Plat dak. Alles kan. Welke richting zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg zonnepanelen te nemen met een eigen gebruik van ongeveer 3900Kw per jaar. Ik heb een plat dak. Ik wil zo veel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom verbruiken vanwege de salderingsregeling die straks langzaam wordt afgebouwd. Ik wil over de komende 4 jaar zo goedkoop mogelijk uit zijn. Het zou kunnen dat ik over 4 of 5 jaar weer door verhuis, dat is zeker een serieuze optie, vanwege verwachte verhoging inkomen.

In welke richting leg ik mijn zonnepanelen? Wat is het slimste?

Ik overweeg of alleen 12 panelen op Zuid.
Of een combinatie van 8 panelen op Zuid, en de overige 4 op Oost-West.
Of 50/50, dus 6 panelen op zuid en 6 panelen op Oost-West.

Idee achter Oost-West is dat ik dan in de ochtend en avond wat meer stroom opwek die ik zelf dan kan gebruiken met koken, tv kijken, etc. Met alles op Zuid verdien ik veel terug, maar dan heb ik later, als ik toch langer dan verwacht hier blijf wonen, minder geld vanwege de afbouw salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-08 17:41
Met oost west kun je ook meer oppervlakte benutten. Wat is de oppervlakte van je dak?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:57

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:53:
Ik overweeg zonnepanelen te nemen met een eigen gebruik van ongeveer 3900Kw per jaar.
Dacht dat zonnepanelen er voor waren om stroom op te leveren niet om te verbruiken :+

Hoeveel m2 is je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Kies gewoon een systeem die je over een jaar of 5 kunt ombouwen naar oost west en pak nu nog de volle winst op zuid
Mits je platdak goed berijkbaar is kun je dat eenvoudig zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
Is 12 het maximale aantal dat je wilt leggen? Meestal adviseren we hier om het volledig vol te leggen en dan is oost-west effectiever qua dakoppervlak gebruik. Onder een hoek van 10 graden is verlies tov zuid maar een paar procent. Daarentegen heb je s ochtends en s avonds iets eerder en iets langer opwek, wat beter is voor de toekomst met saldeerregeling. Halverwege wisselen ga je toch niet wisselen voor die paar procent opbrengst, dus leg het in één keer zoals je wilt.

Om even aan te geven, mijn plat dak passen er in zuid 12 panelen, in oost-west 18, dus zodra ik ga plaatsen wordt het oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 08:05
@Verwijderd
als je op een plat dak legt, dan doe je vaak ook geen steile hoeken gebruiken.
over het algemeen is dat 7 tot 15 graden.

neem je dan de tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
dan zie je dat 93% en 86% nu niet een heel groot verschil zijn.

leg je dan oost-west en kun je dan 7% meer Wp leggen, dan is het al mogelijk om dat te doen.
heb je dan 20% meer Wp, dan is het nog kosten effectief ook.
maar vaak zie je 50% meer mogelijk en dan is het bijna een no brainer.

ik heb zelf geen zuid, dus oost-west en dat geeft op een mooie dag dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een heel ander moment hun top.
dus ik kan zonder problemen 160%Wp op een omvormer hangen.
bespaart aardig in kosten voor een omvormer, en maakt het verlies al aardig goed. ;)

(ik heb dus wel stevige hoeken, jij waarschijnlijk niet.
dus jouw 2 toppen zitten wel iets dichter bij elkaar.
dus je kunt iets minder heftig doen als ik ;) )

meer eigen gebruik met oost-west. :?
ja, maar dit is marginaal, te lastig om te zeggen hoe veel of hoe weinig.
maar daar zou ik het niet voor doen. ;)
(meer eigen gebruik gaat eigenlijk beter met "te" veel Wp, zodat je ook opbrengst hebt op slechte momenten.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-10-2020 15:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

VERNederlander schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:27:
Is 12 het maximale aantal dat je wilt leggen? Meestal adviseren we hier om het volledig vol te leggen en dan is oost-west effectiever qua dakoppervlak gebruik. Onder een hoek van 10 graden is verlies tov zuid maar een paar procent. Daarentegen heb je s ochtends en s avonds iets eerder en iets langer opwek, wat beter is voor de toekomst met saldeerregeling. Halverwege wisselen ga je toch niet wisselen voor die paar procent opbrengst, dus leg het in één keer zoals je wilt.

Om even aan te geven, mijn plat dak passen er in zuid 12 panelen, in oost-west 18, dus zodra ik ga plaatsen wordt het oost-west
Het dak vol leggen is mijn inziens enkel interessant als je van plan bent langere tijd in de woning te blijven wonen. Die extra panelen verdienen zichzelf uiteindelijk altijd terug maar de terugverdientijd wordt wel langer. Zeker als iemand aan geeft binnen vier a vijf jaar weer te willen verhuizen moet je eigenlijk zorgen dat de panelen in die periode terugverdiend zijn aangezien het zeer discutabel is of zonnepanelen een effect gaan hebben op de woningwaarde, dat is enorm markt afhankelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dak is groot genoeg voor nog meer panelen, maar het kan heel goed zijn, waarschijnlijk zelfs, dat wij over 3-4 jaar door proberen te verhuizen. In die 3-4 jaar wil ik graag mijn eigen verbruik opwekken met panelen en niet meer, omdat ik die meerkosten er niet uit haal. Dus ik wil simpelweg zo snel mogelijk mijn panelen terugverdiend hebben, maar in 4 jaar wordt dat misschien (te) moeilijk?

Ik doe het vooral om extra woningwaarde te creëren en gedurende die tijd een lage of geen stroomrekening te hebben. Als mijn woningwaarde niet stijgt door panelen, omgeving is dorp in de buurt van Utrecht, dan zou ik het denk ik sowieso laten. Het hangt van een verbouwing en vergunning af, mag dat, dan blijven we langer, mag het niet vd gemeente, dan gaan we sneller weer door verhuizen. Ik ga er vanuit dat we geen vergunning krijgen, en dus wil ik ze in 4 jaar terugverdiend hebben, of een klein beetje extra betalen en dan m'n woningwaarde zien stijgen. Fout gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:39
@Verwijderd als je alles zelf kan doen heb je het er zo uit.
Als voorbeeld, ik heb 9 panelen met ongeveer 2.8mWh opbrengst per jaar terugverdiend in 3,4 jaar. (was 3,7 maar de tarieven gingen omhoog per 1/1).

Panelen liggen op ZuidZuidWest met 13gr helling, in IJsselstein aka nagenoeg dezelfde hoeveelheid zon als jij?

[ Voor 10% gewijzigd door Deshmir op 10-10-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Deshmir schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:52:
@Verwijderd als je alles zelf kan doen heb je het er zo uit.
Als voorbeeld, ik heb 9 panelen met ongeveer 2.8kWh opbrengst per jaar terugverdiend in 3,4 jaar. (was 3,7 maar de tarieven gingen omhoog per 1/1).

Panelen liggen op ZuidZuidWest met 13gr helling.
Wat voor spullen heb je dan gehaald bij de grote zonnepanelen markten? Ben wel benieuwd hoe je dat binnen zo'n korte tijd kunt terugverdienen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@Jeroenneman 2277€ voor 9x325 JaSolar, Growatt 3000 volgens mij en een Esdec Clickfit 3x3 opstelling.
5/7/19 aangezet, 30/10/2022 saldo 0:
-€ 0,41 @ 30/10/22

Side note:
Berekening is bij benadering; ik verdeel de opbrengst over weekend en week dagen en vermenigvuldig dat met het bijbehorende tarief.
Kan wat schommelen dus als de weekendagen eigenlijk meer zon hadden.

[ Voor 40% gewijzigd door Deshmir op 09-10-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:59
Deshmir schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:59:
@Jeroenneman 2277€ voor 9x325 JaSolar, Growatt 3000 volgens mij en een Esdec Clickfit 3x3 opstelling.
5/7/19 aangezet, 30/10/2022 saldo 0:
-€ 0,41 @ 30/10/22

Side note:
Berekening is bij benadering; ik verdeel de opbrengst over weekend en week dagen en vermenigvuldig dat met het bijbehorende tarief.
Kan wat schommelen dus als de weekendagen eigenlijk meer zon hadden.
Waar gekocht als ik vragen mag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@ybos winkelman, die toko in het oosten :).

Wat misschien niet helemaal duidelijk was/is, dit bedrag is natuurlijk na btw teruggave :+

[ Voor 51% gewijzigd door Deshmir op 10-10-2020 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deshmir schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:38:
@ybos winkelman, die toko in het oosten :).

Wat misschien niet helemaal duidelijk was/is, dit bedrag is natuurlijk na btw teruggave :+
en dat 2.8kWh 2.8MWh Moet zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:28:
Ik doe het vooral om extra woningwaarde te creëren en gedurende die tijd een lage of geen stroomrekening te hebben. Als mijn woningwaarde niet stijgt door panelen, omgeving is dorp in de buurt van Utrecht, dan zou ik het denk ik sowieso laten. Het hangt van een verbouwing en vergunning af, mag dat, dan blijven we langer, mag het niet vd gemeente, dan gaan we sneller weer door verhuizen. Ik ga er vanuit dat we geen vergunning krijgen, en dus wil ik ze in 4 jaar terugverdiend hebben, of een klein beetje extra betalen en dan m'n woningwaarde zien stijgen. Fout gedacht?
In de huidige markt maakt niemand de som dat ze voor een huis met panelen misschien wel 2000 euro meer willen betalen dan als die panelen er niet waren. Kunnen kiezen tussen huizen zit er niet in, mensen zijn blij als hun bod er door komt. Die paar duizend euro meer of minder is echt niet gebaseerd op panelen maar op druk in de markt en beschikbaarheid van kapitaal.

Als er meerdere vergelijkbare huizen te koop staan, mensen tijd hebben om te vergelijken en de tijd hebben een bod te beredeneren, kunnen panelen een meerwaarde hebben om er bovenuit te springen.

Maar mensen weten ook dat zonnepanelen steeds eenvoudiger worden om uit te kiezen en steeds goedkoper worden. Een goede aankoopmakelaar ziet ook meteen dat die panelen niet super veel waard zijn, het zijn er niet heel veel, en een verkoper ze toch niet snel van het dak gaat halen.

Ik zou, als ik koper was, zeggen dat je ze mag verwijderen als je wilt, ik ga er niet extra voor betalen. Ik ga het dak zelf wel vol leggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tsurany schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Ik zou, als ik koper was, zeggen dat je ze mag verwijderen als je wilt, ik ga er niet extra voor betalen. Ik ga het dak zelf wel vol leggen.
Met name als uit allemaal goedkope brol is om zsm te cashen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat die zonnepanelen steeds minder aantrekkelijk worden voor mij. Juist omdat ik na 3-4 jaar misschien weer door verhuis. Als die verbouwing mag dan wordt het een ander verhaal. Dank u allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:58:
Ik denk dat die zonnepanelen steeds minder aantrekkelijk worden voor mij. Juist omdat ik na 3-4 jaar misschien weer door verhuis. Als die verbouwing mag dan wordt het een ander verhaal. Dank u allen!
Als je het zelf kan is ook de optie gebruikt nog, kijk op mp er staat zat. Dan kan je het in 1-2 jaar terugverdiend hebben en leuk weggeven bij verkoop.
Meerwaarde op je huis heeft het niet behalve een stukje energielabel natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@Verwijderd Eigenlijk is de enige optie zelf doen, of een 2e hands setje (en dan alsnog zelf doen).
Laten doen gaat al snel richting de 6+ jaren TVT.
Of je moet iemand zoeken die je wilt helpen voor een vriendendienst :+
Pagina: 1