PCI-e splitter gezocht! 8 pins (m) naar 2x6 (v)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootdebob
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-04 07:27
Beste tweakers,

Laatst heb ik een EVGA GTX 960 SSC gekocht van een vriend, die hem toen heeft laten inbouwen. Vervolgens geprobeerd de kaart in mijn systeem te zetten, maar Windows boot niet verder dan het splash screen: GPU krijgt te weinig stroom.

Nu weet ik dat er normaal een splitter bij geleverd wordt, die van 8 pins in de GPU naar 2x6 gaat voor de PSU kabels. Echter, die zit er niet meer bij.

Weet iemand waar ik er nog zo een kan halen, of heeft iemand het nog liggen?

De originele EVGA’s zijn niet zo te koop, en deze splitter is hoe dan ook lastig te vinden van kwaliteit.

Het betreft:
EVGA GTX 960 2GB SSC
Corsair CX500M

Simpelweg de enkele 6+2 pins van de PSU geeft dus niet genoeg stroom

Alvast dank!

Beste antwoord (via grootdebob op 10-10-2020 13:37)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

grootdebob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:
Random kabeltjes bestellen is precies wat ik wil voorkomen, vandaar het topic. Er wordt namelijk zo’n splitter meegeleverd.

Voorbeeldje vanaf 3:30:
YouTube: EVGA NVIDIA GTX 960 Unboxing and Installation
Een GTX 960 gebruikt dermate weinig stroom dat een random splittertje geen probleem gaat opleveren. Zou je dit met een RTX 3080 doen dan zou ik 2x nadenken, maar een GTX 960 heeft die tweede 6-pin feitelijk gezien niet nodig.

De BIOS blokkeert doorstarten alleen als deze detecteert dat niet alle kabels aangesloten zijn. Dat was een soort check om te voorkomen dat er te zwakke PSU's werden gebruikt bij dit soort kaarten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me sterk dat dat je kwaal is. Bij opstarten gebruikt de kaart amper stroom.

Daarnaast is de 8pin stekker gemaakt om 150w te leveren vanuit je voeding, en de 6pin 75watt. Combineer je die 2 dus naar een 8 pin, heb je precies hetzelfde als de 8pin die je al hebt.

Ik raad aan om eens degelijk te onderzoeken waar je probleem zit in plaats van random kabeltjes bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootdebob
Random kabeltjes bestellen is precies wat ik wil voorkomen, vandaar het topic. Er wordt namelijk zo’n splitter meegeleverd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

grootdebob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:

Een GTX 960 gebruikt dermate weinig stroom dat een random splittertje geen probleem gaat opleveren. Zou je dit met een RTX 3080 doen dan zou ik 2x nadenken, maar een GTX 960 heeft die tweede 6-pin feitelijk gezien niet nodig.

De BIOS blokkeert doorstarten alleen als deze detecteert dat niet alle kabels aangesloten zijn. Dat was een soort check om te voorkomen dat er te zwakke PSU's werden gebruikt bij dit soort kaarten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootdebob
Hmhm, duidelijk. Dan is het een ander probleem.

Ondertussen:
PC proberen te starten zonder GPU erin, zelfde probleem als waneer het er wel in zit.
Foutherstel geeft error 0x490, kan dus niet booten. Herstel-CD mag ook niet baten met opstartherstel. Voorheen dit probleem niet gehad, pas op het moment dat de 960 er in kwam.

Windows weer helemaal in paniek omdat er een nieuw stuk hardware in zit, classic.
Pagina: 1