeg overal op, en dat doet isolatie tape inderdaad niet zo goed, truc is wel om de tape goed strak te trekken.
Het gaat er om dat er werd gezegd geen ducttape te gebruiken tov zgn elektro tape.
van beide is van belang dat je geen knot maakt, maar strak wikkelt over breed stuk. het 'getrokken' snij/knip je af en gebruik je niet. je gaat niet de tape afpellen, en dat deel kabel gebruiken ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:39
Hackus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Het gaat er om dat er werd gezegd geen ducttape te gebruiken tov zgn elektro tape.
van beide is van belang dat je geen knot maakt, maar strak wikkelt over breed stuk. het 'getrokken' snij/knip je af en gebruik je niet. je gaat niet de tape afpellen, en dat deel kabel gebruiken ;)
Klopt deels inderdaad, maar het gaat er ook om dat ducktape meer vast blijft plakken in de buis dan isolatie tape. En als de boel los schiet en/of je een stukje niet goed hebt vast geplakt op de rest dat je meer last dan gemak hebt van je ducktape.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

FreakNL

Well do ya punk?

Liefst inderdaad zonder tape maar als je het doet zo minimaal mogelijk.

Succes iig, als het straks ligt heb je er jaren plezier van. Bij mijn huis ligt het nu 6 jaar storingsvrij :)

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2020 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:36
Koop een trekkous, heb je helemaal geen tape nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik denk dat de aders te zwak zijn?
Dat advies met trekkous. Lijkt goed idee, als een "chinese" vingerval?

Ik heb zelf altijd een dun, zeer sterk, maar flexibel touwtje gebruikt.
Strop maken, en die om 2x om buitenhoes van kabel doen, ca. 1,5-2cm van eind.

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkinnyD!
Het is gelukt! Uiteindelijk via de andere kant, het doorhalen van de UTP kabeltjes aan beide kanten van het oog aan de trekveer én een beetje tape om het 'gladder' af te werken.

In het vervolg zou een trekkous en/of glijmiddel zeker de voorkeur hebben, maar omdat ik daar niet op wilde wachten lukte dit gelukkig. Tevens is een trekkous nog redelijk aan de prijs, en dit ging om 1 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
ijske schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:37:
[Afbeelding]

en NOOIT DUCTTAPE ! ducttape is veel te dik.. neem gewoon electratape, en sowieso niet dikker dan 1 laagje

edit : we hebben hier op tweakers verschillende meningen hier daarover dus ;) ... gelukkig kan & mag dat hierzo
Smeren jullie het glijmiddel alleen over het begin van de kabel of over de gehele de te trekken lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:56
banaliteit schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:27:
[...]

Smeren jullie het glijmiddel alleen over het begin van de kabel of over de gehele de te trekken lengte?
das gevoelsmatig ... soms spuit ik de buis al vol nog voor ik iets ga doen... soms is 60cm genoeg (30cm voor de koppeling, 30cm na de koppeling)
Pagina: 1