WouterG schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:06:
[...]
Waarom? Dat is bij mij ook zo gegaan. Je krijgt 5 weken en de 30% mindering op je salaris in die 5 weken wordt gecompenseerd door zoveel vrije uren uit te betalen dat die 30% weer aangevuld wordt.
Ik kon mijn uren ook gewoon flexibel opnemen. Je moet het wel in hele weken aanvragen (bij mij 5x40 uur).
Lees mijn post erboven maar.
Trezzahn schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:48:
Ik weet dat dit topic is aangemaakt met een financieelgerelateerde vraag. Maar ik lees ook ervaringen van het aanvullend geboorteverlof. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen en de tips over dit verlof. Op dit moment weet ik nog niet hoe ik dit geboorteverlof in wil gaan vullen. 5 volle weken achter elkaar hoeft voor mij echt niet, dan smeer ik dit liever uit en de eerste 2/3 weken wel vrij. Wat zijn jullie ervaringen/tips hierover?
Is het je eerste kind? Want kan me voorstellen dat dat wel een verschil maakt. Ik heb er net 4 weken verlof (2 weken 100% cf cao, 2 weken aanvullend geboorteverlof) opzitten na de geboorte van m’n eerste kind. De resterende 3 weken wil ik later opnemen.
Ik ben heel blij dat ik die 4 weken heb gehad. De eerste weken had ik ook echt wel nodig om mijn partner te kunnen ondersteunen. Maar ook omdat alles nieuw is en je zoveel moet “leren”. De laatste 1-2 weken werd dat iets minder, maar was her verlof nog steeds erg fijn. Mijn hele ritme was (en is nog steeds) verstoord door die kleine en je bent in de nacht ook erg vaak wakker. Hoewel dat ook weer afhankelijk is van borst- of flesvoeding, kolven of niet, of je kind bij je op kamer slaapt en wie er uit bed gaat ’s nachts, etc.
Het weer aan het werk gaan gaf een dubbel gevoel. Enerzijds moet ik toegeven dat ik het wel fijn vond om niet meer 24/7 in de weer te zijn met de kleine (let wel, voor en na het werk ben ik alsnog veel tijd kwijt aan die kleine). Anderzijds is het ook wel zwaar om te werken na een slechte nacht. Dat gaat inmiddels wel beter (de kleine is nu 7 weken).
Voor mij waren er enkele redenen om het verlof te splitsen in 2 delen. Naast wat ik al noemde, was mijn overweging onder andere dat je in vroege babyfase nog heel weinig “terugkrijgt” van je baby (behalve dan bergen was en volle luiers

). Herkenning, lachen, bewustzijn, etc. komt allemaal later. Die fase lijkt me leuker, dus daar wil ik wat meer tijd met de kleine kunnen doorbrengen.
Ik ben in ieder geval blij met mijn keuze.