• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Beste tweakers,

Heeft er iemand gebruik van gemaakt van aanvullend geboorteverlof?
Weten jullie of dit in hele weken opgenomen dient te worden, dus echt van maandag tot-vrijdag geboorteverlof of kan dit ook over verschillende weken; elke vrijdag geboorteverlof als voorbeeld?
Op de website spreekt van UWV spreekt men over weken: https://www.uwv.nl/werkge...en-vanaf-1-juli-2020.aspx

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:08
Ik ben nu in mijn eerste van 5 weken. Ik heb ze wel in 1 blok van 5 volle weken opgenomen. Mijn vrouw is deze week weer begonnen met werken en op deze manier kunnen we nog 5 weken wachten met de opvang en ik heb lekker 5 weken met ons kleine mannetje :)

Van wat ik begrepen heb moet je wel volledige weken opnemen, dus 1, 2 3, 4 of 5 weken in totaal. Die volle weken mag je dan verdelen over het eerste half jaar maar het hoeft niet ik blokken van hele weken. Dus je zou 2 dagen per week kunnen doen bijvoorbeeld.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eh, het staat er letterlijk in:
Voorwaarden aanvullend geboorteverlof

Voor het opnemen van het aanvullend geboorteverlof geldt een aantal regels:

Uw werknemer neemt eerst het standaard geboorteverlof op van 1 keer het aantal werkuren per week.
Uw werknemer neemt de extra verlofweken op binnen 6 maanden na de geboorte. Dit kan in 1 keer (5 weken achter elkaar), of verspreid over de 6 maanden.
Uw werknemer heeft het kind erkend.
Uw werknemer is de partner van de moeder van het kind. Volgens de wet is dit het geval als uw werknemer:
met haar getrouwd is, of;
haar geregistreerde partner is, of;
ongehuwd met haar samenwoont.
Conclusie: het moet in het eerste half jaar na de week standaard geboorteverlof op. Hoe jij het verdeelt is tussen jou en je werkgever.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:26
JohnW1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:
Beste tweakers,

Heeft er iemand gebruik van gemaakt van aanvullend geboorteverlof?
Weten jullie of dit in hele weken opgenomen dient te worden, dus echt van maandag tot-vrijdag geboorteverlof of kan dit ook over verschillende weken; elke vrijdag geboorteverlof als voorbeeld?
Op de website spreekt van UWV spreekt men over weken: https://www.uwv.nl/werkge...en-vanaf-1-juli-2020.aspx
Volgens mij moet je dan een hele week afnemen. Mijn eerste zou half juli geboren worden, maar die kwam op 28 juni al uit zichzelf. :'(

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:14
je mag ook 3/5 dagen opnemen per week, en zo uitsmeren over 8 weken.

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Precies wat The Eagle zegt, overleggen met je werkgever. Staat (volgens mij) nergens dat het per week opgenomen moet worden, in die onderstelling was ik eerst ook, maar mijn werkgever gaf aan dat het niet uitmaakt en binnen 6 maanden opgenomen dient te worden.

Mijn werkgever vindt het zelfs prima als ik het per dag opneem, waardoor ik straks een aantal lange weekenden heb en onze kleine niet naar de kinderopvang hoeft.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 15:20
Medewerker van mijn afdeling kreeg van HR te horen dat het voor UWV noodzakelijk zou zijn om het in hele weken op te nemen.

Vervolgens hebben we in onderling overleg afgestemd dat van die weken 2 hele hetzelfde zijn als 4 halve...

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• The Eagle
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Patrick_6369 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:00:
Medewerker van mijn afdeling kreeg van HR te horen dat het voor UWV noodzakelijk zou zijn om het in hele weken op te nemen.

Vervolgens hebben we in onderling overleg afgestemd dat van die weken 2 hele hetzelfde zijn als 4 halve...
Dan zou ik je HR medewerker even met die link van hierboven om hun oren slaan en om toelichting vragen.
Ik kan ergens best begrijpen dat het voor HR en UWV administratief makkelijker zou zijn als het hele weken zijn en geen losse dagen, maar voor gemakzucht worden ze geen van beiden betaald :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 08:03
Ik zie in die link staan dat het verspreid mag worden over 6 maanden, maar niet of het ook per dag (of per uur) mag.
Er wordt alleen gesproken over "weken".

Ik kan me best voorstellen dat dit geïnterpreteerd wordt als bijvoorbeeld de eerste week van elke maand (en dan dus 5 maanden lang).

Ik ben het niet helemaal met @The Eagle eens dat het super-duidelijk omschreven staat en niet voor enige interpretatie vatbaar zou zijn (en dus oren-slaan-waardig zou zijn).

Home Assistant configuratie

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 20:15
Onlangs heb ik precies dezelfde vraag gesteld aan onze HR-afdeling, en de conclusie was dat het gewoon per dag op te nemen is in het eerste half jaar.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:51
Na de geboorte van mijn dochter heb ik twee weken aaneengesloten aanvullend geboorteverlof opgenomen. Het resterende gedeelte neem ik de komende tijd op door één keer in de week een dag extra vrij te zijn. Hier heb je wettelijk gezien geen recht op (uitgangspunt is hele weken), maar in overleg met de werkgever mag je het ook in losse dagen opnemen.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35
Ik heb nu 2 weken opgenomen en neem later nog eens 3 weken op. Dat kan binnen een half jaar. Hoe je ze opneemt maakt het UWV volgens mij niet uit (zie bijv. GAIAjohan in "Aanvullend geboorte verlof i.c.m. ouderschapsverlof", 20 weken lang 1 dag). Wel een wat grotere administratieve last voor je werkgever. Dus: afstemmen met je werkgever.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 13:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik kon het activeren als een soort "tegoed" end daarna zelfs per uur opnemen als ik zou willen.

Salarisstrook zag er wel ingewikkelder uit. :+

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:22
Mijn werkgever zet het aantal aangevraagde weken aanvullend geboorteverlof om in normale verlofdagen die 100% doorbetaald worden.

Oftewel 5 weken a 70% wordt dan 3,5 week a 100%. Op zich prima want hiermee krijg ik flexibel in te zetten verlofdagen erbij! Ze bekijken het echter vooral vanuit de administratieve kant, niet zozeer als ´recht op 5 weken verlof´. Verder zal ook niemand het in zijn hoofd halen om minder dan 5 weken aan te vragen via deze constructie :P

nb: geen enkel persoon gaat bij ons natuurlijk minder dan 5 weken aanvullend aanvragen ;)

[Voor 9% gewijzigd door JeyJey op 03-11-2020 14:31]

• cryptapix
JeyJey schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:20:
Mijn werkgever zet het aantal aangevraagde weken aanvullend geboorteverlof om in normale verlofdagen die 100% doorbetaald worden.

Oftewel 5 weken a 70% wordt dan 3,5 week a 100%. Op zich prima want hiermee krijg ik flexibel in te zetten verlofdagen erbij! Ze bekijken het echter vooral vanuit de administratieve kant, niet zozeer als ´recht op 5 weken verlof´. Verder zal ook niemand het in zijn hoofd halen om minder dan 5 weken aan te vragen via deze constructie :P

nb: geen enkel persoon gaat bij ons natuurlijk minder dan 5 weken aanvullend aanvragen ;)
Ik ben toch wel benieuwd hoe je werkgever dit dan registreert bij UWV.

[Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 11-11-2020 20:10]

• pagani
  • Niet online
JeyJey schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:20:

Dit lijkt me fraude.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52

WouterG

Dit is geen ondertitel

Waarom? Dat is bij mij ook zo gegaan. Je krijgt 5 weken en de 30% mindering op je salaris in die 5 weken wordt gecompenseerd door zoveel vrije uren uit te betalen dat die 30% weer aangevuld wordt.

Ik kon mijn uren ook gewoon flexibel opnemen. Je moet het wel in hele weken aanvragen (bij mij 5x40 uur).

• pagani
  • Niet online
Ah zo, alsnog lijkt dat me niet de bedoeling van de regeling (immers lever je dan bestaande verlofopbouw in en heb je alsnog geen vijf weken extra)

Edit: bij nader inzien is de reactie waar ik op reageerde anders. Daar wordt van 5 weken verlof op 70% 3.5 week verlof op 100% gemaakt, dat is mijns inziens weldegelijk fraude. Je kan het dan aankleden als "aanvullen met eigen verlof", maar dan is je HR organisatie niet vies van zich begeven op een hellende lijn...

[Voor 52% gewijzigd door pagani op 04-11-2020 17:12]

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

pagani schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:08:
Ah zo, alsnog lijkt dat me niet de bedoeling van de regeling (immers lever je dan bestaande verlofopbouw in en heb je alsnog geen vijf weken extra)

Edit: bij nader inzien is de reactie waar ik op reageerde anders. Daar wordt van 5 weken verlof op 70% 3.5 week verlof op 100% gemaakt, dat is mijns inziens weldegelijk fraude. Je kan het dan aankleden als "aanvullen met eigen verlof", maar dan is je HR organisatie niet vies van zich begeven op een hellende lijn...
Dat klopt maar bij ons was het een vrije keuze. We konden ook 5 weken vrij zijn voor 70% salaris.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:51
pagani schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:08:
En veel CAO's staan het ook toe om 1-2 weken verlof om te laten zetten in salaris. Je kunt er dus ook voor kiezen om de regeling te gebruiken en vervolgens verlof via een aparte regel uit te laten keren.

Vestzak, broekzak.

• pagani
  • Niet online
scoobs schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:13:
[...]

En veel CAO's staan het ook toe om 1-2 weken verlof om te laten zetten in salaris. Je kunt er dus ook voor kiezen om de regeling te gebruiken en vervolgens verlof via een aparte regel uit te laten keren.

Vestzak, broekzak.
Klopt, maar in het gequote geval (terugbrengen naar 3.5 week) omzeil je waar de regeling voor bedoeld is: Een ouder vijf weken in de periode na de geboorte van het kind verlof geven.

[Voor 4% gewijzigd door pagani op 04-11-2020 17:22]

• Trezzahn
  • Laatst online: 27-05 18:20
Ik weet dat dit topic is aangemaakt met een financieelgerelateerde vraag. Maar ik lees ook ervaringen van het aanvullend geboorteverlof. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen en de tips over dit verlof. Op dit moment weet ik nog niet hoe ik dit geboorteverlof in wil gaan vullen. 5 volle weken achter elkaar hoeft voor mij echt niet, dan smeer ik dit liever uit en de eerste 2/3 weken wel vrij. Wat zijn jullie ervaringen/tips hierover?

• cryptapix
WouterG schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:06:
[...]

Waarom? Dat is bij mij ook zo gegaan. Je krijgt 5 weken en de 30% mindering op je salaris in die 5 weken wordt gecompenseerd door zoveel vrije uren uit te betalen dat die 30% weer aangevuld wordt.

Ik kon mijn uren ook gewoon flexibel opnemen. Je moet het wel in hele weken aanvragen (bij mij 5x40 uur).
Lees mijn post erboven maar.
Trezzahn schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:48:
Ik weet dat dit topic is aangemaakt met een financieelgerelateerde vraag. Maar ik lees ook ervaringen van het aanvullend geboorteverlof. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen en de tips over dit verlof. Op dit moment weet ik nog niet hoe ik dit geboorteverlof in wil gaan vullen. 5 volle weken achter elkaar hoeft voor mij echt niet, dan smeer ik dit liever uit en de eerste 2/3 weken wel vrij. Wat zijn jullie ervaringen/tips hierover?
Is het je eerste kind? Want kan me voorstellen dat dat wel een verschil maakt. Ik heb er net 4 weken verlof (2 weken 100% cf cao, 2 weken aanvullend geboorteverlof) opzitten na de geboorte van m’n eerste kind. De resterende 3 weken wil ik later opnemen.

Ik ben heel blij dat ik die 4 weken heb gehad. De eerste weken had ik ook echt wel nodig om mijn partner te kunnen ondersteunen. Maar ook omdat alles nieuw is en je zoveel moet “leren”. De laatste 1-2 weken werd dat iets minder, maar was her verlof nog steeds erg fijn. Mijn hele ritme was (en is nog steeds) verstoord door die kleine en je bent in de nacht ook erg vaak wakker. Hoewel dat ook weer afhankelijk is van borst- of flesvoeding, kolven of niet, of je kind bij je op kamer slaapt en wie er uit bed gaat ’s nachts, etc.

Het weer aan het werk gaan gaf een dubbel gevoel. Enerzijds moet ik toegeven dat ik het wel fijn vond om niet meer 24/7 in de weer te zijn met de kleine (let wel, voor en na het werk ben ik alsnog veel tijd kwijt aan die kleine). Anderzijds is het ook wel zwaar om te werken na een slechte nacht. Dat gaat inmiddels wel beter (de kleine is nu 7 weken).

Voor mij waren er enkele redenen om het verlof te splitsen in 2 delen. Naast wat ik al noemde, was mijn overweging onder andere dat je in vroege babyfase nog heel weinig “terugkrijgt” van je baby (behalve dan bergen was en volle luiers :+). Herkenning, lachen, bewustzijn, etc. komt allemaal later. Die fase lijkt me leuker, dus daar wil ik wat meer tijd met de kleine kunnen doorbrengen.

Ik ben in ieder geval blij met mijn keuze.

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Dit stond in de brief die ik van het uwv heb gehad:
Wij kennen u van 3 augustus 2020 tot 7 september 2020 de uitkering bij aanvullend geboorteverlof toe. Dit geldt ook als u met uw werkgever heeft afgesproken het verlof flexibel op te nemen. Wij betalen de uitkering namelijk aaneengesloten.
Je mag dus gewoon flexibel opnemen.

[Voor 35% gewijzigd door WouterG op 06-11-2020 15:41]

• pagani
  • Niet online
Flexibel opnemen is alles tussen vijf weken aan elkaar en vijf losse weken of combinaties daartussen. 5 weken uitgekeerd krijgen voor 3.5 week daadwerkelijk verlof is een zeer twijfelachtige HR-werkwijze.

• cryptapix
WouterG schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:40:
Dit stond in de brief die ik van het uwv heb gehad:

[...]

Je mag dus gewoon flexibel opnemen.
Ik vraag me af of de bedoelde flexibiliteit zo ver reikt dat je dan 3.5 week verlof hebt ipv 5. Gevoelsmatig lijkt me dat tegen het doel van de wet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 28% gewijzigd door cryptapix op 10-11-2020 19:38. Reden: mo tags]

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 07:55
Bij mijn werkgever is alles in 1x aangevraagd bij het uwv (ook bevestigd gehad van het uwv per mail).

Daarna heb ik al deze dagen beschikbaar gekregen in ons vakantie systeem en kan ik ze opnemen met een afwijkende code. Deze dagen hebben een verloop datum 6mnd na de geboorte. Hoe ik het verder doe kan HR niet schelen, in overleg met m'n teamlead ben ik gegaan voor iedere week 1 dag vrij.

• Trezzahn
  • Laatst online: 27-05 18:20
cryptapix schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:44:
[...]

Lees mijn post erboven maar.

[...]

Is het je eerste kind? Want kan me voorstellen dat dat wel een verschil maakt. Ik heb er net 4 weken verlof (2 weken 100% cf cao, 2 weken aanvullend geboorteverlof) opzitten na de geboorte van m’n eerste kind. De resterende 3 weken wil ik later opnemen.

Ik ben heel blij dat ik die 4 weken heb gehad. De eerste weken had ik ook echt wel nodig om mijn partner te kunnen ondersteunen. Maar ook omdat alles nieuw is en je zoveel moet “leren”. De laatste 1-2 weken werd dat iets minder, maar was her verlof nog steeds erg fijn. Mijn hele ritme was (en is nog steeds) verstoord door die kleine en je bent in de nacht ook erg vaak wakker. Hoewel dat ook weer afhankelijk is van borst- of flesvoeding, kolven of niet, of je kind bij je op kamer slaapt en wie er uit bed gaat ’s nachts, etc.

Het weer aan het werk gaan gaf een dubbel gevoel. Enerzijds moet ik toegeven dat ik het wel fijn vond om niet meer 24/7 in de weer te zijn met de kleine (let wel, voor en na het werk ben ik alsnog veel tijd kwijt aan die kleine). Anderzijds is het ook wel zwaar om te werken na een slechte nacht. Dat gaat inmiddels wel beter (de kleine is nu 7 weken).

Voor mij waren er enkele redenen om het verlof te splitsen in 2 delen. Naast wat ik al noemde, was mijn overweging onder andere dat je in vroege babyfase nog heel weinig “terugkrijgt” van je baby (behalve dan bergen was en volle luiers :+). Herkenning, lachen, bewustzijn, etc. komt allemaal later. Die fase lijkt me leuker, dus daar wil ik wat meer tijd met de kleine kunnen doorbrengen.

Ik ben in ieder geval blij met mijn keuze.
Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad de eerste. Alles is dus nieuw/zal nieuw zijn. Erg leuke en spannende tijd overigens, nu al :)
Heb daar laatst eens over gehad met iemand (heeft er al 2). Ik merkte een beetje dat hij er wat 'ouderwetser' in stond. Want wat zou ik nu aan 3 weken verlof moeten hebben en wat moet ik in die tijd doen?! Dat zette me wel aan het denken maar toch ben ik er van overtuigd dat het aanvullend geboorteverlof zeker bijdraagt aan de band/relatie met moeder en kind maar zeker ook in het leerproces en rust.
Zit alleen nog een beetje met de verdeling? Wat is handig en wat juist niet? Ik denk 3 weken aaneengesloten is wel wenselijk en fijn. Maar hoe verdeel ik die andere tijd? Moeilijk, moeilijk...

• cryptapix
def1987 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:01:
Bij mijn werkgever is alles in 1x aangevraagd bij het uwv (ook bevestigd gehad van het uwv per mail).

Daarna heb ik al deze dagen beschikbaar gekregen in ons vakantie systeem en kan ik ze opnemen met een afwijkende code. Deze dagen hebben een verloop datum 6mnd na de geboorte. Hoe ik het verder doe kan HR niet schelen, in overleg met m'n teamlead ben ik gegaan voor iedere week 1 dag vrij.
Dat lijkt me een vrij gebruikelijke gang van zaken. Die dagen zijn immers gecategoriseerd en als je ze opneemt krijg je 70% loon (met max van maximumdagloon).
Trezzahn schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad de eerste. Alles is dus nieuw/zal nieuw zijn. Erg leuke en spannende tijd overigens, nu al :)
Heb daar laatst eens over gehad met iemand (heeft er al 2). Ik merkte een beetje dat hij er wat 'ouderwetser' in stond. Want wat zou ik nu aan 3 weken verlof moeten hebben en wat moet ik in die tijd doen?! Dat zette me wel aan het denken maar toch ben ik er van overtuigd dat het aanvullend geboorteverlof zeker bijdraagt aan de band/relatie met moeder en kind maar zeker ook in het leerproces en rust.
Zit alleen nog een beetje met de verdeling? Wat is handig en wat juist niet? Ik denk 3 weken aaneengesloten is wel wenselijk en fijn. Maar hoe verdeel ik die andere tijd? Moeilijk, moeilijk...
Nou ik weet wel wat je in die 3 weken verlof moet doen: er voor je partner en kind zijn. Wat je zelf al zegt, die binding is belangrijk. Overigens zie ik om mij heen veel collega’s die de 5 weken aaneengesloten direct na geboorte opnemen. Ik snap dat ook wel. Bij een 2e kind kan ik me voorstellen dat je het bij 2 weken houdt, maar ik persoonlijk zou zelfs dan langer vrij willen. Het is gewoon een zware tijd waarin je slaapruimte echt volledig op de schop gaat.

Hoe je de resterende weken verdeelt is een persoonlijke keuze. Ik kies ervoor die 3 weken later aaneengesloten op te nemen, maar ik heb de luxe dat ik maar 4 dagen per week hoef te werken (en mijn vrouw thuis blijft voor de kleine). Kan me voorstellen dat je die resterende tijd juist wil gebruiken om een dag per week minder te werken, zeker als je een partner hebt die na haar zwangerschapsverlof (weer) gaat werken.

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-03 10:50
Ik zit nu zelf in het aanvullend geboorteverlof, en heb deze opgenomen als "1 dag in de week". Gelukkig is mijn eigen werkgever vrij in het invullen van welke dag dat is, ik heb nu bijvoorbeeld standaard de vrijdag vrij maar als mijn vriendin straks weer moet gaan werken verschuift het waarschijnlijk naar de maandag, dinsdag of woensdag aangezien zij op een van die dagen moet werken.

• R-T-S
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 16:43

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Ik heb onlangs 1 week aanvullend geboorteverlof opgenomen, nu zit ik erover te denken om nog 3 weken extra op te nemen. Met een tweede aanvraag dus.

Echter, als ik in het interne aanvraagformulier kijk zie ik staan dat je slechts 1 x een aanvraag kan doen en dat daarmee het resterende verlof vervalt. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het resterend saldo van 4 weken aanvullend geboorteverlof daarmee vervallen wettelijk gezien?

• cryptapix
R-T-S schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:39:
Ik heb onlangs 1 week aanvullend geboorteverlof opgenomen, nu zit ik erover te denken om nog 3 weken extra op te nemen. Met een tweede aanvraag dus.

Echter, als ik in het interne aanvraagformulier kijk zie ik staan dat je slechts 1 x een aanvraag kan doen en dat daarmee het resterende verlof vervalt. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het resterend saldo van 4 weken aanvullend geboorteverlof daarmee vervallen wettelijk gezien?
Zie mijn post eerder in dit topic.

Members only:

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 14:30
R-T-S schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:39:

Vandaag een korte cursus hierover gehad op mijn werk en daarbij werd inderdaad aangegeven dat je slechts 1 keer een aanvraag kunt doen en dat je dus niet eerst 1 week kan aanvragen en daarna nog meer.

Ik ben dus bang dat je dit niet gaat lukken.

*Edit* Overigens werd daar ook aangegeven dat het verlof niet in hele weken opgenomen dient te worden. Echter wel in hele weken worden aangevraagd bij het UWV. Dit komt omdat zij het per volledige week uitbetalen. Als je bijvoorbeeld de volle 5 weken opneemt achter elkaar dan krijg je 4 weken in de eerste maand en 1 week in de volgende maand uitbetaald. (of krijgt je werkgever dat uitbetaald)

[Voor 20% gewijzigd door Stefmeister8 op 10-11-2020 19:50]

• cryptapix
Members only:

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 14:30
Goed om te weten! Dan communiceert het UWV helaas toch op 2 manieren. Thanks voor het nog doorgeven in ieder geval.

• cryptapix
Stefmeister8 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:03:
[...]

Goed om te weten! Dan communiceert het UWV helaas toch op 2 manieren. Thanks voor het nog doorgeven in ieder geval.
De regeling is nog vrij nieuw, misschien is er nu een tijdelijke coulance.

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-05 16:28
Wellicht goed om dit topic nieuw leven in te blazen:

Op het moment heb je bij een 40 uur contract als partner recht op:
1 week geboorteverlof
5 weken aanvullend geboorteverlof tegen 70% van je salaris (op te nemen binnen 6 maanden vanaf de geboorte)
9 weken betaald ouderschapsverlof tegen 70% van je salaris (op te nemen binnen 12 maanden vanaf de geboorte)

Die 70% wordt niet betaald door je werkgever, maar door het UWV. Let wel op: Er geldt sinds 2023 een maximumdagloon van € 256,54. De uitkering die u krijgt is daarom nooit hoger dan 70% van dit maximumdagloon. Dat is dan bij een maximaal maandloon van € 5558,36 bruto per maand (256,54*21,66667) inclusief vakantiegeld.

ID.4 1ST

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:25
SFA schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:54:
Wellicht goed om dit topic nieuw leven in te blazen:

Op het moment heb je bij een 40 uur contract als partner recht op:
1 week geboorteverlof
5 weken aanvullend geboorteverlof tegen 70% van je salaris (op te nemen binnen 6 maanden vanaf de geboorte)
9 weken betaald ouderschapsverlof tegen 70% van je salaris (op te nemen binnen 12 maanden vanaf de geboorte)

Die 70% wordt niet betaald door je werkgever, maar door het UWV. Let wel op: Er geldt sinds 2023 een maximumdagloon van € 256,54. De uitkering die u krijgt is daarom nooit hoger dan 70% van dit maximumdagloon. Dat is dan bij een maximaal maandloon van € 5558,36 bruto per maand (256,54*21,66667) inclusief vakantiegeld.
Het aantal weken is niet afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. Als je 12 uur werkt dan heb je alsnog hetzelfde aantal weken verlof(12/40e van de uren).

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-05 16:28
superkoex9 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Het aantal weken is niet afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. Als je 12 uur werkt dan heb je alsnog hetzelfde aantal weken verlof(12/40e van de uren).
Ik schreef ook "Op het moment heb je bij een 40 uur contract.." ;)

ID.4 1ST

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44

Lordy79

Fundamentalist

En in die 15 weken verlof bouw je ook nog vakantierechten op. Als je gewoon 5 weken vakantie hebt zoals de meeste cao's kun je 20 weken vrij nemen in een jaar. Dat is 4.5 maand.

Fantastisch voor de werkgever....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:50
-- gevoelig --

[Voor 105% gewijzigd door Phyrozi op 02-05-2023 16:01]

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:06
Lordy79 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:24:
En in die 15 weken verlof bouw je ook nog vakantierechten op. Als je gewoon 5 weken vakantie hebt zoals de meeste cao's kun je 20 weken vrij nemen in een jaar. Dat is 4.5 maand.

Klopt :)

Ik heb er vorig jaar gebruik van gemaakt, het aanvullend geboorteverlof en betaald ouderschapsverlof gebruikt voor de vakanties. Daardoor heb ik 8 weken vakantie mee kunnen nemen naar dit jaar. Dus ik kan nu heerlijk alle schoolvakanties ook vrijnemen.

What a fine day for Science! | Specs

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 13:55
Ik heb het geluk gehad van alle regelingen gebruik te kunnen maken. Ik ben begonnen met 1 week geboorte verlof om daarna de rest te gebruiken om een jaar lang 1 dag minder in de week te gaan werken. Van de resterende dagen heb ik vakantie opgenomen. Kwa salaris is het wel iets om over na te denken maar door 1 dag in de week op te nemen was het voor mij te doen. Wanneer je de mogelijkheid hebt kan ik het iedereen aanraden. JE kunt dan 1 dag per week met je kind samen zijn voor een jaar lang. Dit heb ik als erg prettig ervaren (Zeker omdat ik er bij naast nog een opleiding volg en daarvoor veel in de avonden en weekenden bezig ben) :)

[Voor 27% gewijzigd door raze88 op 15-02-2023 09:04]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 14:42

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb 3 weken opgenomen en de overige 3 weken neem ik op door woensdagen vrij te hebben voorlopig.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 09:08
Je hebt tegenwoordig het eerste jaar ook betaald ouderschapsverlof he. Zeker als het de eerste is zou ik geboorteverlof gewoon lekker de volle periode nemen. Beetje samen wennen aan de nieuwe situatie, een routine ontwikkelen en gewoon een beetje naar je baby staren.

Als je daarna bv een dag minder per week wil werken kun je daar dat betaald ouderschapsverlof voor inzetten.

[Voor 16% gewijzigd door Charly op 15-02-2023 09:52]

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:48
Voor iedereen met een wisselend (of sterk gestegen) inkomen, hou er rekening mee dat de 70% die het UWV betaald niet uitgaat van je huidige salaris, maar van het gemiddelde salaris van het afgelopen jaar. En dan volgens mij ook nog een maand terug.

Wij kwamen hier zelf achter met betaald ouderschapsverlof, mijn partner was van een 0-uren contract naar een vast aantal uren contract gegaan, met aardige promotie.
Na het aanvragen van het verlof kwamen we er achter dat de uitkering gebaseerd was op het minder uren werken, tegen minder salaris.

-Geen deurwaarder-

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ikzelf heb er ook gebruik van gemaakt. Dochter geboren op 31 aug. 2022 en ben enkele weken helemaal vrij geweest en heb daarna één dag per week opgenomen t/m vorige maand (alles opgemaakt van het aanvullend geboorteverlof).

Ben er zéér over te spreken en kan het iedereen aanraden.

Werkgever was (begrijpelijk) niet zo blij, maar wilden het mij ook niet moeilijk maken en hebben dan ook gewoon toegestaan. De sleutel hiertoe was wel dat ik alles ruim van tevoren en in goed overleg met ze heb gedaan, zodat het zowel voor hun als voor mij zo goed mogelijk te doen was. Maar uiteraard is en blijft het vanuit de werkgever gezien lastig (maar goed dat is met zwangerschapsverlof niet anders).

Ik ben nu van plan om ook van het betaald ouderschapsverlof gebruik te gaan maken, maar dat moet ik nog even goed met m'n werkgever doorspreken.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 12:16
Ik heb de weken in losse dagen op mogen nemen nu bijna 1,5 jaar geleden. Echter was het destijds dat je hiervoor 30% salaris inleverde op deze dagen. Is dit nog steeds zo, wellicht zijn er daardoor veranderingen

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 13:10
Ook ik maak (gretig) gebruik van de regeling. Paar weken vrij na de bevalling + een jaar lang elke week 1 dag vrij. Topregeling :)

Zie nu al op naar straks weer 5 dagen werken ;)

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 14:15
Deurwaarder schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:01:
Voor iedereen met een wisselend (of sterk gestegen) inkomen, hou er rekening mee dat de 70% die het UWV betaald niet uitgaat van je huidige salaris, maar van het gemiddelde salaris van het afgelopen jaar. En dan volgens mij ook nog een maand terug.

Wij kwamen hier zelf achter met betaald ouderschapsverlof, mijn partner was van een 0-uren contract naar een vast aantal uren contract gegaan, met aardige promotie.
Na het aanvragen van het verlof kwamen we er achter dat de uitkering gebaseerd was op het minder uren werken, tegen minder salaris.
Damn, interessant.. Wist ik ook niet!

Om het even compleet te maken, dit is hoe het wordt bepaald:

Uw uitkering aanvullend geboorteverlof is 70% van uw dagloon, dit is inclusief 8% vakantiegeld. Wij bepalen dit dagloon op de volgende manier:
  • We nemen de datum van 1 maand voor uw verlof. Als u per 4 weken betaald krijgt, dan nemen we de datum van 4 weken voor uw verlof.
  • Vanaf die datum kijken we 1 jaar terug. We bekijken wat uw sv-loon in dat jaar was.
  • Het sv-loon delen we door 261 dagen. Dit is het gemiddelde aantal werkdagen per jaar. Bent u korter dan een jaar in dienst? Dan delen we het sv-loon door het aantal dagen dat u betaald kreeg. De uitkomst hiervan is uw dagloon.
Er geldt een maximumdagloon van € 256,54. De uitkering die u krijgt is daarom nooit hoger dan 70% van dit maximumdagloon.

https://www.uwv.nl/partic...aanvullend-geboorteverlof

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:25
Lordy79 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:24:

en we zijn ook al terug gegaan van een 6 daagse werkweek naar een 5 daagse. Het moet niet gekker worden. Straks zijn andere zaken dan werk ook nog van belang.

Mijn werkgever stimuleert actief het nemen van alle mogelijk verlof rondom kinderen. Wennen aan de situatie, genieten van je kind, band opbouwen, tot rust komen etc.
Alles wel in goed overleg uiteraard, door de houding van de werkgever wordt ook flexibiliteit bij de medewerkers gecreëerd.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:05
belly89 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:01:
Ook ik maak (gretig) gebruik van de regeling. Paar weken vrij na de bevalling + een jaar lang elke week 1 dag vrij. Topregeling :)

Zie nu al op naar straks weer 5 dagen werken ;)
Precies hier hetzelfde, meedere weken vrij na geboorte en dan bijna heel jaar 1 dag minder werken. En nu komt de 2e er weer aan in Juni B-) :9

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:00
Mijn vrouw heeft wel wat gezeik van haar manager.
Ik begrijp het aan de andere kant ook wel. Voor een klein bedrijf is een zwangere vrouw niet niks....
Ze doet ook mee met "centering pregancy" wat ook weer aardig wat uren kost van de baas. En ze mag een uur per dag ziek melden als het niet gaat. Wat soms het geval is want ze is echt gewoon kapot einde van de dag.

Ik werk bij een grote bank en heb totaal geen gezeik en 14 weken 100% betaald verlof. (Geboorteverlof en ouderschapverlof) en dan nog aantal weken 70% betaald.

• belly89
Lollercopter schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Precies hier hetzelfde, meedere weken vrij na geboorte en dan bijna heel jaar 1 dag minder werken. En nu komt de 2e er weer aan in Juni B-) :9
Blijven produceren en je hoeft niet meer terug naar 5 dagen ;)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:05
mentalozzie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:20:
Mijn vrouw heeft wel wat gezeik van haar manager.
Ik begrijp het aan de andere kant ook wel. Voor een klein bedrijf is een zwangere vrouw niet niks....
Ze doet ook mee met "centering pregancy" wat ook weer aardig wat uren kost van de baas. En ze mag een uur per dag ziek melden als het niet gaat. Wat soms het geval is want ze is echt gewoon kapot einde van de dag.

Ik werk bij een grote bank en heb totaal geen gezeik en 14 weken 100% betaald verlof. (Geboorteverlof en ouderschapverlof) en dan nog aantal weken 70% betaald.
Mijn vrouw werkt bij een bank en die mag grotendeels thuiswerken. Die moest er niet aan denken om zo ziek als een hond de eerste 16 weken in de file te staan naar een kantoor, terwijl mensen dan juist nog helemaal niks aan de buik zien |:( :+

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
mentalozzie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:20:

Ze doet ook mee met "centering pregancy" wat ook weer aardig wat uren kost van de baas.
Dat werd bij ons ook nogal gepushed. Dat snap ik wel, want je kunt voor 10 keer factureren voor een vijfde van de tijd die de verloskundige normaal kwijt is. De hele methode is in de VS ontwikkeld voor alleenstaande aankomende moeders in achterstandwijken die het zonder enig sociaal vangnet en financiele hulp moeten stellen. Het praktisch nut daarvan in Nederland is heel, heel veel beperkter.

Je begrijpt, wij deden daar niet aan mee :+

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44

Lordy79

Fundamentalist

superkoex9 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:48:
[...]

en we zijn ook al terug gegaan van een 6 daagse werkweek naar een 5 daagse.
Onvergelijkbaar. Als iedereen structureel van 5 naar 4 dagen gaat heb je iets structureel op te lossen en dat is makkelijker dan een tijdelijke kracht vinden die 20 weken kan inspringen.

Overigens neem ik het de werknemer niet kwalijk en stimuleer het zelfs. Fantastische regeling toch? Ik neem het de overheid 'kwalijk'.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-05 08:20
Voor mensen die het aanvullende verlof van 70% betaald laten aanvullen met verlofdagen tot 100% zou ik even goed opletten of de werkgever dit wel correct berekend. Bij mij moest ik voor 40 uren aanvullend verlof 20,16 vakantieuren inleveren om aan te vullen tot 100% loon. Daar klopt niks van maar die berekening is redelijk complex. Het aantal vakantieuren wat je inlevert zou rond de 30% (in mijn geval dus 12 uur) moeten liggen. Is het meer dan zou ik even aan de bel trekken.

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-05 10:57
Ik vul mijn aanvullend geboorte verlof aan met vakantie uren/overuren.

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:40
Bij onze oudste was er alleen een week geboorteverlof, maar bij de jongste heb ik wel gebruik kunnen maken van het aanvullend geboorteverlof. In beide gevallen vier weken opgenomen na de bevalling. Na die laatste vier weken heb ik structureel vier uur per week ouderschapsverlof opgenomen om vier dagen te gaan werken.

Mijn huidige idee is om tegen de tijd dat het ouderschapsverlof op is, vier dagen per week te blijven werken. Door het nu nog niet in het contract te veranderen, maar met ouderschapsverlof, ben ik flexibel in het geval ik toch meer uren wil of moet maken.

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05 16:26
Momenteel heb ik een kleine onenigheid over het opnemen van het ouderschapsverlof a 70% betaald.

Enkele maanden geleden heb ik in overeenstemming met mijn team besloten (ik heb ze de keuze gegeven uit 2 dagen) dat ik op dag A vrij zou zijn een jaar lang. Nu is de tijd bijna aangebroken dat dit gaat gebeuren en komt de manager met dat hij het liever op dag B ziet gebeuren.

Echt is het hele jaar qua opvang hier al op afgestemd en wil ik simpelweg niet wisselen van dag.
Wat voor wetsartikelen kan ik achter de hand houden, voordat ik hier een gesprek over aanga?

Het opnemen van de andere dag is puur dat het op dag A drukker is dan op dag B. Niet dat mijn team dit niet aankan, maar meer dat het wat harder werken voor ze wordt. Daarnaast heb ik geen hele belangrijke functie dat alles in elkaar klapt of dat er minder geld wordt verdient.

• Phyrozi
Jasper89 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:04:
Momenteel heb ik een kleine onenigheid over het opnemen van het ouderschapsverlof a 70% betaald.

Enkele maanden geleden heb ik in overeenstemming met mijn team besloten (ik heb ze de keuze gegeven uit 2 dagen) dat ik op dag A vrij zou zijn een jaar lang. Nu is de tijd bijna aangebroken dat dit gaat gebeuren en komt de manager met dat hij het liever op dag B ziet gebeuren.

Echt is het hele jaar qua opvang hier al op afgestemd en wil ik simpelweg niet wisselen van dag.
Wat voor wetsartikelen kan ik achter de hand houden, voordat ik hier een gesprek over aanga?

Het opnemen van de andere dag is puur dat het op dag A drukker is dan op dag B. Niet dat mijn team dit niet aankan, maar meer dat het wat harder werken voor ze wordt. Daarnaast heb ik geen hele belangrijke functie dat alles in elkaar klapt of dat er minder geld wordt verdient.
Niets lijkt me. Als dit afgestemd is, mag de WG dit niet zomaar wijzigen. Alleen in zeer zwaarwegend bedrijfsbelang. Als je dit allemaal netjes hebt geregeld hebt, zoals je aangeeft, dan lijkt het me dat de werkgever daar gewoon eerder mee had moeten komen. (bron: zie overheidswebsite)

• Jasper89
Phyrozi schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Niets lijkt me. Als dit afgestemd is, mag de WG dit niet zomaar wijzigen. Alleen in zeer zwaarwegend bedrijfsbelang. Als je dit allemaal netjes hebt geregeld hebt, zoals je aangeeft, dan lijkt het me dat de werkgever daar gewoon eerder mee had moeten komen.
Het vervelende is alleen dat ik een schema via HR heb ingediend en dit mondeling met mijn manager. En die geeft nu gewoon aan dat hij niet wist dat dit voor een heel jaar was, terwijl dit duidelijk in onze gezamelijke agenda staat en wij meerdere keren (10 a 20) hier met het team over hebben gehad.

Hij probeert het gewoon, maar ik wil enkele teksten kunnen slingeren naar z'n hoofd.

• Phyrozi
Jasper89 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Het vervelende is alleen dat ik een schema via HR heb ingediend en dit mondeling met mijn manager. En die geeft nu gewoon aan dat hij niet wist dat dit voor een heel jaar was, terwijl dit duidelijk in onze gezamelijke agenda staat en wij meerdere keren (10 a 20) hier met het team over hebben gehad.

Hij probeert het gewoon, maar ik wil enkele teksten kunnen slingeren naar z'n hoofd.
Ik zou daar niet eens in meegaan joh. Voet bij stuk houden. Hij gooit je er echt niet uit

• Jasper89
Phyrozi schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Ik zou daar niet eens in meegaan joh. Voet bij stuk houden. Hij gooit je er echt niet uit
Dat is wel het laatste waar ik bang voor ben. Maar waar kan ik vinden waar expliciet beschreven staat dat de werknemer beslist tenzij zwaarwegend belang (en wat is dit dan precies)?

Want op elke website die ik vind staat slechts dat dit in overleg moet gebeuren, tenzij zwaarwegend belang.

• Phyrozi
Jasper89 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Dat is wel het laatste waar ik bang voor ben. Maar waar kan ik vinden waar expliciet beschreven staat dat de werknemer beslist tenzij zwaarwegend belang (en wat is dit dan precies)?

Want op elke website die ik vind staat slechts dat dit in overleg moet gebeuren, tenzij zwaarwegend belang.
Ja, en dit is toch in overleg gebeurd? Je hebt dit ingediend, HR snapte het, jouw team van x aantal mensen begreep het en jouw manager snapte het niet? Ha, dat lijkt me niet echt stand te houden.
Wijzigen is dan alleen mogelijk in zwaarwegend belang. Je vraagt om de definitie daarvan? Dat is niet dat dag A drukker is dan B. Dat is wanneer een merger of acquisition niet doorgaat omdat jij niet aan de tafel zit.
Ergens gelezen op UWV website, die tenslotte de verstrekker is van deze financiële kussen.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:46
Wanneer heb je het exact voor het eerst op schrift ingediend? Het begint te klinken alsof alles enkel mondeling is gegaan en je nu - kort voor het ouderschapsverlof echt in gaat - het voor het eerst op schrift aanvraagt.

Hoe kort vooraf vraag je het nu voor het eerst aan op schrift? Dit moet minstens twee maanden vooraf.

Zit je netjes voor die periode? Dan wat Phyrozi zegt, jouw casus klinkt niet alsof het bedrijf in (zeer moeilijk oplosbare) flinke problemen komt door je gekozen vrije dag. Maar dat ze vooral gewoon een voorkeur hebben omdat dat ze beter uitkomt. Dat is geen zwaarwegend belang.

Zie ook de website van de Rijksoverheid

Ik zou je wel aanraden om (indien van toepassing) een toekomstige keer na zo'n mondeling overleg het direct op schrift te zetten en een akkoord erop te vragen van je manager. Geeft down the road meestal minder gedoe, omdat je dan makkelijker ergens op terug kunt vallen.

• Brent
  • Laatst online: 12-05 17:13
superkoex9 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:48:
[...]

en we zijn ook al terug gegaan van een 6 daagse werkweek naar een 5 daagse. Het moet niet gekker worden. Straks zijn andere zaken dan werk ook nog van belang.

Mijn werkgever stimuleert actief het nemen van alle mogelijk verlof rondom kinderen. Wennen aan de situatie, genieten van je kind, band opbouwen, tot rust komen etc.
Alles wel in goed overleg uiteraard, door de houding van de werkgever wordt ook flexibiliteit bij de medewerkers gecreëerd.
Ik werk in Duitsland. Ik mag op de dag van de geboorte nog besluiten dat ik de volle 3 jaar ga opnemen en dat ik 'm in 2026 wel weer spreek :P Nougoed, dat is onbetaald, bij de overheid vraag je tot 12 maanden 65% tot een niet heel hoge bovengrens aan. Dus een jaar.

Je snapt het, er staat geen bedrijf overend door al deze luxe :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:19
Ik vind het heel opmerkelijk om te lezen hier hoe werkgevers reageren op geboorteverlof. Mijn vrouw heeft 1,5 jaar verlof genomen, ik een half jaar en we hebben allebei nog 1,5 jaar totaal. Gaat om Zweden en niet Nederland uiteraard, maar doen er zoveel werkgevers nou echt zo moeilijk om een paar weekjes? Waar gaat dat over? Hoe moeten ouders, en vooral de vaders, nou een band opbouwen met hun kind als ze maar een paar weken verlof hebben, of een dagje minder werken voor een tijdje?

• Brent
  • Laatst online: 12-05 17:13
Orangelights23 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:24:
Ik vind het heel opmerkelijk om te lezen hier hoe werkgevers reageren op geboorteverlof. Mijn vrouw heeft 1,5 jaar verlof genomen, ik een half jaar en we hebben allebei nog 1,5 jaar totaal. Gaat om Zweden en niet Nederland uiteraard, maar doen er zoveel werkgevers nou echt zo moeilijk om een paar weekjes? Waar gaat dat over? Hoe moeten ouders, en vooral de vaders, nou een band opbouwen met hun kind als ze maar een paar weken verlof hebben, of een dagje minder werken voor een tijdje?
Om een antwoord te hebben op deze vraag, moet je je koopmanshoed opzetten. Nederland is hekkensluiter op dit gebied (niet alleen kwa duur, ook ongelijkheid tussen de ouders). Alles aan het systeem is gericht op het padden van de staatsbalans: in plaats van ouders het geld geven om voor hun kroost te zorgen, is het voor de homo economicus veel logischer opvangbedrijven (sommige inmiddels enorme conglomeraten) uit de subsidie-ruif te laten eten. In plaats van dat er 1 of 2 personen niet werken, werken er 2 personen wel, plus de opvangers! Kijk: dat ziet er een stuk beter uit op balansen en ziektewet-/werkloosheidscijfers! In plaats van een tijdelijk uitgevallen werknemer blijft die aan het werk en creëren we banen in de opvang.

De vraag die met ons systeem is beantwoord is dus niet: wat is het beste voor de mensen, maar hoe valt dit te monetiseren? Het is die Nederlandse vorm van cliëntelisme, waarbij de client geen persoon is, maar een systeem, de markt. Datgene waarvan we meer houden dan wat dan ook :P Leuk feitje: de WHO noemt het Nederlandse systeem ongezond: men raad aan tenminste het eerste jaar de zuigeling bij je te houden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Mkleijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:05
Zackito schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:07:
Ik vul mijn aanvullend geboorte verlof aan met vakantie uren/overuren.
Hoe werkt dit precies?

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 21:15
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Is dat een werkgever specifieke of algemeen regeling?

• Evertvdw
Het principe is dat je het gemiste brutoloon aanvuld met je vakantieuren. Je hebt een bepaald bruto uurloon waarbij je dan het gemiste brutoloon deelt door het uurloon, waar een x aantal vakantieuur uitrolt wat afgeschreven wordt van je vakantiedagen balans.

Dit moet een werkgever wel willen natuurlijk, maar in principe hebben ze er baat bij tenzij ze je graag een paar dagen extra missen op het werk :P

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-05 10:57
Als voorbeeld als ik 10 uur(70%) betaald ouderschap verlof neem verkoop ik 3 uur (30%) aan vakantie uren.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:07
Orangelights23 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:24:
Verschilt heel erg per werkgever zo te lezen. Mijn werkgever betaald bij partners 6 weken geboorteverlof voor 100% uit. Dus ik heb dit jaar 6 weken extra vrij gehad. Bovendien deden ze ook helemaal niet moeilijk wanneer ik die uren opnam. Kreeg gewoon 240 uur extra verlof erbij die ik mocht besteden zoals ik wilde, zo lang het maar binnen een half jaar gebeurde.

Toevallig kreeg ik begin dit jaar nog een mailtje van HR dat ik nog 24 uur verlof over had na een half jaar omdat ik per ongeluk 3 dagen als normaal verlof had geboekt ipv aanvullend geboorteverlof. Dat hebben ze toen weer goed gezet zodat ik die 24 uur nog mee kon nemen naar dit jaar ipv dat het binnen een half jaar na de geboorte van mijn kind opgemaakt moest worden.

Het is niet zo royaal als in Zweden met half jaar vrij e.d. maar ik vond 6 weken (+ 5 normale vakantieweken) best wel veel vakantiedagen om op te maken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Evertvdw
Zackito schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Als voorbeeld als ik 10 uur(70%) betaald ouderschap verlof neem verkoop ik 3 uur (30%) aan vakantie uren.
Niet helemaal, die 70% is op basis van je SV loon een berekening vanuit UWV op basis van het loon van de afgelopen maanden. Dat is dus vaak (ivm loonsverhoging) iets minder dan het huidige loon. Deeltijd werken veranderd de berekening ook nog wat, maar ongeveer 30% vakantieuren zou het op uit moeten komen idd.

• belly89
Zackito schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Zo doe ik het inderdaad ook! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee