Geen kennis van auto's, maar op zoek naar A/B segment auto!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlj27
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-03 07:19
Ik heb onlangs mijn rijbewijs gehaald en ben nu op zoek naar een betrouwbare en zuinige auto (occassion). Ik ben 25 jaar en ongeveer 1.90m lang. Ik kan lastig inschatten hoeveel ik ga rijden. Dat hangt heel erg van mijn werksituatie af. Ik werk nu ver van huis, maar ga waarschijnlijk dichter bij huis werken.

Aangezien ik weinig, zeg maar gerust geen, verstand heb van auto's en ook niemand in mijn omgeving heb die dat wel heeft. Probeer ik op deze manier toch wat advies in te winnen. Ik ben op zoek naar een betrouwbare en zuinige auto. Ik twijfel heel erg tussen een A en B-segment. Mijn budget ligt op 9.000 euro voor de aanschaf. Dat is voor mij wel echt de max. Liever betaal ik minder. Het liefst zo min mogelijk onderhoudskosten. Ik heb het idee dat het verschil in belasting, verzekering en benzinekosten tussen A en B-segment niet heel erg verschilt. Of zie ik dit fout?

Daarnaast ben ik dus een beginnende rijder en is voor mij zekerheid en betrouwbaarheid erg belangrijk bij een auto. Ik ben geen snelheidsduivel in het verkeer, eerder aan de voorzichtige kant.

Auto's die ik momenteel op het oog heb: Toyota Aygo, Kia Picanto, Hyundai i10 (of i20), Suzuki Calerio, Opel Carl, Mitsubitshu Space Star, Seat Ibiza en Volkswagen Polo.

Is er iemand die mij van advies kan/wil voorzien? Dat zou mij ontzettend helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 17:00
Ik denk dat het ook verstandig is om proefritten te maken om te ervaren of een auto wel prettig zit en rijdt voor jou...

Waarom geen Toyota Yaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Lelletje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:51:
Ik denk dat het ook verstandig is om proefritten te maken om te ervaren of een auto wel prettig zit en rijdt voor jou...

Waarom geen Toyota Yaris?
Yaris Hybrid kan zelfs binnen dit budget.

https://www.louwman.nl/aa...id_aspiration/2013/8spk39

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou geen A segment auto kopen met 1,90m, omdat je dan wel erg krap zit.
Waarschijnlijk zal je de auto ook wel eens gaan gebruiken om met je maten van >1,90m ergens heen te gaan en dan zit je wel erg krap in een Aygo.
Bijkomend nadeel van een kleine auto is dat deze een stuk minder veilig is bij een ongeluk dan een wat grotere auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 14:34
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
@tlj27

Met al die auto's kan je prima uit de voeten. A-segmenters zijn over het algemeen prima betrouwbaar. Paar algemene tips:

- Importauto's laten staan (kun je nakijken op RDW);
- Check de onderhoudsgeschiedenis;
- Ga proefrijden!

Ik ben 1.93 en ik zit bijvoorbeeld totaal niet prettig in een Fiat 500 of een Suzuki Alto. Een Peugeot 107 kan dan wel weer, maar het houdt niet over.

Van de auto's op je lijstje zou ik persoonlijk voor een Space Star gaan. Super suffe auto, maar gaat niet kapot en voor een A-segmenter ook nog eens redelijk ruim.

Ibiza en Polo zou ik laten staan als je er geen verstand van hebt, die zijn iets gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:17
Wat voor eisen heb je?

-Benzine/Diesel
-Handgeschakeld/Automaat
-Bouwjaar
-Kilometerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlj27
Arn0uDz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:57:
Wat voor eisen heb je?

-Benzine/Diesel
-Handgeschakeld/Automaat
-Bouwjaar
-Kilometerstand
- Benzine
- Handgeschakeld
- Vind ik dus ook lastig... mijn voorkeur gaat naar vanaf 2015, maar dat is meer vanuit het idee: hoe nieuwe hoe beter, dan dat het echt een goede reden heeft.
- Hier een beetje hetzelfde verhaal. Het liefst niet te veel KM's, want dan zal die al aardig versleten zijn. Aan de andere kant lees ik ook veel verhalen als een auto uit bijvoorbeeld 2014 pas 20.000 km op de teller heeft, dat ie dan lang heeft stilgestaan en dat dat ook slecht is voor de motor. Dus ook hier vind ik het lastig. Max. 125.000 km. Ik denk dat het plaatje een beetje moet kloppen. De combi van aantal kilometers en het jaartal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Heb je nog meer oude artikelen? Welke onveiliger zijn, zijn de up,mii en citigo. Toevalligerwijs dezelfde rommel van VAG.

https://www.euroncap.com/...es=&thirdRowFitment=false

De Yaris komt gewoon met 5 sterren uit de test in 2020.

https://www.euroncap.com/...es=&thirdRowFitment=false

Zijn er onveilige kleine auto's. Yup. Net als dat er onveilige grote auto's zijn. Maar stellen dat grotere auto's altijd veiliger zijn dan kleine auto's is gewoon gelul.
De NCAP test bij langzame snelheden en dan zijn tegenwoordig de meeste auto's wel veilig inderdaad.
Ik heb liever een ongeluk in een Golf dan in een UP, want die 2e heeft kortere kreukelzones (aan de achterkant helemaal niks en dat wordt ook niet getest in de NCAP) waardoor de energie minder makkelijk opgenomen kan worden. En als je even dat laatste rapport van mijn vorige post leest, zie je dat meer massa zorgt voor minder (zwaar) letsel.

Maar ik ga hier geen welles/nietes spelletje van maken met jou, de TS mag met de info doen wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlj27
tlj27 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:50:

Auto's die ik momenteel op het oog heb: Toyota Aygo, Kia Picanto, Hyundai i10 (of i20), Suzuki Calerio, Opel Carl, Mitsubitshu Space Star, Seat Ibiza en Volkswagen Polo.
Kan ik hier de Renault Clio en Toyota Yaris aan toevoegen? En wat is waar over verhalen dat Franse auto's minder betrouwbaar zijn? (qua onderhoudskosten e.d.)

[ Voor 12% gewijzigd door tlj27 op 09-10-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:38
is een swift geen beter idee ? celerion is nog kleiner dan een alto, en die vond ik al klein :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:45
Knul schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:57:
@tlj27

Met al die auto's kan je prima uit de voeten. A-segmenters zijn over het algemeen prima betrouwbaar. Paar algemene tips:

- Importauto's laten staan (kun je nakijken op RDW);
- Check de onderhoudsgeschiedenis;
- Ga proefrijden!
Waarom geen geïmporteerde auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 14:34
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 00:46
Harry Nak schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Waarom geen geïmporteerde auto?
Ik zat precies hetzelfde te denken. Soms draaien ze de km-stand terug voor het registreren van de importwagen.
Maar als het onderhoudsboekje er betrouwbaar uit ziet en aanwezig is, is dat geen argument lijkt mij. Tegenwoordig is een enorm deel van de occasions geïmporteerd.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:09
Nissan micra?
Mijn vrouw zweert erbij.
Heeft als eerste auto een 94 micra gehad. Denk dat die met 25 jaar ongeveer er uit is gegaan en nooit wat had.
Nu heeft ze een 2013 model. Ze vond de sportievere variant minder mooi. Die is voor jouw budget prima te krijgen met redelijke leeftijd.
Pagina: 1