Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe woonkamer HTPC/Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren of mij gemaakte keuzes goed bij elkaar passen! Basis is de Silverstone Grandia GD06B case als HTPC. Mochten jullie betere behuizingen weten die horizontaal kunnen en geen grotere maten hebben dan hoor ik dat graag ;-)

Ik heb nu een 4690K CPU en vond het tijd om te upgraden. Ik heb wel nog een 1050TI videokaart die ik niet gelijk ga upgraden maar later in het jaar. Misschien tegen die tijd zijn de prijzen van de 2080 serie ver omlaag gegaan of een 3070 misschien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe game PC maar dient ook als HTPC welke in de woonkamer onderin de TV meubel wordt geplaatst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
700 euro want videokaart wordt hergebruikt en komende half jaar wil ik een 3070 of andere Nvidia kaart nemen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige videokaart (1050TI), een Samsung 1TB SSD & Seagate 3TB HDD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met uitzondering van eerder genoemde gaat alles nieuw worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet luidruichtig omdat het onder de TV komt te staan.

Ga je overklokken?
Niet speciaal van plan maar als het simpel kan dan misschien.

Wat verwacht je van ons?[i]
De volgende config heb ik reeds bij elkaar gezocht. Ik wilde eigenlijk voor de AMD 3300x gaan maar die is gewoon niet te leveren. Minimaal een maand levertijd overal (als ze hem al hebben in hun assortiment). Zijn de keuzes goed of zijn zaken af te raden en als laatste zijn er betere alternatieven? Is de voeding voldoende om later probleemloos bijvoorbeeld een 3070 aan te kunnen?

Elke hulp/advies is welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 101,-€ 101,-
1BehuizingenSilverstone Grandia GD06B€ 121,94€ 121,94
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 64,90€ 64,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 70,67€ 70,67
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 618,51

Alle reacties

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Voor een stille PC zou je nog een aftermarket CPU koeler kunnen nemen. Voor zover ik heb kunnen zien is je hoogte beperkt tot 70mm als je de 3,5" drive cage laat zitten.

Qua wattage is je voeding voldoende, maar een model met een semipassieve fan en wellicht een 80+ gold label zou ook niet misstaan. Maximale lengte van de PSU is 150mm.

De kast komt met 3x 120mm fans en er is ruimte voor nog 2 80mm fans. (als ik het goed heb, heb niet heel uitgebreid naar de kast gekeken). 2 stille 80mm fans kunnen geen kwaad, zeker als er een rtx3070 in komt is alle extra airflow wenselijk. Voor 5 fans heb je wel een fansplitter nodig (4 case fan aansluitingen op het moederbord) of ze moeten te daisy-chainen zijn.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
let even op, je wilt later een 3070 kopen. Dan moet je een betere voeding kopen. Je kan dan net zo goed nu die 2 tientjes extra betalen en meteen een goede voeding kopen.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Baardhaas schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:52:
Voor een stille PC zou je nog een aftermarket CPU koeler kunnen nemen. Voor zover ik heb kunnen zien is je hoogte beperkt tot 70mm als je de 3,5" drive cage laat zitten.
Dankje die ga ik uitzoeken, er is zoveel te vinden dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet ;-) Aangezien er een 3,5 HDD in komt zal die case er in moeten blijven.
99ruud99 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:53:
let even op, je wilt later een 3070 kopen. Dan moet je een betere voeding kopen. Je kan dan net zo goed nu die 2 tientjes extra betalen en meteen een goede voeding kopen.
Dat vermoeden had ik al al geven de websites waar je de wattage kan uitrekenen wel aan dat het voldoende moet zijn. Echter heb ik nu al een paar filmpjes zitten kijken op YT waar ze aangeven dat het niet voldoende is. Twijfelde dus of ik niet een wattage klasse hoger moet gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door rikoos op 09-10-2020 14:35 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Het wattage is op zich wel voldoende, als je een goede kwaliteit voeding pakt.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
@rikoos qua koeler kun je een pricewatch: Noctua NH-L12S overwegen, ook al is die exact 70 mm. Misschien is een pricewatch: Scythe Big Shuriken 3 net wat veiliger á 69mm.

Qua voeding zou ik liever voor een Pure Power 11 gaan ipv de System Power. Stuk beter en niet veel duurder.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Die kast is echt niet geschikt voor een doorsnee RTX 3070. Eerder voor low profile enkel fan kaarten. De maximale GPU lengte is maar 124mm. Je zult dus op zoek moeten gaan naar een andere kast. Je huidige kaart past trouwens ook niet
Ik was te voorbarig

Max width = 124mm
Max length = 340mm

Lijkt te passen dus. Koeling is aan te raden. Je moet zoiets ook niet in een kast bouwen want airflow is belangrijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Djarune op 10-10-2020 16:14 ]

Pagina: 1