C schijf niet toegankelijk; d schijf wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenoa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
Mijn vraag
Sinds kort treed het volgende probleem op bij de laptop van mijn zoon:
als hij iets wil opslaan op zijn C-schijf dan krijgt hij de melding dat hij geen rechten heeft (zie printscreen). Je kan wel een document openen maar dus niet opslaan.
Dit is de tweede keer dat dit gebeurt. De eerste keer heb ik het gehele internet afgezocht naar oplossingen. niets werkte en uiteindelijk heb ik door een verkeerde handeling e.e.a. zo corrupt gemaakt dat ik de schijf heb moeten wissen en Windows 10 opnieuw heb moeten installeren. Echter tot mijn verbazing is deze fout na 3 weken probleemloos werken weer opgetreden. Ik realiseer me dat het een rechten probleem is. maar nergens kan ik zien waar de rechten verkeerd staan of waar ik iets kan wijzigen. ook verbaast het me dat het opnieuw optreed. Hoe zou dat nu kunnen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 64 bits
virusscanner van Ziggo Safe online
asus qcge7jb
intel core i7-8750h
16 gb intern geheugen
1 TB harde schijf
250gb sd schijf (hier draait Windows op en is c)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- geen virus
- ik heb allerlei adviezen opgevolgd die ik op internet heb gevonden.
- uiteindelijk harde schijf gewist, windows en software opnieuw geïnstalleerd en na 3 weken treed het weer op.
...
hierbij printscreen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5rhVsMKp-gKoyNi-M4bonZxBHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIpppjG7xQSXaJeneHlCIGYq.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via stenoa op 09-10-2020 14:06)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Dit komt meestal voor als het gebruikersaccount geen admin account is (zoals het hoort). De root van de C: schijf is beschermd tegen schrijven. Laat hem gebruik maken van de documentenfolder in zijn gebruikersprofiel. Daar zal hij wel rechten in hebben en is de meer logische locatie dan gewoon de root folder van je systeemschijf.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:12
Dit probeer je in de "root" te doen van drive C (C:\...). Kun je wel ergens in een subfolder een bestand aanmaken/opslaan, bijv. "Mijn Documenten"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 13:58
Working as intended:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUxNLcKego7pDHsI2pU2T7M6ukY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Myt1CN27aC415UM4rDw2tLCn.png?f=user_large.

Normaal op sysdrive sla je niet direct op deze schijf op dan moet je als "admin" runnen om dit te doen. Elke subfolder zal wel werken. (Leer je zoon aan om Documenten / Folders te gebruiken om op te slaan).

(Bovenstaande foto is vanuit een admin account maar met Edge niet als admin gestart en direct op de C:\ schijf proberen op te slaan).

[ Voor 23% gewijzigd door Starke op 09-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Dit komt meestal voor als het gebruikersaccount geen admin account is (zoals het hoort). De root van de C: schijf is beschermd tegen schrijven. Laat hem gebruik maken van de documentenfolder in zijn gebruikersprofiel. Daar zal hij wel rechten in hebben en is de meer logische locatie dan gewoon de root folder van je systeemschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenoa
eric.1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:23:
Dit probeer je in de "root" te doen van drive C (C:\...). Kun je wel ergens in een subfolder een bestand aanmaken/opslaan, bijv. "Mijn Documenten"?
Ja dat lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenoa
Starke schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:24:
Working as intended:
[Afbeelding].

Normaal op sysdrive sla je niet direct op deze schijf op dan moet je als "admin" runnen om dit te doen. Elke subfolder zal wel werken. (Leer je zoon aan om Documenten / Folders te gebruiken om op te slaan).

(Bovenstaande foto is vanuit een admin account maar met Edge niet als admin gestart en direct op de C:\ schijf proberen op te slaan).
Dank. :) :) Ahaha.. stomme vraag maar hoe start je op met admin account. Want ik zie maar een account staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenoa
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:27:
Dank je wel. :) :) :) Voor mij en hem een wijze les. Alleen snap ik nog niet hoe je dan wel de c schijf kan benaderen als het nodig zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:53

De Nelis

en anders maar niet...

stenoa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Dank je wel. :) :) :) Voor mij en hem een wijze les. Alleen snap ik nog niet hoe je dan wel de c schijf kan benaderen als het nodig zou moeten zijn.
Je kan de c schijf wel benaderen, maar het is niet normaal om dingen in de root van c te zetten zeg maar. Daar zijn de gebruikersmappen voor. En je zou eventueel een map kunnen maken zelf, dat zou geen probleem moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 09-10-2020 13:25 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 13:58
stenoa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Dank. :) :) Ahaha.. stomme vraag maar hoe start je op met admin account. Want ik zie maar een account staan.
Het is niet dat je met het admin account moet opstarten (hoewel het echte Administrator account dit wel zou oplossen naast een hele mut aan security issues veroorzaken), maar de applicatie waarmee je onder C:\ wilt opslaan moet als "Administrator" gestart zijn om dit mogelijk te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITRZblaNpQ582mUrgF4ASWu_KpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kBHD1Mdsp7euNzKe9uEdGTDF.png?f=user_large

Daarom zeg ik ook leer gebruikerfolders / mappen / documenten ervoor te gebruiken want op C:\ wil je niet (standaard) kunnen opslaan.

Heb ik al gezegd dat je applicaties niet standaard als Administrator voor deze doeleinden wil openen (en zeker browsers zoals in de afbeelding niet) dan nogmaals deze mededeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

stenoa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Dat vereist admin rechten. Als je een programma als admin start dan kan dat programma wel bestanden opslaan in de root van je C: schijf. Je kan wel folders aanmaken op je C: schijf. Zelf maak ik meestal een tmp folder aan op mijn C:\ om dan daar alles in te dumpen dat ik tijdelijk wens te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenoa
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Dat vereist admin rechten. Als je een programma als admin start dan kan dat programma wel bestanden opslaan in de root van je C: schijf. Je kan wel folders aanmaken op je C: schijf. Zelf maak ik meestal een tmp folder aan op mijn C:\ om dan daar alles in te dumpen dat ik tijdelijk wens te bewaren.
Dank! Goede tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenoa
Starke schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Het is niet dat je met het admin account moet opstarten (hoewel het echte Administrator account dit wel zou oplossen naast een hele mut aan security issues veroorzaken), maar de applicatie waarmee je onder C:\ wilt opslaan moet als "Administrator" gestart zijn om dit mogelijk te maken.
[Afbeelding]

Daarom zeg ik ook leer gebruikerfolders / mappen / documenten ervoor te gebruiken want op C:\ wil je niet (standaard) kunnen opslaan.

Heb ik al gezegd dat je applicaties niet standaard als Administrator voor deze doeleinden wil openen (en zeker browsers zoals in de afbeelding niet) dan nogmaals deze mededeling.
Helder nu voor mij. Dank voor de tip. Net uitgelegd aan mn zoon. Hij snapt het nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenoa
De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Je kan de c schijf wel benaderen, maar het is niet normaal om dingen in de root van c te zetten zeg maar. Daar zijn de gebruikersmappen voor. En je zou eventueel een map kunnen maken zelf, dat zou geen probleem moeten zijn.
Dank. Helder. En bij de andere mappen kan ik inderdaad dingen opslaan.
Pagina: 1