Ik overweeg zonnepanelen te nemen met een eigen gebruik van ongeveer 3900Kw per jaar. Ik heb een plat dak. Ik wil zo veel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom verbruiken vanwege de salderingsregeling die straks langzaam wordt afgebouwd. Ik wil over de komende 4 jaar zo goedkoop mogelijk uit zijn. Het zou kunnen dat ik over 4 of 5 jaar weer door verhuis, dat is zeker een serieuze optie, vanwege verwachte verhoging inkomen.
In welke richting leg ik mijn zonnepanelen? Wat is het slimste?
Ik overweeg of alleen 12 panelen op Zuid.
Of een combinatie van 8 panelen op Zuid, en de overige 4 op Oost-West.
Of 50/50, dus 6 panelen op zuid en 6 panelen op Oost-West.
Idee achter Oost-West is dat ik dan in de ochtend en avond wat meer stroom opwek die ik zelf dan kan gebruiken met koken, tv kijken, etc. Met alles op Zuid verdien ik veel terug, maar dan heb ik later, als ik toch langer dan verwacht hier blijf wonen, minder geld vanwege de afbouw salderingsregeling.
In welke richting leg ik mijn zonnepanelen? Wat is het slimste?
Ik overweeg of alleen 12 panelen op Zuid.
Of een combinatie van 8 panelen op Zuid, en de overige 4 op Oost-West.
Of 50/50, dus 6 panelen op zuid en 6 panelen op Oost-West.
Idee achter Oost-West is dat ik dan in de ochtend en avond wat meer stroom opwek die ik zelf dan kan gebruiken met koken, tv kijken, etc. Met alles op Zuid verdien ik veel terug, maar dan heb ik later, als ik toch langer dan verwacht hier blijf wonen, minder geld vanwege de afbouw salderingsregeling.