Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Topicstarter
Laatst heb ik de kleinere SSD waar ik van bootte vervangen door een grotere. Nu de bestaande Samsung 850 EVO, en de nieuwe 860 EVO waarvan wordt gestart. Voeding en datakabel zijn hergebruikt van de oude kleinere SSD.

Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H met laatste firmware. Windows 10 heb ik niet opnieuw geïnstalleerd, ik heb de oude schijf 1op1 gekloond (met TrueImage) en de extra ruimte gebruikt om een extra partitie te maken na de gekloonde.

Windows 10 boot prima als ik de juiste selectie maak via het boot-menu. Nu het probleem: ik kan die niet als default aanduiden en mag het bij elke start handmatig selecteren..

Menu als ik handmatig (F12) het bootmenu open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZorWCpWERuxU_0UlDIXCN09evic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9aDmRJ7JjM8CoPMuAcxTdI3.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik de geselecteerde lege regel moet gebruiken om Win10 te booten.

Die lege regel kan ik in de UEFI niet aanduiden als default:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bZehjnaCvG2sl7cUZLp4V1CCkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzsmLktAMsPM4rl7CVFfg5Qv.jpg?f=fotoalbum_large
Daar ontbreekt 'ie.

Lijkt me geen hardwareprobleem, want het boot prima als ik 'em selecteer. Geen BIOS update te vinden. De Samsung Magician geeft aan dat de meest recente firmware wordt gebruikt en laat verder niets vreemds zien.

Er is vast een enorme inkopper die ik mis (wegens al jaren geen kast open te hebben gemaakt :X ), maar toch maar vragen: vreemde bug, of ben ik gewoon dom en zie ik iets over het hoofd?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmmert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-03-2021
Hallo FJK,

Volgens mij is er een eenvoudige oplossing. Gebruik hiervoor het gratis programma EasyBCD, gemakkelijk op het internet te vinden. Je kunt hiermee op een inzichtelijke en gemakkelijke manier je gewenste boot-opties invullen, zodat je het BIOS-Bootmenu zelfs niet meer nodig hebt. Ook kun je dus je default opstartschijf/partitie kiezen. Doe alles wel heel bewust, want anders kun je je boot verkloten. Een tip: altijd minimaal een bootingang beschrijven, want anders start je PC niet meer op. Ik vind het zelf een verdomd handig programmaatje...:-) Laat je even weten of het hiermee gelukt is? Succes.

[ Voor 20% gewijzigd door Remmmert op 17-10-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Topicstarter
Dank! Ik doe het inderdaad nog steeds "handmatig" :P Maar: dat betreft (AFAIK...) de software-boot. Zover komt het dus niet: zodra de UEFI/BIOS weet waar te zoeken boot het wel. Volgens mij (...) staan de MBR dan wel OK maar zit het dieper. Of niet?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:01
Soms helpt het van de SATA kabels op de SSD's van plaats te wisselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

In de BIOS moet je waarschijnlijk ook nog kiezen welke van je schijven standaard moet zijn. Je hebt namelijk de algemene bootvolgorde, dus HDD, CD, USB maar ook per categorie nog een bootvolgorde (HDD1, HDD2, etc.). Zoek dat eens :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Topicstarter
Thx beiden. @floorcleaner Nee kabel hielp niet. (Maar inderdaad goed om te testen: dat die kabel het met de oude SSD prima deed zegt niets).

@nelizmastr helaas: die lege regel komt in die menu’s niet voor. (Al bedenk ik me nu pas dat ik de verkeerde ‘screenshot’ heb geplaatst, namelijk die van de optische schijf 8)7 )

Ah well. Misschien moest ik het maar zien als teken van het universum dat het tijd is om een nieuwe pc te kopen. Misschien een die Cyberpunk2077 mooi kan draaien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:01
Alle Sata devices los halen, en enkel de SSD aansluiten van welke je wil booten, bij voorkeur op SATA poort 1.
Proberen of hij alleen wel boot. Op die manier moet de PC hem wel zien als eerste.

Indien dat ok device per device weer toevoegen ( op poorten 2-3-4 enz). na elk device herstarten om te kijken of het blijft werken.

Ver gezocht, ik weet het, maar het is misschien een manier om aan de bios te laten zien dat deze bootoptie er ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Topicstarter
Ik zal dat van het weekend nog even proberen ja, kan zeker geen kwaad. En er anders maar mee leven: eerst op F12 drukken na opstarten vd PC, dan pas koffie halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmmert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-03-2021
Hallo FJK, daar was ik weer. Jammer dat het nog niet is gelukt. Ik heb nog een tip. Kijk eens op de website: https://www.schoonepc.nl. Deze meneer weet erg veel van dit soort zaken en heeft een overzichtelijke website met zoeksleutel. Menno Schoone beschrijft op een heldere manier hoe te handelen bij en na het klonen van je opstart/systeem schijf/partitie. De volgorde van handelen schijnt nogal belangrijk te zijn in deze, iets met een juiste volgorde in het register van Windows10. Ook ik heb daar na het klonen mee zitten klooien, en uiteindelijk is het goed gekomen. Waarna ik het via dat eerder genoemde EasyBCD aan mijn eigen wensen heb kunnen aanpassen.
Trouwens, ook bovenstaande tip over de startvolgorde van SSD's en HDD's is een goede. Deze volgorde is erg belangrijk. Ook ik heb een nogal oude PC, maar toch kon ik in de (Asus)BIOS dit soort zaken gemakkelijk aanpassen. Succes, je hoeft het nog niet op te geven hoor...:-)
Pagina: 1