Laatst heb ik de kleinere SSD waar ik van bootte vervangen door een grotere. Nu de bestaande Samsung 850 EVO, en de nieuwe 860 EVO waarvan wordt gestart. Voeding en datakabel zijn hergebruikt van de oude kleinere SSD.
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H met laatste firmware. Windows 10 heb ik niet opnieuw geïnstalleerd, ik heb de oude schijf 1op1 gekloond (met TrueImage) en de extra ruimte gebruikt om een extra partitie te maken na de gekloonde.
Windows 10 boot prima als ik de juiste selectie maak via het boot-menu. Nu het probleem: ik kan die niet als default aanduiden en mag het bij elke start handmatig selecteren..
Menu als ik handmatig (F12) het bootmenu open:
:strip_exif()/f/image/O9aDmRJ7JjM8CoPMuAcxTdI3.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik de geselecteerde lege regel moet gebruiken om Win10 te booten.
Die lege regel kan ik in de UEFI niet aanduiden als default:
:strip_exif()/f/image/fzsmLktAMsPM4rl7CVFfg5Qv.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar ontbreekt 'ie.
Lijkt me geen hardwareprobleem, want het boot prima als ik 'em selecteer. Geen BIOS update te vinden. De Samsung Magician geeft aan dat de meest recente firmware wordt gebruikt en laat verder niets vreemds zien.
Er is vast een enorme inkopper die ik mis (wegens al jaren geen kast open te hebben gemaakt
), maar toch maar vragen: vreemde bug, of ben ik gewoon dom en zie ik iets over het hoofd?
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H met laatste firmware. Windows 10 heb ik niet opnieuw geïnstalleerd, ik heb de oude schijf 1op1 gekloond (met TrueImage) en de extra ruimte gebruikt om een extra partitie te maken na de gekloonde.
Windows 10 boot prima als ik de juiste selectie maak via het boot-menu. Nu het probleem: ik kan die niet als default aanduiden en mag het bij elke start handmatig selecteren..
Menu als ik handmatig (F12) het bootmenu open:
:strip_exif()/f/image/O9aDmRJ7JjM8CoPMuAcxTdI3.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik de geselecteerde lege regel moet gebruiken om Win10 te booten.
Die lege regel kan ik in de UEFI niet aanduiden als default:
:strip_exif()/f/image/fzsmLktAMsPM4rl7CVFfg5Qv.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar ontbreekt 'ie.
Lijkt me geen hardwareprobleem, want het boot prima als ik 'em selecteer. Geen BIOS update te vinden. De Samsung Magician geeft aan dat de meest recente firmware wordt gebruikt en laat verder niets vreemds zien.
Er is vast een enorme inkopper die ik mis (wegens al jaren geen kast open te hebben gemaakt

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)