aankoop advies wiffi netwerk voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
Ik zoek een?
systeem voor een stabiel wifi netwerk thuis. en in de tuin

Wat is je budget?
2a 300 euro mocht het duurder uitvallen voor wat ik wil hebben maakt dit niet zo veel uit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik sta open voor alles

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik ben een oud huis (1906) compleet (in fase) aan het verbouwen ik zorg er meteen voor dat ik in alle kamers netwerk aansluitingen heb om zoveel mogelijk bedraad aan het netwerk te hangen. ik wil ook een geluids installatie in huis maken waarschijnlijk via het denon heos systeem. maar om dit allemaal goed te kunnen gebruiken heb ik ook een goed wifi netwerk nodig zodat ik met mijn telefoon/laptop alles goed kan aansturen.

ik zat aan een opstelling te denken met 3 wifi zenders 1 voor onder verdieping 1 voor boven verdieping en 1 halverwege de tuin ( mijn tuin is 50m diep) en eventueel nog de mogelijkheid dit systeem uit te berijden voor de aanbouw/kelder die in de toekomst plannen zitten.

wat mij wel interessant leek was het mesh systeem bijvoorbeeld de TP link, hier ben ik voor gaan informeren bij de bcc en hier werd mij verteld dat dit niet het ideale systeem aangezien ik alle wifi zenders gewoon aan een kabel wil hangen zodat het goed stabiel blijft.

het belangrijkste vindt ik dus dat ik een stabiel wifi systeem heb dat het enigszins makkelijk in gebruik is ik ben namelijk geen ict'er.. :+ en als het eenmaal werkt wil ik er zo min mogelijk mee moeten doen

misschien ook nog wel belangrijk. ik heb zo een witte router van Ziggo het wifi hiervan is egt dramatisch de gewone kabel verbinding daar in tegen is wel goed

ik hoor graag van jullie of dit mesh systeem inderdaad niks voor mij is of dat bcc gewoon ongelijk had. en in welke hoek ik anders zou kunnen kijken om het 1 en ander uit te zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mesh zou ik inderdaad vermijden. Je wilt je access points bedraad (via PoE) aansluiten. :)

Wifi 6 is nog niet interessant genoeg (802.11ax), tenzij al je clients dat ook al zijn én er daar heel veel van hebt.
TP-Link of UniFi is prima spul, zoek een leuke PoE Gbit switch uit, en gaan...

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 09-10-2020 11:56 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
PD2JK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:54:
Mesh zou ik inderdaad vermijden. Je wilt je access points bedraad (via PoE) aansluiten. :)

Wifi 6 is nog niet interessant genoeg (802.11ax), tenzij al je clients dat ook al zijn én er daar heel veel van hebt.
TP-Link of UniFi is prima spul, zoek een leuke PoE Gbit switch uit, en gaan...
een snelle google legt met uit dat PoE voor "power over Ethernet" staat dan moet ik dus een switch hebben die de PoE kan leveren en dan zoeken op access points op PoE die de wifi versterkt. moet ik dan nog een speciale kabel gebruiken of gewoon standaard cat 6 kabel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:47
gewone cat 6 is voldoende.
Hoeveel meter wil je afleggen?
Ligt die kabel apart in een buis, of samen met stroomdraden / andere kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Ik zou inderdaad voor unifi gaan. Mooi met poe en ook buiten units beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
99ruud99 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:04:
gewone cat 6 is voldoende.
Hoeveel meter wil je afleggen?
Ligt die kabel apart in een buis, of samen met stroomdraden / andere kabels?
de tuin in zal een meter of 30 worden.
voor normaal internet zit de max op 50 m wat ik zo weet is dit voor de PoE korter?
de kabel komt in iedergeval niet samen met stroomdraden in een buis dat geeft volgens mij een hoop problemen. maar kan ik wel bijvoorbeeld een 3/4 pijp leggen en hier 2 of 3 cat 6 kabels doorheen trekken zonder dat ze elkaar beinvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:47
50 meter? dan zou ik geen UTP maar s-ftp kabel pakken, die kosten paar euro meer maar dan heb je stuk minder verlies. Door het schild kan je dan ook makkelijker kabels samen in een pijp leggen zonder problemen.

Let even op:
patchkabel = flexibele kern, van muur naar pc / naar acces point. <- voor dat laatste metertje.
netwerkkabel = harde kern, van muur naar muur via de buis. <- voor lange afstanden.
Op de muur zet je dan een wandcontactdoos voor UTP. Aan de "weggewerkte" kan een stugge kern.
Heb je de optie om de AP's vlak bij stopcontacten neer te zetten? Dan zou dat ook een optie zijn ipv PoE. Op zich kan het wel 50 meter halen, maar toch :) .

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 09-10-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
nog een paar vraagen en dan denk ik een heel eind op weg te kunnen.

zit er ook verschil in de schoentjes/stekkertjes voor op de kabel als ik harde of flexibele kern heb? en zijn er merken aan te bevelen of juist niet?

de switch kan ik dan het beste met een korte patch kabel aan mijn ziggo router hangen.

als ik verschillende acces points heb zoekt mijn telefoon of laptop of wat dan ook zelf de gene met het beste bereik op of moet ik dit zelf tussendoor switchen? dat is namelijk de reden dat ik als eerst bij dat mesh systeem uit kwam

[ Voor 7% gewijzigd door tijs000 op 09-10-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:18
tijs000 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:19:
nog een paar vraagen en dan denk ik een heel eind op weg te kunnen.

zit er ook verschil in de schoentjes/stekkertjes voor op de kabel als ik harde of flexibele kern heb? en zijn er merken aan te bevelen of juist niet?

de switch kan ik dan het beste met een korte patch kabel aan mijn ziggo router hangen.

als ik verschillende acces points heb zoekt mijn telefoon of laptop of wat dan ook zelf de gene met het beste bereik op of moet ik dit zelf tussendoor switchen? dat is namelijk de reden dat ik als eerst bij dat mesh systeem uit kwam
Apparaten zullen eigenlijk altijd vasthouden aan het laatste wifi-punt. Dus als er nog 1 streepje bereik is, maar je staat naast het andere wifi-punt... gaat die niet schakelen.

Even ophelderen: Mesh is niet enkel Wifi naar Wifi. Er zijn ook "mesh" systemen die je met een bedrade "backhaul" aan elkaar kan knopen...

Het mesh-stukje is dan meer dat de wifi-punten met elkaar communiceren en zorgen dat de apparaten overschakelen naar de beste kwaliteit wifi.

Ik had altijd KPN's eigen spul (experia box v10) met hun eigen Wifi-versterker. Maar dan had ik heel vaak het probleem dat, als ik naar boven ging, ik nog nét bereik had op de Experia.. De internetsnelheid was dan praktisch 0, maar overschakelen naar de Wifi-versterker ho maar.

Nu heb ik twee 2e hands Fritzboxen. Deze werken ook met Mesh (zowel draadloos maar ook bedrade backhaul. Mijne zijn bedraad). En sindsdien heb ik perfect internet, en geen modem meer nodig van de provider (enkel VDLS, en verschilt per aanbieder, maar heb al een paar VDSL prodivers gehad en tot noch toe werkt het allemaal vlekkeloos)

Dus ik zou mesh niet uitvlakken.... zolang er maar een bedrade backhaul hebt. Tp-link heeft ook systemen die bedrade backhaul hebben. Kwa prijs aantrekkelijk en kwa snelheid overigens ook. Goed getest bij de buren (hardware.info). Of, als je VDSL hebt, kun je kijken naar 2e hands Fritzboxen. Worden goedkoop verkocht en dan heb je écht controle over je netwerk.

https://nl.hardware.info/...ifi-systemen-video-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:16
tijs000 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:19:
Ja er is zeker verschil. Voor thuisgebruik maakt merk niet zoveel uit. Echter in jouw situatie zou ik een andere oplossing overwegen:

Maak een centraal patchpaneel waar je alle kamers met solid UTP/FTP op aansluit. Op elke kamer heb je een wandcontactdoos nodig waarin een cat6 keystone kan worden gemonteerd.
Qua gereedschap heb je dan een (meestal) een LSA punch down tool nodig. Ook een simpele netwerk tester is aan te raden.

Vanaf patchpaneel en wandcontactdozen kan je dan gewoon kant-en-klare patchkabels gebruiken.
Correct. En op je ziggo router natuurlijk de wifi uitzetten.
In principe verbindt een client met het AP met beste bereik. Echter daarna blijft ie plakken totdat ie vindt dat de verbinding te slecht is. Wat "te slecht" is en hoe snel ie dat vindt hangt helemaal van de client af. De truc bij managed systemen (bijv. mesh / unifi) is het AP clients met een slechte verbinding kan forceren opnieuw te verbinden (naar hopelijk een beter AP). Belangrijk in een multi-AP opstelling is het zendvermogen te matigen, zodat de client sneller zelf bedenkt dat handig is om op zoek te gaan naar een beter AP.
Pagina: 1